NinaTT uudessa kaksplussassa, onko joku lukenut

• Viestiketjun aloittaja Mahermo
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"ninaTT"
[QUOTE="...";27011436]OT mua on aina hymyilyttänyt termi "kiintymysvanhemmuus". Eikös kaikki normivanhemmuus perustu rakkauteen ja kiintymykseen? "Rakkausvanhemmuus" voisi myös olla... kaikista omituisista lastaan rakastavista vanhemmista voisi käyttää tätä termiä. :)[/QUOTE]

Mikä olisi mielestäsi kuvaavampi termi? :) Näistä käydään paljon keskustelua myös ihan KiVa-yhteisön sisällä. Onko vaistovanhemmuus parempi? Jatkumovanhemmuus? Vai tarkoittavatko nämä eri asioita? Englanniksi on noussut myös uusi termi, responsive parenting. Miten sen suomentaisi?

Koska olemme kaksplussalla niin osaan jo arvata seuraavan kysmyksen: "No pitääkö joku #%//¤#" termi olla olemassa, luuletteko olevanne ihan v*tun spessuja, tä???"

Vastaus on kyllä, onhan se kätevää kun erilaisilla asioilla on vakiintuneita termejä. Niistä on hieman helpompi puhua kun ei tarvitse paiskoa toista osapuolta kirjalla joka kerta vaan voi käyttää yhtä sanaa kertoakseen tuhat ajatusta. Jos pyydän sinua tuomaan sellaisen villaisen hommelin joka laitetaan yläkehon päälle lämmittämään, sellaisen missä on putket käsiä varten ja aukko päätä varten, niin nopeammin se sujuu kun pyydän sinua tuomaan villapaidan.

Kiintymysvanhemmuus kuvaa eräänlaista näkökulmaa lapsiin, vanhemmuuteen ja kasvatukseen.

Utelias :D
Oliko se juttu vaan noista kiintymysvanhemmuusjutuista vai tuliko siinä mitään mielenkiintoisia seikkoja esiin? Minkälaiset kuvat oli, onko NinaTT:n lapsi niissä kuvissa?

"vieras"
[QUOTE="ninaTT";27011969]Mikä olisi mielestäsi kuvaavampi termi? :) Näistä käydään paljon keskustelua myös ihan KiVa-yhteisön sisällä. Onko vaistovanhemmuus parempi? Jatkumovanhemmuus? Vai tarkoittavatko nämä eri asioita? Englanniksi on noussut myös uusi termi, responsive parenting. Miten sen suomentaisi?

Koska olemme kaksplussalla niin osaan jo arvata seuraavan kysmyksen: "No pitääkö joku #%//¤#" termi olla olemassa, luuletteko olevanne ihan v*tun spessuja, tä???"

Vastaus on kyllä, onhan se kätevää kun erilaisilla asioilla on vakiintuneita termejä. Niistä on hieman helpompi puhua kun ei tarvitse paiskoa toista osapuolta kirjalla joka kerta vaan voi käyttää yhtä sanaa kertoakseen tuhat ajatusta. Jos pyydän sinua tuomaan sellaisen villaisen hommelin joka laitetaan yläkehon päälle lämmittämään, sellaisen missä on putket käsiä varten ja aukko päätä varten, niin nopeammin se sujuu kun pyydän sinua tuomaan villapaidan.

Kiintymysvanhemmuus kuvaa eräänlaista näkökulmaa lapsiin, vanhemmuuteen ja kasvatukseen.[/QUOTE]

Miten olis "julkisuushakuiset-pelle-vanhemmat"? Kuvais ehkä parhaiten teitä.

vrs
[QUOTE="vieras";27012078]Miten olis "julkisuushakuiset-pelle-vanhemmat"? Kuvais ehkä parhaiten teitä.[/QUOTE]

Suurta osaa suomalaisvanhemmista kuvais termi "aivottomat-laumanmukanakulkija-pässit", mutta sellasen termin lanseeraamista en kehtaisi ehdottaa, koska alentuisin lähes yhtä lapselliselle tasolle kuin sinä. :xmas:

"Jenis"
[QUOTE="vieras";27012078]Miten olis "julkisuushakuiset-pelle-vanhemmat"? Kuvais ehkä parhaiten teitä.[/QUOTE]

Anteeks, mutta *tyrsk*

Juu. Varmaan ne teitin lapset arvostaa sitten myöhemmin sitä, että oma naama on kulunut eräässäkin julkaisussa jo alle kouluikäisenä.

vrs
[QUOTE="vieras";27012135]Onhan se toki hirveä tilanne, kun joku haluaa olla ihan tavallinen ihminen eikä sen kummemmin nosta haloota omista tekemisistään, OMG!!!! :D[/QUOTE]

Musta oikeesti on aika OMG, jos joku väenvängällä haluu olla mahdollisimman tavallinen ja huomaamaton, miettimättä mitään asioita sen syvällisemmin, koska "näin ne muutki tekee".

