Ylipainoinen odottaja, abortti vai raskauden jatkaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Läskiodottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äiti";26868826]ilmeisesti sun suurin syy abortille on ettet halua lasta.[/QUOTE]

Mietin eri vaihtoehtoja kaikelta kantilta.Vaikka tämä on vahinko, luulen etten aborttia miettisi vaihtoehtona jos olisin normaalipainoinen.Nyt täytyy ottaa myös terveyspuoli huomioon eri tavalla (ihan sama kuin olisi jokin sairaus).

Alkuperäinen kirjoittaja Läskiodottaja;26868851:
En kyllä tajua. Siis nimenomaan ylipainohan lisää riskejä paljon! Lue tutkimuksia! Siksi en ole edes ajatellut yrittäväni lasta!Neuvolassa tosiaan painoasiaan suhtauduttiin asiallisesti, ja kehottivat miettimään asiaa juuri palautumisen jne kannalta. Ihmeellistä ettei muille muka ole kommentoitu asiaa? Mun kohdalla siihen kiinitettiin huomiota jo äitipolilla. Mun mielestä painoasiaa täytyy miettiä raskaudessa, onhan se rääkki elimistölle! Mun mielestä on sairasta se ettei sitä miettisi ollenkaan, varsinkin suunniteltujen raskauksien kohdalla. En tajua miksei voi laihduttaa ennen kuin yrittää tulla raskaaksi?

Kun en ehtinyt, ennen ensimmäistä raskautta ylipainoa ei ollut kuin 13kg, eikä tarvinnut laihduttaa koska tykkäsin siinä painossa olla. Tuli kuitenkin keskenmeno ja heti sen perään raskaaksi, paino lähti vaan nousuun eikä ole pidempää aikaa tässä raskauksien ja imetyksen välissä ollut että olisin ehtinyt kuin muutaman kilon laihduttaa. Mitään ongelmia raskauden aikana ei ole ollut, ei rd:tä, ei mitään, synytys normaalisti alateitse.

Ihan sama sille, ettet yrittänyt lasta, jokainen seksin harrastaja tulee tietää, että siinä on riskit tulla raskaaksi. Ja jos aborttia mietiskelee pelkän ylipainon takia, niin no, varmaan sen takia neuvolassa sitten kehottivatkin kunnolla pohtimaan, kun tuo ajatus on niin sairas ettei lapsen pitämistä oikeasti haluava tuollaista edes ilmoille päästäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Läskiodottaja;26868893:
Mietin eri vaihtoehtoja kaikelta kantilta.Vaikka tämä on vahinko, luulen etten aborttia miettisi vaihtoehtona jos olisin normaalipainoinen.Nyt täytyy ottaa myös terveyspuoli huomioon eri tavalla (ihan sama kuin olisi jokin sairaus).

Eli sulla on rutkasti ylipainoa? Siis ihan niin paljon, että olet kävelevä aikapommi ilman raskauttakin?

Alkuperäinen kirjoittaja Läskiodottaja;26868893:

mitä mieltä lapsen isä on?enemmän mä miettisin että jos teen lapsen yksin miten jaksan yksin hoitaa jos koliiikkia yms.

[QUOTE="Vieras";26868744]Ne luultavasti ajatteli, ettet sä selviytyisi sen lapsen kanssa, etkä kuitenkaan välittäisi siitä, kun harkitset aborttia sen takia, että hävettää olla lihava. :/
Ehkä ne ajatteli, että sulla on paljon ongelmia itsesi kanssa. Miksi sua ei hävetä mennä sinne abortoitavaksi?[/QUOTE]

Tietenkin aborttikin hävettää ja pelottaa! Ylipaino hävettää sen takia raskaudessa kun en halua kuormittaa systeemiä itsekkästi vain kun haluan lapsen läskinä, mun mielestä se on väärin kun on hoikkiakin naisia ja odottajia jotka ansaitsevat tuen terveydenhuollosta kun ovat pitäneet itsestään huolta!

Alkuperäinen kirjoittaja Läskiodottaja;26868934:
Tietenkin aborttikin hävettää ja pelottaa! Ylipaino hävettää sen takia raskaudessa kun en halua kuormittaa systeemiä itsekkästi vain kun haluan lapsen läskinä, mun mielestä se on väärin kun on hoikkiakin naisia ja odottajia jotka ansaitsevat tuen terveydenhuollosta kun ovat pitäneet itsestään huolta!

