Ryhmän ainoana ilman synttärikutsua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä tekisitte?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä tekisitte?

Vieras
Jos teidän lapsenne olisi eskariryhmän ainoa, joka ei saisi kutsua jonkun ryhmäläisensä syntymäpäiville, mitä ajattelisitte? Miten reagoisitte? Ottaisitteko asiaa puheeksi, jos tuntisitte synttärisankarin vanhemmat?

En ottaisi asiaa puheeksi.

Mutta ajattelisin, että aika törppöä toimintaa; jättää vain yksi kutsumatta tilanteessa, missä se yksi ei ole mikään muiden elämästä helvettiä tekevä kiusaaja (sellaisessa tapauksessa ymmärtäisin, että ei kutsuta).

Lapsi tuskin sitä järin raskaasti ottaisi kuitenkaan.

Palstan mukaan tämä on ihan ok, koska jokaisella on oikeus valita itse vieraansa. Olen joskus samaa siis täällä kysynyt koululaisestani. Ja minä en todellakaan äitinä antaisi lapseni tehdä tuollaista. Mut toiset tosiaan ei opeta lapsilleen edes alkeellisimpia käytöstapoja, että turha siitä on niille vanhemmille puhella, kun idiootitkin tekee lapsia... Ikävä kyllä.

Kailottaisin kovaan ääneen monta päivää eskarissa että MEILLÄ järkätään vuosituhannen parhaat bileet ensi viikolla ja sinne tulee Arnold Swarzenegger ja Barack obama vieraiksi.

Mua surettaa, kun mun lapsi syyttää kamalasti itseään ja pohtii, mitä hän on tehnyt väärin, kun on jäänyt ulkopuolelle. Sen vuoksi tekisi mieli kysyä, mikä on homman logiikka ja onko oikeasti ollut joku riita josta en tiedä tms. Tunnen kuitenkin ko äidin aika hyvin.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Miten jonkun mukaan tuollainen käytös voi olla OK?? Vaikka kyse olisi millaisesta lapsesta tahansa, niin yhtä ei voi minusta jättää ryhmän ulkopuolelle. Ja minä kyllä uskaltaisin avata suuni varsinkin, jos vanhemmat olisivat mun tuttuja. Voihan olla, että kyseessä on inhimillinen erehdys tai kutsu on unohtunut sanomalehtien väliin kotiin tms.

Ei tullut koko eskarivuonna kutsua yksiinkään synttäreihin. Muiden vaatelokeroihin tupsahteli kutsuja jatkuvalla syötöllä, joten sekä lapsi että vanhempi huomasivat jonkun olevan ei toivottu vieras. Syytä en alkanut selvitellä, en tiedä olisiko pitänyt. Poika ihan ok lapsi, ei häirikkö tai muutenkaan hankala, mutta tuli eskariryhmään uutena eikä ollut/ole äärimmäisen ulospäinsuuntautunut, tosin ei introverttikään. Vieläkin muistaa sen vuoden, eikä hyvällä.

en antaisi oman lapseni tehdä noin, mutta uskon, että jos noin kävisi, en edes tietäisi että lapseni oli ainoa.

Lapseni eivät yleensä puhu synttäreistä joihin ei kutsua ole tullut.

Palstan mukaan tämä on ihan ok, koska jokaisella on oikeus valita itse vieraansa. Olen joskus samaa siis täällä kysynyt koululaisestani. Ja minä en todellakaan äitinä antaisi lapseni tehdä tuollaista. Mut toiset tosiaan ei opeta lapsilleen edes alkeellisimpia käytöstapoja, että turha siitä on niille vanhemmille puhella, kun idiootitkin tekee lapsia... Ikävä kyllä.

peesi.

Miten jonkun mukaan tuollainen käytös voi olla OK?? Vaikka kyse olisi millaisesta lapsesta tahansa, niin yhtä ei voi minusta jättää ryhmän ulkopuolelle.

Kyllä voi. Jos lapsi pahoinpitelee muita niin hänet voi jättää kutsumatta. En minäkään ottaisi omaan kotiini vierasta, joka on pahoinpidellyt minut sairaalaan.

Tämä kommentti siis vain vastine tälle. Ei ap:lle tarkoitettu.

Oonko mä jotenkin outo, jos olen sitä mieltä, että asiasta voi tiedustella vanhemmilta?? Varsinkin jos on tutut vanhemmat, niin mitä siinä häviää, jos asian ottaa puheeksi?

