Miehen kissa-allergia ja muutto yhteiseen kotiin? APUA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heythere
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heythere

Vieras
Täällä siis sellainen tilanne kun, miehen kanssa ollaan suunniteltu jos hän muuttaisi luokseni asumaan, mutta minulla on kissoja ja hänellä aika paha allergia. Pystyy kuitenkin olemaan jos olen siivonnut TODELLA hyvin ennen kuin hän tulee käymään ja ottaa allergialääkkeen. Makkarissa on ilmanpuhdistin ja kissat ei sinne pääse, näillä ollaan menty tähän asti..mutta mites nyt jos unelmasta tuleekin totta ja mies muuttaa luokseni allergioineen.

Olen hänelle sanonut että äärimmäisessä tapauksessa ja ihan pakon edessä voin kissoistani luopua, kaverini ottaisi ne itselleen eli kotikin olisi, mutta mies sanoi että sinähän et kissoja pois anna. Tykkää niistä itsekin tosi paljon ja tietää kuinka minä niitä rakastan, eikä haluaisi että niitä annetaan pois, mutta en itse tykkää katsoa kun mies ei saa henkeä ja pahimmassa tapauksessahan siitä saattaa muodostua astma.

Mutta onko siis jotain vinkkejä millä esim. alkuun voisi yrittää allergiaa lievittää, siivoaminen, ilmanpuhdistimet, muut? Sillon kun itse vielä kotona asuin, niin mies tottui meidän silloisiin kissoihin ja lopulta hänelle ei tullut enää oireita, mutta en tiedä onko sama reaktio näiden pentujen kanssa :/ mutta alkuun nyt kaipaan vinkkejä ainakin, että millä tuota allergiaa voisi koittaa saada lievenemään, jos ei onnistu niin sitten kyllä valitettavasti kissat saa muuttaa toiseen kotiin ;(

En voi muuta sanoa, kun että se mies taitaa olla ihan tosissaan rakastunut suhun, jos oikeesti harkitsee asumista kissojen kanssa allergiastaan huolimatta... Se on niin kamala tunne, kun henki alkaa mennä ahtaalle, että itse en moiseen pelleilyyn ryhtyisi.

Mulla olis siivousvinkkejä siihen, miten koti saadaan puhtaaksi kissapölystä, kun kissat on viety pois, mutta ei kyllä mitään sanottavaa tähän.

Tyttärelläni oli vastaava tilanne...ehtivät asua muutaman viikon yhdessä, oli ilmanpuhdistimet , yrittivät päivittäistä imurointia, nihkeäpyyhintää yms mutta allergiaoireet miehellä alkoivat pahentua jatkuvasta altistuksesta joten kissa muutti meille! Oman asunnon teho"puhdistivat" ja parin viikon jälkeen oireet halpottuivat lähes kokonaan. Meillä voivat käydä ja olla yötäkin mutta oleilu samassa tilassa esim peseytyvän kissan kanssa aiheuttaa mm silmäoireita. Olen kyllä kuullut että oireet joissain tapauksissa voisivat hävitäkin...toinen tyttäreni oli lapsena (alle 15v) pahasti allerginen kissoille ja jouduttiin silloisesta lemmikistä luopumaan, nyt reilun 10v jälkeen hänellä on 3 kissaa ....eikä enää oireile.

No mies tietää kuinka paljon pidän kissoistani, eikä sen vuoksi haluaisi antaa niitä pois...ja itsekin niistä pitää todella paljon. JA hänellä myös ei meinaa henki kulkea ollenkaan ja hänelle tulee oireita jo sillonkin kun itse menen hänen luonaan käymään ja mulla on kissankarvoja vaatteissa, tai kissapölyä, siitähän se allergia johtuu..kissan hilseestä, mutta karvoissa sitä hilsettä nyt kumminkin on. Joten en osaa sanoa sitten että miten toimia, tuntuu että tuo allergia on aika pahakin välillä..mutta tottui kuitenkin toisiin kissoihimme, kun vaan kävi useasti ja sai ns. siedätyshoitoa. Tosin silloin asuin vielä kotona ja meillä oli isompi talo, eikä kissat olleet koko ajan yhdessä huoneessa. Nyt kun asun kaksiossa niin kissat pöllyttää täällä koko ajan koko kämppää ympäri..

Jos kissat on pentuja, niin miehes on mahdollista siedättyä itsestään niihin yksilöihin. Tosin jos kissoja useampi ja miehes todella pahasti allerginen, niin pahimmassa tapauksessa vaarannatte miehen hengen. Kannattaa siis jättää muutto siihen asti, että kissat on poissa.

sitähän ei voi etukäteen tietää millaisena oireet pysyvät esim. muutaman viikon tiiviin kissaelämän jälkeen. Oireethan voivat hävitä/ lieventyä/ pahentua.
Mutta toisaalta...nythän ehdottomasti suositellaan siedättämään ja siedättämään..

Kissat pois vaan, saahan niitä uusia sitten kun suhde on loppu. Ja taas voi antaa pois jos sattuu allerginen kaveri. Kissoja syntyy niin paljon, että kyllä niitä riittää aina kun mieli ja tilanteet muuttuu.

