Voiko sokerille olla allerginen, tms? Miksi makeansyönnin jälkeen tulee olo,

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
että ahdistuu, ja tuntuu että kuolenkohan mä kohta? Ei ihan karkista-parista tule, mutta suklaapatukasta, tai leivoksesta, täytekakunpalasta, tai useammasta keksistä tulee. Kestää puolestatunnista tuntiin, ja jos mahdollista niin lähden kävelylle että saisin muuta ajateltavaa.

Mistähän tämä voisi johtua?

ekana kans
Joo, täälläkään en ole ikinä kuullut et sokerille olisi kukaan allerginen. Tuleeko tuo olo kaiken makean jälkeen vai esim. pelkästään suklaisen, sellaisen jossa pähkinään tms.

Mutta kyllä mullakin kieltämättä tuli ekana mieleen että sokeriaineenvaihdunassa on häikkää eli puhkeamassa oleva diabetes. Pelkkä keväällä otettu paastoverikoe ei vielä kerro etteikö sulla voisi diabetesta olla. Tehtiinkö sillon sokerirasitus eli kuinka hyvin sulla insuliiniresistenssi toimii?

ap,
Joo, täälläkään en ole ikinä kuullut et sokerille olisi kukaan allerginen. Tuleeko tuo olo kaiken makean jälkeen vai esim. pelkästään suklaisen, sellaisen jossa pähkinään tms.

Mutta kyllä mullakin kieltämättä tuli ekana mieleen että sokeriaineenvaihdunassa on häikkää eli puhkeamassa oleva diabetes. Pelkkä keväällä otettu paastoverikoe ei vielä kerro etteikö sulla voisi diabetesta olla. Tehtiinkö sillon sokerirasitus eli kuinka hyvin sulla insuliiniresistenssi toimii?
Kaiken makean. Ei tehty muuta kuin otettiin verikoe 12 tunnin paaston jälkeen. Apua, voikohan tähän oikeasti kuolla?

"Tiinuliini"
Minulle tuli mieleen, että luettelemasi asiat (poislukien tavallinen suklaa) sisältävät vehnää. Entä jos olo ei tulekaan pelkästä sokerista vaan sokerin ja vehnän yhdistelmästä? Itse olen voinut huomattavasti paremmin kun olen jättänyt vehnää sisältävät tuoteet pois kokonaan. Minulle yhdistelmä sokeri + vehnä on pahin ja oireet ovat aika samoja kun sinulla.

Minä luulisin että kyse on psyykkisestä asiasta. Sokerille ei voi olla allerginen ja allergiat eivät yleensä oireile psyykkisenä ahdistuksen tunteena. Toki sulle ei mitään haittaa ole jos jätät ylenmääräisen suklaan ja herkkujen syönnin kokonaan pois, mutta itse kyllä pohtisin mistä tuo ahdistus johtuu, ettei laajene muihinkin "normaaleihin" ruokiin.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Don Pedro
Olen itse kärsinyt erittäin vaarallisen tuntuisista oireista parin vuoden ajan. Käyttänyt itseäni muutamalla tuhannella eurolla yli 20 eri lääkärillä, ja vasta löytäessäni yhdeltä jenkkisivuilta pitkän keskustelun, löysin täsämälleen samoja oireita kun itselläni ja paljon loogisia selityksiä. Ongelma on että suomessa asuu sen verran vähän ihmisiä, että kaikki sairaudet tai terveysongelmat eivät ole tunnettuja. En koskaaan kirjoita tällaisille sivuille mitään enkä edes surffaa nettiä, mutta nyt viimeisen 6 kk aikaan on ollut pakko koska lääkärit vain pöyrittelevät silmiään ja käsiään eivätkä osaa auttaa. Kerron siis lyhyesti omat oireeni. Jalostetun sokerin syönnin jälkeen (varsinkin jos runsaampia määriä) minulle tulee hengenahdistusta ja rintakipuja (puristaavaa tunnetta). Useimmiten yöllä. Tähän liittyy sydämen tykystystä sekä epärytmisyyttä. Samoin tuntuu että syke kasvaa. Siis tyypillisiä myrkytyksen oireita. Minulla on paljon kohtalotovereita tällä sivustolla, ja englannin taitoisille kärsiville täältä löytyy vastauksia. Site on osoitteessa www.biology-online.org]Life Hakusana: sugar allergy

Kirjoitan tämän ainoan viestini siksi että jos saman kummallisuuden kanssa painivia on muitakin, niin toivon että tämä osoite auttaa.

