Keksikääs hyviä "vastakommentteja", kun useat sanovat, että matkin muita kun olen raskaana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miimis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miimis"

Vieras
Olen siis suvussamme neljäs joka saa lapsen reilu vuoden sisällä. Alkaa jo ärsyttää kun useat sukulaiset ovat omasta mielestään hauskoja kun kommentoivat kuultuaan raskaudestani tyyliin "tarttuihan se vauva kuume teihinkin kun serkkusikin sai lapsia" tai "kyllä te nuoret ihmiset matkitte toisianne joka asiassa". Juu kyllähän tuo kommentti menisi kerran tai kaksi mutta liika on liikaa enkä ikinä keksi mitään järkevää kommenttia takaisin. En tiedä ärsyttääkö tuonkaltaiset kommentit vielä enemmän kun yritystä oli ennen tärppiä melkein 5 vuotta ja niistä kolme viimeisintä meni lapsettomuustutkimuksissa ja hoidoissa. Edelliset kolme vuotta olivat henkisesti todella raskaita ja olen ehkä siksikin vähän herkkä noiden kommenttien kanssa mutta olisi kiva sanoa jotain osuvaa mutta ei ilkeää takaisin kun ärsyttää.

Pysyt vain ihan vakavana, älä sano mitään ole ihan hiljaa vaan. Niin että tulee pitkä hiljasuus. Luulis tajuavan. Tai sitten katot vakavalla perusilmeellä vitsailijaa hetken silmiä räpäyttämättä TUIJOTAT kiusallisesti, käännät katseesi ja alat puhua jostain muusta.

Mulla on toiminu ne harvat kerrat kun ei huumorintaju ole venyny johonkin suuntaan.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ. ja Sadana
Meille ei ole edes tuollaista taustaa kuin teillä, mutta silti oikein viha kiehahti kun luin aloituksen. Että osaakin aikuiset ihmiset olla typeriä kommenteissaan! En keksi mitään sanottavaa. Jos taas vitsailija olisi läheinen niin sanoisin ihan suoraan miltä tuntuu. Jos vieraampi henkilö, ehkä yrittäisin heittää jotain vitsiä tulevista kloonivauvoista. Kuitenkin sympiat teille ja onnea raskaudesta :)

Siskoni ja äitini tietävät hoidoita ja Onneksi heiltä ei ole tuollaisia kommentteja tullut. Jotenkin en ole muiden sukulaisten kanssa niin läheisissä väkeissä, että heille olisin halunnut hoidoista kertoa, mutta nyt siitä sitten saa kärsiä :(

Mä usein töksäytin lapsettomuushoidoista ja pitkästä yrityksestä, jos joku asiasta tietämätön alkoi sanailemaan jotain mielestään hupaisaa. Siis en ilkeästi, vaan estääkseni häntä sanomasta jotain sellaista, mitä katuisi sitten kun meidän tilanne hänele selviäisi (lapsettomuus ja hoidot eivät olleet salaisuus). Toiset kun voivat olla mielestään hauskoja, ja olisivatkin jossain toisessa tilanteessa, mutta kokevat sitten syyllisyyttä kepeistä heitoista, joiden tajuavat olleen epäsoveliaita tilanteessa.

Munkin mielestäni tuo Tiirun ehdottama lähestymistapa vois olla hyvä. Tai sitten vaan kysyt, että "kuvitteletko olevasi kovinkin hauska?"

Mutta jos nyt haluat jotain nasevaa kommenttia heittää, niin siihen ainoat, mitä mulle tulee mieleen on tyyliä:
- Joo, hemmetin hyvä, kun X ja Y on niin innovatiivisiä, että ne keksi, että lapsiakin voi tehdä, ja mekin siitä sitten tajuttiin...
- Aivan, käytiinkin X:n ja Y:n luona oikein opissa. Ne näytti ihan kädestä pitäen, miten se tapahtuu.
- Kyllähän X ja Y on todellisia pioneereja. Siis ihan tämmösiä uusia ilmiöitä ne kehittää kun lasten hankinta. Mekin sitten päästiin mukaan.

Mut joo, ei voi muuta sanoo, kun hemmetin tyhmiä sukulaisia teillä...

Pysyt vain ihan vakavana, älä sano mitään ole ihan hiljaa vaan. Niin että tulee pitkä hiljasuus. Luulis tajuavan. Tai sitten katot vakavalla perusilmeellä vitsailijaa hetken silmiä räpäyttämättä TUIJOTAT kiusallisesti, käännät katseesi ja alat puhua jostain muusta.

Mulla on toiminu ne harvat kerrat kun ei huumorintaju ole venyny johonkin suuntaan.

Monilla ei oo luonnetta tohon kun kyseessä kuitenkin omat sukulaiset. Harvapa kehtaa mulkoilla vanhempaa sukulaistaan kun sikaa, kun tämä mielestään heittää jotain huvittavaa. Siis rasittaviahan ne on, mutta paremmin menee kyllä perille juuri kun sanoo suoraan jotakin. Eikä jää mulkkaamaan kun pahisteini.

