Miksi ne kipeät räkänokat pitää viedä tarhaan tartuttamaan muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piparnakkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piparnakkeli

Aktiivinen jäsen
29.11.2009
3 035
5
38
Huomasinpa tuossa lapsia hakiessa että yksi lapsi itkee ja köhii siihen malliin että olisi saanut olla kotona. Hoitaja siinä puheli että lapsi haroo korviaan ym. ja kehoitti siinä sivussa lapsen äitiä tarkkailemaan pienen vointia. Eikös tuo raukka ollut seuraavanakin päivänä hoidossa.

Nyt sitten omat lapset kipeänä, juu kyllä ne viirukset tarttuu päiväkodissa, mutta onko oikeasti tukkoinen ja kurjan oloinen lapsi pakko viedä hoitoon?
Vaikka ne hoitajat suostuisikin ottamaan niin eikö vanhemmilla itsellään ole selkärankaa ajatella millainen olo lapsella on ja toimia sen mukaisesti? :mad:

Nim. koko viikon edestä saikulla omien kanssa

Meillä kyllä jäädään kotiin jos lapset on selkeesti tosi kipeitä, mutta pelkän nuhan ja yskän takia jos oltaisi kotona, saisin mä istua koko talven jomman kumman muksun kanssa tällä. Nytkin meillä on oltu minä ja muksut nuhassa kolmatta viikkoa. onneks noi muksut ei oo niin nuhasia kun minä, eikä niillä oo yskääkään.

Juu näinhän se on. Se vaan että esim. minä saan olla poissa töistä 3 pv lapsen sairauden toteamisesta. Useinkaan lapsi ei silloin vielä ole terve. Sitten mies tekee etänä töitä kotoakäsin 2 pv ja sitten tulee viikonloppu. Sairastaminen jatkuu ja uuden diagnoosin voimin voi olla sen 3 pv taas. Nyt mies ei voikkaan olla kotona vaan mummi tulee hoitamaan. Sitten on taas viikonloppu ja toivotaan että nyt paranisi. Tästä huolimatta lapsi saattaa olla sen kahden viikon sairastamisen jälkeen vielä räkäinen.
Että miten paljon sen 14 päivän lisäksi pitäisi sitä lasta kotona pitää jos on muuten pirteä ja monta päivää kuumeeton?

Samaa olen ihmetellyt. Täälläkin tosi räkäisiä ja yskäisiä lapsia ollut hoidossa. Poika oli 2 päivää hoidossa ja heti sai kauhean räkätaudin.

Eipä kaikki lääkärit/terveydenhoitajat suostu kirjoittamaan sitä saikkua jos lapsella ei ole kuumetta. Juurikin kuulin tapauksesta jossa lasta käytettiin lääkärissä, sai antibiootit korvatulehdukseen ja lääkäri kysyi onko kuumetta, kun ei ollut niin totesi vaan että on siis hoitokuntoinen, lapsi hoitoon ja äiti töihin.

[QUOTE="mamma";26966502]Juu näinhän se on. Se vaan että esim. minä saan olla poissa töistä 3 pv lapsen sairauden toteamisesta. Useinkaan lapsi ei silloin vielä ole terve. Sitten mies tekee etänä töitä kotoakäsin 2 pv ja sitten tulee viikonloppu. Sairastaminen jatkuu ja uuden diagnoosin voimin voi olla sen 3 pv taas. Nyt mies ei voikkaan olla kotona vaan mummi tulee hoitamaan. Sitten on taas viikonloppu ja toivotaan että nyt paranisi. Tästä huolimatta lapsi saattaa olla sen kahden viikon sairastamisen jälkeen vielä räkäinen.
Että miten paljon sen 14 päivän lisäksi pitäisi sitä lasta kotona pitää jos on muuten pirteä ja monta päivää kuumeeton?[/QUOTE]

Se on eri asia jos nokka vuotaa, mutta on muuten ok kuin että köhii keuhkot sinne eteisenlattialle, paksu räkä peittää naaman, silmät seisoo päässä ja on muutenkin ihan pihalla eikä jaksa juuri muuta kuin itkeä. Sellaisen paikka ei ole päiväkodissa.

Koska mammat ovat niiiiiin korvaamattomia työssään, ja koska se on helpompi tulla kesken päivän hakemaan sairas lapsi pois hoidosta kuin jäädä jo aamusta kotiin.

Tuttavaperheessä viisi lasta joista esikoinen ekaluokalla. Tämäkin äiti saisi varmaan olla aika paljon nuhan takia poissa töistä... ja tietenkää sairasta lasta ei saa viedä hoitoon. Mutta kun nuo nuhat on ja pysyy.

Se on eri asia jos nokka vuotaa, mutta on muuten ok kuin että köhii keuhkot sinne eteisenlattialle, paksu räkä peittää naaman, silmät seisoo päässä ja on muutenkin ihan pihalla eikä jaksa juuri muuta kuin itkeä. Sellaisen paikka ei ole päiväkodissa.

No ei ole ei mutta jos on astmatausta niin aivan varmasti saatta yskiä kun flunssa on jo paranemaan päin. Ja juurikin tuo ettei saa palkkaa siitä ajasta kun on sairaan lapsen kanssa koton ajaa vanhemmat töihin.

