Haluatko kysyä jotain koulusta yleisesti? Opettaja voi vastailla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opettaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opettaja

Vieras
Nyt kun koulut ovat alkaneet, on palstalla ollut jonkin verran aiheeseen liittyviä avauksia. Jos joku haluaa kysellä jotain yleisellä tasolla koulusta, niin voin koittaa vastailla. Aivot hieman haurastuneet tässä kotiäitivuosina, mutta yritän vastata, jos ei mitään kovin vaikeaa tule eteen.

Miten ekaluokkalaiset pukeutuvat tälläisina syksyisinä ja sateisina päivinä välitunneille?
Onko heillä päällään ainoastaan "sisävaatetus" ja takki, vai onko käytössä jo välikausihaalarit?

Millä perusteella ryhmäjaot tehdään? Aika monessa koulussa ilmeisesti tehdään niin että ainakin ekaluokkalaiset jaetaan kahteen ryhmään joita opetetaan eri aikaan. Kuinka ope jakaa ryhmät? Meidän koulussa jako tehtiin vasta ekan viikon jälkeen kun opettaja oli tutustunut lapsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ne syö sinut;26976603:
Miten hemmetissä sinä uskallat semmoisen hirviölauman keskelle mennä ainoana aikuisena :o

Tähän on sivullisenakin jo pakko vastata: helposti! Suurinosa oppilaista on mukavia tulevaisuuden tekijöitä, joiden kanssa on ilo tehdä töitä. Oppilaiden kanssa pätee vanha viisaus: niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Kun minä osoitan arvostusta nuorta kohtaan, minua kohdellaan samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Epävarma äiti;26976594:
Miten ekaluokkalaiset pukeutuvat tälläisina syksyisinä ja sateisina päivinä välitunneille?
Onko heillä päällään ainoastaan "sisävaatetus" ja takki, vai onko käytössä jo välikausihaalarit?

No niin, luulin itsestäni liikoja ja heti tuli liian vaikea kysymys! En ole koskaan opettanut ykkösluokkalaisia enkä ole tällä hetkellä töissä, joten en rehellisesti sanottuna muista, miten pukeutuvat. Olennaisinta lienee olla kumisaappaat jalassa. Laittaisin ehkä repun pohjalle myös vaihtosukat. Usein isommat oppilaat kuivattelevat sukkiaan luokan patterilla tunnin aikana. Jos jotain sadetta pitävää hankkii, niin sen kannattaa olla nopeasti puettava. Oppilailla on usein kamala kiire välkälle eikä ole kiva jäädä pukemaan hitaasti laitettavia kamoja. Välitunnin loppussa on myös ihan hyvä voida riisua vaatteet nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja ne syö sinut;26976603:
Miten hemmetissä sinä uskallat semmoisen hirviölauman keskelle mennä ainoana aikuisena :o

:-) Mulla on ollut ihan mukavia porukoita. Välillä on kiva kyllä saada avustajakin luokkaan mutta välillä on ihan kiva itse asiassa olla ainoa aikuinen. Omaa opettajaa kyllä jossain määrin totellaan, ainakin paremmin kuin sijaista.

Aina puhutaan,että vanhempien pitää ostaa urheilutuneille välineet ja luokkaretket pitää maksaa,mutta onko se oikeasti näin?

Riippuu varmasti koulusta noiden urheiluvälineiden osalta. Joissain kouluissa on ehkä ihan ok välineet ja niitä on tarpeeksi, toisissa taas välineet on aivan surkeat. Kerran esim. olin sijaisena viikon ekaluokalla. Yhtenä tuntina mentiin hiihtämään. Muistaakseni kenelläkään ei ollut omia suksia. Oikeankokoisia monoja ei löytynyt läheskään kaikille ja sukset olivat surkeat, voitelua ei ollut ollenkaan. Lapset ehtivät hiihtää ehkä vartin ja sekin oli vääränlaisten välineiden takia surkeaa ja tosi vaikeaa.

Itse en opettajana koskaan pakottaisi ostamaan mitään välineitä, mutta jos on varaa, niin juuri tuon ylläkuvaileman syyn takia voi olla ihan ok. Tosin mitään ei kannata ostaa, ennen kuin tietää, kuinka paljon luistelua tai hiihtoa on. Jos perhe ei esim. koskaan käy itse luistelemassa ja luistelua olisi koulussa tasan kerran, niin ei kannata mielestäni ostaa.