Mä en ymmärrä mitä noloo siinä on, niissä lapsettomuushoidoissa siis, etteikö niistä voi avoimesti sanoa. Tuskin koko maailmalle tarvitsee kuuluttaa, mutta meneepähän sukulaisten turvat kiinni. Musta ainakin olis tosi hienoa uskaltaa kertoa asiasta ja tuoda sitä asiaa enemmän julki, että lapsettomuus ei ole nykypäivänä mikään tabu tai erikoisuus vaan sitä voi kohdata missä vaan. Vaikka omalla serkullasi.

Mä siis sanoisin tollasiin matkimisjuttuihin että: Veikkaampa että serkut ovat matkineet minua, mikäli ovat saaneet vihiä että olen jo viisi vuotta yrittänyt lasta, joista 3 vuotta rampannut lapsettomuushoidoissa. Joten se siitä matkimisesta, vaikka saankin lapseni vähän myöhemmin kuin serkkuni saivat.

[QUOTE="...";27144944]Monilla ei oo luonnetta tohon kun kyseessä kuitenkin omat sukulaiset. Harvapa kehtaa mulkoilla vanhempaa sukulaistaan kun sikaa, kun tämä mielestään heittää jotain huvittavaa. Siis rasittaviahan ne on, mutta paremmin menee kyllä perille juuri kun sanoo suoraan jotakin. Eikä jää mulkkaamaan kun pahisteini.[/QUOTE]

Vähiten teinimäinen reaktio se neutraali tuijotus on.
Ei tarvitse sanoa mitään ikävää tai töksäyttelevää kuten pahisteinit.

[QUOTE="...";27144944]Monilla ei oo luonnetta tohon kun kyseessä kuitenkin omat sukulaiset. Harvapa kehtaa mulkoilla vanhempaa sukulaistaan kun sikaa, kun tämä mielestään heittää jotain huvittavaa. Siis rasittaviahan ne on, mutta paremmin menee kyllä perille juuri kun sanoo suoraan jotakin. Eikä jää mulkkaamaan kun pahisteini.[/QUOTE]

Vai että pahisteini. Enemmän minä kunnioitan toista ihmistä tuolla kuin että sanallisesti "nolaisin" toisen. Mutta ihan miten vaan, pitihän sun jotain keksiä.

Vai että pahisteini. Enemmän minä kunnioitan toista ihmistä tuolla kuin että sanallisesti "nolaisin" toisen. Mutta ihan miten vaan, pitihän sun jotain keksiä.

Siis mitä piti keksiä? Kunhan vastasin tuohon oman mielipiteeni, ehkä olin turhan tiukka sanoissani. Mut mä en itse vaan voi sietää tota. Mulle on pari kertaa tehty noin, kun en ole älynnyt yhtään sanoneeni jotain tyhmää. Tekee mieli vajota maan alle ja itkeä kun toinen katsoo kuin sikaa ja muuttuu todella kylmäksi. Minusta tuo vain on kylmää eikä viestikään välttämättä menis tässä tapauksessa perille.
Mieluummin sanoo vaikka nätisti jotain näpsäkkää, jos ei halua toista nolata. Tää siis vaan mun mielipide.

[QUOTE="...";27145070]Siis mitä piti keksiä? Kunhan vastasin tuohon oman mielipiteeni, ehkä olin turhan tiukka sanoissani. Mut mä en itse vaan voi sietää tota. Mulle on pari kertaa tehty noin, kun en ole älynnyt yhtään sanoneeni jotain tyhmää. Tekee mieli vajota maan alle ja itkeä kun toinen katsoo kuin sikaa ja muuttuu todella kylmäksi. Minusta tuo vain on kylmää eikä viestikään välttämättä menis tässä tapauksessa perille.
Mieluummin sanoo vaikka nätisti jotain näpsäkkää, jos ei halua toista nolata. Tää siis vaan mun mielipide.[/QUOTE]

Ok.

Mua ärsyttäis tollaiset kommentit vaikkei lapsettomuushoitoja olisikaan takana. Mun mielestä voisit ihan hyvin sanoa että kävitte monta vuotta hoidoissa ennen kun tärppäsi, luulisin että sitten loppuisi tommonen naljailu kun ymmärtäisivät että teille lapsen saaminen on ollut vaikeaa, eikä liittynyt mitenkään siihen että muutkin saivat lapsia.

itse sain myös kuulla tuota kun oli meidän töissä neljäs joka tuli raskaaksi samoihin aikoihin ( vuoden sisällä ) minua se lähinnä nauratti, mutta meillä ei ollutkaan tuollaista taustaa. Sitten se olisikin varmasti suututtanut. Minusta kannattaa olla rehellinen. Sanoa niin, että anteeksi mutta nuo sanat loukkaavat meitä kovasti, koska kaikille tämä raskautuminen ei ole helppoa ja 5v tässä mennyt. Ovat varmasti hiljaa jatkossa!

Yhteistyössä