Kysymys teille joilla lapsia molempia sukupuolia

  • Viestiketjun aloittaja Gibraltar
  • Ensimmäinen viesti
Kolmas lapsi tulossa. Eka oli stressitöntä aikaa, poika tuli. Toinen raskaus osui remontin keskelle, stressiä, tyttö tuli. Tämä kolmas raskaus osui taas remontin keskelle ja stressiä on ollut siitä johtuen, poika tulossa 99% varmasti.
 
Gibraltar
NO ei oo pakko uskoa mutta niin se nyt vaan on ja sillä sipuli. Ensin haluaa kuulla perheiden kokemuksia ja sitte valkkaa ne uskottaviin ja epäuskottaviin sen mukaan osuuko ne sun mielipiteen kans yksiin vai ei :headwall:
Oli oikeasti kiva kun kirjoitit kokemuksesi, minä vaan herkästi tässä haluan lukea ne teoriaa tukevat. Väkisin miettii mikä voisi sitten selittää jos teoria ei tue. Aloin pyörittelemään mielessä että miten ihmiset kokevat stressin - ettei sitä käsitä hyväksi draiviksi (adrenaliini kohoaa) vaan nimenomaan kuormittavaksi uupumukseksi, joka nostaa kortisolitasoja.

Ei mitään hätää, kiitollisena joka vastauksesta!
 
Oli oikeasti kiva kun kirjoitit kokemuksesi, minä vaan herkästi tässä haluan lukea ne teoriaa tukevat. Väkisin miettii mikä voisi sitten selittää jos teoria ei tue. Aloin pyörittelemään mielessä että miten ihmiset kokevat stressin - ettei sitä käsitä hyväksi draiviksi (adrenaliini kohoaa) vaan nimenomaan kuormittavaksi uupumukseksi, joka nostaa kortisolitasoja.

Ei mitään hätää, kiitollisena joka vastauksesta!
Teoriat on vaan teorioita ja niissä on aukkoja, ei ne ole mitään vedenpitäviä totuuksia. Haloo hei.
 
Esikoinen (tyttö) sai alkunsa, kun exän kanssa touhuttiin. Eli lapsi ei edes suunnitteilla eikä muutenkaan stressiä siinä kohtaa missään. Olin vajaa 20 vuotias tällöin. Mutta ei kyllä stressiä ollut seuraavastakaan. Miehen kanssa ajateltiin, että vauvan tulla, jos on tullakseen. Silloin oltiin paljon yhdessä ja varsinkin joka toinen viikko oli meille vielä oikein kunnolla yhteistä aikaa, kun mun esikoinen isällään. Tulinkin raskaaksi parin kuukauden sisään ehkäisyn pois jättämisestä ja poika syntyi. Kolmaskin (poika) tuli vähän yllättäen, syntyi vain 1v1kk edellisen pojan jälkeen. Silloin on tietenkin voinut olla stressiä, kun pieni vauva ja esikoululainen kotona sekä omien häiden suunnittelu alkoi.
Nyt neljäs lapsi (tyttö) on 5kk. Häntä me sitten oikein "teimme". olin saanut keskenmenon tammikuussa, niin syyskuussa tein positiivisen testin. Tästä voisin sanoa, että oli stressiä, koska kovasti vauvaa halusimme.

En oikein jaksa usko tuohon ap:n kertomaan tutkimukseen. Miehen siittiöthän ovat ns. sukupuolellisia, joten ne määräävät sukupuolen. Poika siittiöt ovat nopeampia kuin tyttö siittiöt. Eli jos munasolu irronnut, niin poika ehtii hedelmöittää ja jos ei ole, niin sitten tytötkin ehtivät paikalle. Oliko se näin? Tällainen mielikuva mulla jäänyt jostain lisääntymisestä kertovalta tunnilta.
 
Gibraltar
Nyt neljäs lapsi (tyttö) on 5kk. Häntä me sitten oikein "teimme". olin saanut keskenmenon tammikuussa, niin syyskuussa tein positiivisen testin. Tästä voisin sanoa, että oli stressiä, koska kovasti vauvaa halusimme.
Kiitos. :) Aika epäloogisiahan nämä vastaukset on, siis eivät vesiselvästi tue teoriaa.

Joku kysyi kaksosista, jotka eri sukupuolta. Niissä toisen tutkimuksen mukaan äidin kortisolitaso olisi matala, kuten poikaraskauksissa - se edistää "jälkiläisten määrää tuplaavaa" lisääntymistä. Kaksosraskaudet syntyisivät siis yhtä lailla silloin kun stressi on vähäinen - sukupuolesta riippumatta.
 
lloo
Ehdottomasti meillä myös toisinpäin, poika (kuopus) sai alkunsa hyvinkin stressaavassa elämänvaiheessa, tyttö kieltämättä melko kiireiseen vaiheeseen, mutta stressaavaksi sitä en sanoisi.
 
