Mietin matkustelusta, kun joku sanoo, ettei ole varaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä sanosin, että se menee niin, että jos perheellä ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen niin ei heillä ole varaa matkustaakaan. Mutta jos taas on varaa ylimääräisiin huvituksiin, olisi sitä varaa myös matkustamiseen ja se on silloin vain valintakysymys.

No kait halvalla pääsee johonkin tohon vähän matkan päähän, mutta ainakin itse arvostan pientä luksusta kun reissuun lähden, eli säästän hiukan pidempään ja lähden sitten vasta. Kaks kertaa vuodessa vähintään käydään jossain, toinen perheen kanssa ja toinen on oma lomani ihan yksin. Ja ikinä ei mennä halvimpaan hotelliin eikä lennetä halpayhtiöillä ja kyllä siltikin on varaa. Mutta jos joku ei tätä halua vaan käyttää rahansa enemmin johonkin muuhun, niin so what? Ei kaikkia kiinnosta ja se ei ole minun ongelmani.

Työssäkäyvällä voi olla se ongelma, että asuu liian kalliisti, ja rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen.

Toiseksi, nämä ihmiset, jotka sanovat, ettei heillä ole varaa matkustaa, ovat ehkä vain kiinnostuneita muista asioista. Eli heillä ei ole todellista halua matkustella. Jos olisi, rahaa ehkä pystyisi säästämään matkaa varten sen nintendon, crosstrainerin tai uuden merkkilaukun sijaan. Eli jos todellista halua matkustamiseen löytyy, eiköhän siihen keinot löydy, jos ei elä yli varojensa tai ole muuten sössinyt asioitaan.

ei ole halpaa. Toki suomen matkusteluun verrattuna voi ollakin jos ottaa halpalennot ja hotellit, mutta minulla on hiukan eri käsitys matkustelusta. En todellakaan lähde kitkuttelemaan jonkun budjetin varassa minnekään ja hotellikin pitää olla sellainen hyvä eikä mikään rotanloukku. Tokihan ihmiset on erilaisia. ja tiedän kyllä, että luksuksen ja rotanloukun välilläkin on huoneita/hotelleja, mutta valitettavasti liian usein törmää näihin 2-3 tähden hotelleihin jotka on ihan surkeita.

Mieluummin kotona kun laskemassa pennosia ulkomailla.

[QUOTE="Vieras";27242912]No kait halvalla pääsee johonkin tohon vähän matkan päähän, mutta ainakin itse arvostan pientä luksusta kun reissuun lähden, eli säästän hiukan pidempään ja lähden sitten vasta. Kaks kertaa vuodessa vähintään käydään jossain, toinen perheen kanssa ja toinen on oma lomani ihan yksin. Ja ikinä ei mennä halvimpaan hotelliin eikä lennetä halpayhtiöillä ja kyllä siltikin on varaa. Mutta jos joku ei tätä halua vaan käyttää rahansa enemmin johonkin muuhun, niin so what? Ei kaikkia kiinnosta ja se ei ole minun ongelmani.[/QUOTE]

Mulle on aivan sama matkustaako joku vai ei. Mutta sitä en jaksa kun ihmiset valittaa, että ootpa sä rikas ku sulla on varaa matkustaa, ei meillä vaan oo, yhyy, me ollaan niin kauheen köyhiä, mutta samalla he ovat juuri ostaneet uuden kalliin sohvan ja rakentavat terassin ja käyvät ulkona syömässä. Kun silloin kyse on ihan vain puhtaasti valintakysymyksestä. Jos haluaa mielummin sen sohvan niin hyvä niin, mutta naurettavaa sitten valittaa että ei ole rahaa matkustaa kun oikeasti ei ole halua.

ei ole halpaa. Toki suomen matkusteluun verrattuna voi ollakin jos ottaa halpalennot ja hotellit, mutta minulla on hiukan eri käsitys matkustelusta. En todellakaan lähde kitkuttelemaan jonkun budjetin varassa minnekään ja hotellikin pitää olla sellainen hyvä eikä mikään rotanloukku. Tokihan ihmiset on erilaisia. ja tiedän kyllä, että luksuksen ja rotanloukun välilläkin on huoneita/hotelleja, mutta valitettavasti liian usein törmää näihin 2-3 tähden hotelleihin jotka on ihan surkeita.

Mieluummin kotona kun laskemassa pennosia ulkomailla.

Tämäkään kirjoitus ei nyt mitenkään todista sitä etteikö matkustaminen olisi halpaa niin kuin ensimmäisessä lauseessa väität. Sinä vain et halua valita sitä halpaa vaihtoehtoa ja hyvä niin. Jokainen tehkööt niin kuin tykkää.

[QUOTE="vieras";27242918]Pointti oli se, että turha sitä on väittää että on matkustaminen kallista koska maksaa monta tonnia mennä Australiaan ku Ruotsiin pääsee satasella. Matkustamista on olemassa sekä kallista että halpaa.[/QUOTE]

Kyllä mä sun pointi tajusin, mutta jos ne sukulaaset on siä Australias... Kyllähän sitä halvalla pääsee joihinki paikkoohin, mutta joskus matkoolla on muutaki tarkootusta ku vain lomaalla jossaki esim. mennään tapaamaan sukua.

Ei täältä ainakaa pääse satasella Ruottiin. Tai no en tiä paljoko maksaa Vaasasta Uumajaan. Mutta mulla ja likalla menee pelkästään edestakaasiin junamatkoohin n. satanen jos lähtö Helsingistä. Siihen päälle lento/laivamatka Ruottiin ja syömiset.

joo, valintoja. jos luovutaan kaikesta ylimääräisestä mitä kaupasta kannetaan, niin on varaa matkustella.

mutta kun on tottunut että joskus on sipsiä, karkkia, limsaa, keksejä, herkkuja, munkkeja, donitseja, kunnollista jätskiä. lapset saavat aku ankan taskukirjoja, esikoinen tykkää ostaa kallista shampoota (40 euroa pullo), itse tykkään siitä, että ostan tavaroita jotka eivät kuormita ympäristöä ja ne on kalliimpia. Luomu on kallista.
Jos kaikesta tuosta luovutaan ja ostetaan vaan pakollisia juttuja, halpoja kananmunia, eikä luomukananmunia, normaaleja hiustuotteita eikä kampaamotasoa, jne niin on varaa matkustella. Mutta joo, minä ajattelen mieluummin kanojen hyvinvointia ja lehmien, kuin sitä, että itse pääsen istumaan lentokoneeseen ja tuhoamaan ilmastoa.

valintoja.

[QUOTE="vieras";27242956]Tämäkään kirjoitus ei nyt mitenkään todista sitä etteikö matkustaminen olisi halpaa niin kuin ensimmäisessä lauseessa väität. Sinä vain et halua valita sitä halpaa vaihtoehtoa ja hyvä niin. Jokainen tehkööt niin kuin tykkää.[/QUOTE]

ok. korjatan sitten niin, että meidän perheelle ei ole halpaa...

Halpaa on kyllä :) me olemme miehen kanssa työttömiä. Viime joulun olimme Pariisissa viikon hotellissa. Lentoineen reissu maksoi alle 300e/lätty. Kesällä reissasimme pari viikkoa euroopassa junalla, budjetti oli 500e/lätty.

Niin varmaan voi, harmi vaan, että mies sieltä lähtöisin. Sisälukutaito ?

Sinulla se taitaa olla sisälukutaito hukassa. Tässä ketjussa ei ollut kyse siitä onko Australiaan matkustaminen halpaa. Vaan onko matkustaminen yleensä halpaa. Kyllä, se on mahdollista. Jos matkustaa lähelle ja etsii halpoja hotelleja tai sohvasurffaa jne, matkustaminen on halpaa. Mutta jos haluaa lähteä kaus tai kalliisiin maihin tai olla yötä luksushotellissa matkustaminen on kallista.

[QUOTE="vieras";27242935]Mulle on aivan sama matkustaako joku vai ei. Mutta sitä en jaksa kun ihmiset valittaa, että ootpa sä rikas ku sulla on varaa matkustaa, ei meillä vaan oo, yhyy, me ollaan niin kauheen köyhiä, mutta samalla he ovat juuri ostaneet uuden kalliin sohvan ja rakentavat terassin ja käyvät ulkona syömässä. Kun silloin kyse on ihan vain puhtaasti valintakysymyksestä. Jos haluaa mielummin sen sohvan niin hyvä niin, mutta naurettavaa sitten valittaa että ei ole rahaa matkustaa kun oikeasti ei ole halua.[/QUOTE]

Sitte on meitä joilla ei oikiasti oo varaa matkustaa. Ehkä sitte on enemmän varaa ku valmistun ja saan kokopäiväästä työtä. Mutta eipä ole meillä uutta sohvaa, kirjahyllyä, keittiönpöytää jne....

Kyllä mä sun pointi tajusin, mutta jos ne sukulaaset on siä Australias... Kyllähän sitä halvalla pääsee joihinki paikkoohin, mutta joskus matkoolla on muutaki tarkootusta ku vain lomaalla jossaki esim. mennään tapaamaan sukua.

Ei täältä ainakaa pääse satasella Ruottiin. Tai no en tiä paljoko maksaa Vaasasta Uumajaan. Mutta mulla ja likalla menee pelkästään edestakaasiin junamatkoohin n. satanen jos lähtö Helsingistä. Siihen päälle lento/laivamatka Ruottiin ja syömiset.

Riippuu tietysti mistä lähtee ja monta ihmistä lähtee jne. Vedin tuon satasen nyt aika hatusta. Esim. laivalla voi päästä halvimmalla parilla kympillä Helsingistä Tukholmaan. Tai lentokoneella 80 eurolla. Tietysti jos asuu kauempana niin se on kalliimpaa minkä lisäksi vie vielä paljon enemmän aikaakin.

[QUOTE="vieras";27242935]Mulle on aivan sama matkustaako joku vai ei. Mutta sitä en jaksa kun ihmiset valittaa, että ootpa sä rikas ku sulla on varaa matkustaa, ei meillä vaan oo, yhyy, me ollaan niin kauheen köyhiä, mutta samalla he ovat juuri ostaneet uuden kalliin sohvan ja rakentavat terassin ja käyvät ulkona syömässä. Kun silloin kyse on ihan vain puhtaasti valintakysymyksestä. Jos haluaa mielummin sen sohvan niin hyvä niin, mutta naurettavaa sitten valittaa että ei ole rahaa matkustaa kun oikeasti ei ole halua.[/QUOTE]

Ja tosiaan se että sanotaan ettei halua matkalla kituuttaa, mutta silti kadehditaan jos joku matkustaa. Tai ihmetellään että joku haluaa mieluummin matkustaa enemmän pikkurahalla. Valintojahan ne on. Yhdessäkään rotanloukkuhotellissa ei olla vielä yövytty. Tiistaina seuraava äkkilähtömatka. Elämä on valintoja.

Meitäkin on kahdeksan ja ei halvalla kyllä ulkomaille päästä. Ainoa varmaan se että omalla autolla lähtee ja mielellään asuntovaunun kanssa niin voi ehkä suht kohtuu hinnalla pärjätä.
Kaikki on mitoitettu sille 2+1 tai 2+2 kokoonpanoille.
Ei ollu varaa lähteä edes tuetulle lomalle kun lapsista vain yksi olis päässy ilman omavastuun maksamista. Että nuo halvat jutut koskee tiettyjä ryhmiä ei kaikkia. Ja toiseksi mitä se halpa lento helsingistä auttaa kun täältä 700 km:n päästä matkustat ensin Helsinkiin niin saat maksaa enemmän mitä siitä lennosta.
Tietenkin yks vaihtoehto vois olla että toinen aikuisista käy yhden tai kahden lapsen kanssa reissussa kerran vuodessa mutta aika epäreilua muita kohtaan jos sinne reissuun pääsee joka kolmas vuosi.

