Joku oikeesti suuttuu, jos on eroteltu tyttöjen ja poikien teemat?! :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mehukatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en tajua mitä pahaa tyttö/poika jaottelussa on. Mulla on 3 lasta, kaikki aivan erilaisia. Yksi prinsessojen prinsessa, yksi työmies ja yksi karski prinsessa joka kiipeilee puissa.
Ja musta on ihanaa että kaikki he ovat omia itsejään. Siinä ei ole mitään pahaa että tyttö pitää pinkistä ja ruseteista, se ei tee hänestä tyhmenpää tai heikompaa.
Tai kun poika tykkää kuormureistaan ja sinisestä. Ja on tosiMIES :D Kolmas puissa kiipeileva prinsessa on ehkä se hyväksytyin tässä yhteiskunnassa.

Kyse ei ole siitä, etteivätkö aikuiset uskaltaisi ostaa lapselle mieluisia tuotteita. Kyse on siitä, että ehkä lapsi uskalla pyytää "väärän" sukupuolen tuotteita. Kyse on siitä, että lapsi voi tuntea itsensä epänormaaliksi, koska pitää "väärän" sukupuolen tavaroista.

Kyse ei ole sinusta eikä minusta. Kyse on lapsista. Kyse on värin toimivasta yhteiskunnastamme. Kyse on kuluttamisesta. Kyse on yksilöllisyyden jyräämisestä.

• Tykkää
Reactions: No'One
[QUOTE="hmmm";27188187]mistäs johtuu, että kun on esim kiusaamista tutkittu, niin usein kiusaamisen kohteeksi joutuu sellainen, jolla on vahva itsetunto? Jolle ei ole opetettu yhteiskunnan normeja, miten kuuluu olla? [/QUOTE]

No tuossahan se oli kysymys ja vastaus. Vahva itsetunto pistää monet kateelliset kiusaamaan. Uskaltaa olla oma itsensä, välittämättä yhteiskunnan normeista. Ei se silti tarkoita, etteikö saisi erikseen jaotella tyttöjen ja poikien juttuja. Kyllä minä omalle tyttärelleni opetan, mitkä ne yhteiskunnan normit ovat, mutta myös sen, että niitä normeja ei tarvitse noudattaa.

[QUOTE="minttu";27187672]KUKA toimii mediavalistajana lapselle? NO SINÄ vanhempana. Älkää nyt pe**kele taas vaan sysätkö vastuuta muualla. Mainoksissa lehmätkin lentää, kai sinä selität lapsellesi että se ei ole aukoton totuus?

Mua ihmetyttää ihmisten yksinkertaisuus. Maailmassa on rooleja. Prinsessaa ja miekkailijaa. Lapsille voidaan suoda mahdollisuus kokeilla kaikkea oli mainoskuva mitä tahansa. Jos ei voi, vanhemmalla ITSELLÄÄN on ongelmia näiden roolorajojen kanssa. Sekun uhoatte että mainokset pilaa lapset ja samalla jäätte kotiin vuosikausiksi kotiäidiksi ja mies tekee ansiotyön. Siinäpä roolimallia kerrakseen. Paljon vankempaa kuin yksikään tiimarin mainos.[/QUOTE]

:laugh: Aika kova argumentti.

Olenko oikeassa, kun ymmärrän tekstistäsi, että epäkohtiin ei tule puuttua, niiden ei saa sanoa olevan väärin, mutta silti on tehtävä lapselle selväksi, että ne eivät pidä paikkaansa? Miten sen voi tehdä sanomatta ääneen epäkohtien olevan väärin?

Eikö yhteiskuntaa pidä yrittää muuttaa?

:laugh: Aika kova argumentti.

Olenko oikeassa, kun ymmärrän tekstistäsi, että epäkohtiin ei tule puuttua, niiden ei saa sanoa olevan väärin, mutta silti on tehtävä lapselle selväksi, että ne eivät pidä paikkaansa? Miten sen voi tehdä sanomatta ääneen epäkohtien olevan väärin?

Eikö yhteiskuntaa pidä yrittää muuttaa?

Miksi yhteiskuntaa pitää muuttaa? Mitä väärää siinä on, että on poikien juttuja ja on tyttöjen juttuja? Kunhan tekee vain lapselle selväksi, että myös pojat voivat leikkiä tyttöjen jutuilla ja tytöt poikien. Miksi kaiken pitää olla niin neutraalia niin neutraalia että?