Mulla on kolme lasta. Tyttö, poika, poika.

Tyttö sai alkunsa kun stressistä ei ollut tietoakaan. Päinvastoin, kaikki oli ihanaa ja höttöä vaan.

Isompi poika sai alkunsa kun elin ehkä elämäni tähän asti stressaavinta aikaa. Pieni lapsi, paha aviokriisi, eräs sekopäinen tyyppi vainosi mua, ja veljeni sairastui todella pahasti.

Pienempi poika sai alkunsa kesken opinnäytetyöprosessin, stressiä oli siis jonkin verran, muttei mitenkään erityisen paljon kuitenkaan. Kesä oli ollut stressaavaa aikaa, syksyllä kaikki alkoi olla taas mallillaan, kun raskaus alkoi.

Ei siis pidä paikkansa ainakaan meillä :)
 
Gibraltar
Ehdottomasti meillä myös toisinpäin, poika (kuopus) sai alkunsa hyvinkin stressaavassa elämänvaiheessa, tyttö kieltämättä melko kiireiseen vaiheeseen, mutta stressaavaksi sitä en sanoisi.
Hmm.. tosi mielenkiintoista. Kiitos vastauksesta.

Tuo tutkimus jota referoin alussa oli muka "niin varma" stressin vaikutuksesta. Mutta kuten sanottua, varmaan tähän sukupuolen määräytymiseen ei ehkä koskaan saada lopullista vastausta.

Kertokaa silti lisää, tukevia ja vastakkaisia kommentteja!
 
Gibraltar
Mulla on kolme lasta. Tyttö, poika, poika.

Tyttö sai alkunsa kun stressistä ei ollut tietoakaan. Päinvastoin, kaikki oli ihanaa ja höttöä vaan.

Isompi poika sai alkunsa kun elin ehkä elämäni tähän asti stressaavinta aikaa. Pieni lapsi, paha aviokriisi, eräs sekopäinen tyyppi vainosi mua, ja veljeni sairastui todella pahasti.

Pienempi poika sai alkunsa kesken opinnäytetyöprosessin, stressiä oli siis jonkin verran, muttei mitenkään erityisen paljon kuitenkaan. Kesä oli ollut stressaavaa aikaa, syksyllä kaikki alkoi olla taas mallillaan, kun raskaus alkoi.

Ei siis pidä paikkansa ainakaan meillä :)
Voi kökkis, taitaa tääkin tutkimus osoittautua liian pienen otannan yksioikoisuudeksi. :)
 
Mummonimun
Isoäidilläni oli 11 lasta, joten otanta on aika suuri. Ensin syntyi 4 poikaa ennen sotia, ihan vuoden välein - el ainakaan raskaudet ja imetys ei vaikuttaneet tähän. Sitten syntyi 4 tyttöä peräkkäin, ja nimenomaan juuri ennen sotaa tai sen aikana. Sen jälkeen vielä 3 poikaa rauhan aikana. Yllättävää on, että hänellä ei ainakaan esim. 1 vastasyntyneen kuolema (--> suru) vaikuttanut seuraavan lapsen raskauteen stressillä kuten ap ehdottaa, koska seuraavakin tämän vastasyntyneen kuoleman jälkeen oli poika.

Meillä on suvussa yksi perhe, joka sai ensin 3 tyttöä. Sitten voittivat lotossa ja siirtyivät osa-aikatyöhön kumpikin ja saivat sen jälkeen vielä 2 poikaa ;)
 
"vieras"
No voisi ehkä pitääkin paikkansa: meitä oli työpaikalla neljä jotka saimme esikoisena pojan. Sitten kului pari vuotta ja kaikki oltiin uudestaan raskaana. Raskauksien alussa alkoivat yt-neuvottelut ja oli huolta niistä. 3 sai tytön ja yksi sai toisen pojan.
 
"vieras"
Mulla ei ole lapsia vielä, mutta tuli mieleen meidän työpaikan sellainen "työntekijätaulu", jossa kaikki kertoo jotain itsestään. Nainen, joka kertoi siinä jännittävänsä aina ja kaikkea, sai juuri tytön :)
 
"vieras"
Mulla ei ole lapsia mutta meillä on mökkinaapuri, joka on 5 pojan ja 1 tytön äiti. Hän on hirmu suora ja ei näytä pohtivan eikä jännittävän mitään. Sellainen ronski nainen.
 

Yhteistyössä