Luokkaretkiä varten yleensä kerätään rahaa esim. myymällä jotain. Aina on niin, että osa myy todella paljon enemmän kuin toiset, mutta kaikki rahat laitetaan kyllä samaan kassaan. On kyllä luokkiakin, joissa kerätään esim. kolmoselta lähtien 5 euroa kuussa, jotta olisi sitten kutosella kunnolla rahaa. Opettaja ei saa/ open ei tarvitse hoitaa tätä rahaliikennettä, vaan sitä varten yleensä valitaan joku vanhempi, joka avaa luokan tilin jne. Mutta edelleenkään nykysääntöjen vuoksi ketään ei voida pakottaa antamaan suoraan rahaa. Itse en ole törmännyt siihen, ettei joku antaisi. Mielestäni tämä on kuitenkin huonompi rahankeruutapa kuin esim. luokan yhteinen kirppis tai muu vastaava, joissa lapset itse tekee jotain.

Ajatus vähän katkesi, palaan myöhemmin tähän, jos muistan, mitä piti vielä sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ekaluokkalaisen äiti;26976631:
Millä perusteella ryhmäjaot tehdään? Aika monessa koulussa ilmeisesti tehdään niin että ainakin ekaluokkalaiset jaetaan kahteen ryhmään joita opetetaan eri aikaan. Kuinka ope jakaa ryhmät? Meidän koulussa jako tehtiin vasta ekan viikon jälkeen kun opettaja oli tutustunut lapsiin.

Jossain vaiheessa tasoryhmät kiellettiin, mutta tiedän, että ainakin jotkut opettajat ovat jakaneet oppilaat esim. äidinkielessä sen perusteella, osaavatko jo lukea vai eivät. Joskus ryhmäjako perustuu siihen, ettei vaan olisi esim. samassa ryhmässä kaikkein villeimmät oppilaat jne. Joskus olen törmännyt myös tyttö- ja poikajakoihin, mutta ne ei mielestäni ole niin hyviä. Toisin sanoen ryhmät voidaan jakaa todella monella perusteella eikä opettaja välttämättä vanhemmille sano suoraan perimmäistä syytä. Joskus on ihan hyvä, ettei esim. oppilaat tiedä sitä.

Riippuu varmasti koulusta noiden urheiluvälineiden osalta. Joissain kouluissa on ehkä ihan ok välineet ja niitä on tarpeeksi, toisissa taas välineet on aivan surkeat. Kerran esim. olin sijaisena viikon ekaluokalla. Yhtenä tuntina mentiin hiihtämään. Muistaakseni kenelläkään ei ollut omia suksia. Oikeankokoisia monoja ei löytynyt läheskään kaikille ja sukset olivat surkeat, voitelua ei ollut ollenkaan. Lapset ehtivät hiihtää ehkä vartin ja sekin oli vääränlaisten välineiden takia surkeaa ja tosi vaikeaa.

Itse en opettajana koskaan pakottaisi ostamaan mitään välineitä, mutta jos on varaa, niin juuri tuon ylläkuvaileman syyn takia voi olla ihan ok. Tosin mitään ei kannata ostaa, ennen kuin tietää, kuinka paljon luistelua tai hiihtoa on. Jos perhe ei esim. koskaan käy itse luistelemassa ja luistelua olisi koulussa tasan kerran, niin ei kannata mielestäni ostaa.

Luokkaretkiä varten yleensä kerätään rahaa esim. myymällä jotain. Aina on niin, että osa myy todella paljon enemmän kuin toiset, mutta kaikki rahat laitetaan kyllä samaan kassaan. On kyllä luokkiakin, joissa kerätään esim. kolmoselta lähtien 5 euroa kuussa, jotta olisi sitten kutosella kunnolla rahaa. Opettaja ei saa/ open ei tarvitse hoitaa tätä rahaliikennettä, vaan sitä varten yleensä valitaan joku vanhempi, joka avaa luokan tilin jne. Mutta edelleenkään nykysääntöjen vuoksi ketään ei voida pakottaa antamaan suoraan rahaa. Itse en ole törmännyt siihen, ettei joku antaisi. Mielestäni tämä on kuitenkin huonompi rahankeruutapa kuin esim. luokan yhteinen kirppis tai muu vastaava, joissa lapset itse tekee jotain.

