Mietin matkustelusta, kun joku sanoo, ettei ole varaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27243760:
No ei varmaan sanonutkaan, mutta oletus tuntui olevan, että ei voi sanoa, ettei ole varaa matkustaa, jos yöpymiseen lentokentän läheisyydessä ei ole varaa (koska siihen on kaikilla halutessaan mahdollisuus).

Mä luulen, että oletus oli ihan vaan se, että matkustaminen on halvempaa kuin moni luulee. Ja että jos ihan hulluna haluaa matkustaa, jos ei mitään muuta maailmassa halua niin paljon kuin matkustaa niin se on kyllä mahdollista pienemmälla budjetilla. Suuri osa vaan ei halua matkustaa niin palavasti, että olisi tähän valmis.

[QUOTE="vieras";27243751]Pointti oli enemmänkin se, että kyllä on olemassa myös halvempia vaihtoehtoja perinteiselle matkustamiselle.[/QUOTE]

Tottakai. Itse reilasin nuorempana muutamaan otteeseen. Mutta on myös muita syitä olla matkustamatta kuin raha. Ja toisaalta, toinen pointti on se, ettei reissun koko hinta ole pelkkä matkan hinta.

[QUOTE="vieras";27243751]Pointti oli enemmänkin se, että kyllä on olemassa myös halvempia vaihtoehtoja perinteiselle matkustamiselle.[/QUOTE]

On varmasti, mutta kyllä nämä vaihtoehdotkin vaativat tietynlaisia uhrauksia eivätkä ole kaikille mahdollisia. Kaikki kun eivät tosiaan asu laiva-, lento- ja junayhteyksien vieressä ja työ- ja kouluajat asettavat omat rajoituksensa, perheen koko nostaa hintoja jne.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Mä olen nykyään sen verran mukavuudenhalunen etten mitään hostelliyöpymisiä tai jotain ö-luokan hotelleja enää jaksas. Ehkä yksin mutten pienen lapsen kans. Tai no kyl mä yksinkin haluisin et hotelli ois mukava ja siisti.

Ny ollaan kyl lähössä reissuun pitkästä aikaa ens viikolla. Äkkilähdön edut ja viel s-bonusedut. Mut tälleen opiskelijana on mahollista lähteä tästä vaan ja asutaan lähellä lentokenttääkin.

[QUOTE="vieras";27243735]Eri työpaikoilla on erilaiset säännöt. Esim mä olen ollut niin onnekas, että olen ollut työpaikassa, jossa sai lomaa käytännössä milloin vain kunhan vain pyysi tarpeeksi ajoissa. Sain jopa kaksi kuukautta lomaa ja lähdin Kiinaan.[/QUOTE]

Kyllä, olet onnekas jos sinulla on työpaikka josta saa 2 kk lomaa tuosta noin vaan. Toisaalta, voihan työt lopettaa kokonaankin jos työnantaja ei anna kunnon lomaa....kaikkihn nämä ovat valintoja..?

[QUOTE="vieras";27243771]Mä luulen, että oletus oli ihan vaan se, että matkustaminen on halvempaa kuin moni luulee. Ja että jos ihan hulluna haluaa matkustaa, jos ei mitään muuta maailmassa halua niin paljon kuin matkustaa niin se on kyllä mahdollista pienemmälla budjetilla. Suuri osa vaan ei halua matkustaa niin palavasti, että olisi tähän valmis.[/QUOTE]

Niin tai vaihtoehtoisesti, joillekin se matkustaminen on kalliimpaa kuin toiset luulee. Eihän pääkaupunkiseutulainen tule ajatelleeksi, että pohjanmaalta on moninkertaisesti kalliimpaa lähteä tallinnaan.

Mutta on myös muita syitä olla matkustamatta kuin raha.