• Tykkää
Reactions: eras, vierailija
hmmmm
En tunne ketään joka ei noudattaisi suurinta osaa noista wikipediassa mainitsemista asioista. Eli kaikki ovat kiintymysvanhempia? Miksi tuollaisia etuliitevanhemmuuksia pitää edes keksiä?

"Jenis"
Suurta osaa suomalaisvanhemmista kuvais termi "aivottomat-laumanmukanakulkija-pässit", mutta sellasen termin lanseeraamista en kehtaisi ehdottaa, koska alentuisin lähes yhtä lapselliselle tasolle kuin sinä. :xmas:
Vau. Ihanan analyyttinen tulkinta. Ja jotenkin mahtavan alentuva toi näkemys jostain "laumasta", johon kuuluu kaikki muut paitsi muutama parikymppinen eteläsuomalainen besserwisser :D Mutta viihdyttäviä nää ketjut kyllä on, ei muuta ku lisää pökköä pesään.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
"vieras"
Musta oikeesti on aika OMG, jos joku väenvängällä haluu olla mahdollisimman tavallinen ja huomaamaton, miettimättä mitään asioita sen syvällisemmin, koska "näin ne muutki tekee".
Ja kuka niin tekee? Siis on väenvängällä tavallinen? Mitä se edes tarkoittaa?

Mielestäni hihhulittomat vanhemmat on niitä, jotka uskoo itseensä vanhemmuudessa. Ja jotka eivät koe tarvitsevansa ulkopuolista "lahkoa" opettamaan, miten sitä vanhemmuutta harjoitetaan. Itse luotan itseeni, että osaan kyllä toimia oikein lapseni kanssa tilanteessa kuin tilanteessa. Jos joskus tulee eteen kinkkisiä juttuja, niin kyselen äidiltäni tai ystäviltäni, mitä tekisivät, mutta ei ole käynyt mielessä alkaa aihetta opiskella. Ja koska lapseni on ilmeisen onnellinen ja hyvinvoiva, niin miksi pitäisi muuttaa omia menetelmiäni?

"vieras"
Haha! Tässä tais tulla jo koko kupletin juoni kaikille selväksi. Itsensä korostamista lapsen kustannuksella. Luojan kiitos suurin osa vanhemmista tajuaa olla sotkematta lastaan julkisuudessa omaan erityisyyden tekemiseensä. Taitaa olla pätemisen aiheet vähissä..

"ninaTT"
[QUOTE="vieras";27012090]Jossain lehtijutussa puhuttiin, kuinka kyseinen henkilö on muiden LAPSIMYÖNTEISTEN vanhempien kanssa yhdistyksessä jne.... Aloin miettiä, että ollaanko me muut sitten niitä lapsivastaisia vanhempia? :LOL:[/QUOTE]

Lapsimyönteisyys liittyy siihen, että näkeekö lasten teot ensisijaisesti positiivisessa valossa, ajatuksella, että lapsi on sisäsyntyisesti sosiaalinen otus joka on luotu oppimaan? Vai ajatteleeko, että lapsessa on pahuutta ja huonoutta joka pitää kasvatuksella kitkeä pois? Tuollalailla asetettuna moni varmaan vastaa ensimmäisen, mutta sitten kun asiaa kaivelee syvemmin niin aika monella on negatiivisia ennakkoluuloja lastensa motiiveista.

Sanan myönteisyys vastakohta lienee muuten kielteisyys, ei vastaisuus.

Mermeera
Tuo juttu oli siis jostain kiintymysvanhemmuudesta? Kerrottiinko siinä mitään herkullisia yksityiskohtia NinaTT:n elämästä? Kuka tuo Bodil on (mainitaan siinä Kaksplus sisällysluettelossa)?

"ninaTT"

Ei mua tarvitse teititellä vaikka tämmönen superjulkkis oonkin :LOL:

vrs
[QUOTE="vieras";27012279]Ja kuka niin tekee? Siis on väenvängällä tavallinen? Mitä se edes tarkoittaa?