No joo, porvooseen terveisiä. :wave:

MINÄMINÄMINÄMINÄ..... Voi ..ttu, entäs se lapsi sitten? Pitääkö senkin kärsiä sun ylipainosta, menettää sen takia henkensä? Jos niin ajattelet, niin eihän siinä sitten mitään. Taidat olla provo, ei kukaan voi olla noin tyhmä.

Mä vähän ajattelen että siinä vaiheessa kun nainen on raskaana niin se on se vauva jonka parasta ajatellaan, ei sitä että tuleeko itselle painoa lisää tai riipahtaako tissit. noh ehkä olen outo. Itse olin normaalipainoinen kun aloin odottamaan lasta, imetyksen jälkeen olin paremmassa kunnossa kuin ennen raskautta, luulen että se johtui terveemmästä ruokavaliosta. Sun varmaan kannattaa nyt miettiä haluatko oikeasti lapsen ja tehdä vaikka plus-miinus lista riskeistä yms.

[QUOTE="vieras";26868900]Kun en ehtinyt, ennen ensimmäistä raskautta ylipainoa ei ollut kuin 13kg, eikä tarvinnut laihduttaa koska tykkäsin siinä painossa olla. Tuli kuitenkin keskenmeno ja heti sen perään raskaaksi, paino lähti vaan nousuun eikä ole pidempää aikaa tässä raskauksien ja imetyksen välissä ollut että olisin ehtinyt kuin muutaman kilon laihduttaa. Mitään ongelmia raskauden aikana ei ole ollut, ei rd:tä, ei mitään, synytys normaalisti alateitse.

Ihan sama sille, ettet yrittänyt lasta, jokainen seksin harrastaja tulee tietää, että siinä on riskit tulla raskaaksi. Ja jos aborttia mietiskelee pelkän ylipainon takia, niin no, varmaan sen takia neuvolassa sitten kehottivatkin kunnolla pohtimaan, kun tuo ajatus on niin sairas ettei lapsen pitämistä oikeasti haluava tuollaista edes ilmoille päästäisi.[/QUOTE]

???En kyllä tajua? Olenko muka keksinyt riskit omasta päästäni?ja kuten sanoin, en ole edes tiennyt kykeneväni tulla raskaaksi joten en ole "halunnut" lapsia. Tämä on mulle päätös siinä missä muutkin asiat.Sama kuin se kun sulle ihmeteltäisiin miksi et haluakaan asumaan Siperiaan vaikka lapsesi ei voisi käydä siellä koulua (jos ymmärrät vertauksen).Ajatus lapsesta on ollut mulle ihan yhtä vieras.

Jos tarkoitat systeemillä kunnallista terveydenhoitoa, niin se että olet hoikka ja urheilullinen (tms) ei takaa sitä että raskaus olisi helppo ja et tällöin "kuormittaisi systeemiä". Mutta joo, provo vaan taidat olla...

Itse painoin 130kg kun aloin odottaa ekaa lasta ja ihan hyvin kaikki meni, itsestahan se on kiinni että pitää edes raskausaikana ruokavalion kurissa ja liikku jne.
Kyllä maailmassa pahempiakin terveydenhuollon kuluttajia on ku läskit. Esimerkiksi tupakoitsijat. Ei heidänkään raskautensa helppoja oo.

Sun kannattais kyllä hakea apua tuohon syömishäiriöön ja siihen liittyvään huonoon itsetuntoon. Todella sairas ajatus että tappaisit lapsesi sen vuoksi että olet ylipainoinen.

Raskaaksi tullessani minulla oli yli 100kg ylimääräistä (joo luit oikein, en painanut 100kg vaan se oli ylipainon määrä). Raskausaikana olin todella tiukassa kontrollissa koko ajan äitiyspolilla (kävin joko kerran tai kaksi viikossa siellä ultrassa ja verikokeissa). Mutta kaikkien suureksi ihmetykseksi minulla ei ollut mitään ongelmia koko aikana, ei mitään tietoakaan diabeteksestä tai korkeista verenpaineista. Sokerirasituskoekin minulle tehtiin raskausaikana 7 kertaa sekä 2 kertaa synnytyksen jälkeen ja aina kaikki arvot erinomaisia.

