Siis poika joka nyt reilu 2v (joo tosi iso) mutta muistaakseni oli jotain 1v kun kokeili hampaita meihin. Ei mitään, väsynyt itse kukin...sorry, näin illalla oon väsy ja hidas järkinen... siis kuka puraisi pienenä ja kuka toissapäivänä?
Siis poika joka nyt reilu 2v (joo tosi iso) mutta muistaakseni oli jotain 1v kun kokeili hampaita meihin. Ei mitään, väsynyt itse kukin...sorry, näin illalla oon väsy ja hidas järkinen... siis kuka puraisi pienenä ja kuka toissapäivänä?
Melko heikot taidot kasvattajalla, jos siinä on ainoat vaihtoehdot.Mieluummin pari luunappia kuin jatkuva henkinen väkivalta.
Hyviä keinoja! Taitaa minullakin olla hiukkasen nuo 'normaalin' rajat kadoksissa, koska töissä ne tilanteet saattavat todellakin olla rajuja. Ehkä en osaa niin nähdä noita kiinniottotilanteitakaan yhtään sen kummoisempina, vaikka joistakin ne saattavat kuulostaa jopa väkivallalta.No tämä ei etene mihinkään, en saanut vastausta kysymykseeni, pelkästää kaikkea siitä ympäriltä... kenoja olisin halunnut nimenomaan kuvailemiini tilanteisiin joissa ei ole ufoja ja vesipyssyjä toisessa kädessä joo vitsivitsi...
Jokatapauksessa, emme käytä fyysistä kuritusta mutta minusta tilanteessa jossa on puolustauduttava, saa käyttää lapseenkin voimakeinoja, kunhan ne ovat pienimuotoisimpia mitä tilanteessa voi käyttää eli ei mitään turpiin tietenkään, vaan esim kädestä vetäminen toisen kimpusta, poskista kiinni jotta irrottaa puruotteen tms.
Tiedän kysymyksen enkä jaksa enää selata vastasitko siihen, eli miksi sun lapsesi purisi jne niin lujaa ettet voi muuta kuin vetää hiuksista. Ja onko sulle käynyt niin?
Mielestäni mä olen vastannut moneen kysymykseen.
sorry, näin illalla oon väsy ja hidas järkinen... siis kuka puraisi pienenä ja kuka toissapäivänä?
Ja tätäkään ei voi tehdä repimättä hiuksista?Kuvitteellinen tilanne. Lapsi riehuu eikä tottele. Otat käsistä kiinni ja yrität kertoa lapselle mikä on mennyt vikaan ja miten pitäisi toimia, mutta lapsi vain rimpuilee ja nakkelee niskojaan ei kuuntele lainkaan. Otat lasta kiinni tukasta korvien viereltä, otat katsekontaktin lapseen, lapsi katsoo silimiin ja kuuntelee. Saat sanottua sanomasi ja lapsi ainakin hetken käyttäytyy nätisti, kun tietää että olet tosissasi ja miten oletat hänen jatkossa käyttäytyvän.
Minkäs ikäinen kuopus?Mä voin sanoa, että kuopukseni on purrut minua tisseistäni niin monta kertaa aivan tahallaan, tietäen että se sattuu ja etten minä sitä hyväksy. Ja niin montaa eri keinoa olen häneen käyttänyt (vesipyssy vain puuttuu), että tiedän, ettei hänen kohdallaan ufoista ja puhalluksista ole ollut pidemmänpääle hyötyä. Lopulta joka ikinen kerta vain puristin leuoista kun puri. Tietty olisin voinut lopettaa imettämisen ja suojata itseni vaatteilla, mutta koska en halunnut sitä tehdä ja lapsi halusi rintaa, niin pidin voimankäytön parhaimmaksi. Niin ja mielestäni leukojen puristaminen sattuu ihan yhtä paljon kuin se pieni tukasta nippaisukin...
!"Mitä kuritusväkivalta on?
Suomessa kuritusväkivalta kiellettiin lailla jo vuonna 1984. Kuritusväkivalta on väkivaltaa, jossa aikuinen pyrkii rankaisemaan lasta tai säätelemään hänen käyttäytymistään. Se on yksi perheväkivallan muoto, mutta siihen ei vieläkään suhtauduta yhtä kielteisesti kuin parisuhdeväkivaltaan.
Kuritusväkivaltaa on esimerkiksi lapsen tukistaminen, läimäyttäminen, retuuttaminen ja muu lapsen kovakourainen käsittely. Kaikki kuritusväkivallaksi katsottavat fyysiset teot ovat rangaistavia pahoinpitelyrikoksia. Kuritusväkivalta on vakava uhka lapsen kasvulle ja kehitykselle.
