ärsyttää kun ollaan absolutisteja ja sit tuli audit kysely neuvolasta muiden lomakkeiden mukana

• Viestiketjun aloittaja "riia"
  • Ensimmäinen viesti
"riia"
joo siis voihan se olla käytäntö täällä, mutta kun siinä ei periatteessa ole edes kohtaa johon vois laittaa ettei juoda ollenkaan.

Jotenkin niin suututtavaa kun en oo ikinä ollut kännissä ja sit tullaan tollanen nenän eteen :kieh:

No joo tulihan siinä joku toinenkin lomake. Mutta niistä taas mä oon sitä mieltä että ne on meidän omia asioita jotka ei kuulu vieraille. Siis joo meillä on ruoka-ajat, nukkumaanmenoajat, yms yms yms. Että ei siis sillein oo mitään vikaa, päinvastoin luulen että miellä lapset saa esim .enemmän vanhempien aikaa ku monessa perheessä ja lapsilla on kaikki ok.

Mutta silti mä oon sitä mieltä että ne on meidän perheen asioita. ärsyttää ku lapsen saannin myötä kaikki yksityisyys menee, yhtäkkiä kaikki kuuluukin terveydenhoitajalle, hoitajalle, silel tälle tolle. EIKÄ, mun mielestä tää on mun perhe ja niin kauan ku kaikki on ok. asiat on meidän henk koht asioita.

..
näkeekö sun naamasta että olet absolutisti, onko se tatuoitu otsaasi vai olisiko neuvolassa pitänyt tietää se muuten vaan, vaikka kristallipallosta? Hyvä vaan että seurataan, täällä on ihan tarpeeksi päihdeperheitä. Ei se varmaankaan ollut henkilökohtainen hyökkäys sua/ perhettäsi kohtaan vaan rutiinikysely

"Miu"
Eikö tässä ole viime aikoina ihan tarpeeksi ollut mediassa esimerkkejä siitä, etta pieni "kyttäys" on pieni hinta siitä, että edes joku lasten pahoinpitely, perhesurma jne. jää tapahtumatta...

Ehkä kaikille minä, minä vanhemmille vaan ei pitäisi lapsia suoda? Jos oma yksyityisyyden suoja on tärkeämpää kuin lasten hyvinvointi...

• Tykkää
Reactions: M.A.Kukkanen
piitii
Mua ei harmita yhtään täytellä noita lappuja, tai menettää "yksityisyyttäni". Jospa noista lapuista edes joku sais sitten sitä apua, pieni juttu mun on noita täytellä siihen nähden, että jossain perheissä vois lapset voida vähän paremmin.

"vieras"
Samaa mieltä. Ärsytti täyttää niitä lappuja, kun ei myöskään juoda, eikä muutenkaan olla mitään teinivanhempia. Täytin ne kuitenkin, laitoin vaan, että en juo koskaan. Kyllähän ne kai on vapaaehtoisia, mutta mietin että sitten ihmettelevät ellei niitä täytä.

Tossa nyt oikeesti on tärkee pointti tullukin jo esille, Nämä kyselyt eivät ole hyökkäyksiä jotain tiettyä ihmistä kohtaan vaan kysellään kaikilta. Ja olisi tärkeetä myös kaikkien täyttää, näin ehkä saadaan jokin "yleinen" viiva siinä missä tapahtuu nää kauhuudet. Eli jos löytyis joku yhteinen tekijä. Mutta siihen tarvitaan kaikkien täyttämät laput, sekä että puolelta muuten ei voida havaita mitään.

Joten mieti mielummin että ehkä näin voi auttaa jotakin lasta jossain äläkä ota nokkiisi, koska tosiaan ei ulkoapäin voi nähdä jos on absolutisti tai ei =)

Yksinkertaista: jätä täyttämättä se alkoholinkäyttöä koskeva osuus kokonaan. :) Minä olin lääkärintarkastuksessa ajokorttia varten ja jouduin perustelemaan miksi en käytä alkoholia, en kokenut lääkärin kyselyä mitenkään ahdistavana.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;27152580:
Yksinkertaista: jätä täyttämättä se alkoholinkäyttöä koskeva osuus kokonaan. :) Minä olin lääkärintarkastuksessa ajokorttia varten ja jouduin perustelemaan miksi en käytä alkoholia, en kokenut lääkärin kyselyä mitenkään ahdistavana.
Mäkin tuota audit-testiä täyttäessäni jouduin perustella miksen käytä alkoholia. Syyksi sanoin epilepsian, niin th ihmetteli, että voisithan sä silti vähän juoda.
No miksi ihmeessä joisin jos pärjään ilmankin? :D

• Tykkää
Reactions: M.A.Kukkanen
Muakin vähän huvitti täyttää kyselyä ensimmäistä lastaan odottaville vanhemmille, kun lapsi oli meille jo kolmas...mutta täytin sen silti, vaikka pidinkin sitä turhana. Oli jotkut kysymykset jopa hupaisia, mm. kohta "luotan, että opimme hoitamaan vauvaa" tai joku tommonen :p

Alkoholikyselyssä huvitti taas se, että mies sai sen perusteella juopon paperit. Koska käyttää alkoholia viidesti viikossa - jokainen pienikin annos kun lasketaan, ja työssään tuo maistaa alkoholiannoksia harva se päivä. Mutta täytettiin sekin kuitenkin ihan totuudenmukaisesti. Tosin terkkari vaan nauraa hymähti asialle, eikä sossut olleet synnärillä vastassa :)

onneksi
Onneksi lapsista edes jonkun verran kannetaan huolta myös yhteiskunnan taholta. Kyselyistä en tiedä millaisia ne on, mutta vastaisin ehkä audit kyselyyn vaikka kirjoittamalla ettei käytetä alkoholia ollenkaan. Yksityiskohtia tuskin paljastaisin kyselyissä muutenkaan, vaan vastaan tavalla joka selkeästi ilmaisee että lapsen syntymään on valmistauduttu ja ongelmia, joihin tarvitsin apua tai joista pitäisi jonkun huolestua, ei ole.

onneksi
Kuinkahan moni perhesurmaaja menee itse neuvolaan ja kertoo, että "hei, nyt musta tuntuu, että ei kaikki olekaan hyvin. Täytelläänpäs ne laput heti."
Lappuja kukaan tuskin haluaa vapaaehtoisesti täyttää, mutta; "Viranomaiset olisivat voineet estää osan perhesurmista puuttumalla ongelmiin ajoissa, arvioidaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemässä selvityksessä. Perheiden ongelmiin oli haettu viranomaisilta apua, mutta oikeanlaista apua ei saatu." Aamulehti

Yhteistyössä