Totta. Mä itse esim. matkustan noin joka kuukausi, rakastan matkustamista, mutta suurin osa mun läheisistä ei vain yksinkertaisesti halua matkustaa ja se on musta ihan ok. Jokainen tehköön juuri sitä mistä itse tykkää. Mutta sitä mä en jaksa ku moni, jolla ihan oikeasti olisi rahaa matkustaa valittaa mulle sitä kun heillä ei ole rahaa.

No mä kyllä sanon kans että se nyt niin halpaa ole. Ei ainakaan meidän perheeltä ku kaikki pitää kertoa kahdeksalla. Ja ensinnäki täältä 800km päästä ajaa sinne helsinkiin että pääsee lentokentälle. Ottaa yrittäjän jo tuon matkan takia lomaa kaks päivää että pääsee siihen koneeseen. + se loma-aika. Itse olen minimipalkkainen 6tuniin työläinen josta kaikki menee mitä tulee ni ruokaan ja päivähoitomaksuihin.
Joo ja kyllä sen 150€ saa säästettyä mutta sekin kerkee mennä johonki tärkeämpään. Tämän kokoiseen perheeseen jossa vähän harrastetaanki ni uppoaa aika ruhtinaallisesti sitä rahaa ja siittä mä en kyllä pihistä etteikö ipanat sais harrastaa edes jotain. Saavat hyvät kengät ja mailat sen takia. (itse en saanu mitään).
Ja toisekseen jos (ja kun nyt lähtään) miehen kans kahdestaan ni ei sekään ole ihan ilmainen juttu että lapsille tulee hoitaja.
Että näin 13vuoden yhdessä elon aikana eka kertaa lähtään ulkomaille ja lasten oloaikana eka kerta ku yökuntiin lähtään. Ja ihan parin päivän reissu ;)

[QUOTE="vieras";27242844]Matkustaa voi tosiaan myös halvalla. Ei silloin olla missään hotelissa Suomessa ekaa yötä vaan tuttavilla tai lentokentällä. Myös se matka Joensuusta Helsinkiin tehdään halvimmalla mahdollisella kulkuvälineellä, vaikka netistä löytämällä kimppakyydillä.[/QUOTE]

:laugh:
Viisihenkinen perhe kimppakyyydilllä - millä? Aika vähän on tuttuja kenellä on minibussi just sopivasti lähdössä satojen kilometrien päähän :whistle:

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Kyllä, olet onnekas jos sinulla on työpaikka josta saa 2 kk lomaa tuosta noin vaan. Toisaalta, voihan työt lopettaa kokonaankin jos työnantaja ei anna kunnon lomaa....kaikkihn nämä ovat valintoja..?

Joo se oli kyllä mahtava työpaikka, ei tarvinnut ku kuukautta ennen ilmottaa asiasta ja sain kahden kuukauden loman :) Valintoja hyvinkin. Voihan sitä tehdä vaikka niin, että myy koko omaisuutensa ja lähtee nomadiksi maailmalle. Tosin ei taida lapselliselta ehkä niin onnistua, mutta hei valinta sekin teköökö lapsia :)

[QUOTE="vieras";27243810]Totta. Mä itse esim. matkustan noin joka kuukausi, rakastan matkustamista, mutta suurin osa mun läheisistä ei vain yksinkertaisesti halua matkustaa ja se on musta ihan ok. Jokainen tehköön juuri sitä mistä itse tykkää. Mutta sitä mä en jaksa ku moni, jolla ihan oikeasti olisi rahaa matkustaa valittaa mulle sitä kun heillä ei ole rahaa.[/QUOTE]

Mihin sä niin usein matkustat? Et sä aivan persaukinen voi ollakkaan. Tai kymmenen lapsen huoltaja.

