Mua ottaa päähän kun mun pitää opiskella ruotsia lähihoitajan koulutuksessa!

• Viestiketjun aloittaja "Opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27005871]Suomi on virallisesti kaksikielinen maa.

Ap; kuinka ihmeessä voit olla noin varma, että et koskaan ikinä missään tilanteessa tarvitse Ruotsin kieltä??[/QUOTE]

Mistä ihmeestä sinä tiedät ap.n tarvitsevan tulevaisuudessa juuri ruotsia eikä jotain muuta kieltä?

"vieras"
Lähäriruotsi tuskin on kovin vaativaa. Ei amk:n hoitoalan ruotsi ainakaan ollut.

Ei se vaadi kuin hiukan perslihaksia: istuu alas kirja kädessä, ja opettelee :). Ei taatusti tarvita edes varsinaista kielipäätä.
Eihän tässä ole siitä kyse onko lähäriruotsi vaativaa vai ei, vaan valinnan vapaudesta. Tämä ei tunnu uppoavan pakkoruotsittajien kalloon.

[QUOTE="vieras";27007622]Eihän tässä ole siitä kyse onko lähäriruotsi vaativaa vai ei, vaan valinnan vapaudesta. Tämä ei tunnu uppoavan pakkoruotsittajien kalloon.[/QUOTE]
Aina voi polkea jalkaa ja inistä että epistä, en halua.

Mutta olen aika varma siitä, että ko. lähärikoulutukseen hakeutuessaan on jo tiennyt, että siellä on sitä ruotsia. Ja ottamalla opiskelupaikan vastaan ikäänkuin sitoutui suorittamaan kaikki tutkintoon sisältyvät kurssit. Valinnan vapaus: opiskella lähäriksi, tai olla opiskelematta :)

"vieras"
Aina voi polkea jalkaa ja inistä että epistä, en halua.

Mutta olen aika varma siitä, että ko. lähärikoulutukseen hakeutuessaan on jo tiennyt, että siellä on sitä ruotsia. Ja ottamalla opiskelupaikan vastaan ikäänkuin sitoutui suorittamaan kaikki tutkintoon sisältyvät kurssit. Valinnan vapaus: opiskella lähäriksi, tai olla opiskelematta :)
Oletkos huomannut, että Suomessa ei voi opiskella mitään ilman, että pitää opiskella myös pakkoruotsia? Miksiköhän missään muualla ei ole tajuttu pakkoruotsin autuaaksi tekevää vaikutusta?

dsa
Koska viisi prosenttia suomalaisista ei halua puhua suomea joutuu 95% suomalaisista opiskelemaan pakkoruotsia ja tämä jos mikä on rahan sekä ajan haaskuuta.
Minä ihmettelen sitä, että jos ihan kaikki ovat jo peruskoulusta lähtien opiskelleet ruotsia, niin eikö sille ainoalle Kajaanissa, Iisalmessa, Joensuussa tms. paikkakunnalla asuvalle avioliiton kautta muuttaneelle äidinkieleltään ruotsinkieliselle "mummolle" löydy dementian iskiessä sopiva ruotsinkieltä taitava hoitaja ilman että ihan jokaisen on ruotsia osattava?

En ole alalla. Voi olla, että esimerkiksi öisin hoitajia on useinkin vain tasan yksi.

[QUOTE="vieras";27007656]Oletkos huomannut, että Suomessa ei voi opiskella mitään ilman, että pitää opiskella myös pakkoruotsia? Miksiköhän missään muualla ei ole tajuttu pakkoruotsin autuaaksi tekevää vaikutusta?[/QUOTE]

Mun lapset välttyy pakkoruotsilta, jos niin haluamme :saint:, mutta emme varmaan halua.

Ei pakkoruotsi ole mulle ongelma ollut. Asun tosin paikkakunnalla, jossa ruotsin kieltä tarvitaan hoitotyössä päivittäin, ja mun pitäisi opiskella sitä enemmän. Koulun kurssit oli suppeita.

Mä en kannata pakkoruotsia ja onhan sitä kironnut kerran jos toisenkin opiskelujen aikana, mut niin kauan kun meillä on tämä tilanne voimissaan niin ei se muutu yksilön kohdalla vaikka kuinka kirois ja porais.
Joko ap käy ruotisn kurssit tai sit ei käy, paljon on siitä kiinni et haluaako valmistua vai ei.

