Vein lapsen päiväkotiin, menen itse vasta iltaan töihin...

  • Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26915986]Moni tekee monta yövuoroa peräkkäin.[/QUOTE]

Niin minäkin teen. Ja oon yh. Nukun yövuoropäivinä klo 7:30 - 12:30. Musta se on ihan riittävästi. Aloittajan työaika 17-2 on muuten just sellanen hyvä. Kahteen asti valvominen olis mulle ihan normaalia ja hyvin kerkeis saada vielä kunnon yöunetki sen jälkeen :) Huom. siis mulle sopiva työaika.
 
"vieras"
Niin minäkin teen. Ja oon yh. Nukun yövuoropäivinä klo 7:30 - 12:30. Musta se on ihan riittävästi. Aloittajan työaika 17-2 on muuten just sellanen hyvä. Kahteen asti valvominen olis mulle ihan normaalia ja hyvin kerkeis saada vielä kunnon yöunetki sen jälkeen :) Huom. siis mulle sopiva työaika.
Minullakin on tuollaisia keskellä yötä päättyviä. Pidän niitä kaikkein pahimpina, minulle siis. Aiemmin meillä oli oikea yövuoro ja siitä palautui paljon paremmin. Mutta olenkin iltauninen ja aamulla nukun vain vähän. En saa helposti unta yöllä kun tulen kotiin ja perhe heräilee kuitenkin seitsemän maissa, herään siihen, jos olen ylipäätään nukahtanut. Osa on tietty henkistä vastarintaa:) Mutta minun pitää usein ottaa nokoset ennen töihin menoa, sillä siellä ei voi levätä ollenkaan, ei välttämättä ole taukoakaan.
 
"vieras"
Sen jotenkin käsitän, että ihmiset, jotka eivät tee vuorotyötä, eivät ole koskaan tehneetkään, eivät ymmärrä vuorotyön vaikutuksia eivätkä sitä, miten yksilöllisesti ne ihmisiin iskevät. Mutta ihmiset, jotka itse ovat tehneet ja tekevät töitä moniin eri aikoihn, heidän luulisi olevan ymmärtäväisiä sen suhteen, että toisilla on erilaiset voimavarat jaksamisen suhteen, eivätkä tarjoilisi näitä "ei tulis mieleenkään ja minäkin kyllä vaikka aidanseipäänä"-juttuna. Se on jopa vähän loukkaavaa.
 
Mähän sanoinkin että huom. mulle tollanen 17-2 olis ihan hyvä työaika. Sillon veisin lapsen ennen viittä hoitoon ja hakisin seuraavana aamuna :)

Nythän meillä on niin, että esimerkiksi huomenna kun mulla on yövuoro, herään lapsen kans aamulla normaalisti 7-8 aikaan. Niillä silmillä sitten valvon vuorokauden ja haen lapsen yhden aikaan hoidosta. Jos olis useampi yö peräkkäin niin hakisin vasta kahden aikaan. Mutta oon saanut onneks työnantajan kans sovittua että teen mahdollisimman vähän yövuoroja, koska onhan ne väsyttäviä.
 
vierasw
Moneltako yövuorosta yleensä pääsee? Minä en ole ikinä tehnyt vuorotyötä, mutta itseni tuntien luultavasti kuolisin, jos pitäisi olla nukkumatta vuorokausi :O Ei kyllä herätä minussa kamalasti luottamusta, jos joku hoitsu on valvonut vuorokauden putkeen. Mitä se enää tajuaa loppuyöstä?
 
"Heidi"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26915572:
Minä taas olen niin laiska että jos olen vaikka sairaana tai muusta syystä en mene töihin niin en jaksa alkaa aamulla lapsia tarhaan säätämään.
Et sinä silloin ole tosissasi sairas ollut, jos kerran kykenet lapsia hoitamaan. Kunhan vain huviksesi lusmuilet töistä.
 
yksilöitä olemme
Niin minäkin teen. Ja oon yh. Nukun yövuoropäivinä klo 7:30 - 12:30. Musta se on ihan riittävästi. Aloittajan työaika 17-2 on muuten just sellanen hyvä. Kahteen asti valvominen olis mulle ihan normaalia ja hyvin kerkeis saada vielä kunnon yöunetki sen jälkeen :) Huom. siis mulle sopiva työaika.
Minulle ei riitä edes 7 tunnin 'yöuni' vuorokaudessa. Tarvitsen vähintään 8 h tai olen muuten ihan zombie.
 