Eli jokainen meistä on yksilö ja ei se painosi, oli se miten paljon tahansa, tarkoita välttämättä sen kummempaa lopulta kuitenkaan. Älä ainakaan painosi takia aborttia tee. Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";26868945]MINÄMINÄMINÄMINÄ..... Voi ..ttu, entäs se lapsi sitten? Pitääkö senkin kärsiä sun ylipainosta, menettää sen takia henkensä? Jos niin ajattelet, niin eihän siinä sitten mitään. Taidat olla provo, ei kukaan voi olla noin tyhmä.[/QUOTE]

Mikä lapsi? Jos ajattelet että abortti on murha emme voi keskustella asiasta enempää. Läskihän aiheuttaa terveysongelmia myös vauvalleen!

Provo tai ei. Jos ajatus lapsesta on sulle vieras ja raskaus vahinko niin eiköhän se abortti sitten ole paras vaihtoehto. Et vaikuta yhtään haluavan edes pohtia sitä, että pitäisitkö lapsen vaan jaarittelet ylipainosta jonka määrääkään et suostu paljastamaan. Ja leimaat muita ylipainoisia äitejä, jepujee...

Musta masennus ja syömishäiriö on pahempi lapselle JA RASKAUDELLE kuin ylipaino.

Alkuperäinen kirjoittaja Läskiodottaja;26868974:
???En kyllä tajua? Olenko muka keksinyt riskit omasta päästäni?ja kuten sanoin, en ole edes tiennyt kykeneväni tulla raskaaksi joten en ole "halunnut" lapsia. Tämä on mulle päätös siinä missä muutkin asiat.Sama kuin se kun sulle ihmeteltäisiin miksi et haluakaan asumaan Siperiaan vaikka lapsesi ei voisi käydä siellä koulua (jos ymmärrät vertauksen).Ajatus lapsesta on ollut mulle ihan yhtä vieras.

Mikä riski sua erityisesti pelottaa? Eihän se oo maailmanloppu eikäa lapsi kuole jos sinä saat diabeteksen? Synnyyttähän nuoruusiän diabeetikotkin ihan terveitä lapsia, vaikka heillä se sokeritasapaino on yleensä selvästi huonompi kuin raskausdiabeetikoilla.
Raskausmyrkytyksem riski toki myös on jonkinverran suurentunut, mutta sitä tulee myös normaalipainoisilla, ja sitäkin voidaan hoitaa, tarvittaessa sitten lapsi joutuu syntymään hieman toivottua aiemmin tms. Mutta niin paljon on läskejä tässä maassa että siihen näjden on todella harvinaista että äiti tai lapsi kuolisi raskauden/synnytyksen vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Läskiodottaja;26868851:
En kyllä tajua. Siis nimenomaan ylipainohan lisää riskejä paljon! Lue tutkimuksia! Siksi en ole edes ajatellut yrittäväni lasta!Neuvolassa tosiaan painoasiaan suhtauduttiin asiallisesti, ja kehottivat miettimään asiaa juuri palautumisen jne kannalta. Ihmeellistä ettei muille muka ole kommentoitu asiaa? Mun kohdalla siihen kiinitettiin huomiota jo äitipolilla. Mun mielestä painoasiaa täytyy miettiä raskaudessa, onhan se rääkki elimistölle! Mun mielestä on sairasta se ettei sitä miettisi ollenkaan, varsinkin suunniteltujen raskauksien kohdalla. En tajua miksei voi laihduttaa ennen kuin yrittää tulla raskaaksi?

Lisää riskejä kyllä, kaikilla ne riskit eivät kuitenkaan toteudu. Ei voi olla ainoana syynä aborttiin ylipaino, tais istten sun täytyy olla jotain aivan käsittämätöntä kokoluokkaa/kärsiä jostain ylipainon aiheuttamista vakavista sairauksista jo ennestään. minä en ole ylipainoinen odottaja, mutta perussairaus löytyy kyllä. Sekään ei sellaisenaan olisi ollut mikään syy aborttiin, vaan jos olisin sellaista hakenut olisi syyt olleet "sosiaaliset." Eli ei mene läpi nyt kyllä. Miksi olet noin alkuvaiheessa ollut ä-polilla käymässä? Tässä taitaa olla jotain paljon muuta kuin ylipaino takana tosiaan, tai sitten painat lähemmäs 200kg.

