Mitkä näistä naisstereotypioista EIVÄT pidä paikkansa kohdallasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Shibley
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1. huono matematiikassa
2. tunteellinen (tunteellisempi kuin mies)
3. kiinnostunut meikeistä, koruista, kengistä ja pukeutumisesta
4. epälooginen, tekee tunnetason päätöksiä
5. ei tue toisia naisia
6. muistaa kaikki vanhat riidat (paremmin kuin mies)
7. ei aggressiivisia ajatuksia tai tekoja
8. seksiä vasta kun asunto on siisti ja kaikki kunnossa
9. huono keksimään itse vitsejä tai muuta huumoria
10. ei ollenkaan kiinnostunut syvällisestä keskustelusta maailmankaikkeudesta
11. dramaattinen, draama queen
12. leikki lapsena nukeilla, poneilla, barbeilla enemmän kuin autoilla, palikoilla, jalkapallolla
13. jos menee huonosti tai stressaa, syö suklaata ja muuta lohturuokaa
14. huono suhde anoppiin
15. parisuhteessa kertoo miehelle epäsuorasti vihjaillen mitä haluaa, esim. miehen kysyessä "mitä haluaisit syntymäpäivälahjaksi" vastaa "en mitään" toivoen, että mies tajuaa ostaa tietyn korun
16. pelkää hämähäkkejä ja hiiriä ja nähdessään niitä kirkuu
17. Lukee naistenlehtien jatkokertomuksia

:) Keksikää toki lisääkin!
:)

Nämä ei pidä paikkaansa:

5. ei tue toisia naisia = en tue pelkän naiseuden vuoksi
10. ei ollenkaan kiinnostunut syvällisestä keskustelusta (maailmankaikkeudesta??)
14. huono suhde anoppiin
15. parisuhteessa kertoo miehelle epäsuorasti vihjaillen mitä haluaa, esim. miehen kysyessä "mitä haluaisit syntymäpäivälahjaksi" vastaa "en mitään" toivoen, että mies tajuaa ostaa tietyn korun

Tuo 8 on jotenkin huvittava. :D Seksiä vasta kun on siistiä... Miten kodin siisteys seksihaluihin voi vaikuttaa? Päinvastoin, sehän on kiva rakastella ensin, ja siitä saa energiaa siivoukseenkin. :)

Joo minuun sopii nuo 2, 3, 4, 11, 12 ja 16. :D

1. huono matematiikassa
-Todella surkea

-Pitää paikkansa
-Jep

-Jep,välillä, ei aina :whistle:

5. ei tue toisia naisia
- Ei pidä paikkaansa, tuen, toki en kaikkia, vain niitä jotka ovat mielestäni sen ansainneet

-Jep :ashamed:

- No ei ajatuksia tai tekoja, sanoja kyllä joskus...

- Jep, varsinkin jos mies on osallistunut kotitöihin oma-aloitteisesti

- En todellakaan ole

- No ihan päinvastoin, olen kiinnostuneempi syvällisestä kuin pinnallisesta keskustelusta

-Tunnustan, joskus...

12. leikki lapsena nukeilla, poneilla, barbeilla enemmän kuin autoilla, palikoilla, jalkapallolla
- Leikin molemmilla yhtä paljon

- Juuri näin

14. huono suhde anoppiin
- Ei ole, vaan loistava, tossa parin tunnin päästä lähdetäänkahdestaan pojan kanssa anopin luo kyläilemään

- En todellakaan, puhun mitä tarkoitankin, siitä mies kiittelee usein etti minun kohdallani tarvitse arvailla mitä haluan tai tarkoitan

- Näin teen. :whistle:

1. huono matematiikassa
images

ani_Woman_crying.gif

images

images

5. ei tue toisia naisia
images

images

images

images

harperlovechild.gif

2014_whistling_and_rolling_eyes.gif

images

images

images

14. huono suhde anoppiin
images

images

0_1c7d6_5c4b3ed3_xl.jpg%3Fw%3D278%26h%3D300

Ei pidä paikkansa:

1. huono matematiikassa

5. ei tue toisia naisia

huono suhde anoppiin

Viimeksi muokattu:
1. huono matematiikassa
5. ei tue toisia naisia
14. huono suhde anoppiin
16. pelkää hiiriä

1. huono matematiikassa
5. ei tue toisia naisia
14. huono suhde anoppiin

:) Keksikää toki lisääkin!