Jos ette vaivaudu katsomaan tätä sitea, niin ongelmanne eivät todennäköisesti ole vakavia. Tai jos laiskottaa, niin olkaa syömättä sokeria 3 päivää. Jos teillä on allergia, niin olonne paranee kummasti.

"Kifa"
Sokerille EI VOI olla allerginen. Allergia tarkoittaa taipumusta tuottaa tietynlaisia vasta-aineita jotain molekyyliä kohtaan. Ruoassa oleva sokeri eli sakkaroosi pilkkoutuu elimistössä glukoosiksi ja fruktoosiksi jotka ovat sekä molekyylirakenteeltaan aivan liian pientä kokoluokkaa jotta niitä kohtaan voitaisiin tuottaa vasta-aineita (vain kuusi hiiliatomia renkaassa, kun taas esimerkiksi maidon ja munan allergeenit ovat isoja proteiineja), myös aivan välttämättömiä elimistömme rakennuspalikoita joita esiintyy kaikissa kudoksissa.

"Kifa"
Ja vaikka miten olisi syömättä sokeria niin maksa tuottaa sitä jatkuvasti itse jotta verensokeri pysyisi tasaisena. Vaikkei siis pistäisi suuhunsa sokerin muruakaan niin veressä on silti jatkuvasti sokeria se 4-6 millimoolia/litra.

Don Pedro
[QUOTE="Kifa";27731991]Ja vaikka miten olisi syömättä sokeria niin maksa tuottaa sitä jatkuvasti itse jotta verensokeri pysyisi tasaisena. Vaikkei siis pistäisi suuhunsa sokerin muruakaan niin veressä on silti jatkuvasti sokeria se 4-6 millimoolia/litra.[/QUOTE]

Herää ja avaa silmäsi. Tämä ei ole mitään tiedettä. Kyseessä on tositapahtuma. Sokerin jalostusprosessissa on sekä lisäaineita että kemikaaleja, ja varsinainen sokeri, eli se hiilidydraatti altistuuu kaikelle muullekin kuin vain itselleen. Lisäaineitten ja muitten yhdisteiden muodostuminen tapahtuu käsittelyn yhteydessä ja itsessään voi aiheuttaa yliherkkyyttä tai allergiaa. Samoin mahdollista on että sokerin sisältämä energian muoto aiheuttaa muuta elimistössä olevaa kudosta tai kasvainta reagoimaan siihen. Pyytäisin myös huomioimaan että ihmisten kokema totuus on heille totta, sitä on turha todistaa viisaiden tuputtamalla kaavalla vääräksi. Katso muitten kirjoittelua ja toteat että lukuista ihmiset ovat myös lääkeäreiden avustuksella todenneet oireet johtuvaksi vain sokerista. Oli se jalostettua, tai ruokoa tai muun muotoista.

Perception overrides the clinical facts !

halipupu harmaana
Mä kyllä tiedän yhden kaverin, joka ei voi syödä valkoista sokeria. Kannattaa ainakin kokeilla sen pois jättämistä. Helppoa se ei ole, mutta mahdollista kyllä.

vierailija
Meillä 5v tyttäreni oksentaa joka kerta jos saa jotain makeaa enemmän kuin 3karkkia tai ihan sama mitä pala piirakaa keksiä. ja sitä ollaan miehen kanssa välillä oikeesti helisemässä oire ei ole välitön vaan 3-4 tuntia makean nauttimisen jälkeen VOIKO OLLA SOKERI ei olla mitään muuta olla keksitty

vierailija
Meillä 5v tyttäreni oksentaa joka kerta jos saa jotain makeaa enemmän kuin 3karkkia tai ihan sama mitä pala piirakaa keksiä. ja sitä ollaan miehen kanssa välillä oikeesti helisemässä oire ei ole välitön vaan 3-4 tuntia makean nauttimisen jälkeen VOIKO OLLA SOKERI ei olla mitään muuta olla keksitty
Toisin kuin ihmiset luulevat, makealle, melkein kaikelle makealle voi olla hengenvaarallisesti ja pysyviä vaurioita aiheuttavasti allerginen.

https://yle.fi/uutiset/3-10367205

Yhteistyössä