[QUOTE="akka";26992295]Miks ihmeessä olet ottanut kissanpentuja jos parisuhdetta mietit kissa- allergisen kanssa?[/QUOTE]

En ollut vielä silloin tietoinen asiasta kun pennut otin..tämä mies kun on mun eksäni ja erottiin, mutta nyt on välit korjaantuneet taas. Ennen eroa piti muuttaa yhteen ja muuta, mutta tuli esteitä joita silloin ei pystynyt ylittämään mutta asiat ovat nyt jääneet taakse kummankin osalta ja ollaan valmiita aloittamaan puhtaalta pöydältä, nyt kun muutamia kuukausia ollaan taas tapailtu..

[QUOTE="vieras";26992321]Kissat pois vaan, saahan niitä uusia sitten kun suhde on loppu. Ja taas voi antaa pois jos sattuu allerginen kaveri. Kissoja syntyy niin paljon, että kyllä niitä riittää aina kun mieli ja tilanteet muuttuu.[/QUOTE]

On aika ilkeä ajattelutapa jos joku näin tekee. Kyllä sitten antaisin kissat pois enkä enää uusia ottaisi. Enkä kyllä aio miestä vaihtaa vaikka mikä tulisi, jos tämä suhde tästä nyt vielä jatkuu niin sitten se kyllä kestää loppuun asti.

[QUOTE="vieras";26992382]Siksi sun kaltaisille ei pidä mitään elävää antaakaan.[/QUOTE]

Mulla on paljonkin eläviä, mun lapset, miehen lapset, koira, kissat, liskot, käärme.
Jos mun miehelle iskis paha kissa-allergia, kyllä mä luopuisin mielummin kissoista kun miehestä vaikka kissat mulle rakkaita ja tärkeitä onkin.

Mulle on elämän mun koirien kanssa niin tärkeää että jouduin hylkäämään yhden mun elämäni miehen.

Tosin silläkin oli tarkoituksensa, koska törmäsin sitten miltei heti tähän mun the-one-and-only-ukkooni. :heart: :heart:

Kokeilkaa ap eloa kissojen kanssa mutta heti jos olo pahentuu niin kissat pois (jos näin olet tosiaan päättänyt).

[QUOTE="akka";26992400]Mulla on paljonkin eläviä, mun lapset, miehen lapset, koira, kissat, liskot, käärme.
Jos mun miehelle iskis paha kissa-allergia, kyllä mä luopuisin mielummin kissoista kun miehestä vaikka kissat mulle rakkaita ja tärkeitä onkin.[/QUOTE]

Ja oliko ap:n tilanne lähellekään samanlainen?

Jos hyvä tuuri käy, niin mies siedättyy kissoille. Itse olen aillerginen, mutta pari tuttua kissaa ei enää aiheuta oireita, kun olen ollut usein tekemisissä. Kaveri otti 2 kissaa ja pari kuukautta niiskutin ja köhin, mutta sitten helpotti.

Jos miehellä alkaa hengityksen kanssa olemaan ongelmia, niin silloin kyllä kehottaisin luopumaan kissoista. Jos allegia oireilee vain nuhana tai esim ihottumana tilannetta voi varmaan seurailla ja katsoa mihin suuntaa kehittyy.

Ja kiva, kun joku tuttu on valmis kissat ottamaan, niin pääset ana välillä morjestamaan, jos joudut kisuista luopumaan :)

Juu tottakai annat kissat pois, sit voit aina säännöllisin väliajin taas saada idean että jee kissoja meille ja sitten taas annat pois, eihän se haittaa!! Kaikki on niin ihkua!!

Ps. Missä sä nyt asut jos et asu KOTONA? Laitoksessa vai?

[QUOTE="vieras";26992421]Ja oliko ap:n tilanne lähellekään samanlainen?[/QUOTE]

Mulla on yksi lapsista pahasti kissa- allerginen ja mä olen joutunut hänen vuokseen luopumaan kissoista. Nyt kun poika asuu jo omillaan olen taas voinut hankkia kissoja että siinä mielessä kyllä samankaltainen tilanne. Piti valita laitanko pojan isälleen asumaan ja pidän kissat vai luovunko kissoista. Siinä vaiheessa kissoista luovuttiin.

Juu tottakai annat kissat pois, sit voit aina säännöllisin väliajin taas saada idean että jee kissoja meille ja sitten taas annat pois, eihän se haittaa!! Kaikki on niin ihkua!!

Ps. Missä sä nyt asut jos et asu KOTONA? Laitoksessa vai?

Asun omassa kämpässä, en vanhempieni luona "kotona".

Siis itse olen valmis kissoista luopumaan, niinkuin aiemmin jo monta kertaa sanoinkin, mutta tämä MIES tässä vaiheessa on sitä vastaan kun tietää ja tuntee mut ja olen aina ollut ns. riippuvainen eläimistä ja kissat on samalla tasolla miehen kanssa, perheenjäseniä, mutta kyllä niistä luovun jos täysin pakko on. Mies ei lähde vaihtoon, se ei olisi edes vaihtoehto. Niin kauan ollaan tapeltu että tähän tilanteeseen ollaan päästy, kyllä tämä on se one and only, kenen kanssa aion viettää loppuelämäni ja samaa mieltä on myös mies, siitä ei ole epäilystäkään.

