Kuinka paljon älyä vaatii seuraavat asiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kälyniekka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kälyniekka

Vieras
Miten paljon mielestänne seuraavat asiat vaativat älyä tai lahjoja ja kuinka paljon olisi paikkailtavissa ahkeruudella?

1) Yläasteen keskiarvo 9,5 tai enempi?

2) Lukion keskiarvo 9,5 tai enempi?

3) Pitkän matematiikan laudatur?

4) Äidinkielen laudatur?

5) Yliopistotason tutkinto humanistiselta alalta?

6) Diplomi-insinöörin tutkinto?

7) Lääkärin tutkinto?

8) Ekonomin tutkinto?

9) Rikastuminen Suomessa asuen? Perintöjä ja lottovoittoja ei huomioida, vaan että saavuttaa itse semmosen tilanteen, että omaisuuden arvo on ainakin 5 miljoonaa euroa tai sitten perheen nettotulot ainakin 100 000e/vuodessa?

10) Kansanedustajaksi pääseminen (ei persuista) ?

Nuo opintoihin liittyvät kohdat ovat sellaisia, että siihen moni "normaali" pystyy kun tekee vain töitä. Lahjakkaat vain tekevät ne vähän vähemmällä puurtamisella.

Lukuaineiden osalta voi ahkeruudella paikkailla, mut taitoaineissa ei auta. Jos siis puhutaan normaaliälyisistä.

Ahkeruutta ainakin, mut varmaan älliäkin.

Matemaattista älykkyyttä vaatii, mut kyllä siinäkin ahkeruus auttaa.

4) Äidinkielen laudatur?

Kielellistä lahjakkuutta tarttee.

Ahkeruudella ja älyllä.

Älyä/matemaattista lahjakkuutta, luultavasti ei pelkällä sisulla onnistu.

7) Lääkärin tutkinto?
Varmaan kaikkea noita.

8) Ekonomin tutkinto?

Ahkeruus ja älli.

9) Rikastuminen Suomessa asuen? Perintöjä ja lottovoittoja ei huomioida, vaan että saavuttaa itse semmosen tilanteen, että omaisuuden arvo on ainakin 5 miljoonaa euroa tai sitten perheen nettotulot ainakin 100 000e/vuodessa?

Ahkera ja hyvä vainuinen, äly ei välttämättä haittaa.

Ei sitten yhtään mitään noista, kun on sopivassa nosteessa hyväveliverkostossa niin pääsee pitkälle. Sen verran älliä pitää olla, että pahimmat mölyt osaa mahassaan pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kälyniekka;27154679:

No ei erityisesti. Tärkeämpää ahkeruus, säännöllisyys ja tietty kypsyys. Riippuu osin siitä, että tuleeko huippukeskiarvo enemmän aidosta kiinnostuksesta vai suorittamiskeskeisestä meiningistä.

No tämä vaatii jo jonkin verran älyä, mutta ei mitään erityisen korkeaa kumminkaan. Samat jutut pätee kuin yläasteeseen, vaikeustaso vaan korkeampi.

Vaatii kyllä älyäkin, mutta työllä voi paikata aika paljon. Mutta jos ei ole taipumuksia, ei ole mitään mahdollisuuksia. Ei edes lähelle.

4) Äidinkielen laudatur?

Vähän sama kuin matikassa, mutta voi ehkä paikata enemmän.

Enemmän vaatii kouluun pääseminen. Vaatii kyllä lukupäätä ja tiettyjä ominaisuuksia, mutta ei erityisesti älyä.

Vaatii enemmän tietynlaista älyä, toisaalta moni dippainssi ei ikinä pystyisi selviämään humanistisessa tdk:ssa.

7) Lääkärin tutkinto?

Lähempänä dippaa kuin humanistia, joskin pääsemisen vaikeus nostaa vaatimustasoa. Kuitenkin ahkeruuden rooli iso.

8) Ekonomin tutkinto?

Pääsy vähän vaikeaa (paitsi jos osaa ruotsia ja hakee Hankenille), opinnot itsessään kevyemmät kuin edellämainituisssa.

Muut ominaisuudet ratkaisee enemmän, mutta älystä voisi olla hyötyä. Moni älykäs taas toisaalta ei ole ihan niin paljon rahan perään. Luulen, että näissä tapauksissa parasta olisi olla sopivan älykäs.