Miksi yhteiskuntaa pitää muuttaa? Mitä väärää siinä on, että on poikien juttuja ja on tyttöjen juttuja? Kunhan tekee vain lapselle selväksi, että myös pojat voivat leikkiä tyttöjen jutuilla ja tytöt poikien. Miksi kaiken pitää olla niin neutraalia niin neutraalia että?

Miksi naiset ovat menneet töihin? Miksi naisille on perhana sentään annettu äänioikeus? Oikeus omistaa jotakin? Eikö se ole ollut kuitenkin luonnollista silloin, samoin kuin se, että tyttöjen leikit kannustaa Naisen rooliin ja poikien leikit Miesten.

Monessa perheessä vieläkään mies ei siivoa, vaan auttaa naista siivoamaan, vaikka molemmat olisivat yhtälailla töissä kodin ulkopuolella.

Maailma muuttuu ja asioista pitää voida keskustella. Eikä näin, että joku ilmaisee mielipiteensä ja toinen vetäsee mahtiargumentin "Päivän naurut" " Joku oikeesti suuttuu, jos on eroteltu tyttöjen ja poikien teemat?! :D" Tuskin kukaan on suuttunut, vain ilmaissut mielipiteensä, että asia on väärin, mikä kuuluu terveeseen yhteiskuntaan.

Viimeksi muokattu:

vaikka se, että kun on tutkittu yhteiskouluja, tytöt pärjäävät heikosti vaikka tietotekniikassa, kun tietokoneluokkaan on laitettu koko luokka. tytöt saavt tehdä vähemmän ja oppivat vähemmän.

kaikissa aineissa. jos vaikka koneita ei riitä kaikille, niin tytöt ovat pareittan. tytöt saavat heikompia arvosanoja, oppivat huonommin, luulevat olevansa huonompia, jne. kuin kouluissa joissa on kokeiltu että luokassa on vain tyttöjä.

ne jutut joita perinteisesti pidetään tyttöjen juttuina, ovat sellaisia, joista ei makseta mitään. joita ei arvosteta. vaikka ne ovat ne elämässä raskaimmat asiat, niin henkisesti kuin fyysisesti tällä hetkelä, kun kaikkiin maatöihin, jne on olemassa koneet.

vaikka poika on tyhmä idiootti mäntti, se kuvittelee yleensä olevansa maailman napa. fiksu ja filmaattinen. Vaikka sillä on kutonen, se saa yleensä hyvän työn, koska se on poika. poika ei mieti, onko siitä johonkin työhön. Tottakai, sehän on poika niin sehän on sama asia kuin pätevyys.

naiskansanedustajat laitetaan seulan ja tarkkailun alle. aina kysytään päteveyyttä. samoin kaikessa. naisilta puuttuu hyvä sisko verkosto.

Miksi yhteiskuntaa pitää muuttaa? siksi että yhteiskuntajärjestys on perustunut ja perustuu siihen, että nainen on alempiarvoinen. kaikissa yhteiskunnissa.

ja tytöt kasvatetaan tähän. Eihän 20-vuotias nuori nainen edes tajua, mikä menee pieleen.En itsekään tajunnut.

[QUOTE="minttu";27187771]No ensinnäkin silloin olet puhunut lapselle soopaa ja sitä on syytäkin korjata.

Mutta voit myös kasvattaa lapsellesi ITSETUNNON. Sellaisen jossa itse kerrot että osa tytöistä tykkää olla prinsessoja ja se on OK. Joku tyttö ei. SE on OK. SINÄ pystyt tuon opettamaan. Samalla voit OMALLA roolimallilla vahvistaa sitä että saa olla sellainen kuin tykkää. VAikka kamalat mainokset ja hirveät koulukaverit sanoisi mitä. Katso kun omallekin lapselle voi opettaa myös YMMÄRTÄMISTÄ erilaisuudesta. Että tosiaan ne luokan tytöt tykkää barbeista eikä autoista, niin saa olla. Mutta jos sinä rakas tyttäreni tykkäät autoleikeistä niin tottakai saat tykätä.

Tähän pätee sääntö: Muita et voi muutta. Vain itseäsi.[/QUOTE]

No ihan yhtä soopaa se on, että poikien teemavalikoimaan ei kuulu prinsessateemaa tai tyttöjen teemoihin autoteemaa.

