Siis onko monet päiväkodit kiinni koulujen loma-aikoina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika usein perheessä on kaksi aikuista ja molemmilla kymmenittäin lomapäiviä.

Hm, no joo. Meillä on tietysti se, että ollaan pätkissä tehty töitä. Ei siis ole kamalan kattavaa käsitystä siitä, mitä ne täydet lomat on. Minulla oli kesällä kaksi viikkoa lomaa, seuraavan kerran on lomaa ensi kesänä... miehellä oli kanssa kaksi viikkoa lomaa, sille jäi onneksi 2 päivää jemmaan, pitää ne sitten jouluna, niin saa lapset vähän pidemmän loman silloin.

Vastaan vierestä: saldovapaat ovat tunteja, jotka on tehty etukäteen. Meidän yrityksessä työaikasaldo voi olla -20 h - 80 h. Eli kun töitä on paljon, niitä tehdään silloin ja hiljaisempina aikoina vedetään lonkkaa.

Minä olen yh ja lasten isä asuu sen verran kaukana, että hänestä ei tässä asiassa ole mitään apua. Mulla on lomaa tälle talvelle jäljellä pari viikkoa, mutta ne pidetään vasta kevätpuolella ja ei todellakaan koulujen lomien aikana, koska me lähdetään ulkomaille lomalle muuna aikana, loma-aikana on turhan kallista matkustaa.

Yksityiset tosiaan voivat pistää päiväkodin esim. joulun välipäiviksi kiinni eivätkä he (tietääkseni) ole velvollisia järjestämään varahoitopaikkaa. Mutta kunnallisella puolella on aina varahoitopaikka, eli se päivystävä päiväkoti. Koskaan ei vanhempien tarvitse miettiä, mihin lapset sen ja sen loman ajaksi, kun paikka löytyy aina. Eikä tarvitse ottaa palkattomia lomia. Päivystävä päiväkoti voi lapsen mielestä olla ihan kivakin juttu, kun on taas uusia kavereita ja leluja yms.

Ja mitä tuohon lomaan tulee, niin mullakin on 30 lomapäivää vuodessa eikä lauantaita lasketa, eli kuusi täyttä viikkoa vuodessa. Ja jossain vaiheessa se nousee vielä 38:een päivään.

Minä olen yh ja lasten isä asuu sen verran kaukana, että hänestä ei tässä asiassa ole mitään apua. Mulla on lomaa tälle talvelle jäljellä pari viikkoa, mutta ne pidetään vasta kevätpuolella ja ei todellakaan koulujen lomien aikana, koska me lähdetään ulkomaille lomalle muuna aikana, loma-aikana on turhan kallista matkustaa.

No niin tietysti. Oma valinta.

No niin tietysti. Oma valinta.

Oma valinta tietysti, mutta siis ei meillä ole varaa matkustella koulujen lomien aikana, se kun on huomattavasti kalliimpaa ja nyt kun lapset on vielä pieniä, niin me tehdään vielä noi talviset matkat, mun vanhempien luo, jotka viettävät talvet etelän lämmössä. Sitten kun vanhempi menee kouluun, niin ei se enää olekaan niin helppoa.

[QUOTE="vieras";27150263]
Mikä on saldovapaa?[/QUOTE]

Sisään tehtyjä normaalin työajan ylittäviä tunteja, niitä kertyy helposti liukuvassa työajassa. Mies pitää joka kesä aina yhden tai parhaimmillaan kaksikin ylimääräistä lomaviikkoa.

Hoidettavien lasten määrä laskee koulujen lomien aikaan myös päiväkodeissa, kun perheet keskittävät lomiaan siihen. Samalla yritetään saada päiväkodin henkilökunta lomalle, jottei lomat ole "riesana" kesken vuotta. Meidän kunnassamme saa vielä "ilmaiseksi" nuo päivät, jos ei lastaan tuo silloin hoitoon. Päivystävä päiväkoti kiertää ja usein hoidettava lapsi on vieraassa ympäristössä vieraitten tätien ja lapsien kanssa. Itse olen alkanut pyytämään isovanhempia apuun kyseisinä viikkoina.

No, meilläkin kunta antaa maksuvapautusta jos lapsi lomailee syys- ja hiihtilomaviikot, sekä joulun aikaan, mutta....esim. Sopimuslapsilla 10/15 pv/kk tuo viikon lomailu vähentää 5 hoitopäivää , jos siis haluaa sen maksualennuksen saada. Eli 10 pv sopimuslapsella on sitten kuukauden kolmelle muulle viikolle käytettävissä kokonaista 5 hoitopäivää! Ei reilua! Mulla olis mahdollista järjestää vapaata noille viikolle, mut koska tuo järjestelmä kusee ja suosii kokopäivälapsia ,niin varaanpa syyslomaviikolle ainakin kaksi hoitopäivää ( jotka meille muutenkin olisi viikossa)

[QUOTE="vieras";27150169]Tekisi mieli ihan periaatteesta vastustaa tuota päiväkotien sulkua ja ilmoittaa lapset varahoitoon vaikkei olisi absoluuttinen pakko niin tehdä.[/QUOTE]

Esim. siksi että meidän kaupungissa on vain yksi päivystävä päiväkoti joka on sitten ihan tupaten täynnä lapsia. Jos vähän useampi pitäisi loman ajan hoidossa, auki olisi todennäköisest joku toinenkin.

