Miksi luottotiedoton on kuin rutto?!!

• Viestiketjun aloittaja Rutto
  • Ensimmäinen viesti
Myös ruttoinen
Olen omakohtaisesti huomannut, että luottotiedottomuus on todellakin kaikista pahin synti, mikä ihmisellä voi olla.

Käytin nuorena rankasti huumeita, olin rikollinen ja narkkari. Minusta näki kyllä päällepäinkin millaista elämää vietin ja silti sain joka ikinen kerta esim. yksityisiltä vuokranantajilta juuri sen asunnon, jonka halusin. Tietysti kauaa ei mikään asunto pysynyt, mutta uuden sain aina heti kättelyssä. Sain puhelinliittymiä, autoja koeajoon...ihan mitä ikinä halusin.

Menetin lopulta narkkauksesta johtuvan elämänhallinnan puutteen vuoksi luottotiedot. Samoihin aikoihin raitistuin ja aloin viettää normaalia elämää. Ja kappas vaan, kaikki asiat vaikeutuivat, Olin ensimmäistä kertaa elämässäni mm asunnoton... juuri kun olin raitistunut.

Nyt olen ollut raittiina jo seitsemän vuotta ja viettäny täysin normaalia elämää. Mitään uusia laskuja ei ole perintään mennyt. Olen hoitanut raha-asiani hyvin kokoajan. Velkoja en valitettavasti työttömyyden ja opiskelun vuoksi vähentää.

Rikosrekisterini puhdistui jo aika päivää sitten, narkkauksesta johtuneet sairaudet parantuivat, henkisiin ongelmiin sain terapiaa. Mutta luottotiedot. Niitä ei vaan takaisin saa.

Nyt luottotiedottomana kunnon ihmisenä olen enemmän toisen luokan kansalainen kuin rikollisena narkkarina ikinä.

Rutto
Alkuperäinen kirjoittaja Myös ruttoinen;27092283:
Olen omakohtaisesti huomannut, että luottotiedottomuus on todellakin kaikista pahin synti, mikä ihmisellä voi olla.

Käytin nuorena rankasti huumeita, olin rikollinen ja narkkari. Minusta näki kyllä päällepäinkin millaista elämää vietin ja silti sain joka ikinen kerta esim. yksityisiltä vuokranantajilta juuri sen asunnon, jonka halusin. Tietysti kauaa ei mikään asunto pysynyt, mutta uuden sain aina heti kättelyssä. Sain puhelinliittymiä, autoja koeajoon...ihan mitä ikinä halusin.

Menetin lopulta narkkauksesta johtuvan elämänhallinnan puutteen vuoksi luottotiedot. Samoihin aikoihin raitistuin ja aloin viettää normaalia elämää. Ja kappas vaan, kaikki asiat vaikeutuivat, Olin ensimmäistä kertaa elämässäni mm asunnoton... juuri kun olin raitistunut.

Nyt olen ollut raittiina jo seitsemän vuotta ja viettäny täysin normaalia elämää. Mitään uusia laskuja ei ole perintään mennyt. Olen hoitanut raha-asiani hyvin kokoajan. Velkoja en valitettavasti työttömyyden ja opiskelun vuoksi vähentää.

Rikosrekisterini puhdistui jo aika päivää sitten, narkkauksesta johtuneet sairaudet parantuivat, henkisiin ongelmiin sain terapiaa. Mutta luottotiedot. Niitä ei vaan takaisin saa.

Nyt luottotiedottomana kunnon ihmisenä olen enemmän toisen luokan kansalainen kuin rikollisena narkkarina ikinä.
Onneksi olkoon raitistumisesta! :)

Niin siis tuo on niin hullua, että laitapuolen kulkijat saa kaiken mahdollisen ja heitä hyysätään, mutta kun yrität elää kunnollista elämää, niin anteeksi et saa mitään, siinäpä kun kärsit kun jätit laskun maksamatta selvinpäin, mutta jos aineissa hajoittaisit kämpän niin ei se mitään kyllä sossu tms selvittää sen sotkun

"vieras"

Kyllä luottotiedot saa takaisin. Miksi et ole saanut omiasi? Ne merkinnäthän kuluu pois kun annat asialle tarpeeksi aikaa.

Myös ruttoinen
[QUOTE="vieras";27092349]Kyllä luottotiedot saa takaisin. Miksi et ole saanut omiasi? Ne merkinnäthän kuluu pois kun annat asialle tarpeeksi aikaa.[/QUOTE]

Luottotietojen puhdistumiseen menee minulla yli 20 vuotta. Rikosrekisteri puhdistui viidessä vuodessa.