Ja kuten sanoin, lue välillä muuta kuin tätä hölynpöly-palstaa, niin opit jotain asioiden oikeasta laidasta.
Voit toki omassa päässäsi kuvitella olevasti niin mahtava, että pystyt opettamaan lapsesi aivan juuri sellaiseksi, kun itse haluat. Valitettavasti se ei vain oikeassa elämässä ole mahdollista, joten kannattaisi vähän tutustua esim. aiheesta tehtyihin tutkimuksiin, niin nuo harhasi ehkä edes hiukan hälvenisivät.

Siksi, että tuo tyttöjen ja poikien jutut ovat varsin epätasa-arvoisesti jaettu. Näin ollen on mielestäni väärin lasta kohtaan opettaa, että tytöille ja naisille kuuluu pääsääntöisesti ne tietyt, vähempiarvoiset jutut. Tuo jaottelu on täysin keinotekoinen, eikä perustu mihinkään muuhun kuin opittuihin tapoihin ja arvoihin. Miksi ihmeessä sitä pitäisi ylläpitää yhä edelleen, kun parempi olisi lapsille opettaa, että saavat tehdä ja tykätä ihan mistä itse haluavat, ilman keinotekoisia sukupuolirooleja.

Miksi yhteiskuntaa pitää muuttaa? siksi että yhteiskuntajärjestys on perustunut ja perustuu siihen, että nainen on alempiarvoinen. kaikissa yhteiskunnissa.

ja tytöt kasvatetaan tähän. Eihän 20-vuotias nuori nainen edes tajua, mikä menee pieleen.En itsekään tajunnut.

suutuin ja nauroin itse nuorena opiskelijana, kun opettaja halusi puhua näistä gender-jutuista. Siis että sukupuoli on keinotekoisesti rakennettu meihin ja naisia ei edelleenkään kohdella tasa-arvoisesti. Olin suuttunut, kun mietin vaikka että afrikassahan ne naiset vasta raatavatkin.
Toi ope oli mies.
Ei näitä tajuaa. Ne kasvatetaan meihin ja kun koko yhteiskunta toistaa samaa, niin eihän yksilö tajua, että siinä mitään väärä olisi.

Tyttö pitää sitä normaalina eikä huomaa epätasa-arvoa.

kun itse saa lapsia, näkee asiat. tai vanhemmiten.

[QUOTE="...";27189063]Siksi, että tuo tyttöjen ja poikien jutut ovat varsin epätasa-arvoisesti jaettu. Näin ollen on mielestäni väärin lasta kohtaan opettaa, että tytöille ja naisille kuuluu pääsääntöisesti ne tietyt, vähempiarvoiset jutut. Tuo jaottelu on täysin keinotekoinen, eikä perustu mihinkään muuhun kuin opittuihin tapoihin ja arvoihin. Miksi ihmeessä sitä pitäisi ylläpitää yhä edelleen, kun parempi olisi lapsille opettaa, että saavat tehdä ja tykätä ihan mistä itse haluavat, ilman keinotekoisia sukupuolirooleja.[/QUOTE]

Ja tämä liittyy Tiimarin mainokseen mitenkä? Prinsessa teema on alempiarvoinen kuin Cars teema? Minä puhun ihan vain tuosta mainoksesta. Se ei todellakaan halvenna tyttöjä. Joku järki tähänkin hommaan. Ei Tiimarin mainos liity kyllä mitenkään siihen, mistä tässä ketjussa jauhetaan (viimeiset viestit).

suutuin ja nauroin itse nuorena opiskelijana, kun opettaja halusi puhua näistä gender-jutuista. Siis että sukupuoli on keinotekoisesti rakennettu meihin ja naisia ei edelleenkään kohdella tasa-arvoisesti. Olin suuttunut, kun mietin vaikka että afrikassahan ne naiset vasta raatavatkin.
Toi ope oli mies.
Ei näitä tajuaa. Ne kasvatetaan meihin ja kun koko yhteiskunta toistaa samaa, niin eihän yksilö tajua, että siinä mitään väärä olisi.

Tyttö pitää sitä normaalina eikä huomaa epätasa-arvoa.

kun itse saa lapsia, näkee asiat. tai vanhemmiten.