Kuritusväkivalta on Suomessa vähentynyt merkittävästi viimeisten 20 vuoden aikana. Vuoden 2008 lapsiuhritutkimuksen mukaan noin kolmannes lapsista oli kokenut 14 ikävuoteensa mennessä tukistamista. Sanallista väkivaltaa oli kokenut noin 40 prosenttia lapsista."
Onko se pieni luunappi esim. sormille sitten niin kovin kovakouraista?
No mulle se annettiin kun seisoin keskellä tietä eikä onneksi autoja sinä hetkenä tullut. Kyseessä varmaan joku kymmenes kerta, kun tielle olin ehtinyt ja lopputuloksena isäni antoi siinä tien vieressä tukkapöllyä. Ihan täysin rangaistamistarkoituksena. Ja mielestäni ihan aiheesta. Sen jälkeen en koskaan tielle juossut.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26878974:Siis siinä mielessä en laske tukistamiseen, jos on hätätilanne, jossa otetaan kiinni lapsesta vain siitä mistä ensimmäisenä kiinni saa, ettei hän juokse tielle. Mutta jos se tehdään opetus- tai rangaistustarkoituksessa tyyliin "minähän olen sanonut, että sinne ei juosta, nyt saat tukkapöllyn, kun et totellut", silloin on tietenkin kyse tukistamisesta. Tässä kun käytetään tuota auton alle juoksemista ilmeisesti molemmissa tarkoituksissa.
Lue tätä edeltävä viesti ihan ajatuksen kanssa.Ja yhä mä vaan painotan tätä: mitä se laki sanoo. Se ei erittele sattuuko johonkin lapseen vain vähän vai sattuuko paljon. Kielletty ja piste. Kai nyt jokainen luunappeja antava vanhempi vakuuttaa ettei lapseen satu...
Öö, tarkoitin sellaista että lapsi sais nopeasti itsensä hengiltä kuten juoksemalla auton alle, hyppäämällä vieraan ihmisen autoon tms. En mitään normaaleja pöydänkulmia.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26878996:No kyllähän hoitopaikoissakin on pöytiä, hyllyjä, kiviä, leikkimökkejä, leluja ja ennen kaikkea niitä lapsia, jotka lyövät toisia jne. En tiedä millaisia pehmustettuja huoneita teidän hoitopaikat ovat, mutta kyllä niissä on lapsille vaaranpaikkoja ihan yhtä paljon kuin kotonakin.
4-vuotiaana en ymmärtänyt kuolemasta yhtään mitään enkä sitä, että tiellä lähestyvä rekka-auto ajaisi joskus päälle vaikka siihen mennessä kaikki olivat ehtineet pysähtyä. Eli täysin sen takia lopetin tielle juoksun, että en halunnut enää tukkapöllyä.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26879019:Eli opitko asian siksi, ettet halunnut enää tukkapöllyä, vai siksi, että tajusit tukkapöllyn ansiosta, että tielle meneminen on vaarallista?
Nyt puhut jo niin ristiin, että tipahdin kärryiltä. Ensin vetoat lakiin ja kun lakiteksti läppäistään näkyville, niin... En ymmärrä sua.ai se laki? Joo, tiedän kyllä ihan ammattini puolesta.
Ja ennen kuin takerrut taas väärin, niin minulle oli kyllä kerrottu ennen tukkapöllyä siitä, että tielle meneminen on vaarallista ja autot ei välttämättä aina ehdi pysähtyä ja jos auto ajaa päälle, niin silloin voi sattua tosi pahasti. Mutta ei vaan 4-vuotiaan aivoni asiaa ymmärtäneet ja tiellejuoksu jatkui. Kunnes sain sen siunatun tukkapöllynAlkuperäinen kirjoittaja säpäle;26879019:Eli opitko asian siksi, ettet halunnut enää tukkapöllyä, vai siksi, että tajusit tukkapöllyn ansiosta, että tielle meneminen on vaarallista?
No?Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri teille;26878459:Antaisitteko tämän luunappi ja tukistus oikeuden myös lastanne hoitaville esim. päiväkodin tädeille ja opettajille??
Sen sormille näpäytyksen, jota itse olen joskus käyttänyt sallisin kenelle vain lastani hoitavalle. Jos tietäisin että hän ei sitä " turhaa" tee ja todellakin ymmärtää ettei siihen voimaa tarvita.Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri teille;26878459:Antaisitteko tämän luunappi ja tukistus oikeuden myös lastanne hoitaville esim. päiväkodin tädeille ja opettajille??