Mielestäni hihhulittomat vanhemmat on niitä, jotka uskoo itseensä vanhemmuudessa. Ja jotka eivät koe tarvitsevansa ulkopuolista "lahkoa" opettamaan, miten sitä vanhemmuutta harjoitetaan. Itse luotan itseeni, että osaan kyllä toimia oikein lapseni kanssa tilanteessa kuin tilanteessa. Jos joskus tulee eteen kinkkisiä juttuja, niin kyselen äidiltäni tai ystäviltäni, mitä tekisivät, mutta ei ole käynyt mielessä alkaa aihetta opiskella. Ja koska lapseni on ilmeisen onnellinen ja hyvinvoiva, niin miksi pitäisi muuttaa omia menetelmiäni?[/QUOTE]

Liianki monesti on vanhempia, jotka ei oo miettiny kasvatusasioita nenäänsä pidemmälle ja sitte ollaan k.. pississä. Harvasepäivä tälläKIN palstalla on avauksia siitä, miten saadaan lapsi nukkumaa/syömään/käyttäytymään/ihan-mitä-millonki. Musta vanhemmuutta ei tarvii opiskella, vaan miettiä, eikä se ainaaan haitaks ole lukea kirjojakin, jos aihe sattuu kiinnostamaan. Monesti edellisen sukupolven neuvot on auttamatta vanhentuneita, joten itse en kyllä ihan niiden varaan ainakaan laskis.

Mermeera
[QUOTE="ninaTT";27012360]Ei ollut varsinaisesti kiintymysvanhemmuudesta, aika perus henkilöhaastis vaan :) Ja Bodil on mun äiti.[/QUOTE]

Aha, teillä on eri sukunimi enkä oikein tajunnut kuka hän sitten on. Onko hänkin sitten näitä kiintymysvanhemmuusaktivisteja?

"vieras"
[QUOTE="Jenis";27012137]Anteeks, mutta *tyrsk*

Juu. Varmaan ne teitin lapset arvostaa sitten myöhemmin sitä, että oma naama on kulunut eräässäkin julkaisussa jo alle kouluikäisenä.[/QUOTE]

Jep. Ja hei, näyttäkää mulle yksin "kiintymysvanhempi" (julkisuudessa paasaava), jolla on ihan oikea ura? Ihan oman egon pönkittämistä kun muuhun ei kykene.

"ninaTT"
[QUOTE="vieras";27012418]Jep. Ja hei, näyttäkää mulle yksin "kiintymysvanhempi" (julkisuudessa paasaava), jolla on ihan oikea ura? Ihan oman egon pönkittämistä kun muuhun ei kykene.[/QUOTE]

Hyvä että sentään tuo kiintymysvanhempi on hipsuissa, harvemmin sitä kukaan kuitenkaan sellaista termiä itsestään käyttää :D

Kuinka monta julkisuudessa kiintymysvanhemmuudesta puhuvaa ylipäätänsä tiedät? Mä tunnen aika harvoja. Palataan asiaan tossa kymmenen vuoden päästä niin näet, että kyllä tämmöiselläkin äidillä voi olla ura :) Mä vaan oon sen verran nuori, että vielä ei ole kerennyt. Yliopisto-opinnot alkavat vasta tossa kuuden päivän päästä :D

"Sivullinen"
Tuossa on kai kyse siitä että yksinhuoltajuus ja syrjäytyminen periytyy. Eikö NinaTT:n äitikin ollut joku yksinhuoltaja ja NinaTT seuraa nyt äitinsä jalanjälkiä?

Ninan nähnyt
[QUOTE="ninaTT";27011901]Säkö oot meidän kotitonttu? :heart: Ihanaa! Jos siis niiiiiin hyvin meidät tunnet, että osaat tuollaisen mielipiteen meistä/minusta muodostaa :)

(annas mä arvaan, et osaa kuitenkaan kertoa missä olet nähnyt tai milloin... :p )[/QUOTE]

No kuule, ihan istuin bussissa sun viereisellä penkillä. Käytävän toisella puolella. Jotain 2-3 viikkoa sitten. Ja näin mitä näin, todella kylmästi suhtauduit lapseesi, menit vaan etkä edes katsonut että tuleeko perässä.

Että saat selittää mitä selität, mä tiedän mitä näin....

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä