Olin teiniäiti! Lapseni elämä:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TeenMom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eee";27234923]Miksi täällä kaikki ajattelevat heti, että koulutus tarkoittaisi toisen asteen koulutusta, siis parin kolmen vuoden amistutkintoa? :O[/QUOTE]

En mä ainakaan ajattele..

Mutt hei,,eihän sillä 10vuotta kotona maanneella äidillä voikkaan olla mikään muu ku amis takana... :D

Mäkin olin esikoiselle teiniäiti, tulin raskaaksi kasiluokalla. Vauva syntyi kasin ja ysin kesällä. iIsä oli vuotta vanhempi. Mekin lapsen isän kanssa asuimme molemmat omilla porukoillamme mutta olimme edelleen yhdessä. Syksyllä mä aloin tenttiä ysiä yksityisesti ja mies meni lukioon.

Elämä eteni niin että kävimme molemmat lukion, mies opiskeli insinööriksi ja mä sairaanhoitajaksi. Opiskelut jatkuivat siis täysin samasa tahdissa kuin ne olisivat jatkuneet ilman lastakin. mä vain kävin peruskoulun loppuun ja lukion yksityisesti joten pystyin hoitamaan vauvaa siinä samalla. Vasta 5-vuotiaana lapsi meni tarhaan kun me aloitimme ammattiopinnot. Mies oli käynyt siinä yo-vuoden jälkeen armeijan, joten aloitimme ja valmistuimme samaan aikaan.

Noista tapahtumista on aikaa parikymmenta
vuotta. Olemme edelleen yhdessä ja naimisissakin olemme. Meillä on 4 lasta lisää ja on talokin melkein maksettu.

Vaunujen ja kaukaloiden merkkejä en enää muista.

[QUOTE="...";27234943]Täällä sitte ei vaan jotku tajua lukemaansa tai eivät vaan halua...

Joka ikisen työkokemus on 0 ennen työelään astumista. Joten näin ollen työnsaanti sen perusteella on vaikeaa. Mites sitte se ammatin hankkinu,jolla ei ole työkokemusta pääsee töihin,kun ei ole työkokemusta.

No,tästähän on aina ollu vääntöä,kun sulla on ammatti muttei työkokemusta niin et saa paikkaa sen takia,kun ei ole sitä kokemusta.
Miten ihmeessä sitä kokemusta saa jos,ei edes päässy työelämään? Työkokemusta sä et koulunpenkillä opi ja se on eri asia oppia homma kirjasta,ku käytännössä.

Mäpä annan esimerkin..Sut pistetään lastaan/purkaan rekasta tavarat..Opitko sä sen homman kirjasta vai tekemällä? Kertooko kirja mikä pistetään minnekki ja miten ne lavat sinne konttiin laitetaan..[/QUOTE]

Siinä on vain eroa onko 30-vuotias ilman koulutusta ja työkokemusta vai 16-vuotias.

[QUOTE="vieras";27234868]Eihän kaikilla edes ole isää, äiti kuitenkin kaikilla on.

Mä kyllä ymmärrän tuon sun pointin, sähän levität vaan persettäsi koneella 24h ja muut hoitaa sun tenavavuoren. Mahdatko muuten edes tietää kaikkien isää kun oot paneskellut niien tyttäries poikakavereienkin kanssa.
Kehtaatko niitä ottamaan vastuuta tekosistaan?[/QUOTE]

Tiedän kaikkien lasteni isän. Seitsemän vanhimman oli ensimmäinen puolisoni.
Kahden nuorimman on nykyinen puolisoni.
Lasten poikakavereiden, enkä tyttökavereiden, kanssa en ole "paneskellut" eikä moinen koskaan käynyt mielessäkään.

Selvästikin arkemme ja arvomme siis eroavat oleellisesti toisistaan. Toivottavasti sinunkin mallillasi elämä toimii, vaikka kieltämättä kovin bizarrelle kuulostaakin...

Kivalta kuulostaa ap, ja opiskella onneksi kerkeää. Aina voi jossitella että entäs sitä ja entäs tätä. Jokainen voi näin tehdä omassa elämässäänkin. Entäs jos on itsellä koulutus ja työpaikka, mutta sairastuu vakavasti. Sitä se elämä on.

Helppo jakaa toiselle niitä elämän neuvoja, mutta kenen elämä on varmaa?

[QUOTE="vieras";27235178]Mikähän sut saa tarttumaan ilmiselviin provoihin ja riemastumaan niistä? Musta se on kyllä outoa. Ja tuossakin kun toinen lopetti, niin vielä jatkat jotain fiksuus-väittelyä ja heittäydyt ihan lapsen tasolle. Aikuinen ihminen.[/QUOTE]

Harmitonta hupia.
Nautin myös esim muovailuvahalla leikkimisestä ja kuralätäköiden ojittamisesta ja monista muista hupsutuksista, vaikka olenkin "aikuinen ihminen".

:)

Onhan tuo laajempi trendi nykyään. Kaikkien pitäisi valmistua "korkeakoulusta". Tosin ainahan sitä ollaan kiitollisia kun esim auton tai putken hajotessa ammattilainen sen korjaa....

Kukaan ei ole sitä mieltä, että kaikkien pitäisi valmistua korkeakoulusta. Trendi ehkä siinä mielessä, että nykyään myös moni jonka vanhemmat eivät ole käyneet korkeakoulua menee korkeakouluun. Mutta 90% ihmisistä arvostaa myös alempaa koulutusta, vaikka ei sitä itselle tai omille lapsille haluaisikaan.

[QUOTE="vieras";27235205]Teinien kanssa tinkaaminen on kylläkin ihan eri asia, kuin muovailuvahalla leikkiminen lasten kanssa. Vai leikitkö niillä muovailuvahoilla yksinkin ilman lapsia? :D[/QUOTE]

Voisin ihan hyvin leikkiäkin.
Puuhunkin kiipesin taannoin ihan vain omasta mielijohteesta.

:D

[QUOTE="vieras";27235201]Kukaan ei ole sitä mieltä, että kaikkien pitäisi valmistua korkeakoulusta. Trendi ehkä siinä mielessä, että nykyään myös moni jonka vanhemmat eivät ole käyneet korkeakoulua menee korkeakouluun. Mutta 90% ihmisistä arvostaa myös alempaa koulutusta, vaikka ei sitä itselle tai omille lapsille haluaisikaan.[/QUOTE]

On ehkä liiottelua tuo 90%:n arvostus koulutukselle. Pitää kuitenkin muistaa että se koulu on sellainen mistä suurin osa ihmisistä pääse läpi vasemmalla kädellä. Ammattilaisuus mikä sitten tulee jokusen työvuoden jälkeen on ainakin itsellä se, mitä arvostan.
Itse en oikein osaa arvostaa ammattikorkeakoulua tai osaa humanistisista aloista. Näidenkin kohdalla se "korkeakoulu" terminä on vedätystä.

[QUOTE="vieras";27235028]Olisi hyvä, että olisi edes jompikumpi: koulutus tai työkokemus. Kai sulla Lunatic toivottavasti työkokemusta oli 30-vuotiaana?[/QUOTE]

Eipä kummoisesti, enimmäkseen olin eläkkeellä nuoruuteni.