Opiskelu työmarkkinatuella??????????????!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja?

Vieras
Hei! Olen ollut 5vuotta hoitovapailla ja äitiyslomilla, nyt hain ja pääsin yliopistoon. Kuulin äskettäin, että joku opiskelee työmarkkinatuella. Olisikohan se minulle mahdollista, vaikka en ole ollut työttömänä työnhakijana, vaan hoitovapaalla?? En siis saisi työttömyyspäivärahaa, mutta entäs työmarkkinatuki. Sen ymmärsin, että on oltavan työkkärin listoilla, mutta onnistuisiko se tässä vaiheessa? Opinnot alkavat huomenna. Jospa joku tietävä ihminen auttaisi, tuntuu olen aika tuntematon asia vielä monelle.

Ei auta, vaikka nyt ilmottaisit itsesi työttömäksi. Se on tosi tarkkaa, en muista tarkalleen, miten toimii, mutta pitää olla työttömänä tai kenties työttömyysuhan alainen jo ennen kuin hakee kouluun... anteeks vaan epäselvä selostus, mutta olin ite hoitovapaalla vakkarityöstä ja haaveilin opiskelusta ja työkkärissä sanottiin, että mun tapauksessa lähes mahdotonta päästä työmarkkinatuella (tai mikä lienee) opiskeleen.

yli 25-vuotias pitkäaikaistyötön voi saada opiskella työmarkkinatuella ammattiin. eli ei käy yliopisto-opinnot eikä muutenkaan kun et ole ollut työkkärin listoilla.

[QUOTE="hmm";27036738]yli 25-vuotias pitkäaikaistyötön voi saada opiskella työmarkkinatuella ammattiin. eli ei käy yliopisto-opinnot eikä muutenkaan kun et ole ollut työkkärin listoilla.[/QUOTE]

Niin siis mun käsittääkseni siinä tapauksessa, että se opintotuki on jo käytetty loppuun ja tutkinnosta puuttuu enää vähän. Silloin katsovat, että tollanen tuki auttaa paremmin työllistymään.

[QUOTE="vieras";27036748]Niin siis mun käsittääkseni siinä tapauksessa, että se opintotuki on jo käytetty loppuun ja tutkinnosta puuttuu enää vähän. Silloin katsovat, että tollanen tuki auttaa paremmin työllistymään.[/QUOTE]

mieheni opiskeli 30-vuotiaana ammattiin alusta loppuun työmarkkinatuella oltuaan melkein kaksi vuotta työttömänä.

Mutta sä et oo ollu työttömänä. Muistaakseni siinä oli joku parin vuoden aika jona koulu pitää saada päätökseen. Kaikkihan opiskelis sitten työmarkkinatuella jos vois, miks kukaan ndtais opintotukea?

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;27036816:
Mikä se omaehtoinen opiskelu on kelan tai liiton päivärahalla?

mä oli työtön ja hain kouluun, nuorten kans aopikelemaan. sain työkkäri kautta rahoituksen, koska oeln ammatinvaihtaja. tässä pitä ola työtön ja asiasta sovittu työkkärin kassa. Opskelenaivan smaaliiketalouden ammatitutkintoa kuin muutkin oppiaat luokassa ,ja valmistun keväällä. saan siis työtmyyskorvauksen päälle 9e/ koulupäiviltä. 2 kertaa vuodessa pitää viedä opintoreksitetiote työkkäriinja syynäävät että on opntoja riittävästi. myös poissaoloja seuravat. siitä eivät väklitä olenko suorittnaut kurssit ykkösellä tai kolmosella , kunhan se pakollinen määrä kursseja o tullut täyteen.

Nimenomaan, en ole ollut työttömänä, vaan hoitovapailla. Jospa olisin tajunnut esim keväällä jo ilmottautua työttömäksi. En vain uskaltanut, koska ei ollut lapsille hoitopaikkoja ja sitä paitsi en uskonut yhtään pääseväni sisään. Työmarkkinatuki on käsittääkseni nimenomaan tarkoitettu niille, jotka eväti ole olleet työssä ts. täytä työssäoloehtoja.

Nimenomaan, en ole ollut työttömänä, vaan hoitovapailla. Jospa olisin tajunnut esim keväällä jo ilmottautua työttömäksi. En vain uskaltanut, koska ei ollut lapsille hoitopaikkoja ja sitä paitsi en uskonut yhtään pääseväni sisään. Työmarkkinatuki on käsittääkseni nimenomaan tarkoitettu niille, jotka eväti ole olleet työssä ts. täytä työssäoloehtoja.
myös liiton päivärahalla oleva voi päästä opiskelemaan samalla tavalla, sei trvitse olla vain työmarkkinatuki.Mutta työttömänä pitää olla ja asiasta pitää olla sovittu työkkärin kanssa.