Luottotietomerkinnät säilyvät luottotietorekisterissä vain tietyn määräajan. Määräajan päätyttyä Asiakastieto poistaa tiedon rekisteristään. Määräajat vaihtelevat maksuhäiriömerkinnän mukaan.
- ulosotossa todettu varattomuus tai muu ulosottoeste (3 v.)
- Pitkäkestoisesta ulosotosta kertova merkintä (3 v.)
- velkomustuomio (3 v.)
- kulutusluottoon liittyvä maksuhäiriö (2 v.)
- yksityishenkilön konkurssi (5v.)

Häiriön säilymisaikaa voi lyhentää
Ulosotto- ja velkomustuomiomerkinnän kolmen vuoden säilymisaikaa voi lyhentää vuodella, mikäli rekisterissä on vain yksi merkintä, ja tosite maksun suorittamisesta toimitetaan Asiakastietoon.

Myös ruttoinen
[QUOTE="vieras";27092470]Siis kuinka niin sinulla menee noin kauan luottotietojen palautumiseen..??[/QUOTE]

Tämä siis oletuksena, etten pysty velkoja kokonaan koskaan maksamaan. Tietysti toiveissa on, että opiskelun jälkeen löytäisin työpaikan ja voisin alkaa lyhentää velkojani.

Velkajärjestelyyn en pääse, koska velat ovat kertyneet esim. vahingonkorvauksista.

Tähän mennessä en velkojani ole voinut lyhentää kuin pari tuhatta euroa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Myös ruttoinen;27092391:
Luottotietojen puhdistumiseen menee minulla yli 20 vuotta. Rikosrekisteri puhdistui viidessä vuodessa.
Huh, no tuo on kyllä jo pieni elämä. Onhan se aika kova koulu että joutuu nuoruuden toilailuja makselemaan puol ikäänsä. Toivottavasti asiat kääntyy kuitenkin parempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Myös ruttoinen;27092494:
Tämä siis oletuksena, etten pysty velkoja kokonaan koskaan maksamaan. Tietysti toiveissa on, että opiskelun jälkeen löytäisin työpaikan ja voisin alkaa lyhentää velkojani.

Velkajärjestelyyn en pääse, koska velat ovat kertyneet esim. vahingonkorvauksista.

Eikös muuten jos on velkaa jollekin ja se velka on vanhentumassa, voi se jolle velkaa ollaan laittaa sen uudelleen perintään ennen kuin 5 vuotta on kulunut ja näin ollen luottotiedot eivät palaudu vielä?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27092675]No suosittelen samaa suhtautumista myös raha-asioihin. Yksityisasiat ovat yksityisasioita.[/QUOTE]

Taas niin suomalaista. Ei ne raha-asiat niin yksityisä ole. Tesseistä näkee lähes kaikkien alojen palkat ja jos ei sieltä voi ne urkkia vaikka verotoimistosta.

En nyt ehkä koko maailmalle kailottaisi luottotiedottomuutta, mutta en kyllä lähtisi ystäväpiirissä salaamaankaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27092768]Taas niin suomalaista. Ei ne raha-asiat niin yksityisä ole. Tesseistä näkee lähes kaikkien alojen palkat ja jos ei sieltä voi ne urkkia vaikka verotoimistosta.

En nyt ehkä koko maailmalle kailottaisi luottotiedottomuutta, mutta en kyllä lähtisi ystäväpiirissä salaamaankaan.[/QUOTE]
No mitä ystäviä sellaiset ovat kun paheksuvat ap:ta kertomansa vuoksi? Ei ihminen voi olettaa, etteikö hänen asioista puhuttaisi pahaa, jos kaiken kertoo satunnaisille tuttaville, eikä vaan ystäville. Runsasti puhumisen kääntöpuoli on juuri tuo. Reilusti lörpöt ihmiset eivät välitä puheista, vaan pitävät avautumista tärkeämpänä. Jos taas välittää puheista ja paheksunnasta, niin kaikkea ei pidä kertoa. Sellaista maailmaa ei olekaan, jossa kaiken kertomisesta voisi saada palkkioksi vaan hyväksyntää ja kannustusta.

"vieras"

Luottotiedot "saa takaisin" kun on hoitanut perinnässä olevat velat ja on ollut ilman uusia maksuhäiriöitä 5 vuotta. Pitkä aika, mutta ei se 7 vuotta kestä.

"äiti86"
[QUOTE="vieras";27092918]Luottotiedot "saa takaisin" kun on hoitanut perinnässä olevat velat ja on ollut ilman uusia maksuhäiriöitä 5 vuotta. Pitkä aika, mutta ei se 7 vuotta kestä.[/QUOTE]

Niin mutta kun kirjoittaja kertoi ettei ole pystynyt opiskelujen yms. takia lyhentämään niitä kuin vähäsen. 5 alkaa juoksemaan siitä päivästä kun kaikki velat on maksettu.
Ja yksikin uusi lasku ulosottoon niin odotus alkaa alusta.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Myös ruttoinen;27092494:

Niin, no et sä silloin ole mitenkään luottotietokelpoinen jos et pysty hoitamaan niitä aikaisempia luottojasi. Idea on se että luotonantaja tietää pystytkö hoitamaan maksut vai et. Sinä et todenäköisesti siis pysty = luottotiedot pysyy mustalla.

