sain ilkeitä katseita kun tupruttelin röökiä maha pystyssä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jummijammi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26865822]Jaettu normi on mielestäni, että raskaana ei polteta, eikä juoda alkoholia. Jaettu normi ei ole se, että raskaana ollessa ei voi istua vaikkapa baarin terassilla jutellen ystävien kanssa. Ihan oikeasti en tuollaista normia tunnista. Miksi sinä olisit pätevämpi sanomaan, että sellainen normi on?

Mielestäni asiaan vaikuttaa paljon paikan yleinen olemus. Jos raskaana oleva nainen istuu räkälässä, on mielikuva aivan erilainen kuin jos hän istuu siistissä ja tasokkaassa paikassa.[/QUOTE]

Itse en usko ihmisten kykenevän reaktioissaan erottamaan, ainakaan läheskään aina, istuuko raskaana oleva nainen baarin terassilla ystävien kanssa, vai istuuko hän juomassa alkoholia baarin terassilla. Kaipaisin ainakin todisteita siitä, että jossain päin maailmaa olisi normin mukaista istua raskaana baarin terassilla ystävien kanssa.

Juurihan tässä on puhuttu siitä, kuinka joku ulkopuolinen ei ehkä ymmärrä raskaana olevan juovan pelkästään alkoholitonta juomaa etc. Tämähän juuri viittaa siihen, että halutaan päästä siihen alkoholin makuun vaikka raskaana ollaankin, kun siitä on niin vaikea pysytellä erossa.

No onko mielestäsi ok olla baarissa vaikkapa laulamassa karaokea, jos ei pidä missään vaiheessa lasia kädessään? Miten niin alkoholin makuun ja miten niin vaikea pysyä erossa? Siis jos tosiaan ei juo alkoholia, niin miten silloin muka on vaikea siitä pysytellä erossa ihan sen perusteella, että on baarissa? Hei haloo.

Me todella ollaan ihan eri maailmoista. Mun ja lähipiirini baarielämä ei todellakaan ole alkoholipainotteista. Usein ennen raskauttakaan alkoholi ei kuulunut siihen, vaan olennaista on nimenomaan seurustelu.

[QUOTE="mies";26865852]Itse en usko ihmisten kykenevän reaktioissaan erottamaan, ainakaan läheskään aina, istuuko raskaana oleva nainen baarin terassilla ystävien kanssa, vai istuuko hän juomassa alkoholia baarin terassilla. Kaipaisin ainakin todisteita siitä, että jossain päin maailmaa olisi normin mukaista istua raskaana baarin terassilla ystävien kanssa.[/QUOTE]

Ja edelleen minä kaipaisin todisteita siitä, että Suomessa olisi normin vastaista istua raskaana terassilla ystävien kanssa.

[QUOTE="vieras";26865843]Eli on enemmän ok, että raskaana oleva todella juo alkoholia hyväksytyssä kontekstissa kuin että ei juo ei-hyväksytyssä kontekstissa? Just. Oleellisempaa siis on hyvän mielikuvan antaminen kuin se, miten oikeasti lastaan kohtelee?[/QUOTE]

Lasi viiniä päivällisen yhteydessä ei ole sama asia kuin "hyväksytty konteksti" tai "hyvä mielikuva". Nämä ovat omia olkiukkojasi :) Siitä, että raskaana oleva nainen juo lasin viiniä ruuan yhteydessä, ei voida päätellä mitään "todellisuudesta", mutta siitä, että raskaana oleva nainen istuu terassilla, voidaan päätellä jotain normien rikkomisesta, jos on niin, että käytännössä missään raskaana terassilla istuminen ei ole normin mukaista käytöstä.

No, tähän kysymykseen olen jo vastannut niin monesti että koen toistavani itseäni.

Mielestäni baarissa istuminen joi sitten vaikka VETTÄ tai oli juomatta mitään, ei kuulu raskaana oleville.

Ja se kun joku mainitsi, ettei ole ennen kuullut jonkun pitävän tätä jotenkin epänormaalina, ihme. Minä olen kuullut monestikin, ja monesti tällaisista ihmisistä vain tupataan ajattelemaan melko kyseenalaisia asioita.

Niin ja tosiaan, kun jollekin huomautettiin että eläisi tätä 2012 lukua, kyllä minäkin elän ja olen nuori äiti itsekin, mutten koe siltikään baarielämää niin tähdelliseksi ettenkö osaisi siltä pidättäytyäkin.

No, onko mielestäsi oikein ajatella ko. naisesta kyseenalaisia asioita?

Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin;26865850:
Eli tiivistelmä ajattelustasi: Alkoholin nauttiminen raskaana on normin mukaista toimintaa ainakin joissakin kulttuureissa. Alkoholittoman juoman nauttiminen pubissa sen sijaan ei ole normin mukaista toimintaa missään kulttuurissa.