[QUOTE="vieras";27007696]Suomessa on satoja tuhansia, ja yhä kasvava joukko, äidinkielenään muita kuin suomea ja ruotsia puhuvia. Pitäisikö heidänkin saada palvelua omalla äidinkielellä?[/QUOTE]
Ei. Tulkkipalvelut riittää :xmas:, niihinhän monella heistä on oikeus.

[QUOTE="vieras";27007717]Varmaan, mut sit ne seuraavat isänsä jälkiä kebabin vääntäjinä...[/QUOTE]
Niiden isä ei kyllä oo kebabin vääntäjä, mutta ainahan se voi alaa vaihtaa jos se siitä on kiinni...

Aika moni on tehnyt kuulemma niin (kaksikielisistä perheistä siis, joiden toinen kotikieli on jokin muu kuin ruotsi) että ilmoittaa lapselle väestörekisteriin äidinkieleksi sen toisen kotikielen. Ja kas, ei pakkoruotsia, vaan vapaaehtoinen ruotsi.

"jaa"
On varsin hyvä osata sitä sen verran, että mm. sairaudet ja muut tärkeimmät tiedot tulee papereista selväksi. Kuka tahansa on voinut asua ikänsä ruotsinkielisellä alueella ja muuttanut myöhemmin sinne perähörkkölään, minne saapuu niine ruotsinkielisine papereineen! Näin mm. tapahtunut meillä, kun työskentelen kehitysvammaisten asuntolassa.

[QUOTE="vieras";27007734]Miksi tulkkipalvelut eivät riitä rantahurreille? Uskallan veikata tulkin ruotsin olevan monta kertaa parempaa kuin sun taitosi solkata pakkoruotsia, joten esim potilasturvallisuus sairaaloissa paranisi huomattavasti.[/QUOTE]
No taatusti on. Meikäläisen ruåtsi on aika ruåsteessa, ikävä kyllä (tyvärr). Kummasti alkaa påtilaat puhumaan suomea kun minä olen aikani sönköttänyt svenskaa... :snotty:

Sun pitää kysyä rantahurreilta itseltään näitä asioita, mistä mä voin tietää mikä niille riittää ja mikä ei, ja miksi näin.

Minua se ei haittaa, että työssä joudun/saan puhua myös ruotsia.

"vieras"
Niiden isä ei kyllä oo kebabin vääntäjä, mutta ainahan se voi alaa vaihtaa jos se siitä on kiinni...

Aika moni on tehnyt kuulemma niin (kaksikielisistä perheistä siis, joiden toinen kotikieli on jokin muu kuin ruotsi) että ilmoittaa lapselle väestörekisteriin äidinkieleksi sen toisen kotikielen. Ja kas, ei pakkoruotsia, vaan vapaaehtoinen ruotsi.
Kebabin vääntäjä vai pitsan pyörittäjä, ihan yks ja sama.

Äidinkieleski voi ilmoittaa ihan minkä vain ja se on puhtaasti ilmoituskysymys. Sinäkin voit ilmoittaa äidinkieleksesi vaikka serbokroatian ja kenelläkään ei ole siihen nokan koputtamista, mutta se ei poista sitä vääryyttä ja tyhmyyttä mikä pakkoruotsiin sisältyy, koska tiettyihin töihin silti vaaditaan pakkoruotsin "osaamista".

"vieras"
No taatusti on. Meikäläisen ruåtsi on aika ruåsteessa, ikävä kyllä (tyvärr). Kummasti alkaa påtilaat puhumaan suomea kun minä olen aikani sönköttänyt svenskaa... :snotty:

Sun pitää kysyä rantahurreilta itseltään näitä asioita, mistä mä voin tietää mikä niille riittää ja mikä ei, ja miksi näin.

Minua se ei haittaa, että työssä joudun/saan puhua myös ruotsia.
Juu, sua ei haittaa puhua ruotsia, mutta rantahurreja se haittaa...

Pakkoruotsihan johtuu vain ja ainostaan siitä, että ilman pakkoruotsia suomalaiset voisivat opiskella pakkoruotsin tilalla jotain hyödyllistä kieltä, mutta rantahurrit joutuisivat edelleen opiskelemaan suomea ja ruotsia.

[QUOTE="vieras";27007758]Kebabin vääntäjä vai pitsan pyörittäjä, ihan yks ja sama.

