Mitä te oikein syötte kun se heseruoka kerran viikossa on katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Beep
  • Ensimmäinen viesti
No mulle on ihan sama mitä muut suihinsa tunkee, mutta ite hlökoht en tykkää hese- enkä mäkkiruuista ja sen takia meillä käydään ehkä kerta vuoteen ko.paikoissa.. Lapsi saattaa käydä mummojen, tätien tms kanssa, mutta mun kanssa sinne ei kyllä usein pääse.

Meillä syödään ihan perus kotiruokaa päivästä toiseen, joskus haetaan pizzat :)

"vieras"
Meillä lapset kotihoidossa ja itse tehtyä ruokaa syödään. Lasten allergioiden vuoksi ei voida eineksiä käyttää. Mulle hesessä tai mäkkärissä käynti ei ole katastrofi. Itse pidän niiden ruuista. Mukavaa vaihtelua kotiruokaan.

Beep
[QUOTE="-p-";27356007]Ihan tavallista kotiruokaa. Ja poika syö arkisin lounaan päiväkodissa. En käy itse ikinä Hesessä tai Mäkissä, niin miksi ihmeessä veisin lapsenkaan?[/QUOTE]

Päiväkodin ruoka tuskin tehdään itse vaan tulee suurkeittiöstä.

Ja kun mä käyn Prismassa, niin miksi mä näen kuinka perheet lappaa niitä marinoituja broilereita, jugurtteja, mehuja ja muroja ostoskärryt täyteen. Missä käy nää perheet sit shoppailemassa, jotka syö sitä "kotiruokaa"?

• Tykkää
Reactions: fortunate
"viima"
kotiruokaa:
jauhelihakastike ja perunat eri muodoissa perunasta,siis kokonaisesta, muussi, lohkot, suikaleet, viipaleet.
kanakastike ja ohra, marinoimaton liha.
paitettu kala ja peruna
juureksi uunissa, kokonaisista, raaoista juureksista, sieltä vihennes hyllyltä tai omasta pellosta
puuro marjoilla tai hillolla, itse poimitut ja keietyt hillot ja marjat
leivon suurimman osan leivästä ja kahviherkuista itse
jugurtti maustamatonta ja siihen lisätään marjoja tai hedelmiä
lihapullat ja pihvit teen itse
yms yms

Beep
[QUOTE="viima";27356074]kotiruokaa:
jauhelihakastike ja perunat eri muodoissa perunasta,siis kokonaisesta, muussi, lohkot, suikaleet, viipaleet.
kanakastike ja ohra, marinoimaton liha.
paitettu kala ja peruna
juureksi uunissa, kokonaisista, raaoista juureksista, sieltä vihennes hyllyltä tai omasta pellosta
puuro marjoilla tai hillolla, itse poimitut ja keietyt hillot ja marjat
leivon suurimman osan leivästä ja kahviherkuista itse
jugurtti maustamatonta ja siihen lisätään marjoja tai hedelmiä
lihapullat ja pihvit teen itse
yms yms[/QUOTE]

No tää kyllä on, mutta väitän että harvan kotiruoka on oikeasti kotiruokaa, vaan kaupan einesosaston hyödyntämistä hyvinkin pitkälle.

Sama kun naiset laihduttaa, skippaa lounaan ja vetää laukusta banaanin, tuoremehua ja jugurttia! :D

Haluatko tarkentaa mitä se tarkalleen on, mitä se ei ainakaan ole?
Tehdään mahdollisimman paljon itse ja alusta asti. Lihat lihoina mieluiten ilman marinadia. Kasviksia ja salaatteja. Perusruokaa, jossa rasvojen määrät ja laadut on miehen ruokailujenkin vuoksi vähän tarkemmin katsottu. Ruoka-ajat säännölliset. Ei sen kummempaa. Perushäppää siis kotona. On karkkipäiväkin kerran viikossa ja sunnuntaisin tehdään kunnon ateria johon kuuluu pieni alkuruoka tai salaatti, pääruoka ja jälkiruoka.

En osta mielelläni eineksiä ja valmisruokia, mutta tulee niitäkin joissain tilanteissa ostettua. Ei siis bannattuja, mutta yhä harvemmin.

Periaatteena siis on: mikään ei ole kiellettyä, mutta karkkia ei vedellä pitkin viikkoa jo hampaidenkin vuoksi eikä mitään vedetä överiksi. Ruoka-ajat mahdollisimman säännölliset ja koko perhe yhdessä pöytään. Salaattia aterioille.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
"vieras"
Haluatko tarkentaa mitä se tarkalleen on, mitä se ei ainakaan ole?
Meillä kotiruoka on perunaa, riisiä, makaroonia, marinoimatonta lihaa. Välillä käytetään vatajan allergia nakkeja tai makkaraa. Meillä kaksi lapsista moniallergisia, siksi ruokavalio on "terveellinen". Muuten varmaan syötäis enenmän eineksiä ja marinoituja tuotteita, makkaroita, jugurtteja. Mäkkärissä syödään kun on yksi niistä harvoista paikoista josta saa sopivaa ruokaa tilauksesta meidän kummalekin allegiselle ja heiltä saa muutenkin tarkat tiedot mitä ruuat sisältää. Toisin on esim jossain paremmissa ravintoloissa joissa tarjoilijat eivät osaa kertoa mitä raaka-aineita ruoka annos sisältää.

