Lääkäri tappoi potilaan: rangaistukseksi huomautus.

• Viestiketjun aloittaja Lupa tappaa?
  • Ensimmäinen viesti
Lupa tappaa?
Viranomaisraportit paljastavat lääkäreiden karmeat virheet
Torstai 18.10.2012 klo 05.53
Lääkärin huolimattomuus tai erehdys voi pahimmassa tapauksessa viedä potilaan hengen.

Lääkärin tekemä hoitovirhe voi aiheuttaa jopa potilaan kuoleman. (ZUMAPRESS.COM)Terveydenhuollon toiminnasta tehtiin viime vuonna 2 350 kantelua tai muuta valvontailmoitusta.

Yhdessä tapauksista 67-vuotias potilas oli ollut matkoilla ulkomailla, kun hän joutui hakeutumaan sairaalaan rintakipujen takia. Hän palasi vielä samana iltana Suomeen ja hakeutui päivystykseen kotikaupungissaan. Potilas kärsi ennestään verenpainetaudista, sokeritaudista ja rytmihäiriöistä.

Päivystävä lääkäri keskusteli potilaan kanssa ja epäili, että tätä vaivasi närästys. Potilas sai tabletteja vatsahappoihin ja palasi kotiinsa.

Viisi tuntia myöhemmin ambulanssi toi hänet sairaalaan kylmänä ja verenpaine matalalla. Hänet siirrettiin nopeasti yliopistolliseen sairaalaan sepelvaltimon pallolaajennusleikkaukseen, mutta potilas menehtyi pari tuntia leikkauksen jälkeen.

Valvira katsoi, että lääkäri menetteli virheellisesti ja antoi hänelle huomautuksen. Valviran mukaan potilaan menehtyminen olisi todennäköisesti voitu estää, mikäli hänet olisi otettu poliklinikalle seurantaan.

Jos lääkärit osais hommansa, niin ei kai juuri kukaan kuolisi ikinä. Suuri osa ihmisistä kuolee sairaalassa. Aina olisi jossain joku lääkäri joka olisi osannut pelastaa, mutta tarjolla oli vain vähemmän taitava yksilö.. Niin se vaan menee.

Moni myös vammautuu, kun ei ole tarpeeksi osaavaa lääkäriä paikalla. Esim. pohjoisemmassa Suomessa jalkojen amputaatioita tehdään paljon enemmän, koska siellä ei vaan ole tarpeeksi taitavia verisuonikirurgeja yms. Joudutaan tyytymään kamalaan amputaatioon, vaikka Hesassa tilanne pystytään hoitamaan taitavamman lääkärin toimesta niin, että potilaan jalka säilyy. Tästä oli muutama vuosi sitten telkkarissa juttua. Sille ei vaan voi mitään. Huippulääkäreitä ei riitä joka päivystyspolille.

ok
Jos lääkärit osais hommansa, niin ei kai juuri kukaan kuolisi ikinä. Suuri osa ihmisistä kuolee sairaalassa. Aina olisi jossain joku lääkäri joka olisi osannut pelastaa, mutta tarjolla oli vain vähemmän taitava yksilö.. Niin se vaan menee.

Moni myös vammautuu, kun ei ole tarpeeksi osaavaa lääkäriä paikalla. Esim. pohjoisemmassa Suomessa jalkojen amputaatioita tehdään paljon enemmän, koska siellä ei vaan ole tarpeeksi taitavia verisuonikirurgeja yms. Joudutaan tyytymään kamalaan amputaatioon, vaikka Hesassa tilanne pystytään hoitamaan taitavamman lääkärin toimesta niin, että potilaan jalka säilyy. Tästä oli muutama vuosi sitten telkkarissa juttua. Sille ei vaan voi mitään. Huippulääkäreitä ei riitä joka päivystyspolille.
Pohjoisemmassa Suomessa ei ole niin osaavia autonkuljettajia, joten lapsen kuoliaaksi ajanutta ei saa rangaista, koska sille ei vaan voi mitään...

"vieras"
No ei se sit haittaa jos potilas kuolee kun se oli vain virhe...
Mikä sun mielestä sit ois ollut sopiva rangaistus? Musta toi huomautus on ihan sopiva rangaistus. Jos sä teet töissä virheen niin minkälaisen rangaistuksen siitä saat? Kuule ne lääkärit on ihan tavallisia ihmisiä ei ne mitään jumalia ole ja ihmisille sattuu joskus virheitä. Lääkärin on vain opittava elämään sen tosiasian kanssa et jos hän tekee työssä virheen niin potilas voi kuolla.

ok
[QUOTE="vieras";27355019]Mikä sun mielestä sit ois ollut sopiva rangaistus? Musta toi huomautus on ihan sopiva rangaistus. Jos sä teet töissä virheen niin minkälaisen rangaistuksen siitä saat? Kuule ne lääkärit on ihan tavallisia ihmisiä ei ne mitään jumalia ole ja ihmisille sattuu joskus virheitä. Lääkärin on vain opittava elämään sen tosiasian kanssa et jos hän tekee työssä virheen niin potilas voi kuolla.[/QUOTE]

Mun ei tarvitse edes tehdä virhettä töissä, riittää kunhan mun alainen tekee virheen jossa hän loukkaantuu tai kuolee, niin minä saan siitä rangaistukseksi jopa vankeustuomion.