Miettisin lähinnä mitä lapsen vanhempien päässä on liikkun ut. kyllä itse olen lapsilleni opettanut että saavat valita itse kenet synttäreilleen kutsuvat, mutta sitten joko kutsutaan kaikki päiväkoti/eskari/kouluryhmästä tai sitten vain muutama. Koskaan ei saa olla tilannetta jossa vain yksi jäisi kutsumatta. Esikoinen halusi aikanaan kutsua eskarista kaikki tytöt ainostaan pojat jätti kutsumatta ( 2 kpl).

• Tykkää
Reactions: Anatolia
no jos ne yksinkertasesti pidä tästä lapsesta?pitääkö sitä pakottaa pitämään.ja voi olla tämän lapsen omassa käytöksessä vika.ei ne lapsetkaa kuten aikuisetkaa kaikista pidä..ei sitä voi pakottaa tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27296218:
Miettisin lähinnä mitä lapsen vanhempien päässä on liikkun ut. kyllä itse olen lapsilleni opettanut että saavat valita itse kenet synttäreilleen kutsuvat, mutta sitten joko kutsutaan kaikki päiväkoti/eskari/kouluryhmästä tai sitten vain muutama. Koskaan ei saa olla tilannetta jossa vain yksi jäisi kutsumatta. Esikoinen halusi aikanaan kutsua eskarista kaikki tytöt ainostaan pojat jätti kutsumatta ( 2 kpl).
Sama homma meillä.

Koko ryhmää ei tarvitse (eikä mielellään saakaan :D ) kutsua, mutta vain yhtä ei jätetä kutsumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27296214:
Kyllä voi. Jos lapsi pahoinpitelee muita niin hänet voi jättää kutsumatta. En minäkään ottaisi omaan kotiini vierasta, joka on pahoinpidellyt minut sairaalaan.

Tämä kommentti siis vain vastine tälle. Ei ap:lle tarkoitettu.

No joo, ei tullut mieleen tällainen. Mutta jotenkin luottaisin tuossakin tilanteessa itseeni sen verran, että olisin kartalla mitä tapahtuu ja voisin tarvittaessa mennä väliin. Eipä ole ainakaan meidän eskarilaisen kaveripiirissä tyyppejä, jotka pahoinpitelevät toista. Tuskin sellainen on tämä alkuperäisen lapsikaan.

MItä jos ottaisit asian puheeksi eskariopettajan kanssa ja kysyist miten lapsesi tulee muiden kanssa toimeen ja että näkeeko opettaja syytä sille miksi yksi on jätetty porukan ulkopuolelle....

Kaiken kaikkiaan tosi vaikee paikka, periaatteessa olen kyllä sitä mieltä että jos ei ihmisten henkilökemiat kohtaa, niin ei voi olla pakko viettää aikaa toisen kanssa vapaa-ajalla, eihän aikuistenkaan tarvitse tavata niitä työkavereita joita ei koe oikeasti ystävikseen. Mutta toisaalta olisi kyllä hyvän tavan mukaista kutsua, jos KAIKKI muut on kerran kutsuttu, mutta olisiko lapsele iloa niistä kekkereistä, jos häntä ei oikeasti haluta porukkaan.

Mutta mun mielestä olis nyt tärkeintä että juttelet eskarin työtekijöiden kanssa mahdollisimman pian siitä mikä on lapsesi rooli ryhmässä, kiusataanko häntä tai onko hän kiusaaja, jääkö usein leikkien ulkopuolelle. Ettei vaan kävisi esim. niin että kukaan ei huomaa tai ymmärrä että lasta syrjitään ja kiusataan jo eskari-iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja olisko näin;27296228:
no jos ne yksinkertasesti pidä tästä lapsesta?pitääkö sitä pakottaa pitämään.ja voi olla tämän lapsen omassa käytöksessä vika.ei ne lapsetkaa kuten aikuisetkaa kaikista pidä..ei sitä voi pakottaa tykkää.

Jos minä pitäisin illanistujaiset työkavereille, niin en todellakaan jättäisi kutsumatta yhtä työkaveria. Olipa hän millainen tahansa. Joskus oman kodin ovien avaaminen voi olla jopa laukaiseva tekijä jossakin ikävässä jännitetilanteessa. Ja aion opettaa myös lapsilleni tämän, että yhtä ei syrjitä muiden joukossa. Mun mielestä edes syntymäpäivä ei ole sellainen päivä, jolloin lapsi voi olla perheen pikkupomo ja määrätä kaiken sekä tehdä valintansa mahdollisesti muiden tunteiden kustannuksella.

Voi ei,harmi lapsen kannalta :(
MInä henk.koht veisin tuona synttäripäivänä varmaan lapseni uimaan tai syömään ulos,tai järkkäisin jotain muuta ´juhlaa´.
Itse en tykkää katsoa kun lapsi on pettynyt ja miettii mitä on tehnyt väärin..kerkeää pettyä vielä monta kertaa..

