Suomen valtion velkaantumisesta

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26888408:
Tässä sitä tyypillisistä persupuhetta, vältä tätä tyyliä pikkukaupunkilainen. :)

Toasiasia se silti on kuuli sen kenen suusta tahansa, kokoomukselle ei vaan käy että asiasta sanotaan julkisesti, ei se silti muuta sitä tosiasiaa yhtään mihinkään että Suomi maksaa etelän vetelien palkat ja kulut.

[QUOTE="vieras";26888476]Toasiasia se silti on kuuli sen kenen suusta tahansa, kokoomukselle ei vaan käy että asiasta sanotaan julkisesti, ei se silti muuta sitä tosiasiaa yhtään mihinkään että Suomi maksaa etelän vetelien palkat ja kulut.[/QUOTE]

Hyvin te tapatte halut keskustella.

Liilii:

Tähän kohtaan tekisi mieli lopettaa keskustelu. Jos ei voi keskustella asiallisesti, niin ei sitten ollenkaan.
Minun mielestäni tuo oli kyllä täysin asiallinen kirjoituskohta. Siinä ei syyllistetty ketään, vaan arvosteltiin nykypolitiikkaa, joka mielestäni on sallittua. En vaan ymmärrä, miksei nykyään voida puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Sen ei ollut tarkoitus olla millään tavalla epäasiallinen. Anteeksi, jos se sinua loukkasi.

Eikö Suomi ole antanut lähinnä takauksia?
Kyllä Suomi on antanut ihan puhdasta rahaa Kreikalle ja useita miljardeja. Esimerkiksi ensimmäisen tukipaketin saldo oli 1.5 miljardia euroa.

Olen eri mieltä.
Ole vain. Osana politiikkaa on avainkohtaisesti toisen mielipiteiden hyväksyminen ja niistä keskusteleminen, vaikka ne eivät kohtaisikaan omien kanssa.

Ja sen verran on vielä lisättävä, että minusta ei ollut kovin asiallista sanoa kirjoitustyyliäni persulätinäksi ja viitata minua yksinkertaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26888473:
Eikö Suomi ole antanut lähinnä takauksia?

Tähän asti Suomi on antanut lähinnä takauksia, mutta on PIIGSeille mennyt ihan rahaakin, hallitus tosin yrittää pimittää kuinka paljon vastuumme oikein ovat.

Sinun kannattaisi muistaa se, että takaukset aikanaan realisoituvat ja sitten ei ole kenelläkään kivaa.

En vaan ymmärrä, miksei nykyään voida puhua asioista niiden oikeilla nimillä.
Kuten etelän vetelät, Laiska-Jaakot, hallituskiima, paskanjauhanta...

Ihanko olet sitä mieltä, että esim. minun käyttämäni kirjoitus "jättäisi kansan vaille ymmärrystä", kun en käytä em. termistöä?

Ja sen verran on vielä lisättävä, että minusta ei ollut kovin asiallista sanoa kirjoitustyyliäni persulätinäksi ja viitata minua yksinkertaiseksi.

Sanoin niitä muutamia sanojasi tyypilliseksi persulätinäksi, jolla yleensä pyritään peittämään se, ettei asiasta ehkä olekaan paljoa asiallista sanottavaa. Enkä viitannut sinun olevan yksinkertainen, vaan varoitin että tietyllä tyylillä annat itsestäsi sellaisen kuvan. Mutta hei, ehkä juuri se tyyli vetoaa kansaan (joka ilmeisesti on yksinkertaista, jos ei ymmärrä normaalia asiallista puhetta).

Viimeksi muokattu:
"Sailaksen mielestä, ”on viisasta myöntää, että euroon mentäessä oltiin eräiltä osin naiiveja, suorastaan lapsellisen hyväuskoisia”."

http://www.iltasanomat.fi/paakirjoitus/art-1288491047128.html

[QUOTE="vieras";26888532]Tuo lilii taitaa olla palstan kovin persufoobikko.[/QUOTE]

:confused: Ai silläkö perusteella, että tässä(kin) keskustelussa ilmennyt ala-arvoinen sanankäyttötyyli ei miellytä minua? En mielestäni ole lainkaan foobikko tässä asiassa. Itsestäni en tosin halua enempää puhua, mutta asioista keskustelen mielelläni.

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
Liilii:

Kuten etelän vetelät, Laiska-Jaakot, hallituskiima, paskanjauhanta... Ihanko olet sitä mieltä, että esim. minun käyttämäni kirjoitus "jättäisi kansan vaille ymmärrystä", kun en käytä em. termistöä?

Minä olen käyttänyt noista vain Laiska-Jaakkoa ja paskanjauhantaa. Minun kirjoituksistani ei ole irronnut hallituskiimaa tai etelän veteliä. Enkä minä tarkoittanut loukata sinua, eikä tuo "paskanjauhanta"-termi viitannut sinuun ensinkään, vaan Suomen yleiseen poliittiseen kommunikaatioon. Minusta sinä kirjoitat täysin asiallista ja ymmärrettävää tekstiä, enkä tietääkseni sitä ole koskaan kritisoinutkaan.

Sanoin niitä muutamia sanojasi tyypilliseksi persulätinäksi, jolla yleensä pyritään peittämään se, ettei asiasta ehkä olekaan paljoa asiallista sanottavaa. Enkä viitannut sinun olevan yksinkertaiseksi, vaan varoitin että tietyllä tyylillä annat itsestäsi sellaisen kuvan. Mutta hei, ehkä juuri se tyyli vetoaa kansaan (joka ilmeisesti on yksinkertaista, jos ei ymmärrä normaalia asiallista puhetta).

Kyllä minulla riittää asiallista sanottavaa, vaikka ehkä muutamaan persusananparteen olen epähuomiossa tarttunut.
Minä en eduskuntaan yritä, joten se on minulla tasan yksi hailee, mitä kansa minusta ajattelee.
Ja totta kai normaalia asiallista puhetta saa käyttää, mutta ylikorrektit sivistyssanat puhuttaessa esim. eurobondeista ja vakuusmekanismeista, saa monen pään sekaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26888544:
:confused: Ai silläkö perusteella, että tässä(kin) keskustelussa ilmennyt ala-arvoinen sanankäyttötyyli ei miellytä minua? En mielestäni ole lainkaan foobikko tässä asiassa. Itsestäni en tosin halua enempää puhua, mutta asioista keskustelen mielelläni.

Älä välitä. Kyllä sinä ymmärrät asioita, kunhan aikuiseksi kasvat.

[QUOTE="vieras";26888532]Tuo lilii taitaa olla palstan kovin persufoobikko.[/QUOTE]

Ei Lilii ole palstan kovin persufoobikko, ei lähellekään, vaikka jonnin verran hän tuntee antipatiaa perussuomalaisia kohtaan. Joidenkin palstalaisten kohdalla se tosin lähentelee jo sairautta.

Kyllä minulla riittää asiallista sanottavaa, vaikka ehkä muutamaan persusananparteen olen epähuomiossa tarttunut.
Minä en eduskuntaan yritä, joten se on minulla tasan yksi hailee, mitä kansa minusta ajattelee.
Ja totta kai normaalia asiallista puhetta saa käyttää, mutta ylikorrektit sivistyssanat puhuttaessa esim. eurobondeista ja vakuusmekanismeista, saa monen pään sekaisin.

Kansaa se on kunnallisvaaliäänestäjätkin. Ja kunnallispolitiikassa ei onneksi tarvita bondeja ja mekanismeja, asiat ovat yksinkertaisempia kaikille.

Vielä tästä koko "sanailuasiasta": en siis tässä viittaa poliitikkojen kielenkäyttöön, vaan keskusteluihin meidän tavisten välillä niin netissä kuin tosielämässäkin. Poliitikoilla olisi skarpattavaa joka suunnalla - minäkin olen sitä mieltä, että "puhutaan asioista asioiden nimillä", eli esim. vakuusmekanismista vakuusmekanismina.

No, taitaa mennä jo liiaksi ohi aiheen... Pahoittelen.

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26888583:
Kansaa se on kunnallisvaaliäänestäjätkin. Ja kunnallispolitiikassa ei onneksi tarvita bondeja ja mekanismeja, asiat ovat yksinkertaisempia kaikille.

Vielä tästä koko "sanailuasiasta": en siis tässä viittaa poliitikkojen kielenkäyttöön, vaan keskusteluihin meidän tavisten välillä niin netissä kuin tosielämässäkin. Poliitikoilla olisi skarpattavaa joka suunnalla - minäkin olen sitä mieltä, että "puhutaan asioista asioiden nimillä", eli esim. vakuusmekanismista vakuusmekanismina.

No, taitaa mennä jo liiaksi ohi aiheen... Pahoittelen.

On toki kansaa, mutta tosiaan kunnallispolitiikassa keskitytään enemmän siihen, että kilpailutetaan kouluun uudet piirtoheittimet, kun siihen, että kokoustetaan huippukokouksissa miljardeista...

Meillä taitaa tässä saneluasiassa olla jonkinlainen käsitysero.
Minä nimittäin olen puhunut koko ajan poliitikkojen sanankäytöstä, en suinkaan siitä, miten täällä palstalla puhutaan ja käytetään koneen näppäimistöä.
Ja nimenomaan poliitikojen sanankäyttöön ja siinä skarppaamiseen olen tässä tähdännyt.
En suinkaan palstalla muiden kirjoittelijoiden sanankäyttöön - mutta siinä olisi kyllä todellakin parannettavaa ja ihmiset voisivat kommunikoida asiallisesti toiselleen, vaikkeivat asiasta samaa mieltä olisikaan. :)

No, eipä tällä palstalla pysy mikään muukaan ikinä aiheessa, joten ei se pieni asiasta ohimeno haittaa...

Jos suotte anteeksi, niin sanoisin sanasen letjun aiheesta. Suomen valkaantumista ei saada kuriin ennen kuinn rahoittajat lyövät lapun luukulle: velkaa ei enää tipu latiakaan ja vanhatkin pitäisi maksaa takaisin.

Poliitikot haluavat tehdä kaikenlaista hyvää ja se tapahtuu jakamalla rahaa ja Suomessa(kin) se jaettu raha on suureksi osaksi velkarahaa ja kukapa poliitikko uskaltaisi elää suus säkkiä myöden, koska se tarkoittaisi sitä, että seuraavissa vaaleissa äänisaalis romahtaisi, koska kansa on tottunut tiettyy velalla ostettuun elintasoon.

Velkaantumisen loppuminen ja sopeutuminen siihen elintasoon mihin meillä on oikeasti varaa tapahtuu vain romahduksen kautta ja se on lähempänä kuin moni uskookaan.

[QUOTE="vieras";26888558]Älä välitä. Kyllä sinä ymmärrät asioita, kunhan aikuiseksi kasvat.[/QUOTE]

Kun ei enää osata keskustella asiallisesti, aletaan solvata ja mennä henkilökohtaisuuksiin. Tyypillistä, taas kerran.

[QUOTE="vieras";26888696]Kun ei enää osata keskustella asiallisesti, aletaan solvata ja mennä henkilökohtaisuuksiin. Tyypillistä, taas kerran.[/QUOTE]

Solvaus?

Eiköhän liliinkin näppäimistöltä ole tullut tekstiä monessakin ketjussa, että persut on sitä ja tätä.

Minua, perussuomalaista se loukkaa, vaikken teekkään siitä numeroa.

Yhteistyössä