"Ilona"
Niin minäkin teen. Ja oon yh. Nukun yövuoropäivinä klo 7:30 - 12:30. Musta se on ihan riittävästi. Aloittajan työaika 17-2 on muuten just sellanen hyvä. Kahteen asti valvominen olis mulle ihan normaalia ja hyvin kerkeis saada vielä kunnon yöunetki sen jälkeen :) Huom. siis mulle sopiva työaika.
Niin SÄ jaksat. Älä oleta kaikkien muidenkin jaksavan. Jos mun pitäisi tehdä useampi yö peräkkäin niin, että nukun vain 7.30-12.30, niin ei tulisi mitään.
 
"Neith"
[QUOTE="Ilona";26918089]Niin SÄ jaksat. Älä oleta kaikkien muidenkin jaksavan. Jos mun pitäisi tehdä useampi yö peräkkäin niin, että nukun vain 7.30-12.30, niin ei tulisi mitään.[/QUOTE]

kyllä se on vähän asenne ja tottumiskysymyskin
kyllähän mä mielelläni nukun 12-16 tuntia putkeen silloin kun nukuttaa, mutta koska on lapsi on vain pakko luopua tuosta halusta, joten nukun öisin kun olen vapaalla ja sitten yövuoron jälkeen, jos on useampi yövuoro peräkkäin niin nukun n. klo 8-16 ja jos seuraava päivä on vapaa niin nukun klo 8-14 ja sitten lisää yöllä normaalisti.
 
"jenni"
Niin minäkin teen. Ja oon yh. Nukun yövuoropäivinä klo 7:30 - 12:30. Musta se on ihan riittävästi. Aloittajan työaika 17-2 on muuten just sellanen hyvä. Kahteen asti valvominen olis mulle ihan normaalia ja hyvin kerkeis saada vielä kunnon yöunetki sen jälkeen :) Huom. siis mulle sopiva työaika.
Mun mies tekee monesti 4 yötä putkeen, pääsee töistä klo 7, tulee kotiin alkaa nukkumaan ja herää viimeistään klo 13. Ja hyvin jaksaa hänkin :)

Mutta tuohon aloitukseen; Tyttö aloittaa syyskuussa päiväkodin ja joudumme hänet monesti viemään aamulla sinne jos sattuu että mulla ja miehellä on molemmilla iltavuorot. Eli viedään klo 9-10 ja mummu hakee tytön sieltä klo 16 aikaan ja on sinne ysiin asti hänen kanssaan kunnes pääsemme töistä.

Mutta siis en veis sen takia että saisin nukuttua enne iltavuoroa.
 
"Ilona"
[QUOTE="Neith";26918133]kyllä se on vähän asenne ja tottumiskysymyskin
kyllähän mä mielelläni nukun 12-16 tuntia putkeen silloin kun nukuttaa, mutta koska on lapsi on vain pakko luopua tuosta halusta, joten nukun öisin kun olen vapaalla ja sitten yövuoron jälkeen, jos on useampi yövuoro peräkkäin niin nukun n. klo 8-16 ja jos seuraava päivä on vapaa niin nukun klo 8-14 ja sitten lisää yöllä normaalisti.[/QUOTE]

Todella typerää väittää, että kaikki tottuisivat yövuoroihin. Ei se vain kaikilla onnistu ja turha edes väittää muuta.
 
"Neith"
[QUOTE="Ilona";26918240]Todella typerää väittää, että kaikki tottuisivat yövuoroihin. Ei se vain kaikilla onnistu ja turha edes väittää muuta.[/QUOTE]

sitten varmaan kannattaa vaihtaa ihan tavan päivävuoroihin jos on lapsia..
siis se nyt on mun mielipide että jos kerran ei jaksa yötyötä ilman että nukkuu ennen ja jälkeen yövuorojen ja lapsi on hoidossa enemmän kuin kotona niin ehkäpä tilanne ei silloin ole lapsen kannalta paras
 
minä olen koko kesän ollut noin 6h unilla, koska on ollut pakko (miehen loma alkoi vasta viikko sitten)-en saa unta, en viitsisi hakea lääkkeitä koska sitten en herää mihinkään (kokeiltu)
ja lapset kuitenkin herättyivät aamulla normiaikaan-ei onnistunut ryhtmin kääntö kuin kolmisen viikkoa, sitten ne taas kiekui seiskalta pystyssä
mielelläni minäkin nukun pidempään, mutta pystyn toimimaan säännöllisesllä 6h unella kotioloissa. en tiedä pystyisinkö jos olisi töitä / koulua.
nyt kuitenkin saa nukuttua vähän enemmän taas :)
 
[QUOTE="Heidi";26917991]Et sinä silloin ole tosissasi sairas ollut, jos kerran kykenet lapsia hoitamaan. Kunhan vain huviksesi lusmuilet töistä.[/QUOTE]
Lapset nyt eivät ihan vauvoja ole joten niitä ei varsinaisesti tarvitse hoitamalla hoitaa joten niiden kanssa oleminen sujuu pienessä kausiflunssassa tai kuumeessa joita ei kuitenkaan ole hyvä työkavereihin tartuttaa.