Ajatus vähän katkesi, palaan myöhemmin tähän, jos muistan, mitä piti vielä sanoa.

Mutta eikö ole olemassa missään ihan oikeaa sääntöä näihin asioihin. Rahaa ei saa kerätä koulun toimesta ( vanhemmat tietty saa kerätä) ja välineitä ei tarvitse ostaa tai ei voi vaatia kukaan koulun puolesta
ostamaan.Onko se vain muka koulukohtaista?
Mitä jos näitä välineitä ei ole omia eikä koululla? Mien sitten jos urheilutunnilla mennääänkin vaikka keilaamaan tai laskettelemaan? Kuka maksaa?
Liikuntapäivänä on usein kankennäköistä toimintaa, maksullista ja maksutonta. Onko sääntöjenmukaista tehdä tällaisia päiviä missä osa maksaa ja osa ei?

Kuinka paljon sinusta avustajasta on hyötyä? Oletan sinun olevan yleispuolen luokanopettaja.
Miten pidät kurin luokassa? Mitä ragaistuksia teillä on mahdollsita käyttää? Mikä on idioottimaisin sääntö koulussa tai tunneilla?

Mutta eikö ole olemassa missään ihan oikeaa sääntöä näihin asioihin. Rahaa ei saa kerätä koulun toimesta ( vanhemmat tietty saa kerätä) ja välineitä ei tarvitse ostaa tai ei voi vaatia kukaan koulun puolesta
ostamaan.Onko se vain muka koulukohtaista?
Mitä jos näitä välineitä ei ole omia eikä koululla? Mien sitten jos urheilutunnilla mennääänkin vaikka keilaamaan tai laskettelemaan? Kuka maksaa?
Liikuntapäivänä on usein kankennäköistä toimintaa, maksullista ja maksutonta. Onko sääntöjenmukaista tehdä tällaisia päiviä missä osa maksaa ja osa ei?

Nyt täytyy tunnustaa, että en tiedä tarkalleen yleistä linjaa. Yhdessä koulussa kerran rehtori lupasi sponsoroida yhtä urheilupäivän matkaa niille perheille, joilla ei ollut varaa maksaa. Osa taisi kyllä käyttää härskisti hyväksi sitä systeemiä, osalle toki oli iso helpotus. Fakta on se, että koululla ei ole varaa maksaa kaikkea aina (uusia välineitä, keilareissuja jne.), mutta joskus kuitenkin on kiva tehdä jotain koulun ulkopuolella. Ohjeistus on, ettei saa pyytää rahaa, koska koulu ei saa maksaa. Jos tätä noudattaisi ihan pilkulleen, niin sitten ei paljon mentäisi minnekään. Joitain retkiä ja muita juttuja on budjetoitu, mutta yleensä noin kerran vuoteen (esim. kevätretki).

Kuinka paljon sinusta avustajasta on hyötyä? Oletan sinun olevan yleispuolen luokanopettaja.
Miten pidät kurin luokassa? Mitä ragaistuksia teillä on mahdollsita käyttää? Mikä on idioottimaisin sääntö koulussa tai tunneilla?

Riippuu täysin avustajasta. Pääosin ovat kyllä loistavia ja silloin on heistä todella paljon apua.

Kurinpito riippuu täysin luokasta. Joissain porukoissa tarvitaan paljon tiukempia otteita kuin toisissa. Yksi tapa on huutamisen sijaan istua oman pöydän taakse ja olla ihan hiljaa ja kenties tuijottaa vielä esim. oppilasta, joka on häiriköinyt. Yleensä oppilaat sitten hoitavat loput ja alkavat hyssytellä toisiaan. Tämä on osoittautunut parhaaksi tavaksi.

Joskus koulussa on mielestäni liikaa sääntöjä enkä itse jaksaisi niistä muistuttaa, mutta pakko kuitenkin pitää yhteistä linjaa. Esim. purkkaa voisi mielestäni syödä tunnilla eikä se nyt ole niin vakavaa, jos joskus syö näkkileipää ja kävelee samalla.

Rangaistuksina on perinteiset läksyparkki ja jälki-istunto. Itse pidän joskus oppilaan sisällä välitunnin ajan mielummin kuin jätän jälki-istuntoon. On oppilaalle pahempi rangaistus ja opettajalle helpompi :-)