Tummemmalla tekstillä olevat eivät pidä paikkaansa.

EI pidä paikkaansa minulla:
1. huono matematiikassa
3. kiinnostunut meikeistä, koruista, kengistä ja pukeutumisesta (jollain tasolla ehkä, mutten yhtälailla kuin ystäväni esimerkiksi - esimerkkinä että meikkaan yleensä ainoastaan juhliin ja shoppaillessa tuijotan enemmän hintalappua kuin muotivillityksiä..)
6. muistaa kaikki vanhat riidat (paremmin kuin mies) (olen ärsyttävän lyhytvihainen silloinkin kun olisi syytä olla pitempivihainen)
8. seksiä vasta kun asunto on siisti ja kaikki kunnossa (seksi ei ole mikään väline)
13. jos menee huonosti tai stressaa, syö suklaata ja muuta lohturuokaa (täysin päinvastoin - mätän aina palkkapäivänä :D)
14. huono suhde anoppiin (ei kovin läheinen, mutta hyvin tullaan juttuun)
15. parisuhteessa kertoo miehelle epäsuorasti vihjaillen mitä haluaa, esim. miehen kysyessä "mitä haluaisit syntymäpäivälahjaksi" vastaa "en mitään" toivoen, että mies tajuaa ostaa tietyn korun (pystyn puhumaan asioista suoraan miehelleni, tosin se ei tarkoita sitä että mitään silti tapahtuisi :))

Nämä eivät pidä mulla paikkaansa

14. huono suhde anoppiin

1. huono matematiikassa
3. kiinnostunut meikeistä, koruista, kengistä ja pukeutumisesta (siis on mulla noita, mut ei ne silleen kiinnosta)
5. ei tue toisia naisia

14. huono suhde anoppiin

Noi siis EI pidä paikkaansa mun kohdalla.

Muita eopänaisellisia piirteitä mussa on esim:
*Tykkään käyttää koneita ja työkaluja, joista lähtee paha ääni (sirkkeli, moottorisaha, raivaussaha)
*mut saa yllytettyä mihin vaan sanomalla taikasanat "Varmaan et muuten uskalla/osaa/jaksa/kehtaa...!"
*En pidä romantiikasta, halailusta ja/tai hempeilystä
*En osaa lukea rivien välistä, vaan asiat pitää sanoa suoraan
*Nauran ruumiintoiminnoille ja huumorini on muutenkin aika härskiä

Hmm, mutta eihän tuo kohta 10, "ei ollenkaan kiinnostunut syvällisestä keskustelusta maailmankaikkeudesta" taida edes olla naisstereotypia - eikös naisiin nimenomaan liitetä syvällisyys, pohdiskeleminen, asioiden analysoiminen, kun taas miesten ajatellaan olevan yksioikoisia tolloja, joille on ihan sama mikä maailmankaikkeuden olemus on, kunhan aurinko nousee suunnilleen ajallaan ja "ei nyt kelailla kaikkee turhaa"...?

Samoin kohta 14, "huono suhde anoppiin" - eikös se ole ihan yhtä lailla miesstereotypia?

Stereotypiat ovat stereotypioita, eipä tuosta listasta tainnut sopia itseeni mikään. Ei kun yksi sopi, sekä minä että mies tykätään syödä tummaa suklaata stressaantuneena tai vittuntuneena. Mutta siihen onkin tieteellinen peruste: se lisää mielihyvähormonien tuotantoa.