[QUOTE="vieras";27150263]Himputti, millä alalla on noin ruhtinaalliset vapaat? Minulla on se 30 päivää, ja lauantait syö sitä :(

Mikä on saldovapaa?[/QUOTE]

Esim. pankki- ja vakuutusala, kunnat ja valtio.

[QUOTE="Vieras";27150571]No, meilläkin kunta antaa maksuvapautusta jos lapsi lomailee syys- ja hiihtilomaviikot, sekä joulun aikaan, mutta....esim. Sopimuslapsilla 10/15 pv/kk tuo viikon lomailu vähentää 5 hoitopäivää , jos siis haluaa sen maksualennuksen saada. Eli 10 pv sopimuslapsella on sitten kuukauden kolmelle muulle viikolle käytettävissä kokonaista 5 hoitopäivää! Ei reilua! Mulla olis mahdollista järjestää vapaata noille viikolle, mut koska tuo järjestelmä kusee ja suosii kokopäivälapsia ,niin varaanpa syyslomaviikolle ainakin kaksi hoitopäivää ( jotka meille muutenkin olisi viikossa)[/QUOTE]

Sehän on selvää, että maksuhyvityspäivät vähentää hoitopäiviä. Meinasitko, että saat maksuhyvityksen ja sen lisäksi vielä sopimuspäivät pitää lapsen hoidossa? Mä en näe tuossa mitään epäreilua.

[QUOTE="vieras";27150169]Tekisi mieli ihan periaatteesta vastustaa tuota päiväkotien sulkua ja ilmoittaa lapset varahoitoon vaikkei olisi absoluuttinen pakko niin tehdä.[/QUOTE]

Mene suolle.

Kaikki lapsiaan pelinappuloina pitävät vanhemmat pitäisi kieltää lailla.

Sehän on selvää, että maksuhyvityspäivät vähentää hoitopäiviä. Meinasitko, että saat maksuhyvityksen ja sen lisäksi vielä sopimuspäivät pitää lapsen hoidossa? Mä en näe tuossa mitään epäreilua.

No epäreilua on siis se, että täyden päivän lapset on ainoat, jotka tuosta todella hyötyy, heillä on lomaa 5 pv ja käytettävissä 15 pv, eli sen, mitä he normaalistikin käyttäisivät. Mun lapset on 2-3pv/vko ja jos lomailevat syysloman, menettävät hoitopäiviä, eihän ne silläkään viikolla olis kun 2-3pv, mut mun tavallaan pitää käyttää 5pv lomailuun ja lopuille kolmelle viikolle jää yhteensä vain se loput 5 pv,. En mä takuu missä kohdassa tuossa on se reiluus?

No se hyvä puoli tässä on, että mulla on auto käytössä näin syksyllä ja talvella, niin pystynkin viemään lapset varahoitoon, mutta jos kesällä pitää tuonne varapaikkaan viedä, mikä nyt syksyllä päivystää, niin ongelmia tulisi, sen verran pitkä matka sinne on.

[QUOTE="poikia3";27150040]Kaikkia päiväkoteja ei kannata pitää auki, sillä myös hoitajat haluavat pitää noihin aikoihin lomiaan. Helpompaa on keskittää hoito päivystäviin päiväkoteihin.[/QUOTE]

Eikä kysymys ole pelkästään työntekijöiden halusta pitää lomia, vaan myös siitä, että heidänkin pitää pitää jossain kohtaa vuotta lomansa.

[QUOTE="vieras";27152018]Eikä kysymys ole pelkästään työntekijöiden halusta pitää lomia, vaan myös siitä, että heidänkin pitää pitää jossain kohtaa vuotta lomansa.[/QUOTE]

Totta tuokin. Mutta hoitajillakin on lapsia, jotka voivat olla kouluikäisiä, eli heillä voi olla tarve pitää lomansa juuri noina aikoina. Ja järkevääkin on hoitajien lomailla silloin, kun päiväkodissa on vähemmän hoidon tarvetta.

