1,5v ei anna pestä hampaitaan

  • Viestiketjun aloittaja "Ninni"
  • Ensimmäinen viesti
"Ninni"
Olen jo vähän huolissani tyttösen hampaista kun en saa mitenkään pestyä niitä kunnolla. Likka vetää itsensä ihan kaarelle ja huutaa kun yritän pestä niitä. Ei auta vaikka olen yrittänyt mitä keinoja. Onko muilla vastaavaa ongelmaa, ja jos niin oletteko saaneet pesun onnistumaan jotenkin?
 
Pesin niin hyvin kun vaan onnistui ja lisänä päivittäinen xylitol. Jossain vaiheessa poika alko tajuta että se on asia mistä meillä ei neuvotella ja antoi pestä. Hammaspeikko laulu usein nauratti niin että pääsin käsiksi tai peilin edessä harjasin. Mut usein oli kyl pakko vaan tehä se homma.
 
gjffi
* Sähköhammasharja
* Lapselle toinen harja käteen
* Hampaanpesulaulu tai -hassuttelu "täältä tulee heikki harjanen ja kurkistaa Lissun hampaita!!"
* Lastenohjelmien ääressä peseminen (varmaan kaikkien oppikirjojen mukaista?)
* Hammastahnamaun vaihtaminen
* Itse mallina peseminen / antaa lapsen pestä aikuisen hampaita

Ei varmaan tullut mitään uutta. 1-vuotiaana oli tosi vaikeaa, mut kuukautta myöhemmin antoi jo pestä sovinnolla. Seuraavaa ei-kautta odotellessa.
 
Kannattaa kokeilla toista pesijää! Meidän nyt lähes kaksi vuotiaalla oli samanlainen vaihe jossain vaiheessa, mutta se helpotti kun vaihdettiin isä hampaiden pesijäksi! :xmas: Tytölle tuli kyllä samaan aikaan aika kivuliaan näköisesti hampaita... Nykyään saa jo äippäkin pestä! :D
 
Meillä ei kans hampaiden harjaus ihan helppoa ole. Kyllä se antaa laittaa harjan suuhun, ja harjata alahampaita hieman, mut ylähampaat ja poskihampaat on paljon haasteellisempaa, kun ei aukase suuta kunnolla.
Ja xylitolipastillia ei suostu syömään.
 
Meillä on myös ollut samanlaista jokaisen kanssa siinä vuoden kieppeillä. Itse olen kokenut, että on suht helppo pestä huutavan lapsen hampaat. Siis huomattavasti helpompi, kuin jos suu olisi kiinni... Huudot on aina loppuneet, kun lapsi on tajunnut, että turha huutaa, se pesee kumminkin!
 
"vieras"
Meillä on myös ollut samanlaista jokaisen kanssa siinä vuoden kieppeillä. Itse olen kokenut, että on suht helppo pestä huutavan lapsen hampaat. Siis huomattavasti helpompi, kuin jos suu olisi kiinni... Huudot on aina loppuneet, kun lapsi on tajunnut, että turha huutaa, se pesee kumminkin!
Mä olisin voinut ottaa tällaisen huutajan, mut meillä oli tuollainen suurella raivolla päätään taakse heittelevä suun suppuun laittava mukelo joka vain ynisi äkäisesti että "yhm yhm". Niiden huulien välistä ei hammasharja mennyt millään järkevällä keinolla, väkisin tunkemalla se olisi päätynyt kurkkuun...

Joten melkoisia sirkustemppuja tuli kuukauden päivät harrastettua.
 
dv
oma poika on 1v lähtien ensin "harjannut" itse, eli pureskkellut, imeskellyt, pyöritellyt harjaa suussaan potalla istuessaan ja lopuksi äiti/isi tarkistaa harjaamalla kertaalleen kunnolla. joka kerta kehutaan kun onkin tullut puhtaat hampaat ja hienosti pesty (nyt 1v7kk). joskus ei antais millään tarkistaa, mut vaihtoehtoja kun ei ole. vessasta ei pois pääse ennen kuin hampaat on pesty ja tarkistettu, joskus auttaa kun laittaa uudemman kerran tahnaa.

suurimmaksi osaksi sujuu ongelmitta. ja juuri tuon kieltäytymisne takia alettiin antaa harjaa ensin omaan käteen.
 

Yhteistyössä