Ja moni noista on vähän tulkinnanvaraisia - esim. itse leikin lapsena nukeilla ja barbeilla, enkä juurikaan autoilla - mutta olennaista ei ollutkaan tuo, vaan mitä niillä barbeilla leikin. Ja sitä paitsi leikin ihan yhtä paljon legoilla ja tykkäsin myös pelata. Eli tästä voi räätälöidä ihan haluamansa vastauksen sen mukaan, haluaako tukea vai rikkoa stereotypioita. Ja usein stereotypiat ovat muutenkin selvästi keinotekoisia, esim. hämähäkki-kirkuminen. Joskus toki kulttuuri voi tuottaa ja vahvistaa joitain stereotypioita.

Voi luoja mitä stereotypioita! Keksin lisää muutaman ja kommentoin myös kaikkia.

1. huono matematiikassa:

on miehiä jotka ovat hyviä matematiikassa (tunnen pari), on miehiä jotka eivät ole (mun sedät ja isä ei ole, esim. läksyissä ei isä osannut auttaa enää yläasteella). On naisia, jotka on hyviä matematiikassa (tunnen pari), ja sitten niitä jotka eivät ole (mun äiti ja tädit). Vanhempani vieroksuivat matematiikkaa, vaikka minä olin siinä hyvä ja asenne saattoi hillitä "matikkahalujani" enemmän kuin kyky.

kansainvälisen kielikurssin päätösillassa itki sekä nuoret miehet että nuoret naiset - osa nuorista miehistä ei itkenyt, osa nuorista naisista ei itkenyt.

mun sedilläni on 60-70-luvun valokuvissa viimeisen päälle laitetut hiukset, prässätyt housut. Minä en harjaa hiuksianikaan joka päivä - kertooko tämä enemmän ajasta kuin persoonasta tai sukupuolesta?

hmm. Anopin mies osti juuri velkarahalla uuden urheiluauton. Oliko se loogisen päättelyn tulos - yhtä loogisen kuin sen, että anoppi osti itselleen kalliin laukun? Voin kuvitella, kuinka anopin mies perustelee vaimolleen, että "olen mies ja looginen, tiedän mihin velkaa otan, ole huoleti". :)
Isosetäni velkaantui 80-luvulla pahasti, oli kuulemma halunnut perustaa jotain firmaa pystyyn, mutta suunnittelu petti. Oliko hänen suunnitelmansa looginen? Miten se saattoi pettää? Minusta tuntuu, että logiikan perusteluiden taakse voidaan verhota vallankäyttöä: mikä tahansa on loogisesti perusteltavissa, jos logiikkaan uskoo. Miehet tekevät keskenäänkin ristiriitaisia päätöksiä, toiset tyrivät ja toiset eivät. Kyse on arvomaailmoista, ja niiden kesken käydään kiistaa niukoista resursseista.

5. ei tue toisia naisia

viittaa naisvaltaisiin työpaikkoihin ja niiden huonoon ilmapiiriin? Juteltuani eilen serkkupojan kanssa kuinka paljon järjettömyyttä ja yksinäisyyttä hänen toimistotyöpaikallaan on, en usko että reilua meininkiä voi kuvailla sukupuolisesti.

Käsittääkseni tämäkin on perhekulttuurinen asia: osa kaivelee vanhoja, miehet ja naiset.

-stressaantuneena ongelmia taitaa olla kaikilla?
-olen keksinyt jo monta hyvää sarjakuvanaihetta. Oma mielipiteeni on, että jos tytöille sanotaan että he eivät kerro vitsejä eivätkä osaa, he alkavat uskoa siihen. Se on self-fullfilling prophecy.

...vaan meikeistä, muodista, ihmissuhteista? Minä kyllä keskustelen mistä vain.

siskon appiukko on suurin draama queen jonka olen tavannut, siis jos tarkoittaa että pienestäkin virheestä pinna palaa ja ollaan loukkaantuneita.

-legoja oli aika vähän, mutta muuten parhaat leikit oli jalkapallo, majojen rakentelu, kiipeily puissa. Vesipyssyjä ei muuten ollut, ei ollut veljiäkään.

uskon, että lohtuun syövät myös miehet, koska heissäkin on ylipainoisia
14. huono suhde anoppiin
ei ole ollut mitään reviiririitoja. Jotain asioita päivittelen miehelle, mies ihmettelee omaa äitiäni joskus.

