Laidutus ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja punkeroäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

punkeroäiti

Vieras
Tarkoitus oli hankkiutua raskaaksi vasta ku on kiloja kunnolla lähtenyt, mutta vahinko sattui. Minulla elopainoa niin paljon että pakko saada sitä alas. En oo vielä ekas neuvolas käyny kun viikkoja on vasta 7. Millä tavalla olisi terveellistä raskaana laihduttaa? Ja laihduttaa täytyy jo raskauden takia.

No raskaana ollessa voi syödä terveellisesti ja liikkua oman jaksamisen mukaan. Mitään ihmedieettejä tai lisäainepaskalla tehtävää "laihdutusstarttia" en suosittelisi...

Raskausdiabeteksen ruokavaliosuositukset soveltuu varmaan aika hyvin tuohonkin tarkoitukseen. Ja tavoitteeksi kannattaa ottaa terveellinen, monipuolinen ja energiansaanniltaan kohtuullinen mutta vauvan kasvun turvaava ruokavalio, ja jos siinä paino putoaa niin se on vain plussaa ;)

Vilkaise esim:
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/nix01029 (Huom: taulukko 1 on hyvä "pohja")
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/nix01040

laihduttaa ei saa, paino ei vaan sais kovin paljoa nousta.. olikohan n. 7kg suositus ylipainoisilla..?

Kyllä ne kaikista lihavimmat saa ihan laihtuakin, ja merkittävästi ylipainoisilla saa paino pysyä samassa.

Minä kävin lievästi ylipainoisena äitiyspolilla seurannassa sikiön hitaahkon kasvun vuoksi. Paino nousi koko raskauden aikana 4kg, ja alkoi nousta vasta viimeisellä raskauskolmanneksella. Erikoislääkärin kanssa asiasta juttelin (tietysti huolissani siitä onko "huono" painonnousuni lapsen kasvun taustalla), ja hän sanoi, että jos vain syö normaalia monipuolista ruokaa säännöllisesti eikä pidä itseään nälässä, niin länsimaisissa oloissa on turha surra että söisi liian vähän lapsen tarpeisiin. Kehui painonhallinnasta vain! Liian vähäistä painonnousua ei siis kovin herkästi (ainakaan ylipainoisilla) kytätä. Syömishäiriöiset ja kehitysmaaolot on sitten oma lajinsa.

Eli siis pointtini oli, että 100-kiloisen ei välttämättä tartte kerätä seitsemää kiloa tai yhtään ;)

Itsellä oli BMI ennen raskautta muistaakseni 33. Painoa tuli raskauden aikana 2 kg. Ikävä kyllä sairaalassa ei punnittu, joten en tiedä paljonko jäi sille matkalle.

Varsinaista laihdutusta ei kannata startata, mutta terveellisellä ruokavaliolla ja oman jaksamisen mukaan liikuntaa. Itselläni oli myös runsaasti kiloja tullessani raskaaksi. Minulla oli tsemppaava neuvolatäti ja ravitsemusterapeutilla kävin muutaman kerran. Jätin kaikki herkut miltein kokonaan pois ja ei kyllä tehnyt edes tiukkaa. Söin säännöllisesti ja liikuin. Lopputuloksena oli ihana pikkuinen poika ja itse olin sairaalasta lähtiessä 12 kiloa kevyempi kuin ensimmäisellä neuvolapunnituksella. Tsemppiä raskauteen ja huolehdi hyvinvoinnistasi <3

Yhteistyössä