Itse en pitäisi Suomalaisen Miehen roolia helpompana.

Tytöillä on mahdollista olla poikatyttöjä, joka ei ole yleisesti paheksuttua. He ovat vain erilaisia uskaliaita tyttöjä, mutta ajatelkaa tyttöpoikia, poikia jotka tykkäävät tyttöjen jutuista tai käyttäytyvät tyttömäisesti. Kenellekään tuskin tulee mieleen huudella halventavaa homoa?

Ja tämä liittyy Tiimarin mainokseen mitenkä? Prinsessa teema on alempiarvoinen kuin Cars teema? Minä puhun ihan vain tuosta mainoksesta. Se ei todellakaan halvenna tyttöjä. Joku järki tähänkin hommaan. Ei Tiimarin mainos liity kyllä mitenkään siihen, mistä tässä ketjussa jauhetaan (viimeiset viestit).

Onhan se vain yksi pieni mitätön tiimarin mainos. Yksi mainossivu on vain yksi pieni murunen koko siinä vaikutusmaailmassa, missä lapsi kasvaa. Yksi mainos tai teemajaottelu ei muuta lasta mihinkään. Mutta kun noita murusia tulee kymmeniä samanlaisia päivittäin eri medioista ja kavereilta, alkaa niistä muodostua tietynlainen kokonaiskuva. Ja jos jokainen pikku murunen kertoo, että nämä jutut ovat tytöille ja nämä jutut pojille, saavat ne pikku muruset lapsen (ja aikuisen) ajattelemaan itsekin tietyllä tapaa.

Itse en pitäisi Suomalaisen Miehen roolia helpompana.

Tytöillä on mahdollista olla poikatyttöjä, joka ei ole yleisesti paheksuttua. He ovat vain erilaisia uskaliaita tyttöjä, mutta ajatelkaa tyttöpoikia, poikia jotka tykkäävät tyttöjen jutuista tai käyttäytyvät tyttömäisesti. Kenellekään tuskin tulee mieleen huudella halventavaa homoa?

Se on niin kaikkialla. Ja johtuu edelleen siitä, että nainen on toinen sukupuoli.

[QUOTE="vieras";27187040]Ymmärrätkö minkä takia tieteelliset tutkimukset ja tilastot ovat luotettavampia kuin henkilökohtaiset kokemukset? Vaikka teillä olisikin mennyt näin se ei todellakaan mene kaikilla samalla tavalla kuten tutkimukset osoittavat.[/QUOTE]

Huomasitko "mun oma kokemus" ja "meillä..". Eli en yrittänytkään väittää mun omaa kokemusta jonain totuutena, vaan lähinnä esitin vaan yhden näkökulman.

Mutta, uskon kyllä muutenkin että kasvatuksella on suurempi vaikutus kuin medialla yms. Toki, varsinkin teineillä, on vaihe jossa kaikki muu paitsi vanhemmat vaikuttaa mutta sekin on yleensä vaan ohimenevä.
Aika harvoin jostain viherpiipertäjien lapsista tulee mitään parishiltoneita... Ja sama pätee musta vaikka niihin punaisiin housuihin. Jos iskä käyttää, niin käyttää poikakin :D

Kohta miehetki saa mainostaa naisten alusvaatteita että ois niinku tasapuolista. Miks naiset vaan saa esitellä naisten alusvaatteita mainoksissa? Syrjintää!!! Nyt äkkiä jollekki miehelle rintsikat ja pikkarit päälle ja kuvauksiin!

Minua ottaa tämä "tyttöjen lelut ja leikit" / "poikien lelut ja leikit" TODELLA paljon aivoon!!! Eli taidan sittenkin olla se vasemmistofemakko, vaikka porvareita olen tähän asti äänestänyt...