[QUOTE="Vieras";27151308]No epäreilua on siis se, että täyden päivän lapset on ainoat, jotka tuosta todella hyötyy, heillä on lomaa 5 pv ja käytettävissä 15 pv, eli sen, mitä he normaalistikin käyttäisivät. Mun lapset on 2-3pv/vko ja jos lomailevat syysloman, menettävät hoitopäiviä, eihän ne silläkään viikolla olis kun 2-3pv, mut mun tavallaan pitää käyttää 5pv lomailuun ja lopuille kolmelle viikolle jää yhteensä vain se loput 5 pv,. En mä takuu missä kohdassa tuossa on se reiluus?[/QUOTE]

Reiluus on siinä, että maksat 10 päivän sijasta 5 päivää, jos lomailette koko viikon ja haluat siitä maksuhyvityksen. Voitte myös lomailla koko viikon ilman maksuhyvityksiä ja sitten ne 10 päivää jäävät vielä hoitopäiviksi, jos sun on tärkeää saada käyttää kaikki 10 hoitopäivää. Kokopäiväiset saavat myös 5 päivän maksuhyvityksen, jos lomailevat koko viikon. Jos lapset ovat hoidossa koko viikon, menee myös koko kuun maksu. Kaikesta sitä ihmiset jaksaakin urputtaa.

Jos kaikki päiväkodit olisivat auki ja lapsista olisi noin 1/3 paikalla, olisi se malkoista kunnan rahojen haaskausta. Siksi pari päiväkotia keskutetään yhteen paikkaan. Paikalla on aina hoitajia jokaisesta päiväkodista ja lapsi pärjää siellä kyllä. Että ei siihen ole pakko lomaa saada mutta ei myöskään tuhlata kunnan rahoja tehottomalla aukiololla.

Oikeastaan tuollainen varahoitopaikalla "uhkailu" on vain sitä, että saattaisiin vanhemmat yrittämään kaikin keinoin järjestämään lapselle hoito syysloman ajaksi. Todellisuudessa päiväkodissa on vähintään puolet lapsista hoidossa (kuten sanottu, suurin osa vanhemmista ei pysty järjestämään lomia kaikille koulujen loma-ajoille) ja hoito lopulta järjestetään siellä omassa pk:ssa, ainakin jos se ei ole ihan pieni. Isossa pk:ssa vain yhdistetään ryhmiä, jolloin tilat, osa kavereista ja tädit ovat kuitenkin tuttuja.

No on ihan yleistä. Loma-aikoina lapsia kuitenkin on vähemmän kuin normaalisti niin tokihan siinäkin säätetään kun pidetään auki vain päivystävät pk:t.
Mua se henk.kohtl kyrsii kyllä, koska olen autoton ja päiväystävä pk on useamman kilsan päässä.
Onneksi on mahdollisuus isovanhemman apuun sekä ottaa itse muutama palkaton päivä.

Meillä on nuorempi yleensä kotona koulujen lomat, koska isomallakin on silloin lomaa. Jotain hyötyä opettajan ammatista: omat lomat ovat samaan aikaan koululaisen lomien aikaan. Kyllä meidänkin päiväkodissa kysellään, onko lapsi hoidossa vai kotona, että osaavat varautua oikealla työntekijämäärällä. Miehellä onkin sitten yksityisyrittäjänä kovin lyhyet lomat....

Herran jestas. Eihän se ole mikään pakko pitää lomalla jos ei voi. Kukaan eikä mikään ole näin sanonutkaan.
Kuten moni on jo kirjoittanut, monet pitävät lapset lomalla, koska on isompia sisruksia.
Kun päiväkodissa tiedetään etukäteen kuinka moni on poissa voi henkilökunta myös pitää lomansa.

usein vanhemmat unohtaa sen että päiväkodin työntekijät tekee todellakin vain työtään eikä asu siellä. Joten heidänkin täytyy lomat pitää. Ja onhan se parempi että ne lomat pidetään lomien aikana silloin kun on vähemmän lapsia. Ei silloin kun ryhmäö on täynnä lapsia ja joutuu ottamaan sijaisia joilla usein ei oo minkään valtakunnan koulutusta ja on lapsillekin vieras.

Ei noita sulkuja yleensä tehdä kun kesällä ja jouluna kun on iso osa lapsista poissa, vain vähän lapsia paikalla.
Hauska juttu sinänsä että aina se päiväkoti mikä päivystää niin ne lapset on suurimmaksi osaksi päiväkodissa lomien ajan. Mutta ne jotka joutuu siirtymään sulun ajaksi niin heille löytyykin lomaa ja järjestyly kodin puolelta...

Toki kaikilla ei ole näin eikä ole tarkoitus syyllistää mutta ei se raha puussa kasva ja on turhaa pitää kaikki työntekijät töissä (3 kasvattajaa) jos lapsia on esim sen 4 kpl.
Eli ihan tähän perustuu kyselyt, jotta voi myös ne päiväkodin työntekijät pitää lomansa kas kun ne ei ole vain teitä varten olemassa vaan aika usein heillä on myös se kuuluisa oma elämä!

Yhteistyössä