Kun rahat oikeasti loppuu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mievaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mievaan"

Vieras
Voihan prkl sanon minä. Kyllä tili näyttää taas hienolta! Hienoa NOLLAA.
Kuinka usein teiltä on oikeasti rahat loppu? Miten pääsette yli, ja mikä on suunnitelma B?
Itse ahdistuin ihan totaalisesti. Olen köyhästä perheestä, jossa oli aina rahat loppu, jo ennen tiliä.
Onneksi sain kesälomarahat, muuten tilillä olisi -200e.

Ei kyllä mulla on ihan perhe. Multa jäi yksi palkka välistä työpaikan vaihdoksen takia, siksi tilillä vajetta. Onneks huomenna tilipäivä, meillä molemmilla :D

Ei mulla ole ikinä rahat loppu. Sen veran pitää olla vararahastoa, että pärjää vaikka jäisi yksi palkka välistä. Opiskelijana joskus jouduin kaivaa kolikoita kolikkopurkista, mutta ei mulla silti ollu koskaan rahat ihan 0 saati miinuksella.

Mun tili yleensä aina näyttää nollaa, ellei sinne jostain taikoudu rahaa, sillä mies hoitaa meidän raha-asiat ja mun tilillä olevat on jätetty ainostaan netistä tehtäviä ostoksia varten :D

Meillä ei ole ollut rahat oikeasti loppu oikeastaan koskaan. Tai siis on tilapäisesti, mutta aina on saanut jotain lainaa ja onhan se Master Crdkin ihan näpsy niissä tilanteissa. Mutta siis kädestä suuhun yleensä käy meitin tie.

Rahat on aina finaalissa ennen tilipäivää. Sitten kehitellään jotain; nyhjää tyhjästä-periaatteella =) Ahdistaa, vituttaa, itkettää ja surettaa. Mutta jospa tästä valoisammat ajat vielä koittaa.

Joo-o. Kesällä oli hankalaa pitää vararahastoa, kun kesä tuli ja meni, ja niin meni rahatkin. 1,5kk on palkan välissä. On meillä visalla paljon varaa, johon ei olla koskettu. Halusin vaan kysellä kun tämä on itselleen ennentapahtumaton tilanne.

On mulla ollut monta kertaa ja miinuksellakin ja ihan työssäkäyvä olen! :)

Sitten vaan syön työpaikkalounalla niin paljon kun saan itseeni ängettyä ja seuraavan kerran sit seuraavalla lounalla :D

Olen siis yksinelävä.

no jos sulla tili nyt nollalla ja huomenna tilipvä niin eikai tuo kovin toivoton tilanne ole ) vai ymmärsinkö jotakin väärin? kai sä yhden pvän pärjäät ilman rahaakin?

No nyt on rahat vähissä, koska olin 1,5 kk palkattomalla lomalla, eli vielä 2 viikkoa seuraavaan tiliin. Mutta minulla on varatili, johon saan kajota vain jos rahat oikeasti loppuu, eikä niillä saa ostaa turhuuksia. Saattaa olla että tuolta joutuu ottamaan pari sataa ennen kuun loppua.
Jos tapahtuisi joku kallis katastrofi, kysyisin lainaa appivanhemmilta.

Mulla ei ole vielä ikinä ollut rahat loppu. Jopa kun olin opiskeleva yh niin aina mulla oli säästötili jossa oli rahaa pahan päivän varalle. Jos joskus jouduin sietlä käyttämään rahaa niin pidin huolen, et seuraavassa kuussa sain säästetty sinne taas rahaa.

meillä oli just aikoinaan noin aina kuun lopussa, et rahat ihan lopussa, onneks on läheisiä jotka lainaa tarvittaessa. nyt oon huomannut, et kun mäkin oon päivät poissa kotoa ja lapsi päiväkodissa, rahat ei enää lopukkaan yhtä nopeasti kuin ennen :D vaikka mullakaan ei oo tulona kuin opintoraha (221e/kk). tili on vielä kivasti plussallakin ennen seuraavia rahoja ja nyt oon saanu jotain pientä säästöönkin :D

tännepä sitä kaikki tulee kehumaan että ei meiltä koskaan lopu rahat aina on säästössä ja aina pystyy säästään juu juu..oonpahan mäki si yks huonompi ihminen näemmä,meillä loppuu yleensä aina rahat ennen seuraavaa tiliä,velkoja on ja kädestä suuhun eletään kuule,ja niin varmasti on monella muullakin perheellä,muttei tänne kukaan kehtaa tulla myöntämään ku haukutaan heti...joku vois kuitenkin apua,vinkkejä ja tukea kaivata tällasessa tilanteessa.