Yleensä kouluja käyneitä ihmisiä, joten jonkinlaista lukupäätä vaatii. Ja kyynärpää-älyä sun muuta. Kansanedustajissa lienee todella älykkäitä ihmisiä, mutta keskimäärin sellaisia "sopivan älykkäitä". Persutietä rima älyn suhteen huomattavasti alempi.

Sanoisin yleisesti, että noissa kaikissa opinahjoissa sinne pääseminen on se ratkaiseva tekijä. Eli jos sinne pääsee, omaa ainakin älyn puolesta eväät suorittaa se. No Tekniseen Korkeakouluun on aika helppo päästä, joten siellä voi käydä niin, että lahjat ei riitä. Opinnot ovat siellä kuitenkin aika vaativia, jos ei matikkapäätä piisaa.

Näin ysin keskiarvon ja E:n paperit saaneena, lukihäiriöisenä ADHDna (diagnoosit vasta aikuisiällä, eli ei mitään helpotuksia tai tukea missään vaiheessa) väitän, että kovalla työllä pystyy mihin vain, kuka vain. Pitkälti.

Näin ysin keskiarvon ja E:n paperit saaneena, lukihäiriöisenä ADHDna (diagnoosit vasta aikuisiällä, eli ei mitään helpotuksia tai tukea missään vaiheessa) väitän, että kovalla työllä pystyy mihin vain, kuka vain. Pitkälti.

Haa haah haa. Juu eli melkein kaikki vois kirjoittaa pitkästä matikasta ällän kun tekis vaan töitä? Joopa joo. Kun aika monella on se matikka tervanjuontia jo yläasteella. Sulla varmaan hiukan eri asia. Mä tunnen helvetin monta todella ahkeraa ihmistä, mutta matikka ei vaan aukee. Ja tunnen kans monta ahkeraa ihmistä, jolla ihan C:n paperit on työn ja tuskan takana. Jos sulle on jutut helppoja, niin ei silti tarvi vittuilla. Taitaa empatiakyky olla nollissa.

ELi teitkö sinä lukiossa ihan helvetisti töitä? Ja mitäs teit lukion jälkeen. Mun tietääkseni monilla rupee AD/HD häiritsemään vasta myöhemmin kunnolla. Siis tiedän yhden AD/HD:n joka oli hyvä koulus, mutta yliopistossa meni kaikki mönkään. Elämänsä päätti kun kaikki oli synkkää...

Alkuperäinen kirjoittaja EriäväMielipide;27154812:
Haa haah haa. Juu eli melkein kaikki vois kirjoittaa pitkästä matikasta ällän kun tekis vaan töitä? Joopa joo. Kun aika monella on se matikka tervanjuontia jo yläasteella. Sulla varmaan hiukan eri asia. Mä tunnen helvetin monta todella ahkeraa ihmistä, mutta matikka ei vaan aukee. Ja tunnen kans monta ahkeraa ihmistä, jolla ihan C:n paperit on työn ja tuskan takana. Jos sulle on jutut helppoja, niin ei silti tarvi vittuilla. Taitaa empatiakyky olla nollissa.

ELi teitkö sinä lukiossa ihan helvetisti töitä? Ja mitäs teit lukion jälkeen. Mun tietääkseni monilla rupee AD/HD häiritsemään vasta myöhemmin kunnolla. Siis tiedän yhden AD/HD:n joka oli hyvä koulus, mutta yliopistossa meni kaikki mönkään. Elämänsä päätti kun kaikki oli synkkää...

Matematiikka just nimenomaan on todella LOOGISTA, kaikki menee kaavojen mukaan, joten jos vaan on ahkera, niin ne todellakin oppii. Toki se hyvä matikkapää auttaa, muttei ole edellytys oppimiselle.

Moni todellakin pärjäisi matematiikassa paljon paremmin kun vain jaksaisi tehdä töitä. Ongelmana usein on, että niitä aukkoja on jo tullut varhaisessa vaiheessa ja ne on ensin muurattava umpeen. Sitten sen päälle rakentamaan sitä uutta tietoa. Tämä vaatiin paljon työtä, mutta on saavutettavissa.