Ap sivuutti hyvin nuo kysymykset painoindeksistä ja perussairauksista, minuakin kiinnostais tietää niistä, jos niitten takia tämmöstä mietit? :O

Olen 163 pitkä ja painan melkein 90 kiloa joten olen tosi läski, ollut aina syömishäiriöaikaa lukuunottamatta. Masennuslääke lisäsi kiloja entisestään. Mitään perussairauksia mulla ei ole, enkä ole ollut ikinä sairaalassa, siis ihan perusterve muuten läskiyttä lukuunottamatta (joka tietenkin vaikuttaa mielenterveyteen ja kuntoon).

[QUOTE="Irma";26868998]Provo tai ei. Jos ajatus lapsesta on sulle vieras ja raskaus vahinko niin eiköhän se abortti sitten ole paras vaihtoehto. Et vaikuta yhtään haluavan edes pohtia sitä, että pitäisitkö lapsen vaan jaarittelet ylipainosta jonka määrääkään et suostu paljastamaan. Ja leimaat muita ylipainoisia äitejä, jepujee...

Musta masennus ja syömishäiriö on pahempi lapselle JA RASKAUDELLE kuin ylipaino.[/QUOTE]

selvitäppäs mulle miten tuo masennus on niin kamala lapselle ja raskaudelle?? ois hauska tietää..

[QUOTE="Meeri";26868987]Raskaaksi tullessani minulla oli yli 100kg ylimääräistä (joo luit oikein, en painanut 100kg vaan se oli ylipainon määrä). Raskausaikana olin todella tiukassa kontrollissa koko ajan äitiyspolilla (kävin joko kerran tai kaksi viikossa siellä ultrassa ja verikokeissa). Mutta kaikkien suureksi ihmetykseksi minulla ei ollut mitään ongelmia koko aikana, ei mitään tietoakaan diabeteksestä tai korkeista verenpaineista. Sokerirasituskoekin minulle tehtiin raskausaikana 7 kertaa sekä 2 kertaa synnytyksen jälkeen ja aina kaikki arvot erinomaisia.

Eli jokainen meistä on yksilö ja ei se painosi, oli se miten paljon tahansa, tarkoita välttämättä sen kummempaa lopulta kuitenkaan. Älä ainakaan painosi takia aborttia tee. Tsemppiä![/QUOTE]

Kiitos Meeri ja pari muuta asiallista kommentoijaa. Luulen että vain ylipainoinen odottaja voi tajuta mitä ajattelen ja pelkään raskaudessa.Arvostan että olet tuollaiseen lähtenyt ja riskeistä huolimatta jatkoit raskautta!Itse en siihen noin tiukassa kontrollissa pystyisi, tuntisin itseni todella huonoksi.Neuvolassa mulle sanottiin että kyllä se ylipaino riskejä lisää mutta on niitäkin joilla on kaikki mennyt hyvin. En tiedä olenko valmis ottamaan riskiä siitä että aiheutan omalla painollani riskejä sikiölle.

[QUOTE="gen";26869027]Jahaaa, provoksihan tämä paljastui... "163 cm ja melkein 90kg" tosiläski.... Juupa juuu[/QUOTE]

??? Laskepa mun painoindeksi! ihmettelen, jos tämä ei muka ole riski kun äitipolillakin kun punnittiin siihen kiinitettiin huomiota?Vai vaihtelevatko käytännöt Suomessa? Itse asun Helsingissä. En edes aiemmin tiennyt painon vaikutuksesta raskauteen sen enempää,nyt olen hankkinut tietoa. Joku ihmetteli miksi olen käynyt jo ultrassa, se on oma asiani mutta pääsin sinne pyynnöstä kun kävin lääkärissä eikä raskausviikkoja osattu määrittää jotta tietäisin millä viikoilla olen kun aborttia mietin!

Yhteistyössä