Yhden viinilasin nauttiminen ruuan yhteydessä raskaana(kin) on normin mukaista hyvin monessa kulttuurissa. Mutta pubissa oleminen raskaana on normin kannalta tärkeämpää kuin se, onko juoma alkoholitonta vai ei. Analogisesti: sillä, onko ase jäljitelmä vai oikea, on vähemmän merkitystä kuin sillä, että ase on esillä julkisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin;26865850:
Ajattelet siis, että normin tarkoituksena on kontrolloida pikemminkin odottavan äidin liikkumista julkisilla paikoilla kuin sikiön hyvinvointia.

Miksi politikoit asialla? Normit eivät ole kausaalisesti yhteydessä mihinkään spesifiin ideologiaan.

No, tähän kysymykseen olen jo vastannut niin monesti että koen toistavani itseäni.

Mielestäni baarissa istuminen joi sitten vaikka VETTÄ tai oli juomatta mitään, ei kuulu raskaana oleville.

Ja se kun joku mainitsi, ettei ole ennen kuullut jonkun pitävän tätä jotenkin epänormaalina, ihme. Minä olen kuullut monestikin, ja monesti tällaisista ihmisistä vain tupataan ajattelemaan melko kyseenalaisia asioita.

Niin ja tosiaan, kun jollekin huomautettiin että eläisi tätä 2012 lukua, kyllä minäkin elän ja olen nuori äiti itsekin, mutten koe siltikään baarielämää niin tähdelliseksi ettenkö osaisi siltä pidättäytyäkin.

No et ole vastannut vieläkään siihen, että mitä muita rajoituksia asetat itsellesi vain sillä perusteella, että joku saattaa tekemisesi tuomita. Asioita joista nautit ja jotka eivät ole haitaksi kenellekään, mutta joku saattaa paheksua.

[QUOTE="mies";26865829]Tuo ei kuitenkaan liity Kohlbergiin, joten en tiedä miksi otit hänet esiin.

Ymmärrys toiminnan syistä ei ole läheskään aina kognitiivisesti mahdollista. Normien syyseuraussuhteet tai ylipäätään olemus ovat usein hämäriä, mutta silti olemassa.[/QUOTE]

Tätä yritin sanoa, mutta en ilmeisesti osannut muotoilla.

2. Sovinnainen moraali
· päättelyn perustana ovat yhteisön säännöt ja arvot
· ensimmäisessä vaiheessa kiltin lapsen moraali:
on tärkeää olla hyvä ihminen,
kiltti lapsi toimii yleisen mielipiteen mukaan
· lain ja järjestyksen moraalin vaihe:
lakia ja oikeutta noudatettava tarkasti

3. Periaatteellinen moraali
· Moraalia säätelevät omat periaatteet ja yhteiskunnan etu ja hyöty yhtä aikaa
periaatteet ja säännöt ovat suhteellisia
yksilöllä on omat sisäistetyt moraali periaatteet

Ja nyt en enää laita yhtään viestiä tähän asiaan. Jos sinulle on kovin tärkeää sanoa viimeinen sana, sallin sen sinulle.

SS, pari kysymystä on jäänyt painamaan mieltäni.

1. Mikä on ravintolan ja baarin ero? Onko jokainen ruokaa tarjoileva paikka ravintola? Vai oletko niin ovela, että ravintoloita ovat kaikki siistit ja mukavat paikat, baareja ne karseat luolat, jonne ei kukaan halua ei-raskaanakaan?

ja

2. Mitä on "baarielämä"? Jos esimerkiksi ystäväsi haluaa puhua tärkeästä mieltään painavasta asiasta muualla kuin jommankumman perheen parissa, eikä muita paikkoja ole auki, ilmoitatko hänelle suoraselkäisesti, että "en koe baarielämää niin tähdelliseksi etten voisi siitä pidättyä".

[QUOTE="vieras";26865868]Ja edelleen minä kaipaisin todisteita siitä, että Suomessa olisi normin vastaista istua raskaana terassilla ystävien kanssa.[/QUOTE]

Sitä ei pysty todistamaan aukottomasti, mutta se on hyvin todennäköistä kun miettii muita länsimaita ja omaa historiaamme. Jos julistat, että meillä ei ole mitään jaettuja normeja, keskustelu on turhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin;26865887:
No, onko mielestäsi oikein ajatella ko. naisesta kyseenalaisia asioita?

Kenestähän naisesta nyt on sitten puhe? Tuosta kuvassa olevasta?

Ei, en ajattele hänestä kyseenalaisia asioita, mutta kysytäänpä että kuinka monen suomalaisen keskiverto baarin terassi näyttää noin korkealaatuiselta? Yleensä Suomen terasseilla istuu sen mukaista porukkaakin, mitä ainakin omassa kotikaupungissani olen nähnyt, kaikilla oluet nokan edessä eikä monikaan sellaisissa paikoissa käy edes kahvilla, vaan ravintoloissa / kahviloissa. Ja harvoin varsinaisen RUOKARAVINTOLAN terassilla ihmiset edes istuvat oluet kädessä.

