Kuinka paljon älyä vaatii seuraavat asiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kälyniekka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toi "jos vaan haluaa" on tommosta amerikkalaista myyttiä. Mutta sitkeään tuommoinen slogan vailla todellisuuspohjaa on juurtunut. Ihan vaan siksi, että jokaiseen asiaan löytyy sankaritarina. Mutta ei ne sankaritarinat poista sitä tosiasiaa, että ihmiset on erilaisia ja oikeastaan mikään ei ole itsestä kiinni. Ahkeruuskin on opittua ja osittain jopa geneettistä. Motivaatio, mistä se tulee? Joku ihminen päättää, että on motivoitunut? No mistä moinen analyyttisyys sitten tulee, että kykenee moiseen? Mistä tulee tahdonvoima?

Se motivaatio juuri on sitä halua. Kun jotain haluaa kovasti, on valmis tekemään sen eteen myös jotain. Ihmiset todellakin ovat erilaisia ja eri asiat ovat eri ihmisille tärkeitä. Totta kai pitää olla myös realisti, monet noista listatuista asioista ovat sellaisia, joihin pitää "suuntautua" jo nuorena. Onnistuu se toki hieman vanhempanakin, mutta on vaikeampaa. Mutta mitään erityislahjakkuutta mikään noista ei vaadi, ehkä enemmänkin tuuria jos jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja EriäväMielipide;27154812:
Haa haah haa. Juu eli melkein kaikki vois kirjoittaa pitkästä matikasta ällän kun tekis vaan töitä? Joopa joo. Kun aika monella on se matikka tervanjuontia jo yläasteella. Sulla varmaan hiukan eri asia. Mä tunnen helvetin monta todella ahkeraa ihmistä, mutta matikka ei vaan aukee. Ja tunnen kans monta ahkeraa ihmistä, jolla ihan C:n paperit on työn ja tuskan takana. Jos sulle on jutut helppoja, niin ei silti tarvi vittuilla. Taitaa empatiakyky olla nollissa.

ELi teitkö sinä lukiossa ihan helvetisti töitä? Ja mitäs teit lukion jälkeen. Mun tietääkseni monilla rupee AD/HD häiritsemään vasta myöhemmin kunnolla. Siis tiedän yhden AD/HD:n joka oli hyvä koulus, mutta yliopistossa meni kaikki mönkään. Elämänsä päätti kun kaikki oli synkkää...

Tuota ensinnäkin AD/HD näkyy nimenomaan koulussa, yleensä häiritsevästi jo ala-asteelta saakka. Hyvin usein AD/HD-lapset ovat erityisluokalla jo alusta lähtien, kun häiritsevät muuta opetusta.

Minulla itselläni on lukion todistuksen keskiarvo 9,0. Minun ei ole juurikaan tarvinnut tehdä töitä tuon eteen, olen istunut tunnilla ja kuunnellut, minulla on hyvä muisti. Olisin todella helposti työtä tekemällä voinut saada keskiarvokseni 9,5

En usko, että olisin voinut kirjoittaa pitkästä matikasta laudaturia edes opiskelemalla - matikka ei ole minun juttuni vaikka mulla on it-alan koulutus.

Laudatur äidinkielestä, olisi voinut olla mahdollinen, olisi vaatinut panostamista enemmän.

Mutta molempiin noihin vaikuttavat ihmisen taipumukset ja lahjakkuus. Mutta ei nyt tarvitse mitenkään älyttömän älykäs olla.

Eri alojen opinnoissa on tärkeintä päästä kouluun sisään.

Ja rikastuminen vaatii kovaa työtä ja olemista oikeaan aikaan oikeassa paikassa, siinä on mukana erittäin paljon myös tuuria.

Yhteistyössä