Nyt vaan todella hankala tilanne kun en osaa sanoa mitä pitäisi tehdä, mutta kai sitä alkuun voi katsoa että mihin suuntaan allergia lähtee etenemään..pelkään vaan että menee pahemmaksi :((

Asun omassa kämpässä, en vanhempieni luona "kotona".

Siis itse olen valmis kissoista luopumaan, niinkuin aiemmin jo monta kertaa sanoinkin, mutta tämä MIES tässä vaiheessa on sitä vastaan kun tietää ja tuntee mut ja olen aina ollut ns. riippuvainen eläimistä ja kissat on samalla tasolla miehen kanssa, perheenjäseniä, mutta kyllä niistä luovun jos täysin pakko on. Mies ei lähde vaihtoon, se ei olisi edes vaihtoehto. Niin kauan ollaan tapeltu että tähän tilanteeseen ollaan päästy, kyllä tämä on se one and only, kenen kanssa aion viettää loppuelämäni ja samaa mieltä on myös mies, siitä ei ole epäilystäkään.

Nyt vaan todella hankala tilanne kun en osaa sanoa mitä pitäisi tehdä, mutta kai sitä alkuun voi katsoa että mihin suuntaan allergia lähtee etenemään..pelkään vaan että menee pahemmaksi :((
Joskus ihminen siedättyy ja oppii omia lemmikeitä sietämään ja pennuthan pahemmin allergisoittaa kun isommat. Joskus taas allergia pahenee, sitä ei tiedä kun kokeilemalla.

[QUOTE="akka";26992543]Mulla on yksi lapsista pahasti kissa- allerginen ja mä olen joutunut hänen vuokseen luopumaan kissoista. Nyt kun poika asuu jo omillaan olen taas voinut hankkia kissoja että siinä mielessä kyllä samankaltainen tilanne. Piti valita laitanko pojan isälleen asumaan ja pidän kissat vai luovunko kissoista. Siinä vaiheessa kissoista luovuttiin.[/QUOTE]

Vertaat omaa lasta, joka tulee allergiseksi, ap:n uuteen poikaystävän, joka ei edes asu ap:n luona? Really?

[QUOTE="akka";26992295]Miks ihmeessä olet ottanut kissanpentuja jos parisuhdetta mietit kissa- allergisen kanssa?[/QUOTE]

Se on hyvä jos itse pystyt suunnittelemaan elämäsi aina niin tarkasti pidemmän päälle ettei sun tarvitse koskaan tälläisista asioista murehtia, toiset kun menee päivä kerrallaan, eikä mietitä että "mitä jos joskus tapahtuukin näin, enkä nyt tästä syysta voi ottaa kissoja koska joskus mulla saattaa olla sellainen ja sellainen mies". Tuohan nyt on sama kun joku suunnittelisi sisustuksen sitten-joskus-tulevan miehen-mahdollisien-värimieltymysten mukaan. Hei haloo..

Joskus ihminen siedättyy ja oppii omia lemmikeitä sietämään ja pennuthan pahemmin allergisoittaa kun isommat. Joskus taas allergia pahenee, sitä ei tiedä kun kokeilemalla.

Juu tiedän tämän, siksi tämä niin vaikeaa onkin kun nuo kisut vielä pentuja, kaksi kappaletta niitä siis on, ja silloin kun vanhempieni luona asuin vielä niin siellä oli kaksi aikuista kissaa jotka eivät niin pahasti allergisoineet poikaystävääni, loppupeleissä allergia hävisi melkein kokonaan..nyt taas paha mennä sanomaan miten käy, jokainen eläin kun ottaa erilaisti hänen allergiaansa...

[QUOTE="joopajoo";26992668]Se on hyvä jos itse pystyt suunnittelemaan elämäsi aina niin tarkasti pidemmän päälle ettei sun tarvitse koskaan tälläisista asioista murehtia, toiset kun menee päivä kerrallaan, eikä mietitä että "mitä jos joskus tapahtuukin näin, enkä nyt tästä syysta voi ottaa kissoja koska joskus mulla saattaa olla sellainen ja sellainen mies". Tuohan nyt on sama kun joku suunnittelisi sisustuksen sitten-joskus-tulevan miehen-mahdollisien-värimieltymysten mukaan. Hei haloo..[/QUOTE]

Siksi niitä eläimiä ottaessa on hyvä miettiä sekin vaihtoehto, ja pohtia, onko itsestä siihen vastuunkantoon, jonka sinusta riippuvainen elävä olento mukanaan tuo.

Jollekin voi myös syntyä lapsi, joka osottautuu allergiseksi perheen lemmikeille... :( Alkuperäiselle sanoisin, että ei auta kuin kokeilla miten käy. Mutta tosiaan kissoille kannattaa se uusi koti olla varoiksi valmiina- niinkuin sulla onkin :). Peukut pystyssä , että teillä siedätys helpottaa oireita!

Yhteistyössä