-en ole aina osannut sanoa suoraan mitä haluan, tai kehdannut. Mutta meidän suvussa kukaan ei sanoa toitoa aivan suoraan.

viimeksi hirvikärpänen oli hiuksissa ja lapsi kainalossa nukkumassa - en halunnut lasta pelästyttää joten ihan rauhallisesti minä sen sieltä sain pois.

mistä saan naistenlehtiä?

18. puhuu päivässä noin 20 000 sanaa, kun mies puhuu 7 000
kuka uskoo tähän? On puheliaita miehiä ja puheliaita naisia. Tosin luin kielitiedetutkimuksesta, että "puhelias nainen" tarkoittaa usein "liian puhelias nainen". "Many women, many words, many geese many turds"

19. nainen kitisee pienestäkin haavasta ja näpystä, mutta synnytyksessä hän on kuin taistelija joka kestää kivun jota yksikään mies ei kestäisi ja koko ihmiskunta kuolisi samantien jos miehet synnyttäisivät (voiko tää olla todellista, kopioin tällaisen lauseen siis netistä stereotypiafoorumilta)

Minusta aika uskomaton on "jos miehet synnyttäisivät niin kuolisimme sukupuuttoon". No, on hyviä synnytyksiä ja sitten on niitä joista se nainenKAAN ei selviä ilman pelkopolia. On naisia, joita vaikea synnytys traumatisoi ja naisia joille se ei ole paha paikka. On miehiä, jotka pelkäävät hampaan poistoa ja miehiä jotka eivät pelkää.

Itse en pidä stereotypioista. Omasta mielestäni stereotypiat lisäävät ihmisten väärinymmärryksiä ja ahdistusta, koska ne alentavat joidenkin itsetuntoa ja toisille ne antavat vääriä odotuksia. Myös taloudellisesti stereotypiat ovat aika inhottavaa kauraa. Mitä jos Leena Peltonen-Palotielle olisi sanottu, että koska tämä on nainen, apurahat menevät todennäköisesti hukkaan? Tai mitä jos tätini pojanpojalle olisi sanottu, että koska tämä on mies, tämän on turha väittää nauttivansa tätini kanssa kahvittelusta ja kouluttautua lähihoitajaksi?

Loppuun eräs esimerkki meiltä kotoa "miesten ja naisten kommunikaation eroista"

ukki: onko meillä täällä mökillä kääretorttua?"
mummi: (nousee heti pöydästä) "pieni hetki, tässä haarukka ja lautanen, minäpä leikkaan"...

serkkutyttö 5v: onko meillä mummi täällä mökillä purkkaa"
mummi: "on, tuolla mikron alapuolella" (jää istumaan pöytään, tyttö hakee itse purkan)
--> kuka väittää etteivätkö miehetkin osaa käyttää epäsuoraa kommunikaatiota. Kaikki tietävät, että ei ole mitään suurta sukupuolten välistä ymmärrysongelmaa, vaan eri ihmisten halut palvella toisia ja olla palvelematta toisia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26990129:
Hmm, mutta eihän tuo kohta 10, "ei ollenkaan kiinnostunut syvällisestä keskustelusta maailmankaikkeudesta" taida edes olla naisstereotypia - eikös naisiin nimenomaan liitetä syvällisyys, pohdiskeleminen, asioiden analysoiminen, kun taas miesten ajatellaan olevan yksioikoisia tolloja, joille on ihan sama mikä maailmankaikkeuden olemus on, kunhan aurinko nousee suunnilleen ajallaan ja "ei nyt kelailla kaikkee turhaa"...?

Jännä tämä. Pyörin aika usein tuolla Murobbs-keskustelupalstalla (valtaosa miehiä, teknisen alan) ja siellä oli aiheesta just jutta ja sanoi moni että

"ei niiden naisten kanssa saa oikein mitään keskustelua aikaiseksi, shoppailusta ja kengistä kun jaksaa vääntää niin nainen on tyytyväinen. Ei vaikka olisivat vaativassa työssäkin, niin useamman kerran olen kuullut naiselta ettei enää työpäivän jälkeen jaksa puhua muusta kuin saippuasarjoista".