"viima"
No tää kyllä on, mutta väitän että harvan kotiruoka on oikeasti kotiruokaa, vaan kaupan einesosaston hyödyntämistä hyvinkin pitkälle.

Sama kun naiset laihduttaa, skippaa lounaan ja vetää laukusta banaanin, tuoremehua ja jugurttia! :D
totta. se et ottaa pakastealtaasta kanat juurespedillä ja heittää uuniin ei tarkoita et on itse sen tehny. meillä osa vihanneksista tulee omasta pellosta tai naapurista. samoin mehut ja marjat. lihakin välil. jos olis aikaa, energiaa, rahaa yms niin pistäisin muutaman elukan et sais maidon ja lihan ja munat omasta takaa. mut ehkä joskus viel.

No kaikenlaista kotiruokaa. Joskus terveellisemmin ja joskus ei.
Joskus luomua ja joskus ei, ei karpata mutta ei 'mätetä', vältellään lisäaineita kuin ruttoa, mutta ei nillitetä joka suupalasta silti.
Silti pidän 1x viikossa tapahtuvaa hese(tms) ruokailua liian usein tapahtuvana.

Ja kyllä- suurimmaksi osaksi itse- mm marinadit, juuurekset kuorin ja paloittelen itse, en osta puolivalmiita. Potutkin ostan multaisina :p

Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="viima";27356122]totta. se et ottaa pakastealtaasta kanat juurespedillä ja heittää uuniin ei tarkoita et on itse sen tehny. meillä osa vihanneksista tulee omasta pellosta tai naapurista. samoin mehut ja marjat. lihakin välil. jos olis aikaa, energiaa, rahaa yms niin pistäisin muutaman elukan et sais maidon ja lihan ja munat omasta takaa. mut ehkä joskus viel.[/QUOTE]

kyllä kotiruokaa voi tehdä vaikka ei olis omaa perunapeltoa.

useimmat ostaa ne vihannekset ihan vihannestiskiltä.

Beep
[QUOTE="vieras";27356132]Normaalia kotiruokaa.

Oko ap:lle ihan vieras käsite?[/QUOTE]

No on joo todellakin, sillä mä en tunne yhtään perhettä joka ei käyttäisi osittain myös eineksiä.

Sitä paitsi, tää palsta on täynnä kaiken sortin kakku-leivonnais-ketjuja. Kelle te niitä leivotte, nehän ei ole kotiruokaa! ;)

Normaalia kotiruokaa.
Usein ihan alusta loppuun itse valmistettua,
joskus on kalapuikkoja, uunimakkaraa tms "epäterveellistä".

Hesessä tai Mäkissä käydään max 1 kerran kahdessa kuukaudessa,
en erityisemmin välitä niistä safkoista, ja nääkin kerrat tapahtuu kun ollaan matkalla savon suunnille tai iskee totaalinen laiskuus tehdä yhtään mitään.

Subwayssä voisin käydä vaikka kerta viikkoon, mutta turhaa rahanmenoa se minusta on
kun samalla hinnalla syö kotona kunnon pihvit lisukkeineen ja jälkiruokineen.

Päiväkodin ruoka tuskin tehdään itse vaan tulee suurkeittiöstä.

Ja kun mä käyn Prismassa, niin miksi mä näen kuinka perheet lappaa niitä marinoituja broilereita, jugurtteja, mehuja ja muroja ostoskärryt täyteen. Missä käy nää perheet sit shoppailemassa, jotka syö sitä "kotiruokaa"?

Mä en juuri mehuja ostele, moroja ja maustettuja viilejä joskus, mutta lihoja ostan myös marinoituja. Mielestäni marinoidusta lihasta tehty ruoka on ihan eri asia kuin Mäkkärin ateria.

Mutta se on totta, että kerran viikossa syöty hampurilaisateria ei ole paha, jos muina aikoina syö vain pelkkää ns. hyvistä aineista tehtyä ravitsevaa ruokaa. Mutta kuka, joka on tottunut syömään hyvistä raaka-aineista tehtyä ruokaa, maistuu edes hamppariateria? Mä ainakin sata kertaa mielummin syön valmismarinoitua lihaa tai muroja, kuin mitään kamalaa hampparia ja ranskanpottuja. Limu sentään mulle maistuu, vaikkakin en voi sietää kaupanmehuja.

Yhteistyössä