Itse kutsun kaikki ekaluokkalaiset lapsen synttäreille,tosin ei taida tulla siltikään kuin 5 henkeä,pieni luokka kyseessä :D

Meillä ihan koululainen, joka on aina yksin välitunnit, eikä ylensä ikinä saa kutsua muiden juhliin.. Ihan on itse valinnut osansa sillä tavoin, että ekat 2 vuotta oli luokalla, jossa hänen parhaat eskari-ystävänsä, ja kaikki sujui hyvin. Kolmannella luokka hajosi; osa meni musaluokalle, osa taas jaettiin kahdelle muulle luokalle. Lapseni on kolmannesta luokasta lähtien ollut aivan erakkona; välitunnit on yksin, eikä koskaan kutsuta juhliin..Hänen mielestään se on ihan ok, koska ei halua pelata jalkapalloa välitunnilla(eikä muutenkaan). Muutenkin hän on kovasti sivustakatsoja, mutta ei tunne, että häntä kiusattaisiin tmv., vaan on itse valinnut osansa. Luokan leirikouluun halusi kuitenkin lähteä, ja hyvin viihtyi.. Tänä syksynä hänet kutsuttiin yhden lapsen synttäreille, ja voi sitä onnea! Sinne läksi mielellään ja oli iloinen juhlista ja osallistui juhlien kisoihin yms. Olen niin onskana siitä, että EDES yhdellä lapsella oli ajatusta kutsua hänet juhliinsa, vaikka muuten onkin omissa oloissaan ja vähemmän suuna päänä. Yksinkertaisesti sanottuna, arvostan kovasti sitä, että vanhemmat huomioivat senkin, että vaikka joku ryhmän lapsista ei olekaan ryhmässä kovin aktiivisesti mukana, hän on silti lapsi, ja saattaa innostua semmoisestakin tilaisuudesta, jota ei voi ennalta tietää.. Toisaalta taas, meillä kävi aiemmin niin, että koko luokan lapset, samaa sukupuolta, oli kutsuttu hitsin hienoihin synttäreihin, jäähalliin (hki) ja siellä saivat pelata lätkää HIFK;n kotijäällä, ja yllätys, yllätys, meidän "erakkoamme" ei sinne edes kutsuttu. Kun hain häntä koululta, ja muut asettuivat "synttäri-autoon", niin kovasti vihlaisi sydämestä, mutta tämä ao. tuumasi vain, ettei hän tykkää lätkästäkään... Enpä tiedä oliko vuodatuksestani mitään hyötyä, mutta jos ainoa ei-kutsuttu on "se, joka ei koskaan kuitenkaan mihinkään osallistu", niin kokeilepa onneasi, saattaa yllättää. Ja sitten taas ymmärrän senkin, jos se ei-kutsuttu on ikuinen kiusaaja tai se, jota joutuu aina pelätä, ei sellastakaan tarvitse kustua. Jos ihmetyttää, niin ottaisin ihan yhteyttä kutsujan vanhempiin ja kysyisin syytä..Ja lapsethan ei taas osaa edes välttämättä kertoa syytä, mutta jos ei tunnu kaverilta, niin sitten EI tarvitse kutsua laittaa... Ja kysymykseen vastaus; kannattaa kysyä, jos kovasti ihmetyttää<3

Soita rohkeasti sankarin vanhemmille ja kysy, että miksi sinun lapsi on ainoana jätetty kutsumatta.

Kun oma esikoiseni oli eskarissa niin tarkoituksena oli kutsua luokan kaikki tytöt ja pari tuttua poikaa ryhmästä synttäreille. Eskaria oli ollut vasta muutama viikko, tyttö luetteli ketä hänen luokalla on ja kutsut tehtiin niille. Synttäri aamuna tyttö sit kysyi et miksi minä (äiti) en tehnyt kutsua myös Jennalle?
Kutsujen tekovaiheessa oma tyttöni ei muistanut että luokalla on myös Jenna.. :( Omaa tyttöä oli harmittanut kun repusta ei löytynytkään kutsuja kaikille ja tätä Jennaa tietysti se että ainoana jäi ilman.. Ja minä tietty sain tietää asiasta vasta juhla-aamuna eikä meillä ollut sen tytön ynteystietoja. Harmittaa vieläkin kun ajattelen tuota tilannetta vaikka siitä on jo 3 vuotta. (myöhemmin selitin tilanteen Jennan äidille ja tytöt on tosi hyviä kavereita..) ..mutta silti.. Olisin kyllä toivonut, että minulle oltaisi soitettu ja kysytty, että miksi yksi jätettiin ilman kutsua!

Yhteistyössä