Siis onko monet päiväkodit kiinni koulujen loma-aikoina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Sain päiväkodista tänään lapun, jossa pitää ilmoittaa mahdollisesta hoitotarpeesta koulujen syysloman aikana ja samalla puhuttiin varahoitopaikasta, että kyllä lapsille hoitopaikka on silloinkin, jos ei pysty itse hoitamaan. Ja sama oli sitten jouluna, puhuivat jostain päivystävästä päiväkodista.

Miksi päiväkodit toimii näin, kun kuitenkaan asialla ei ole koulujen kanssa minusta mitään tekemistä.

Päiväkodissa olevilla lapsilla on usein isoja sisaruksia, jotka ovat koulussa. Tämän seurauksena koulujen lomien aikaan, päiväkodeissa on huomattavasti vähemmän lapsia. Ja joululoman aikaan esimerkiksi muutenkin on vähemmän lapsia. Kaikkia päiväkoteja ei kannata pitää auki, sillä myös hoitajat haluavat pitää noihin aikoihin lomiaan. Helpompaa on keskittää hoito päivystäviin päiväkoteihin.

Minä olen ihmetellyt vähän samaa. Minä en tajua, että miten ihmiset onnistuvat järkkäämään lapsilleen niitä pitkiä vapaita ja lomia. Meidän muksut joutuvat olemaan tarhassa sekä syys- että hiihtolomaviikot. Eikä mitään tsänssiä siihen, että kesällä voisivat olla poissa kaksi kuukautta.

Koska loma-aikana aika moni päiväkotilapsikin on lomalla, kun isosisaruksetkin ovat. Ei päiväkoteja kannata pitää auki "vajaalapsisina", kun moni hoitajakin haluaa pitää lomansa silloin (esim. omat lapset kouluikäisiä).

Hoidettavien lasten määrä laskee koulujen lomien aikaan myös päiväkodeissa, kun perheet keskittävät lomiaan siihen. Samalla yritetään saada päiväkodin henkilökunta lomalle, jottei lomat ole "riesana" kesken vuotta. Meidän kunnassamme saa vielä "ilmaiseksi" nuo päivät, jos ei lastaan tuo silloin hoitoon. Päivystävä päiväkoti kiertää ja usein hoidettava lapsi on vieraassa ympäristössä vieraitten tätien ja lapsien kanssa. Itse olen alkanut pyytämään isovanhempia apuun kyseisinä viikkoina.

[QUOTE="vieras";27150042]Minä olen ihmetellyt vähän samaa. Minä en tajua, että miten ihmiset onnistuvat järkkäämään lapsilleen niitä pitkiä vapaita ja lomia. Meidän muksut joutuvat olemaan tarhassa sekä syys- että hiihtolomaviikot. Eikä mitään tsänssiä siihen, että kesällä voisivat olla poissa kaksi kuukautta.[/QUOTE]

Joskus on isompia sisaruksia mutta suurimmalla osalla töissäkäyvistä vanhemmista on lomaa vain se 30 päivää. Tekee neljä viikkoa kesällä ja viikko talvilomaa Ehkä lomarahavapaista lisää, mutta mitenkään ei riitä kenenkään lomat kaikkiin näihin päiväkotien sulkuihin.

Mua raivostuttaa tämä siksi että vanhempia syyllistetään töissäkäymisestä. Tasan ovat lapset lomalla kun minäkin olen, mutta kun minullakaan ei ole kuukautta enempää vuosilomaa.

Kyseenalainen se säästö mitä päiväkoten sulkemisesta tulee ja haitta lapsille. Hyvin voisi ryhmiä laittaa kiinni mutta pitää vaikka yhden ryhmän avoinna kaikenikäisille lapsille tms.

Koska lapsia päivähoidossa vähemmän koulujen loma-aikoina; vanhemmat lomailevat isompien ja pienempien lasten kanssa ja virikehoitoa ei järjestetä. Hoitajat lomailevat mahdollisuuksien mukaan myös,toimintoja on taloudellisempaa keskittää eli esim. järjestää samoissa tiloissa hoito 7 lapsen sijasta 15:sta.

Mutta mistä ihmiset järkkää ne vapaansa? Palkatontako ottavat vai? Minä teen suorittavaa työtä (siivooja), joten minulle ei työnantaja todellakaan anna palkatonta vapaata: sehän joutuisi palkkaamaan minulle sijaisen hommiin, koska ne on tehtävä joka tapauksessa. Mitään pekkasia tms. ei ole, se on se 30 päivää lomaa ja that's it.

