Kuinka paljon sinun 5 vuotiaasi saa liikkua itsekseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hunsvottti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taloyhtiön pihalla on saanut olla itsekseen tai kaverin kanssa, olen käynyt katsomassa n. 5-10 minuutin välein, lisäksi ikkunat ja ovi auki että kuulen jos tulee huutoa.

Omalla pihalla (aidattu) saanut leikkiä (ovi /ikkuna auki). Samoin kaverin pihalla (kun itse olen ollut kylässä ja siis sisällä).

Muuten ei ole liikkunut yksin.

Meillä saa liikkua sisäpihalla, talot ympärillä ja piha keskellä, lukolliset portit ja aidat niissä kohdissa missä ei ole taloja.. Ja näen itse keittiöstä sisäpihalle. Saa luvalla mennä hakemaan kavereita.

Omalla pihalla (siis oman talon leikkipihalla) ja muutamassa muussa paikassa lähistöllä, tarkkaan rajatulla ja etukäteen aina sovitulla alueella saivat mun viisivuotiaani liikkua. Saivat mennä ihan vieressä asuvien kamujen luo itsekseen, kunhan asiasta oli etukäteen sovittu.

Esikoinen oli eskarissa 5 v iässä, hänellä oli himpun verran laajempi reviiri mitä keskimmäisellä joka meni eskariin tänään 6 v 7 kk iässä. Mulle se eskari (tai sitä edeltänyt kesä) on ollut jonkinmoinen kypsyysmittari.

Meidän 5 vuotias saa leikkiä yksin pihalla ja käyn aina välillä katsomassa mikä on tilanne. Leikkipuistoon ei todellakaan pääsisi yksin.. Kaverit asuu vähän kauempana joten ei pääse sinnekkään yksin menemään.

[QUOTE="Vieras";26904990]Meillä saa liikkua sisäpihalla, talot ympärillä ja piha keskellä, lukolliset portit ja aidat niissä kohdissa missä ei ole taloja.. Ja näen itse keittiöstä sisäpihalle. Saa luvalla mennä hakemaan kavereita.[/QUOTE]

Lisäyksenä vielä, että asumme suuressa kaupungissa ja ei todellakaan millään rauhalliselle asuinalueella, joten kun kaikkialla on vilkasliikenteisiä katuja niin edes 8v ei meillä kävele yksin aamuisin alle 100m koulumatkaa.

Meidän 5 vuotinen poika saa olla omalla pihalla yksin, niin että pitää käydä ilmottelemassa välillä sisällä itsestään. Ja rajat sanon aina siinä vaiheessa hänelle, kun yksin sinne haluaa. Hyvin on näin toiminut nyt vajaa vuoden verran. Minnekään muualle ei vielään yksin saa mennä.

Meidän 5v saa olla omassa pihassa ja erikseen sovittuna saa kipaista naapurikerrostalolle jossa asuu kaksi sen kaveria. Mutta sinne ei saa omin päin mennä kertomatta ensin vanhemmille. Muualle sillä ei vielä ole yksin asiaa.

Meillä saa olla omassa pihassa yksin (Okt), tosin on aina pikkuveljensä kanssa. Kaverit asuu näköetäisyydellä, mutta saatan aina niidenkin pihaan. Kavereilla on tietysti aina yksin, kun vanhempien kanssa on tulosta ja hakemisesta sovittu. Puistoon saa mennä edeltä yksin (yksi tien ylitys, jonka valvon), mutta ehtii olla yksin siellä 5-10 minuuttia ennen kuin muu perhe on paikalla. Tosin meidän pihasta/ikkunasta näkee puistoon. Kotona saa olla yksin sillä välin kun vien koiria 5-10 minuutin lenkin korttelin ympäri. Ja siis kyseessä tyttö, joka täyttää kuukauden päästä 5. Rauhallinen, luotettava lapsi.

Ensikesänä ennen eskaria aletaan varmaan harjoittelemaan enemmän yksin liikkumista ja olen luvannut silloin yksin puistoonki. Katotaan nyt mitä ennen/jälkeen ollaan mieltä...

Marraskuussa 6v täyttävä (eskari) on saanut tän kesän mennä taloyhtiön pihaan (asutaan kerrostalossa) yksin leikkimään. Tosi nätisti on pysynyt omassa pihassa ja totellut, kun on kielletty, ettei saa poistua pihasta vaikka isommat lapset siitä jonnekin lähtisivätkin.
Tuossa meidän pihassa on aika paljon muitakin eskari-toka luokkalaisia lapsia ja ne leikkii kaikki sulassa sovussa keskenään. Kaveria on saanut mennä hakemaan ulos (näistä samoista taloista) kun on asiasta ensin tulluut infoamaan kotiin.

Ja on kyllä lapsi hankkinut itselleen valtavasti luottamusta meiltä vanhemmilta kun on osannu toimia ohjeiden mukaan.

Omalla pihalla saavat 6v 5v ja 3v olla ilman, että olen mukana. Piha on turvallinen. Pari kertaa olen käynyt juosten kaupassa (alle 200m matka) niin, että 6v ja 5v ovat sen aikaa kaksin.

Sen enempää ei, enkä todellakaan mielelläni kaupassakaan ilman isompia käy.

Meillä on saanut liikkua vapaasti omalla pihalla (omakotitalo) ja turvallisessa lähiympäristössä vanhemman sisaruksensa kanssa. Ovat saaneet yhdessä mennä hakemaan toiselta kadulta leikkikavereita jne. Ihanan vapaasti täällä on saanut liikkua :)

taloyhtiön alueilla saa pyöräillä ja leikkiä, näen koko ajan ikkunoista (kolmeen suuntaan) ja naapuritaloyhtiön leikkipihalla saa kavereiden kanssa leikkiä. Pidän yleensä kesällä myös ikkunaa tai ovea auki niin kuulen jos alkaa erimielisyyksiä syntymään.

Miksi ei mennyt ekalle?

Miksi olisi mennyt jos on tänä vuonna kerran syntynyt?

Meillä 5veenä sai olla vapaasti omassa pihassa eikä meillä ei ole todellakaan aitoja. Eipä tavalliset aidat nyt lapsia paljon estäkään, orapihlaja tai pikkilanka ehkä :D

Kavereille on nyt saanut mennä 6veenä yksin (esim 400m). Leikkipuistoon ei edes halua mennä.

Ei saa kulkea yksin. Tuo ei pysy puolta minuuttiakaan omalla pihalla, joten ei ulkoile yksin koskaan. Toisaalta me asumme nyt niin vaarallisen tien varrella toistaiseksi, että tässä en ala edes opettamaan pihassa oloa. Sitten kun meillä on kivempi piha, tilanne muuttuu.

Yhteistyössä