Puurtamalla pystyy moneen. Älykkyyttä ei tarvitse olla tavallista keskivertoihmistä enempää että saatta pärjätä oikein mainiostikin maailmassa.

Ja mun kohdalla voin sanoa esim. matematiikasta, mun on vaikeaa laskea päässä edes isoja plus ja miinuslaskuja, mutta koulussa numero oli 9, koska tein sen eteen hirveästi töitä. Tosin, se kaikki tieto on kyllä tässä valunut pois tuolta kallosta kun en ole joutunut käyttämään.. Oikeat välineet ja hyvä opettaja sekä oma motivaatio auttaa uskomattoman paljon.

Voi, onko paha päivä tai ehkä PMS...? :hug:

Olen erikoislääkäri ja mieheni on AMK- insinööri. Yhteiset nettotulomme ovat yli 100000 euroa vuodessa, mutta emme pidä itseämme erityisen rikkaina. Ihan normi elämiseen nuo tulot menee kolmilapsisessa perheessä.

Voi, onko paha päivä tai ehkä PMS...? :hug:

Ei vaan kokemusta hyvin erilaisista lapsista. Yksi ei tehnyt mitään matikan eteen, kaikki tuli itsestään ja silti kirjoitti laudaturin pitkästä. Toinen muksu oli tuskissaan jo ala-asteella matikan kanssa, saati sitten yläasteella. Muuten suht. keskiverto. Kolmas tästä välistä (lukion lyhyestä matikasta m). Ja kaikki lapset ovat samojen vanhempien, eli mun ja mieheni.

Eli ne tietyt taipumukset ratkaisee, vaikka toki työllä voi jotain paikkaillakin.

Kuka tahansa "normaali" ihminen pystyy mihin tahansa noista jos vain haluaa. Se vaatii työtä, motivaatiota ja panostusta, joskus enemmän, joskus vähemmän. Nukkumalla tai toivomalla ei mikään noista onnistu.

[QUOTE="vieras";27155195]Kuka tahansa "normaali" ihminen pystyy mihin tahansa noista jos vain haluaa. Se vaatii työtä, motivaatiota ja panostusta, joskus enemmän, joskus vähemmän. Nukkumalla tai toivomalla ei mikään noista onnistu.[/QUOTE]

Ahaa. Eli siis kaikki jotka eivät kirjoita pitkästä matikasta ja äikästä ällää ovat vähäsen laiskoja? Justjoo.

Toi "jos vaan haluaa" on tommosta amerikkalaista myyttiä. Mutta sitkeään tuommoinen slogan vailla todellisuuspohjaa on juurtunut. Ihan vaan siksi, että jokaiseen asiaan löytyy sankaritarina. Mutta ei ne sankaritarinat poista sitä tosiasiaa, että ihmiset on erilaisia ja oikeastaan mikään ei ole itsestä kiinni. Ahkeruuskin on opittua ja osittain jopa geneettistä. Motivaatio, mistä se tulee? Joku ihminen päättää, että on motivoitunut? No mistä moinen analyyttisyys sitten tulee, että kykenee moiseen? Mistä tulee tahdonvoima?

Alkuperäinen kirjoittaja EriäväMielipide;27155205:
Ahaa. Eli siis kaikki jotka eivät kirjoita pitkästä matikasta ja äikästä ällää ovat vähäsen laiskoja? Justjoo.

En minä niin sanonut, vaan, että jos haluaa, kuka tahansa pystyy saavuttamaan mitä tahansa noista, siis periaatteessa. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan halua samoja asioita. Kaikkia noita listattuja asioita tuskin kukaan edes haluaisi saavuttaa, vaan kukin valitsee oman mielenkiinnon mukaan. Ja aika suuri osa ihmisistä valitsee jotain tuon listan ulkopuolelta. Eikä siinä ole mielestäni mitään vikaa, päinvastoin. Ihmiset ovat erilaisia ja haluavat erilaisia asioita. Se on hyvä, mutta pointtini on lähinnä se, että kuka tahansa meistä pystyy usein enempään kuin itse ehkä uskomme, jos vain panostamme siihen ja että unelmiaan voi toteuttaa, mutta ne eivät toteudu toivomalla, vaan vaativat työtä.

• Tykkää
Reactions: vrs

Yhteistyössä