Äidinkieleski voi ilmoittaa ihan minkä vain ja se on puhtaasti ilmoituskysymys. Sinäkin voit ilmoittaa äidinkieleksesi vaikka serbokroatian ja kenelläkään ei ole siihen nokan koputtamista, mutta se ei poista sitä vääryyttä ja tyhmyyttä mikä pakkoruotsiin sisältyy, koska tiettyihin töihin silti vaaditaan pakkoruotsin "osaamista".[/QUOTE]

No kun ei oo pitsan pyörittäjäkään, ikävä tuottaa pettymys.

Mua ei haittaa pakkoruotsi, jos sitä ei olisi niin olisin ottanut ruotsin valinnaisaineeksi :). Mutta sen poistaminen kouluista olisi kyllä sinänsä hyvä asia, että loppuisi ainakin pakkoruotsin vastustajien valitus. Ja pakko muutenkaan on harvemmin hyvä asia, vapaaehtoisuus rulaa.

Se, jos ei osaa ruotsia, vaikka sitä vaaditaan jossain työssä, olisi sitten jokaisen oma ongelma, tai olisi olematta ongelma, ihan miten siihen haluaa asennoitua.

"vieras"
[QUOTE="jaa";27007750]On varsin hyvä osata sitä sen verran, että mm. sairaudet ja muut tärkeimmät tiedot tulee papereista selväksi. Kuka tahansa on voinut asua ikänsä ruotsinkielisellä alueella ja muuttanut myöhemmin sinne perähörkkölään, minne saapuu niine ruotsinkielisine papereineen! Näin mm. tapahtunut meillä, kun työskentelen kehitysvammaisten asuntolassa.[/QUOTE]

Ei vittu.:D Ovatko pakkoruotsin kannattajat tosiaan näin tyhmiä?

"vieras"
Se, jos ei osaa ruotsia, vaikka sitä vaaditaan jossain työssä, olisi sitten jokaisen oma ongelma, tai olisi olematta ongelma, ihan miten siihen haluaa asennoitua.
Tässähän se pointti just on: kun pakkoruotsi poistuu, poistuu samalla virkaruotsivaatimukset ja jokainen saa vapaasti valita mitä haluaa opiskella.

Suomenruotsalaisen pääoman omistamassa Stokkassa pääsee myyjäksi helpommin venäjää kuin ruotsia osaava...

[QUOTE="jaa";27007750]On varsin hyvä osata sitä sen verran, että mm. sairaudet ja muut tärkeimmät tiedot tulee papereista selväksi. Kuka tahansa on voinut asua ikänsä ruotsinkielisellä alueella ja muuttanut myöhemmin sinne perähörkkölään, minne saapuu niine ruotsinkielisine papereineen! Näin mm. tapahtunut meillä, kun työskentelen kehitysvammaisten asuntolassa.[/QUOTE]
Ahvenanmaalaisten potilaiden (eli påtilaiden) paperit on tosi usein ruotsiksi, sen olen huomannut. Ja pakkohan ne on lukaista & ymmärtää, ja ne lukaistaan & ymmärretään nimenomaan minuutti pari ennen kun potilas on pöydällä, eli ei ole aikaa käännättää tai aina aikaa/mahdollisuutta edes delegoida paremmin ruotsia osaavalle.

Mutta joo. Mun mielestä homma voisi mennä siten, että esim. yliopistollisessa sairaalassa työskentelevän ja kaksikielisellä paikkakunnalla työskentelevän pitää osata myös ruotsia, mutta suomenkielisen Pershikiän kunnan vanhainkodissa ei ruotsin kielen taitoa vaadittaisi. Hiukan niinku sen mukaan, että missä kieltä tarvitaan päivittäin ja missä ei käytännössä koskaan. Jos työssä ei tarvita ruotsin kielen taitoa, niin sen vaatiminen on typerää. Ainahan toki voi pershikiän vanhainkodissakin tulla vastaan joku ruotsinkielinen.

"vieras"
Ahvenanmaalaisten potilaiden (eli påtilaiden) paperit on tosi usein ruotsiksi, sen olen huomannut. Ja pakkohan ne on lukaista & ymmärtää, ja ne lukaistaan & ymmärretään nimenomaan minuutti pari ennen kun potilas on pöydällä, eli ei ole aikaa käännättää tai aina aikaa/mahdollisuutta edes delegoida paremmin ruotsia osaavalle.
Koska 28.000 ahvenanmaalaista ei halua opiskella suomea, joutuu 5.000.000 suomalaista opiskelemaan pakkoruotsia. Miksi kaksikielisyys ei ole rikkaus Ahvenanmaalla?

Yhteistyössä