Olen taas valvonut melkein koko yön lapsen vuoksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ensiavuksi kokeilisin tarjota lapselle jotain lumelääkettä, vaikka d-vitamiinia tai kalkkitabun. Sanoisin, että tämän pitäiis auttaa unen tuloon. Jos lapsi sitten renotustuisi ja osaisi nukahtaa paremmin.

Lääkäriin toki hetki kun mahdollista. Huonot yöt ovat vaingollisia sinulla ja kasvavalla lapselle

Se on nyt jo se lapsen unettomuus saanut hänen hermostonsa ylikierroksille, eli ei osaakaan enää nukkua. Se täytyy saada katkaistua ja varmasti joku lääkäri määrää melatoniinin kun vaan nyt olet sinnikäs.

Tiesithän, että myös kalkin, magnesiumin ja raudan puute voi aiheuttaa unettomuutta. Hemoglobiini mitattu (raudan puute on yleistä adhd-lapsilla!)? Kalkkia ja magnesiumia saa purutabletteina, esim. Diasporal ja Calcichew. Vois kokeilla olisko mitään apua antaa iltapalan yhteydessä (jos syö paljon maitotuotteita niin sitten vain se Diasporal).

Sitten vaan lapsi autoon ja ajatte kauemmas lääkäriin. Sanot että tilanne on tämä ja nyt täytyy saada apua. Ja melatoniinia ei saa ilman reseptiä Suomessa.

Kysyitkö suoraan siltä oman paikkakunnan lääkäriltä miks ei määrännyt? Unohti, vai ei suostu määräämään? Suu täytyy saada auki siellä lääkärissä tai soittaa perään, tosi kummalliselta kuulostaa tuo ettei määrää.

Ehkä ohi aiheen mutta millainen lapsen sänky on? Mä olin muksuna juuri tuollainen tai siis kierteessä nukahtamisongelman kanssa. Joku lääkäri sitten kehoitti vanhempiani vaihtamaan mahdollisimman hyvään sänkyyn- Olin herkkä uninen ja heräsin liikkeisiin (siis kävin jollain uniklinikalla). Ja siitä alkoi kierre. Mä en nukkunut ja sitten valvotin vanhempia. Ja he stressaantui ja minä otin painetta nukkumaan menemisestä...

Mulle apu tuli niinkin 80-lukuisesta keksinnöstä kuin vesisänky. Mulla oli sellainen lastenmalli. Vaimensi mun liikkeitä nukkuessa (nukuin levottamasti) niin että en enää niihin herännyt. Iän myötä unet rauhottui ajallaan. Mutta tuolloin tuo oli ihan ehdoton juttu.

Auttaisko jos lapsi nukkuisi jommankumman vanhemman vieressä?

Ainakin omaan jaksamiseenne ensi avuksi = toinen nukkuu paremmin eri huoneessa ja vuorottelette lapsen vieressä.
Ehkä lapsikin saisi jotain "vieriturvaa" eikä tarvis huudella huoneesta toiseen.

Adhd:n kylkiäisenä tulee usein viivästynyt unirytmi, mihin auttaa melatoniini. Kannattaa oikeasti hankkia sille lapselle apua. Minulle ei hankittu, mikä aiheutti hirveästi ongelmia teini-ikäisenä. Sain sitten jos jonkinmousta unipilleriä, mitkä ei auttaneet vaan pitsi vaan pään sekaisin. Sitten vasta kun olin saanut ensimmäisen lapsen ja imetysaikana ei saanut määrätä kunnon unilääkkeitä, lääkäri kirjoitti melatoniinia (nykyään ei enää suositella imetysaikana), mikä on ollut ihan paras mahdollinen apu. Eikä siitä tule mitään sivuvaikutuksia. Ekan parin pillerin aikana korkeintaan pientä päänsärkyä. Sillä mä nukun edelleen joka ilta.

Meillä on kanssa adhd lapsi ja ilman lääkettä nukahtaa viimestään klo 21, lääkkeen kanssa 22-22.30

aamulla joudun herättää väsyneenä kouluun. meille puhuttiin tosta melatoniinista mutta toistaiseksi ei olla saatu.

harmi kun on adhd:n lisäksi muutakin hankaloittaa entisestään esim palkintosysteemeitä.

mutta varmasti teilläkin on jokin asia mistä lapsi tykkää?

Meillä se on karkit. Eli meillä on sellanen systeemi että lapsen pitää mennä nätisti nukkuu(ilman että huutelee turhaan sängystään,ilman että tulee pois,ilman että riehuu) niin hän saa siitä tarran ja kun on 7tarraa saa karkkipäivän. toimii!

enne tuota juttua illat oli yhtä juoksentelua, sänkyyn palauttamista,tappelua,riehumista,kiusantekoa. Nyt riittää että muistuttaa siitä karkkipäivästä.

toki jos nukkumaan jääminen on kauhean vaikeaa niin ehkä semmosella 5tarralla kantsii lähtee liikkeelle niin lapsen on helpompi saavuttaa tavoite.

Toki yksi vaihtoehto on se että lapsen silittää uneen(mutta miten siitä tavasta sit pääsee eroon niin en tiedä).

melatoniinia muuten saa myös luontaistuotteena! ilman reseptiä(mutta ne on paljon miedompia kuin lääkkeeksi luokiteltavat melatoniinit).

sinänsä melatoniinilla ja adhd lääkkeellä ei pitäs olal yhteisvaikutuksia koska meillekkin siitä on puhuttu ja lapsella on lääkitys.

Mut ite haluun kuitenkin että se aloitetaan lääkärin määräämänä jotta siitä on vastuussa joku muukin kuin mä jos jotain tulee ja saa sit joltain kysyy jos tuleekin jotain.

Suosittelen lämpimästi melatoniinia. Meidän lapsella auttoi 3kk kuuri nukahtamisvaikeuksiin ja nyt nukahtaa nopeasti. :) Ja kyseessä siis 5-vuotias, sai reseptin jo ennen synttäreitään...melatoniinia muodostuu kehossa muutenkin, se on siis hormoni. Osalla ihmisistä sitä ei vaan muodostu tarpeeksi ja silloin kannattaa pyytää reseptillä sitä. Ei maksa kamalasti, 3kk satsi taisi olla vajaan kympin pintaan tms.

Mulla oli nuorempana noita pelkoja. Ei tosin noin vakavia, että ei ollenkaan uni tulisi. Nyt vanhemmiten pystyy nukkua vaikka päällään. Lasten myötä vaan on väsynyt, tai iän.

Huolehtisin enemmän,m iten lapsi koulussa jaksaa, kun on jo noin iso, että voi enää päikkäreitä nukkua, kuin omaa nukkumistani.

tosin jos kävisin vaativassa tiyössä, tilanne olisi vaikea, ja sitten vain nukkuisin, lapsen vieressä, ja lapsi saisi valvoa siinä itse.

Yhteistyössä