Siksi mulla on säästötili jonne menee näin parempana aikana automaattisesti 50 euroa kuussa. sitten jos se huono hetki koittaa niin on jostain mistä nyhjästä esim. lainoihin yms..

EI ole koskaan nollassa. Mutta mulla on henkinen varoraja, minkä kohdalla kyllä pitää miettiä kulutusta.

Jos usein rahat on loppu, niin jotain muutosta pitää tulla selvästi taloudenpitoon - eihän se noin toimi. Se mikä se muutos on, tietty riippuu rahankäytöstä ja tilanteesta. Nipistäminen, luopuminen, suurikin muutos.

..joku vois kuitenkin apua,vinkkejä ja tukea kaivata tällasessa tilanteessa.

Se, että jollain muullakin on raha-asiat kuralla voi tuoda toki jonkinlaista helpotusta, ettei ole asiansa kanssa yksin, mutta eihän tosta pääse yli muuten kuin muuttamalla kulutusta tai tapoja millä se kulutus syntyy.

1. Ylimääräinen pois, oikeasti. Vaikka se tuntuukin ikävältä
2. Lainojen järjestely - korkokulujen vähentäminen
3. Kilpailutus - netit, puhelimet, sähköt, jne.
4. Lisäansiot - pullojen kerääminen, marjojen poimiminen, lehtien jakaminen vapaa-ajalla
5. Liikkuminen - autoilun vähentäminen tai luopuminen kokonaan.
5. Ja jos mistään ei saa lisää rahaa, niin asuminen on ihmisillä suuri rahareikä. Vuokralla asuja vaihtaa pienempään ja halvempaan. Omistusasuja voi miettiä, onko tilanne rahapulan kanssa jatkuva eli pitääkö tehdä inhottavia päätöksiä ja muuttaa myös sitä omistusta. Esim rahaanielevä omakotitalo vaihtuu pienempään kerrostalo-osakkeeseen ja velkataakka/juoksevat kulut pienenevät.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Vielä ei ole koskaan ollut raha loppu. tai tili nollilla tai miinuksela tai mitä se sitten tarkoittaa.

varmasti mielenrauha kärsisi tosi pahasti jos näin kävisi.

eli tilillä on oltava aina sen verran että sillä vuoden elää ilma tuloja.

Meillä on kyllä tili tyhjä yleensä aina ennen tilipäivää. Ihan normaali lapsiperhe ollaan, kolme lasta. Ei mitään suurempia säästöjäkään ole, vararahastosta puhumattakaan. Laskut kyllä maksetaan aina ajoissa ja lainat hoidetaan. Omaisuutta on jonkin verran, mutta niin on velkaakin.

Kyllä meitä varmaan muitakin on :)

akuuttiin rahapulaan on nyt tarjolla puolukan poimintaa. Ämpärillisessä meni 10 minuuttia kun noukittiin, kerättiin 5 sangollista ja tienattiin liki 50 e kun myytiin ne perkaamattomana. Tosin ei rahapulan takia vaan luonto ei anna periksi olla menemättä metsään kun on oppinut pienestä asti poimimaan marjoja ja pakastimet on itsellä täynnä.

Rahat on aina finaalissa ennen tilipäivää. Sitten kehitellään jotain; nyhjää tyhjästä-periaatteella =) Ahdistaa, vituttaa, itkettää ja surettaa. Mutta jospa tästä valoisammat ajat vielä koittaa.

Kuulosta tutulta, meillä samoin. Ja voi sitä ahdistuksen määrää kun kattoo tiliä viikkoa ennen tilipäivää ja miettii mitä kaikkea (lähinnä dielseliä/bensaa ja ruokaa) pitäs vielä saada... Mut ehkä joku päivä on helpompaa. :)