Meillä on leikki-ikäiset tyttö ja poika, jotka leikkivät sekä auto-/junaleikkejä, että prinsessaleikkejä keskenään. Emme ole mitenkään erotelleet leikkejä sukupuolen mukaan ja hyvin on homma pelannut. Nyt kun olimme cittarissa ostoksilla oli siellä joku helvatun konsultti kirjoittelemassa prinssi- ja prinsessadiplomeja. Prinsessat saivat vielä kruunut kaupan päälle. Sydämeen oikein sattui, kun poikamme tajusi, että hän ei saisikaan sen konsulttimimmin mukaan olla prinsessa, kuten siskonsa. Ilmoitin konsultille, että meillä on kaksi prinsessaa, joten kaksi kruunua kiitos, mutta vahinko oli jo tapahtunut, pojallemme oltiin "osoitettu" miten poikien kuuluu olla ja mitä he eivät saa olla. :(

Meillä siis kummatkin saavat mitä haluavat ja yleensä he haluavat samoja asioita. Välillä autoja ja junia ja välillä taas prinsessanukkeja ja kotileikkejä. Mieltäni lämmitti todella paljon, kun mieheni sanoi yksi ilta minulle yllättäen, että hänen mielestään minä olen hyvä äiti lapsillemme, kun en erottele lapsien leluja sukupuolen mukaan. Hän kertoi itse kuinka surullinen hän oli itse lapsena ollut, kun hän oli pyytänyt äidiltään leikkikeittiötä joululahjaksi (samanlaista mitä hoitopaikassa oli) ja äiti oli sanonut, että ne ovat tyttöjen juttuja, eikä pojat leiki leikkikeittiöillä.

[QUOTE="vieras";27189426]Kohta miehetki saa mainostaa naisten alusvaatteita että ois niinku tasapuolista. Miks naiset vaan saa esitellä naisten alusvaatteita mainoksissa? Syrjintää!!! Nyt äkkiä jollekki miehelle rintsikat ja pikkarit päälle ja kuvauksiin![/QUOTE]

Ehkä vähän typerä vertaus: Miksi joku mies käyttäisi tissiliivejä? Käsittääkseni tissiliivien tehtävä on tukea rintoja ja miehillä ei ole rintoja, jotka vaatisivat tukea.
Sen sijaan autoilla leikkiminen ei eroa mitenkään siitä, onko leikkijä tyttö vai poika. Kyseessä on siis täysin keinotekoinen jaottelu, toisin kuin tissiliivien kohdalla.

Minua ottaa tämä "tyttöjen lelut ja leikit" / "poikien lelut ja leikit" TODELLA paljon aivoon!!! Eli taidan sittenkin olla se vasemmistofemakko, vaikka porvareita olen tähän asti äänestänyt...

Meillä on leikki-ikäiset tyttö ja poika, jotka leikkivät sekä auto-/junaleikkejä, että prinsessaleikkejä keskenään. Emme ole mitenkään erotelleet leikkejä sukupuolen mukaan ja hyvin on homma pelannut. Nyt kun olimme cittarissa ostoksilla oli siellä joku helvatun konsultti kirjoittelemassa prinssi- ja prinsessadiplomeja. Prinsessat saivat vielä kruunut kaupan päälle. Sydämeen oikein sattui, kun poikamme tajusi, että hän ei saisikaan sen konsulttimimmin mukaan olla prinsessa, kuten siskonsa. Ilmoitin konsultille, että meillä on kaksi prinsessaa, joten kaksi kruunua kiitos, mutta vahinko oli jo tapahtunut, pojallemme oltiin "osoitettu" miten poikien kuuluu olla ja mitä he eivät saa olla. :(

Meillä siis kummatkin saavat mitä haluavat ja yleensä he haluavat samoja asioita. Välillä autoja ja junia ja välillä taas prinsessanukkeja ja kotileikkejä. Mieltäni lämmitti todella paljon, kun mieheni sanoi yksi ilta minulle yllättäen, että hänen mielestään minä olen hyvä äiti lapsillemme, kun en erottele lapsien leluja sukupuolen mukaan. Hän kertoi itse kuinka surullinen hän oli itse lapsena ollut, kun hän oli pyytänyt äidiltään leikkikeittiötä joululahjaksi (samanlaista mitä hoitopaikassa oli) ja äiti oli sanonut, että ne ovat tyttöjen juttuja, eikä pojat leiki leikkikeittiöillä.

Hienoa, ettet erottele lapsien leluja sukupuolen mukaan. Niinhän sen pitääkin mennä. Vanhempien tehtävä onkin opettaa lapsille, että saa olla juuri sellainen kuin haluaa. Tuo konsulttimimmi on ollut vain tyhmä eikä tilannetajua näköjään ollut!

Silti, en näe Tiimarin mainoksessa mitään vikaa.

Yhteistyössä