Aiemmin kun selkä reistaili enemmän niin silloin oli hyvä kun sai itsensä raahattua pasikasta toiseen niin silloin tilanne oli tietenkin toinen.
 
HERÄTYS äidit ja isät
Pienten ryhmiin en suosittele ihan huvin vuoksi viemään yhtäkään lasta ainakaan pääkaupunkiseudulla näinä elokuun viikkoina.

Itku ja hammastenkiristys on valtava kun puolet ryhmän lapsista on uusia ja karjuvat kurkku suorana jopa yhtä aikaa. Se on hyvä, ettei äidit ja isät näe konkreettisesti kaikkea päiväkotien seinien sisällä olevaa tuskan määrää, mutta vähän voisi ajatella oman lapsen parasta silloin kun se on mahdollista.
 
"sani"
Moneltako yövuorosta yleensä pääsee? Minä en ole ikinä tehnyt vuorotyötä, mutta itseni tuntien luultavasti kuolisin, jos pitäisi olla nukkumatta vuorokausi :O Ei kyllä herätä minussa kamalasti luottamusta, jos joku hoitsu on valvonut vuorokauden putkeen. Mitä se enää tajuaa loppuyöstä?
Meillä ainakin yövuorot on 21.15-7.15. Jotkut yöt on pahoja ja tuntuu ettei millään meinaa pysyä hereillä ja jotkut yöt sitten menee hyvin. Mulla on päälle vielä työmatkat n. 50 kilsaa suuntaansa jotka pitää jaksaa ajaa yksin.
 
llllll
[QUOTE="Neith";26918133]kyllä se on vähän asenne ja tottumiskysymyskin
kyllähän mä mielelläni nukun 12-16 tuntia putkeen silloin kun nukuttaa, mutta koska on lapsi on vain pakko luopua tuosta halusta, joten nukun öisin kun olen vapaalla ja sitten yövuoron jälkeen, jos on useampi yövuoro peräkkäin niin nukun n. klo 8-16 ja jos seuraava päivä on vapaa niin nukun klo 8-14 ja sitten lisää yöllä normaalisti.[/QUOTE]

mistä sä voit tietää, et toiset nukkuu koko päivän ennen ja jälkeen yövuorojen?? Ite nukun ennen yövuoroa ehkä illalla pari tuntia. Sitten yövuorojen välillä monesti pääsen nukkumaan klo.9 ja nousen klo. 12-13 ja sillä mennään seuraava yö.
 
"Neith"
mistä sä voit tietää, et toiset nukkuu koko päivän ennen ja jälkeen yövuorojen?? Ite nukun ennen yövuoroa ehkä illalla pari tuntia. Sitten yövuorojen välillä monesti pääsen nukkumaan klo.9 ja nousen klo. 12-13 ja sillä mennään seuraava yö.
jaa mitenkä voin tietää.. vaikka suht antisosiaalinen henkilö olenkin niin väistämättä tunnen ihmisiä, työtovereita, muita vanhempia jne ja ihan heidän itse kertomana tämän tiedän.. myöskin interneetsin ihmeellisestä maailmasta löytää keskusteluja joissa ihmiset itse kertovat näin tekevän.. ;)
mä en yleensä nuku yhtään ennen työvuoroa ja työvuoron jälkeen toisinaan ehdin nukkua 3 tuntia joskus 8 vähän riippuu.
 
Minä kyllä mieluummin vien lapset hoitoon jos tarvii itse levätä. Päiväkoti on 5 minuutin kävelymatkan päässä ja nuo meidän apinat on niin pieniä ja stressaavia, että ei täällä kyllä voi nukkua. Ja olen useinkin vienyt lapset aamusta jo hoitoon perusrutiinin mukaan, vaikka kouluun ei olekaan heti 8-9. Meillä poika saa yleensä itkukohtauksen jos sen vie kesken päivän, aamulla jää hyvillä mielin leikkimään. Ja siinä ehtii sitten itse suihkuun hyvin, eikä tarvi herätä viideltä sitäkään tekemään.

Joskus myös olen vienyt lapset hoitoon "vapaapäivänä", joka on opiskelijana vähän liukuva käsite. Tuon ajan voi käyttää nukkumiseen, että jaksaa yöllä lukea kokeisiin, tai koulutehtäviin, tai vaikka siivoamiseen, että jää sitten viikonlopulle aikaa niihin koulutehtäviin.
 

Yhteistyössä