Edellä mainitut asiat totta. Sen lisäksi asia pitäisi olla sinun työllistymis suunnitelmassa jo ennen kuin haet kouluun. Sitten kun olet kouluun päässyt ja paikan hyväksynyt joku lautakunta käsittlee ja hyväksyy/ hylkää tukesi.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelen työkkärin rahalla;27037032:
Edellä mainitut asiat totta. Sen lisäksi asia pitäisi olla sinun työllistymis suunnitelmassa jo ennen kuin haet kouluun. Sitten kun olet kouluun päässyt ja paikan hyväksynyt joku lautakunta käsittlee ja hyväksyy/ hylkää tukesi.

joo ja opiskeluaikaa on kaks vuotta. Tai sat sä opiskella vaikka kymmenen, muttta työkkäri rahoittaa vaan kaksi

Tiedän, että rahoittaa vain kaksi vuotta. Sekin olisi jo paljon ja sen jälkeen voisi saada oman alan osa-aikatöitä. Liiton rahoja en saa, koska en kuulu liittoon, enkä ole kuulunut. Eli se jäisi nyt tosta kiinni, että en ole ilmoittanut itseäni työttömäksi ennen kuin vastaanotin paikan??

Tiedän, että rahoittaa vain kaksi vuotta. Sekin olisi jo paljon ja sen jälkeen voisi saada oman alan osa-aikatöitä. Liiton rahoja en saa, koska en kuulu liittoon, enkä ole kuulunut. Eli se jäisi nyt tosta kiinni, että en ole ilmoittanut itseäni työttömäksi ennen kuin vastaanotin paikan??

kyllä, muta tavallista opintotukea voit sada. voit tietenkin ottaa manantaian yhteytä työkkäri ja kysellä asiasa, saattaa onnistua vielä, ku ajoissa olet liikkeellä.

Mun mies aloitti AMKissa insinööriopinnot, ja hänelle myönnettiin oikeus opiskella työmarkkinatuella. Vaikka hän nyt viimeisen kalenterivuoden aikana ollut työttömänä vain viikon siellä, päivän-pari tuolla. Miehen aiempi ammattitutkinto on sen verran harvinainen, ettei se tarjoa töitä ainakaan tämän maakunnan alueella ympärivuotisesti. Insinööriopinnot ovat tavallaan jatko-opiskelua miehen aiemmalle alalle, ja koska työkkäri katsoi että mies työllistyy paremmin jos saa AMK-tutkinnon, hänelle myönnettiin työmarkkinatukea opiskeluun.

Pitää maanantaina soittaa ja kysäistä. Ottaa todella paljon päähän, jos jää tuon takia saamatta, että en ilmoittautunut pari kk sitten työttömäksi. Onhan se raha paljon isompi kuint tuo tavallinen opintotuki 298e. Lapsiakin kun tässä on elätettävänä.

Omaehtoisesta opiskelusta täytyy sopia työkkärin kanssa (ja olla ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi) ennen opintojen aloitusta, joten valitettavasti olet asian suhteen myöhässä kun opintosi alkavat maanantaina. Homma olisi pitänyt setviä kesän aikana kuntoon, kun tuota omaehtoista opiskelua täytyy hakea ja hakemus täytyy ehtiä käsitellä lautakunnassa ennen opintojen alkua.

Saadakseen tukea tarvitsee olla työtön työnhakija. Mutta riittää, ettää oot vaikkapa vaan viikon, kunhan ylipäätä olet.
Koulutuksen ei tarvitse olla 2 vuotta kestävä, mutta tukea voi saada maksimissaan 2 vuotta.
Työkkärissä tehdään päätökset tuen saamisesta tapauskohtaisesti.

Mutta tukea pitää hakea ennen kun koulutus alkaa.

[QUOTE="vieras";27037243]Mun mies aloitti AMKissa insinööriopinnot, ja hänelle myönnettiin oikeus opiskella työmarkkinatuella. Vaikka hän nyt viimeisen kalenterivuoden aikana ollut työttömänä vain viikon siellä, päivän-pari tuolla. Miehen aiempi ammattitutkinto on sen verran harvinainen, ettei se tarjoa töitä ainakaan tämän maakunnan alueella ympärivuotisesti. Insinööriopinnot ovat tavallaan jatko-opiskelua miehen aiemmalle alalle, ja koska työkkäri katsoi että mies työllistyy paremmin jos saa AMK-tutkinnon, hänelle myönnettiin työmarkkinatukea opiskeluun.[/QUOTE]

juu, oliisn minäkin sanut jatkaa dieettikokkiopintojani, mutta kun kuitenkin näiden jalkojen takia pitäis amattia vaihtaa, kun keittiötyötä eivät enä kestä niin sinä li hyvä syy kouluttaa mut uudelleen ja ihan ITSE halusin tähän ammattiin hakea.

Yhteistyössä