Meillä kyllä jäädään kotiin jos lapset on selkeesti tosi kipeitä, mutta pelkän nuhan ja yskän takia jos oltaisi kotona, saisin mä istua koko talven jomman kumman muksun kanssa tällä. Nytkin meillä on oltu minä ja muksut nuhassa kolmatta viikkoa. onneks noi muksut ei oo niin nuhasia kun minä, eikä niillä oo yskääkään.

Laskin juuri olleeni 14 päivää lasten sairastelun takia pois töistä sen jälkeen kun palasin viime syyskuussa töihin. Jos olisin ollut jokaisen flunssanpoikasen takia pois niin olisin ollut kevyesti vähintään kolmasosan tuosta lähes vuodesta poissa. Ja palkkamenetykset olisi melkoiset, ei paljon töissä kannattaisi käydä.

Meillä tyttö 2,5v oli koko kevään räkä poskella ja kesällä oli allergista nuhaa ja nyt taas heti loman jälkeen on nuhassa. Enkä usko että nuhaisten lasten kotiinjäänti hirveästi edes auttaisi kun taudit tarttuvat kuitenkin jo ennen oireita. Pienemmät lapsiryhmät voisivat oikeasti auttaa, mutta en haluaisi yli sitä lähes 500 euroa (mitä maksan kahdesta lapsesta) maksaa hoitomaksuakaan, joten tähän on tyytyminen. Onneksi ikä yleensä helpottaa, 5v poika sairastaa jo huomattavasti vähemmän.

Mä arvelen, että tähän on eri syitä:
Saikkua sa vain sen pari päivää. Töistä ei tosiaan viitsi ottaa palkatona vapaata pariksi viikoksi. Sijaista ei kuitenkaan saada töihin.

Lisäksi tämä sairaan lapsen tuominen hoitoon on vahingon eteenpäin kierrättämistä. Jos oma lapsi on saanut tartunnan päiväkodissa, niin sinne vaan pian takaisin. Osa on jo parantunut ja osa vasta sairastumassa. Vähitellen lähes koko ryhmä on sairastanut.

Tää "haroo korviaan" on kyllä niin legenda. Kun omat lapset oli päiväkodissa, jatkuvasti muka jommallakummalla oli korvatulehdus kun haroi korviaan. Yhtään korvatulehdusta ei kuitenkaan ole sairastettu eikä antibioottikuuria syöty.

Yskä ja nuha voi jatkua viikkoja, oma lapsi oli viime to-pe pois hoidosta ja kyllä maanantaina valitettiin päiväkodista että se yskii. Niin varmasti tekee, mutta on myös hyväntuulinen, reipas ja liikkuu paljon eli ihan hoitokunnossa. Yskä ja nuha eivät pelkästään ole syitä olla pois hoidosta jos lapsi muuten jaksaa.

Päiväkodissa liikkuu tauteja sen verran paljon, että jos joutuisi olla pois vuotavan nenän takia monen äidin ei tarviis näin syksyllä käydä kuukausiin töissä.

• Tykkää
Reactions: erinys
Mun mielestä lapseen ja hänen hoidosta pois jäämiseensä voi soveltaa samoja "rajoja", kuin aikuisenkin. Tietysti hieman hellemmällä otteella, sillä kyllähän noita aikuisiakin työpaikoilla aivan kipeinä on, jotka sitten tartuttavat koko työyhteisön... Mutta siis itse ajattelen lapseni kohdalla aina niin, että olisinko itse tuossa kunnossa valmis menemään töihin?

Toivottavasti nuo hoitotädit on itse aina sen viikon poissa etti tartuta flunssiaan lapsiin...

Joo mutt, kyllä musta tuntuu että melko helposti siellä päiväkodissa sanotaan että on ollut vähän väsynyt, on vähän yskinyt, ja juuri tuo, on haronut korviaan. Ja tämä ihan vaan siinä toivossa että ryhmä olisi pienempi seuraavana päivänä kun tämä kyseinen lapsi on kotona.

Ja ainakin meidän yksityislääkäri kirjoittaa juuri niin paljon sairaslomaa kun pyydän. Se ei vaan auta kun sitä palkkaa ei tipu sen 3 päivän jälkeen. Jos lapsi on oikeasti tosi kipeä niin eihän sillä palkalla silloin ole väliä vaan on sitten ihan miellellään palkattakin kotona.

Meillä lapsi on kaupungin järjestämässä päiväkerhossa ja siellä on tosi tarkka linja - jos on räkäinen, niin kerhoon ei ole tulemista. Lastentarhanopettaja pyytää kauniisti poistumaan ja palaamaan, kun lapsi on terve. Allerginen nuha ja köhä ovat sitten ihan toinen juttu, mutta sellainen ihan ehta räkätauti on minusta kyllä syy jäädä kotiin.

no eipä ne lapset koulustakaan ole pois pelkän nuhan ja yskän takia niin miks sitten päivähoidostakaan jäisi flunssan takia pois ja jos muuten yleinen kunto ihan ok.

meillä jää lapsi kotiin kun on kuumetta, ei pelkkä yskä ja nuha vielä riitä syyksi saada saikkua, jos lapsen yleiskunto sallii ulkoilun. Ja tuosta korvien haromisesta sen verran, että ainahan flunssassa tuntuu painetta vähän siellä sun täällä kun nuo röörit on yhteydessä toisiinsa, ei siellä korvissa välttämättä mitään tulehdusta ole vaikka lapsi korviaan harookin.

Yhteistyössä