Olen ottanut lomarahoista vapaita ja miehen kanssa pidimme vain kaksi viikkoa yhtä aikaa lomaa. Kallista hommaa, mutta parin ekan vuoden aikana huomasin, ettei kovinkaan moni tuo esim. hiihtolomaviikolla lasta hoitoon. Tuntui pahalta, kun lapsemme ihmetteli, miksei hänellä ole lomaa. Vaikka toki meillä oli oma talvilomaamme sitten aikanaan.

Meillä lapsen päiväkoti on aina kiinni koulun loma-aikoina, koska päiväkoti toimii koulun tiloissa ja on riippuvainen kouluruokailusta. Eli kun koulu on kiinni, päiväkotiinkaan ei toimiteta ruokaa. Hoitoa tarvitsevat lapset pääsevät automaattisesti lähistöllä toimivaan päiväkotiin koulun loman ajaksi.

Olen ottanut lomarahoista vapaita ja miehen kanssa pidimme vain kaksi viikkoa yhtä aikaa lomaa. Kallista hommaa, mutta parin ekan vuoden aikana huomasin, ettei kovinkaan moni tuo esim. hiihtolomaviikolla lasta hoitoon. Tuntui pahalta, kun lapsemme ihmetteli, miksei hänellä ole lomaa. Vaikka toki meillä oli oma talvilomaamme sitten aikanaan.

Meillä on lapset syyslomaviikon hoidossa, mutta ollaan pari viikkoa sitä ennen lomalla koko perheellä etelässä. Hintaero 4 hengen reissulle on yli tonni, eli sitten olisi pitänyt jäädä lomailemaan kotiin jos oltaisiin lomalla syysloman ajan.

Kesäsulun kyllä ymmärrän, mutta en noita lyhyempiä sulkuja, etenkin kun tuollakin päiväkodissa ruoka tulee samassa rakennuksessa olevasta vanhustentalosta, ei siis ole mitenkään yhteydessä kouluun koko päiväkoti. Nyt mun pitää noita aikoina lapset viedä huomattavasti kauemmas päiväkotiin ja se tietää vaan aikaisempia aamuja, kun nytkin pitää jo ennen klo 7 olla päiväkodissa. Juuri noiden aikaisten aamujen vuoksi mun on vaikea saada tukijoukkoja auttamaan.

Mutta mistä ihmiset järkkää ne vapaansa? Palkatontako ottavat vai? Minä teen suorittavaa työtä (siivooja), joten minulle ei työnantaja todellakaan anna palkatonta vapaata: sehän joutuisi palkkaamaan minulle sijaisen hommiin, koska ne on tehtävä joka tapauksessa. Mitään pekkasia tms. ei ole, se on se 30 päivää lomaa ja that's it.

Mä olen hoitajana osastotyössä, joten kyllä minunkin poissaololle tarvitaan sijainen. Minä tai mies otetaan palkatonta vapaata, koetetaan saada lomapäiviä siihen, tms. mitään mummja, tms. meillä ei ole käytettävissä, joten yhdessä pitää selvitellä nuorimman lapsen hoito.

Syyslomalla päiväkoti on auki. Joulu,- ja kesäloma ovat ongelmia koska ei ole aina mahdollista saada lomaa juuri heinäkuussa kuukautta ja jouluna 2 viikkoa..

[QUOTE="vieras";27150116]Meillä lapsen päiväkoti on aina kiinni koulun loma-aikoina, koska päiväkoti toimii koulun tiloissa ja on riippuvainen kouluruokailusta. Eli kun koulu on kiinni, päiväkotiinkaan ei toimiteta ruokaa. Hoitoa tarvitsevat lapset pääsevät automaattisesti lähistöllä toimivaan päiväkotiin koulun loman ajaksi.[/QUOTE]

Mun lapset oli alkuun toisessa päiväkodissa, joka oli koulun yhteydessä ja se oli koko kesän auki. Yksi keittäjä siellä oli koulun ruokalassa töissä, joka teki aamu- ja välipalat ja keskuskeittiöstä tuli sitten päiväruoat, ei koulujen lomat vaikuttanut mitenkään tuohon asiaan.