[QUOTE="vieras";27242968]Sinulla se taitaa olla sisälukutaito hukassa. Tässä ketjussa ei ollut kyse siitä onko Australiaan matkustaminen halpaa. Vaan onko matkustaminen yleensä halpaa. Kyllä, se on mahdollista. Jos matkustaa lähelle ja etsii halpoja hotelleja tai sohvasurffaa jne, matkustaminen on halpaa. Mutta jos haluaa lähteä kaus tai kalliisiin maihin tai olla yötä luksushotellissa matkustaminen on kallista.[/QUOTE]

Aika monet kyllä haluaa matkaltansa jotain muuta kuin vain matkustamisen ilon. Eli pitää olla tarkoitustakin. Pääseehän sitä halvalla esim. Viroonkin....

[QUOTE="vieras";27242968]Sinulla se taitaa olla sisälukutaito hukassa. Tässä ketjussa ei ollut kyse siitä onko Australiaan matkustaminen halpaa. Vaan onko matkustaminen yleensä halpaa. Kyllä, se on mahdollista. Jos matkustaa lähelle ja etsii halpoja hotelleja tai sohvasurffaa jne, matkustaminen on halpaa. Mutta jos haluaa lähteä kaus tai kalliisiin maihin tai olla yötä luksushotellissa matkustaminen on kallista.[/QUOTE]

Sisäsisälukutaito ??? Pointti oli se, että jo alle kolmivuotiaista menee lentokoneessa aikuisen hinta, ja että myös paikan päällä kuluu rahaa !

joo, valintoja. jos luovutaan kaikesta ylimääräisestä mitä kaupasta kannetaan, niin on varaa matkustella.

mutta kun on tottunut että joskus on sipsiä, karkkia, limsaa, keksejä, herkkuja, munkkeja, donitseja, kunnollista jätskiä. lapset saavat aku ankan taskukirjoja, esikoinen tykkää ostaa kallista shampoota (40 euroa pullo), itse tykkään siitä, että ostan tavaroita jotka eivät kuormita ympäristöä ja ne on kalliimpia. Luomu on kallista.
Jos kaikesta tuosta luovutaan ja ostetaan vaan pakollisia juttuja, halpoja kananmunia, eikä luomukananmunia, normaaleja hiustuotteita eikä kampaamotasoa, jne niin on varaa matkustella. Mutta joo, minä ajattelen mieluummin kanojen hyvinvointia ja lehmien, kuin sitä, että itse pääsen istumaan lentokoneeseen ja tuhoamaan ilmastoa.

valintoja.

Ah, jo toinen joka ei matkusta koska hän on vain yksinkertaisesti niin paljon parempi ihminen kuin me jotka matkustamme :D Olisihan tuon asian tietysti voinut muotoilla niinkin, että haluat mielummin ostaa kalliitta merkkishamppoita vaikka halvemmalla saisi ihan yhtä hyvän tuloksen kuin nauttia vieraan kulttuurin tarjoamista mahdollisuuksista ;)

Matkustaminen lentokoneella on erittäin tuettua verorahoista, ja se on halpaa, koska on halpalentoyhtiöitä.
hotellihuoneita saa halvalla.

lentokoneella matkustetut kilometrit ovat halvimpia, näin olen lukenut. eli kaikki muu liikkuminen on kalliimpaa. lenkkaritkin kuluvat enemmän ja tulevat kalliimmaksi per kilometri ja näin ollen juokseminen lenkkareineen, vaatteineen ja lisääntyvine syömisineen on kalliimpaa per kilometri kuin lentokoneessa istuminen.

JUBA JUU, lapsiperhe sohvasurffailee =) =) Lapseton reppureissaaja kommentoimassa ? Toivottavasti, tai sitten todellisuudentaju pahasti hukassa =)

Yhteistyössä