[QUOTE="vieras";27243820]Niin voihan sitä tehdä niinki,että jättää laskut maksamatta ja lähtee kanarialle :o tiedän tälläisenki perheen ku on vaan pakko päästä.[/QUOTE]

Niin, rahaa kyllä on...siihen mihin sen haluaa tuhlata.:D

[QUOTE="vieras";27243824]Joo se oli kyllä mahtava työpaikka, ei tarvinnut ku kuukautta ennen ilmottaa asiasta ja sain kahden kuukauden loman :) Valintoja hyvinkin. Voihan sitä tehdä vaikka niin, että myy koko omaisuutensa ja lähtee nomadiksi maailmalle. Tosin ei taida lapselliselta ehkä niin onnistua, mutta hei valinta sekin teköökö lapsia :)[/QUOTE]

Näinhän se on. Valintoja kaikki tyyni. Onneksi me täällä Suomen lintukodossa ollaan vielä sen verran hyväosaisia, että me voimme tehdä niitä valintoja. Monissa maissa mihin suomalaisetkin matkustavat sankoin joukoin ne valinnan mahdollisuudet tavallisilla ihmisillä ovat huomattavasti kapeampia....

[QUOTE="vieras";27243827]Mihin sä niin usein matkustat? Et sä aivan persaukinen voi ollakkaan. Tai kymmenen lapsen huoltaja.[/QUOTE]

En ole persaukinen enkä kymmenen lapsen huoltaja. Ihan lähimaihin mä yleensä matkustan, usein myös Suomeen kun asun ulkomailla.

Sohvasurffaus?

nukutaan kämäsellä levitetävällä sohvalla myhkuratyyny pään alla saaden ehkä tunti unta per yö. Mutta kun on niin helkkarin kivaa ja kaikkee, eikä mene rahaakaan, niin mikäs siinä on lomaillessa.

Olen varmaan helkkarin mukavuudenhaluinen, mutten suostu enää nukkumaan missään onnettomassa hetekassa, vaan haluan kunnon yöunet että jaksaa sitten päivän mennä ees taas :snotty:

nukutaan kämäsellä levitetävällä sohvalla myhkuratyyny pään alla saaden ehkä tunti unta per yö. Mutta kun on niin helkkarin kivaa ja kaikkee, eikä mene rahaakaan, niin mikäs siinä on lomaillessa.

Olen varmaan helkkarin mukavuudenhaluinen, mutten suostu enää nukkumaan missään onnettomassa hetekassa, vaan haluan kunnon yöunet että jaksaa sitten päivän mennä ees taas :snotty:

Joo, sanos muuta...taitaa ne munkin yöt junan lattialla tai 50 rupian majoitus ikkunattoman kopin 5 sentin patjalla maan tasalla olla luetut. Lapsiakaan en enää viitsisi rautatieasemalla nukuttaa...mutta aika aikaansa kutakin.:saint:

Joo, sanos muuta...taitaa ne munkin yöt junan lattialla tai 50 rupian majoitus ikkunattoman kopin 5 sentin patjalla maan tasalla olla luetut. Lapsiakaan en enää viitsisi rautatieasemalla nukuttaa...mutta aika aikaansa kutakin.:saint:

Mullakin on koettu jo teltat, torakkamajat sekä lasten kanssa yöpyminen ajatuksella "kuka nukkuu tämän yön pelkällä 2cm sijauspattjalla lattialla?"

Mielenkiintoinen säästämistapa on ihan kotimaan matkailustakin vr:n perhelippu :whistle: Alle 16-v lapsi matkustaa aikuisen kanssa ilmaiseksi. Ilman omaa istumapaikkaa :laugh:

• Tykkää

Tai nukutaan vierashuoneen mukavalla sängyllä hyvien petivaatteiden kanssa sikeät 8 tuntia :) Ei sohvasurffaus ole synonyymi huonolle yöpymispaikalle.

Se on kyllä jännä juttu, mut ei vaan ole rahaa! Meillä olisi ilmaiset majoitukset, espanjassa, Pariisissa, Lontoossa sekä Saudi-Arabiassa, mutta ei vaan ole varaa lähteä :>

Se on kyllä jännä juttu, mut ei vaan ole rahaa! Meillä olisi ilmaiset majoitukset, espanjassa, Pariisissa, Lontoossa sekä Saudi-Arabiassa, mutta ei vaan ole varaa lähteä :>

Ei muuta ku säästämään. Aikaa siihen voi mennä, mutta jos kerran halua lähteä on ja ilmaiset majoitukset puolittaa matkakustannukset niin ei muuta kun joka kuukausi pieni määrä säästötilille.

