Osaisiko joku neuvoa oppisopimus asioissa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Artsii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Artsii

Vieras
Voiko oppisopimuskoulutuksen aloittaa milloin tahansa? Soitetaanko/lähetetäänkö viestiä ensin työpaikkaan, jossa olisi kiinnostunut työskentelemään oppisopimuksella ja kysytään sieltä ottaisivatko he töihin kys. sopimuksella vai miten tuo homma menee?

Esim. jos haluaisin LVI-asentajaksi oppisopimuksella, soitanko johonkin lähifirmaan ja kysyn ottavatko he töihin oppimaan?
 
Periaatteessa ihan sama. mä ehkä ensiksi selvittäisin että järjestetäänkö paikkakunnalla koulutusta aiheesta. Sitten opinto-ohjaajaan yhteyttä, joka antaa infoa asiasta. Tai vaihtoehtoisesti eka työpaikka ja sit koulu. Koulupaikan nyt kuitenki saa helpommin kun oppisopimuspaikan. Onnea etsintään.
 
Kyllä varmaan järjestettäis kulutusta, mutta oppisopimuksella siksi että sais sen 80% (menikö oikein) palkastakin. Eli siis jos ensin alkaa soittelemaan eri firmoihin ja kyselemään, ottavatko oppisopimuksella töihin? Ja jos jostain onnistuu, niin oppisopimustoimistoon selvittelemään lisää?
 
Kyllä varmaan järjestettäis kulutusta, mutta oppisopimuksella siksi että sais sen 80% (menikö oikein) palkastakin. Eli siis jos ensin alkaa soittelemaan eri firmoihin ja kyselemään, ottavatko oppisopimuksella töihin? Ja jos jostain onnistuu, niin oppisopimustoimistoon selvittelemään lisää?

Olin menossa oppisopimuksella, olisin saanut 80% minimipalkasta muistaakseni sen 2 vuotta kun opinnot olisivat minulla kestäneet, koska minulla oli jo 2,5 vuotta 3:n vuoden koulutuksesta käytynä koulussa. En sittemmin innostunut.
 
Mä alotin kesällä oppisopimuspaikallani, mutta koulu alkoi vasta syksyllä. Eli olin tavallaan kesätöissä sen muutaman kuukauden ja sitten vasta pääsi alkamaan. Yleensä oppisopimuspaikkoihin on ns. nonstop haku, mutta sitten kursseja koulussa voi joutua odottamaan..
 

Yhteistyössä