Hyvä pointti, Mörköäiti - koska näitä on siis niin monta näkökulmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26990129:

Vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta asia on juuri niinkuin kuvailet. Mutta sitten taas toisaalta esim. tietty miesporukka jauhaa noista sitten vaikka kuinka pitkään. Mies juuri saattaa pohdiskella maailmankaikkeutta tai jotain yhteiskunnallista juttua. Naiset sitten jaksavat useammin jauhaa ihmissuhdekuvioista.

Omissa piireissä tottunut siihen, että on enemmän niitä miehiä, jotka haluavat keskustella: politiikasta, yhteiskunnasta, historiasta, filosofiasta jne. kuin naisia. Mutta kun asiaa miettii, niin taitaa tästä asiasta olla monia stereotypioita. Ja nyt oli kyse nimenomaan stereotypioista ei todellisuudesta.

[QUOTE="vieras";26990211]Jännä tämä. Pyörin aika usein tuolla Murobbs-keskustelupalstalla (valtaosa miehiä, teknisen alan) ja siellä oli aiheesta just jutta ja sanoi moni että

"ei niiden naisten kanssa saa oikein mitään keskustelua aikaiseksi, shoppailusta ja kengistä kun jaksaa vääntää niin nainen on tyytyväinen. Ei vaikka olisivat vaativassa työssäkin, niin useamman kerran olen kuullut naiselta ettei enää työpäivän jälkeen jaksa puhua muusta kuin saippuasarjoista".

Hyvä pointti, Mörköäiti - koska näitä on siis niin monta näkökulmaa.[/QUOTE]

Tietenkin näitä on monta näkökulmaa, koska ihmisiä on niin erilaisia. Tietenkin on olemassa hyvin pinnallisia naisia, mutta samoin on olemassa hyvin pinnallisia miehiä. Olisikin mielenkiintoista tietää, miksi Murobbs-foorumin tyypeillä on tuollainen tuttavapiiri - luulisi, että jos itse on kovin fiksu ja syvällinen (ovatko ne???), keräisi mieluummin samanhenkistä porukkaa ympärilleen ihan luonnostaan. Jos ei jaksa puhua shoppailusta ja kengistä, niin miksi on tekemisissä vain sellaisten naisten kanssa? Eivätkö ne fiksut, syvälliset ja kiinnostavista aiheista keskustelevat naiset olekaan kokeneet näiden kyseisten valittajien seuraa antoisaksi vai mistäköhän mahtaa kiikastaa?

Vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta asia on juuri niinkuin kuvailet. Mutta sitten taas toisaalta esim. tietty miesporukka jauhaa noista sitten vaikka kuinka pitkään. Mies juuri saattaa pohdiskella maailmankaikkeutta tai jotain yhteiskunnallista juttua. Naiset sitten jaksavat useammin jauhaa ihmissuhdekuvioista.

Omissa piireissä tottunut siihen, että on enemmän niitä miehiä, jotka haluavat keskustella: politiikasta, yhteiskunnasta, historiasta, filosofiasta jne. kuin naisia. Mutta kun asiaa miettii, niin taitaa tästä asiasta olla monia stereotypioita. Ja nyt oli kyse nimenomaan stereotypioista ei todellisuudesta.

Niinpä - stereotypiat ovat stereotypioita, eivät todellisuutta. Omassa tuttavapiirissäni eivät tällaiset stereotypiat onneksi toteudu, en usko että jaksaisin kliseiden vilinässä ;)

Eivät pidä paikkansa:

mistä saan naistenlehtiä?

18. puhuu päivässä noin 20 000 sanaa, kun mies puhuu 7 000
kuka uskoo tähän?

19. nainen kitisee pienestäkin haavasta ja näpystä, mutta synnytyksessä hän on kuin taistelija joka kestää kivun jota yksikään mies ei kestäisi ja koko ihmiskunta kuolisi samantien jos miehet synnyttäisivät (voiko tää olla todellista, kopioin tällaisen lauseen siis netistä stereotypiafoorumilta)

Yhteistyössä