[QUOTE="vieras";27244083]Ei muuta ku säästämään. Aikaa siihen voi mennä, mutta jos kerran halua lähteä on ja ilmaiset majoitukset puolittaa matkakustannukset niin ei muuta kun joka kuukausi pieni määrä säästötilille.[/QUOTE]

Juu ollaan säästetty, tapahtu vaan niin paljon ja rahaa vain katosi -> muutto, häät, lapsi, vaunut rikki. ym. Nyt ollaan säästötilille saatu jo muutama hassu satanen. Eiköhän sitä ensi jouluksi!

Matkustaminen voi olla halpaa tai kallista. Tai jotain siltä väliltä. Esikoinen on lähdössä jouluksi Meksikoon ja koska pääsee lähtemään vasta 22. joulukuuta, niin matka on melkein tuplaten kalliimpi kuin jos lähtisi vaikkapa 6. joulukuuta. Mutta minkäs tekee, kun koulusta loma alkaa vasta 22.12. Halvat äkkilähdöt sopivat niille, joilla ei ole opiskelu-, työ- tai muita rajoitteita.

Tuo on ihan totta, että asuinpaikkakin vaikuttaa. Täältä pääkaupunkiseudulta pääsee halvemmalla Tallinnaan kuin Tampereelle. Kotimaan matkailu on kallista ja jos joutuu vielä yöpymään hotellissa, niin reissulle tulee ihan kivasti lisää hintaa.

Sohvasurffaus ei ole pöllömpi idea, mutta kaikki eivät halua majoittua tuntemattomien nurkkiin. Nuoret tuntuvat nykyisin verkostoituvan niin, että heille löytyy majapaikka puolituttujenkin luota, jos majapaikkaa tarvitsevat. Meillä on yöpynyt palstalaisia, mutta ainakin jonkinlaista luottamusta se on edellyttänyt.

Matkustaminen lentokoneella on erittäin tuettua verorahoista, ja se on halpaa, koska on halpalentoyhtiöitä.
hotellihuoneita saa halvalla.

lentokoneella matkustetut kilometrit ovat halvimpia, näin olen lukenut. eli kaikki muu liikkuminen on kalliimpaa. lenkkaritkin kuluvat enemmän ja tulevat kalliimmaksi per kilometri ja näin ollen juokseminen lenkkareineen, vaatteineen ja lisääntyvine syömisineen on kalliimpaa per kilometri kuin lentokoneessa istuminen.

Itseasiassa nuo 'halpa'lento yhtiot on usein kaikkea muuta kuin halpoja, kentat on usein kauempana, lennot kummallisiin aikoihin ja matkalaukuista kiskotaan alyttomia hintoja, samoin kuin kaikesta muusta mahdollisesta. Usein kalliimmat lentoyhtiot voi olla lopulta halvempia, varsinkin jos on esim liittyma lentoja. Esim meille tuli kesalla Finnairin lennot monta sataa halvemmaksi liittymalentoineen kuin muiden halpis yhtioiden lennot ilman liittymia.
Eli kannattaa vertailla eri yhtioiden hintoja eika olettaa etta halpalento yhtioiden lennot ovat aina halvimmat, ja mukavat ne ei taatusti ole minun kokemuksella.

• Tykkää
Joutuisin koiran viemään koirahoitolaan matkan ajaksi, siitä tulee kiva lisä matkustelukassaan. Saatikka että olisi kiva päästä sinne lentokentälle ja takasin. Ja vielä ostaakin siellä matkapaikassa jotain, käydä syömässä jne.

Yhteistyössä