Riippuu varmasti koulusta noiden urheiluvälineiden osalta. Joissain kouluissa on ehkä ihan ok välineet ja niitä on tarpeeksi, toisissa taas välineet on aivan surkeat. Kerran esim. olin sijaisena viikon ekaluokalla. Yhtenä tuntina mentiin hiihtämään. Muistaakseni kenelläkään ei ollut omia suksia. Oikeankokoisia monoja ei löytynyt läheskään kaikille ja sukset olivat surkeat, voitelua ei ollut ollenkaan. Lapset ehtivät hiihtää ehkä vartin ja sekin oli vääränlaisten välineiden takia surkeaa ja tosi vaikeaa.
Itse en opettajana koskaan pakottaisi ostamaan mitään välineitä, mutta jos on varaa, niin juuri tuon ylläkuvaileman syyn takia voi olla ihan ok. Tosin mitään ei kannata ostaa, ennen kuin tietää, kuinka paljon luistelua tai hiihtoa on. Jos perhe ei esim. koskaan käy itse luistelemassa ja luistelua olisi koulussa tasan kerran, niin ei kannata mielestäni ostaa.
Luokkaretkiä varten yleensä kerätään rahaa esim. myymällä jotain. Aina on niin, että osa myy todella paljon enemmän kuin toiset, mutta kaikki rahat laitetaan kyllä samaan kassaan. On kyllä luokkiakin, joissa kerätään esim. kolmoselta lähtien 5 euroa kuussa, jotta olisi sitten kutosella kunnolla rahaa. Opettaja ei saa/ open ei tarvitse hoitaa tätä rahaliikennettä, vaan sitä varten yleensä valitaan joku vanhempi, joka avaa luokan tilin jne. Mutta edelleenkään nykysääntöjen vuoksi ketään ei voida pakottaa antamaan suoraan rahaa. Itse en ole törmännyt siihen, ettei joku antaisi. Mielestäni tämä on kuitenkin huonompi rahankeruutapa kuin esim. luokan yhteinen kirppis tai muu vastaava, joissa lapset itse tekee jotain.
Ajatus vähän katkesi, palaan myöhemmin tähän, jos muistan, mitä piti vielä sanoa.