"vieras"
[QUOTE="äiti86";27092955]Niin mutta kun kirjoittaja kertoi ettei ole pystynyt opiskelujen yms. takia lyhentämään niitä kuin vähäsen. 5 alkaa juoksemaan siitä päivästä kun kaikki velat on maksettu.
Ja yksikin uusi lasku ulosottoon niin odotus alkaa alusta.[/QUOTE]

Niin, mun mielestä tuo ei ole mitenkään väärin. Velat on hoidettava, ei siitä mihinkään pääse. Järjestelmä ei ole mätä vaan kyseinen ihminen ei kykene huolehtimaan omista velvoitteistaan ja maksuistaan.

been there..
[QUOTE="vieras";27092983]Niin, mun mielestä tuo ei ole mitenkään väärin. Velat on hoidettava, ei siitä mihinkään pääse. Järjestelmä ei ole mätä vaan kyseinen ihminen ei kykene huolehtimaan omista velvoitteistaan ja maksuistaan.[/QUOTE]

Tekeekö tämä siis myös ihmisestä mädän?
Pointtihan oli se että miksi luottotiedoton on ihmisarvoltaan täysin nolla. Alhaisinta saastaa mitä maa päällään kantaa?

Joo, velat tulee hoitaa jne eikä uutta velkaa pidäkään saada, mutta se ettei luottotiedottomalla tunnu olevan oikeutta muuhunkaan "normaaliin" elämään ja vain siksi että on merkintä..?

"äiti86"
[QUOTE="vieras";27092983]Niin, mun mielestä tuo ei ole mitenkään väärin. Velat on hoidettava, ei siitä mihinkään pääse. Järjestelmä ei ole mätä vaan kyseinen ihminen ei kykene huolehtimaan omista velvoitteistaan ja maksuistaan.[/QUOTE]

Juu en sanonutkaan että se väärin olis.
Selvensin vaan kun moni kommentoi sitä että miten siinä menee muka niin kauan että tiedot on puhtaat.

"vieras"
Tekeekö tämä siis myös ihmisestä mädän?
Pointtihan oli se että miksi luottotiedoton on ihmisarvoltaan täysin nolla. Alhaisinta saastaa mitä maa päällään kantaa?

Joo, velat tulee hoitaa jne eikä uutta velkaa pidäkään saada, mutta se ettei luottotiedottomalla tunnu olevan oikeutta muuhunkaan "normaaliin" elämään ja vain siksi että on merkintä..?
Riippuu mikä se "normaali elämä" on ja miten se määritellään. Mun mielestä yritysen on on ihan hyvä tietää milloin asioivat henkilön kanssa jolla ei ole kykyä hoitaa raha-asioitaan. Lopulta kuitenkin yrityksen muut asiakkaat maksava ne luottotappiot kohonneina hintoina.

Hyvä esimerkki on se palstalla silloin tällöin putkahteleva ketju jossa haetaan nettikauppoja joista luottotiedotonkin pystyy ostamaan laskulla = velaksi. Mulle ei tulis pieneen mieleenkään ostaa lisää kamaa jostain nettiputiikeista ennekuin entiset velat on saatu hoidettua.

Yleensä syy on oma holtittomuus rahankäytössä, vaikka kukaan ei sitä myönnä vaan aina on "minusta riippumattomista syistä" menneet ne luottotiedot. Raha-asiat on sellaisia joissa ei jaeta säälipisteitä. Joko hoidat asiasi hyvin tai sitten et.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27092259]Olitko siis kokenut oman lapsesi kuoleman tuona aikana? Ei kuule kiillä se kruunu vaan sinulta näyttää puuttuvan kosketus todelliseen maailmaan.[/QUOTE]

No jos keskenmenoa siksi voi sanoa niin kyllä, kahdesti.

Mikä on mielestäsi todellista maailmaa?

Noloa
[QUOTE="vieras";27093630]No jos keskenmenoa siksi voi sanoa niin kyllä, kahdesti.

Mikä on mielestäsi todellista maailmaa?[/QUOTE] Anteeksi, mutta keskenmeno on VAIN keskenmeno. Kohtukuolema ja lapsen kuolema on ihan eri sfääreissä. Minullakin on ollut 7 keskenmenoa(viikoilla 13-19) , en ikinä vertaisi itseäni kohtukuoleman tai lapsen menetyksen kokeneeseen! Olet umpi pimeä. Säälipisteet sulle :heart:

Yhteistyössä