[QUOTE="vieras";27150169]Tekisi mieli ihan periaatteesta vastustaa tuota päiväkotien sulkua ja ilmoittaa lapset varahoitoon vaikkei olisi absoluuttinen pakko niin tehdä.[/QUOTE]

ihan loogista yhdistää useamman päiväkodin henkilökuntaa ja lapsia saman katon alle kuin pitää monta taloa vajaalla lapsiluvulla auki. Niin se vaan menee..

Ensinnäkin, on edelleen aloja, joissa on enemmän lomia kuin 30 päivää, mulla on 36, miehellä 38 (arikipäiviä, lauantaita ei lasketa). Meidän lapset ovat jo kaikki kouluikäisiä. Me vuorottelemme lomien kanssa, nykyisin pidämme vain 2 viikkoa yhteistä lomaa, aiemmin, kun osa lapsista oli päiväkoti-ikäisi, 3 viikkoa. Tuolla konstilla oli 5 tai 6 viikon kesäloma. Joulun aikaan lomailtiin vuorotellen. Hiihtolomaa pidettiin yleensä vain jokunen päivä.

Ja aiemmin mulla lomaa oli vain 30 päivää, mutta saldovapaita sai pitää ja myös palkatonta lomaa.

Päiväkodit on oikeasti paljon helpompi yhdistellä, kuin pitää yksi osasto auki. Tämä aiheuttaisi sen, että keittiössä pitää olla joku, samoin siivoojan pitää käydä ja mitä tehdään jos hoitaja / hoitajia sairastuu. Sairastilanteet hoituvat helpommin päiväkodissa, jossa on useampia osastoja.

Lisäksi kannattaa muistaa, että ei ne kaikki lapset lomalla ole, mutta niin iso osa kuitenkin, että kaikkia päiväkoteja ei kannata pitää auki. Ikäviähän ne sulkemiset ovat. Ja on omat lapsenikin muutaman kerran olleet varahoidossa. Mutta kyllä kannatta ajatella kuntalaisena myös niitä rahoja, joita tuo menettely säästää.

Mä olen hoitajana osastotyössä, joten kyllä minunkin poissaololle tarvitaan sijainen. Minä tai mies otetaan palkatonta vapaata, koetetaan saada lomapäiviä siihen, tms. mitään mummja, tms. meillä ei ole käytettävissä, joten yhdessä pitää selvitellä nuorimman lapsen hoito.

Syyslomalla päiväkoti on auki. Joulu,- ja kesäloma ovat ongelmia koska ei ole aina mahdollista saada lomaa juuri heinäkuussa kuukautta ja jouluna 2 viikkoa..

Se on kyllä hyvä, jos työntantaja suostuu antamaan vapaata. Meillä ei anna. Henkilöstölehdessä oli, että on kannustettu pitämään lomarahat vapaana. Kun kysyin esimieheltä, että saisinko vapaana, hän kertoi tämän koskevan vain toimihenkilöitä. Siivoojat siis eivät saaneet siis valita.

[QUOTE="poikia3";27150243]Ensinnäkin, on edelleen aloja, joissa on enemmän lomia kuin 30 päivää, mulla on 36, miehellä 38 (arikipäiviä, lauantaita ei lasketa). Meidän lapset ovat jo kaikki kouluikäisiä. Me vuorottelemme lomien kanssa, nykyisin pidämme vain 2 viikkoa yhteistä lomaa, aiemmin, kun osa lapsista oli päiväkoti-ikäisi, 3 viikkoa. Tuolla konstilla oli 5 tai 6 viikon kesäloma. Joulun aikaan lomailtiin vuorotellen. Hiihtolomaa pidettiin yleensä vain jokunen päivä.

Ja aiemmin mulla lomaa oli vain 30 päivää, mutta saldovapaita sai pitää ja myös palkatonta lomaa.

[/QUOTE]

Himputti, millä alalla on noin ruhtinaalliset vapaat? Minulla on se 30 päivää, ja lauantait syö sitä :(

Mikä on saldovapaa?

[QUOTE="vieras";27150263]Himputti, millä alalla on noin ruhtinaalliset vapaat? Minulla on se 30 päivää, ja lauantait syö sitä :(

Mikä on saldovapaa?[/QUOTE]

Esmes minulla on yksityisellä 2 vuoden työssäoloajan jälkeen 6 kokonaista lomaviikkoa vuosilomaa. maksimi mun työpaikassa on 6 vuoden työssäoloajan jälkeen 42 päivää vuosilomaa.

Aika usein perheessä on kaksi aikuista ja molemmilla kymmenittäin lomapäiviä.

Yhteistyössä