"..."
Mun ei tarvitse edes tehdä virhettä töissä, riittää kunhan mun alainen tekee virheen jossa hän loukkaantuu tai kuolee, niin minä saan siitä rangaistukseksi jopa vankeustuomion.
On olemassa virheitä ja virheitä. Jos lääkäri olisi itse epäillyt vakavampaa tai ei olisi lainkaan tutkinut potilasta, olisi virhe ollut suurempi kuin nyt kun vain erehtyi oireiden perusteella (sinänsä ymmärrettävää, sillä lienee 95%noissa tapauksissa kyse on närästyksestä).
Samoin jos autoilija ajaa suojatiellä lapsen päälle, on se iso virhe, kun taas jos lapsi vain jostain yhtäkkiä juoksee keskelle ajoväylää ja jää alle, ei se ole autoilijan vika.

"vieras"
riippuu varmaan tilanteesta. Jos olet laiminlyönyt työturvallisuus määräyksiä niin saat rangaistuksen. Mut jos alainen tekee virheen ja se on hänen vika niin en usko et mikään tuomioistuin voi sua rangaista.

Aika nopsaa meiltä loppuisivat lääkärit kokonaan, kun kaikki istuisivat vankilassa. Diagnoosien teko ei ole niin helppoa kuin voisi kuvitella. Joka päivä lääkärit tekevät lukemattomia virheitä, joista potilaat kärsivät ja menehtyvät. Jos potilas tulee valittamaan oksentelua, niin ei jokaista voi lähettää pään kuvauksiin. Toki oksentelu voi johtua aivokasvaimesta, joka pitäisi hoitaa heti, mutta ei riitä yhteiskunnan rahat jokaisen täydelliseen tutkimiseen. Yskäkin voi olla nuhaa tai keuhkosyöpää jne. Ei voi tietää. Edes lääkäri.

Mitä lääkärin sitten olisi pitänyt tehdä? Närästyksellä ja rintakivulla on usein samat oireet. Mitä olisi tutkittu? Suoraan varjoainekuvaukseen? Potilaan yleistila lienee ollut kuitenkin ihan ok koska on todennäköisesti omin jaloin tuonne kävellyt ja hyväksynyt lääkärin selityksen. Sydäninfarktin oireet on joskus vaikeasti tunnistettavissa ja sekoitetaan muihin tauteihin.
Lääkäri on varmasti tehnyt kaikkensa ja asia on tutkittu koska muihin toimenpiteisiin ei ryhdytty.

Täytyy kyllä sanoa, että elämä on. Tässähän kyse ei varmaan hoitovirheestä ollut. Ja eihän ulkomaillakaan lääkäri "mitään" tehnyt, miksi et häntä syytä?

ok
Mitä lääkärin sitten olisi pitänyt tehdä? Närästyksellä ja rintakivulla on usein samat oireet. Mitä olisi tutkittu? Suoraan varjoainekuvaukseen? Potilaan yleistila lienee ollut kuitenkin ihan ok koska on todennäköisesti omin jaloin tuonne kävellyt ja hyväksynyt lääkärin selityksen. Sydäninfarktin oireet on joskus vaikeasti tunnistettavissa ja sekoitetaan muihin tauteihin.
Lääkäri on varmasti tehnyt kaikkensa ja asia on tutkittu koska muihin toimenpiteisiin ei ryhdytty.

Täytyy kyllä sanoa, että elämä on. Tässähän kyse ei varmaan hoitovirheestä ollut. Ja eihän ulkomaillakaan lääkäri "mitään" tehnyt, miksi et häntä syytä?
Jutuistasi ja nimimerkistäsi päätellen olet lääkäri...

vierailija
Aika nopsaa meiltä loppuisivat lääkärit kokonaan, kun kaikki istuisivat vankilassa. Diagnoosien teko ei ole niin helppoa kuin voisi kuvitella. Joka päivä lääkärit tekevät lukemattomia virheitä, joista potilaat kärsivät ja menehtyvät. Jos potilas tulee valittamaan oksentelua, niin ei jokaista voi lähettää pään kuvauksiin. Toki oksentelu voi johtua aivokasvaimesta, joka pitäisi hoitaa heti, mutta ei riitä yhteiskunnan rahat jokaisen täydelliseen tutkimiseen. Yskäkin voi olla nuhaa tai keuhkosyöpää jne. Ei voi tietää. Edes lääkäri.
Vaikka ei yhteiskunnan rahat riittäisi se ei silti poista sitä tosiasiaa, että hyvä terveydenhuolto kuuluu jokaisen ihmisen perusoikeuksiin. Niin, että, jos joku kuolee siihen, että ei saanut vakavaan tautiin oikeaa ja kunnon hoitoa, koska lääkäri on esim. Aliarvioinut potilaan tilanteen niin "No voi voi, mutta eipä tässä mitään..." Niinkö?!

vierailija
Lukemattomia, koska kuolleet eivät valita

Yhteistyössä