Jospa nyt keskittyisit vain siihen, mistä alunperin oli puhekin. Alunperin oli siis puhe varsinaisessa baarissa istumisesta, joka nyt useimmiten mielletään todellakin joksikin muuksi kuin ravintola-baariksi.
Haluat vain vääntämällä vääntää tämän asian niin, että minun mielipiteeni baareilevista odottavista äideistä muuttuisi, muttei se tule muuttumaan vain siksi että vedät mukaan hienostoravintolat / -terassit.

[QUOTE="vieras";26865902]Tätä yritin sanoa, mutta en ilmeisesti osannut muotoilla.

2. Sovinnainen moraali
· päättelyn perustana ovat yhteisön säännöt ja arvot
· ensimmäisessä vaiheessa kiltin lapsen moraali:
on tärkeää olla hyvä ihminen,
kiltti lapsi toimii yleisen mielipiteen mukaan
· lain ja järjestyksen moraalin vaihe:
lakia ja oikeutta noudatettava tarkasti

3. Periaatteellinen moraali
· Moraalia säätelevät omat periaatteet ja yhteiskunnan etu ja hyöty yhtä aikaa
periaatteet ja säännöt ovat suhteellisia
yksilöllä on omat sisäistetyt moraali periaatteet

Ja nyt en enää laita yhtään viestiä tähän asiaan. Jos sinulle on kovin tärkeää sanoa viimeinen sana, sallin sen sinulle.[/QUOTE]

En tiedä mitä yrität sanoa. Periaatteiden ja sääntöjen suhteellisuus ei tarkoita normien suhteellisuutta, eikä kumpikaan edellisistä ole yhteiskunnasta riippumaton tai ristiriidassa sen kanssa.

[QUOTE="mies";26865874]Lasi viiniä päivällisen yhteydessä ei ole sama asia kuin "hyväksytty konteksti" tai "hyvä mielikuva". Nämä ovat omia olkiukkojasi :) Siitä, että raskaana oleva nainen juo lasin viiniä ruuan yhteydessä, ei voida päätellä mitään "todellisuudesta", mutta siitä, että raskaana oleva nainen istuu terassilla, voidaan päätellä jotain normien rikkomisesta, jos on niin, että käytännössä missään raskaana terassilla istuminen ei ole normin mukaista käytöstä.[/QUOTE]

Jotenkin emme nyt ymmärrä toisiamme lainkaan.

Jos nainen juo lasin viiniä, siitä voi päätellä, että hän juo ainetta, joka on haitallista sikiölle. Jos nainen istuu terassilla, siitä voidaan päätellä, että hän istuu terassilla.

Todella alan uskoa, että jaettuja normeja ei ole. Ollaanko me eri planeetoilla? Itse en olisi julkisesti juonut punaviiniä ruuan kanssa raskaana ollessa. Sen sijaan kävin kaksi kertaa baarissa luullen, että se on ihan hyväksyttävää. Enhän siellä juonut, enkä tehnyt muutenkaan mitään lapselleni haitallista. Kenenkään en huomannut katsovan minua pahasti. Kukaan ei ole kommentoinut asiaa ennen, sen aikana, eikä sen jälkeen.

Luovutan. Huoh. Hyvää yötä.

[QUOTE="mies";26865898]Yhden viinilasin nauttiminen ruuan yhteydessä raskaana(kin) on normin mukaista hyvin monessa kulttuurissa. Mutta pubissa oleminen raskaana on normin kannalta tärkeämpää kuin se, onko juoma alkoholitonta vai ei. Analogisesti: sillä, onko ase jäljitelmä vai oikea, on vähemmän merkitystä kuin sillä, että ase on esillä julkisesti.

---

Miksi politikoit asialla? Normit eivät ole kausaalisesti yhteydessä mihinkään spesifiin ideologiaan.[/QUOTE]

Miksi tuo "ase" saa kuitenkin olla esillä julkisesti ruokaravintolassa?

En ole täällä kausaliteetteja etsimässä. Mutta totta kai normit ovat yhteydessä ideologiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin;26865909:
SS, pari kysymystä on jäänyt painamaan mieltäni.

1. Mikä on ravintolan ja baarin ero? Onko jokainen ruokaa tarjoileva paikka ravintola? Vai oletko niin ovela, että ravintoloita ovat kaikki siistit ja mukavat paikat, baareja ne karseat luolat, jonne ei kukaan halua ei-raskaanakaan?

ja

2. Mitä on "baarielämä"? Jos esimerkiksi ystäväsi haluaa puhua tärkeästä mieltään painavasta asiasta muualla kuin jommankumman perheen parissa, eikä muita paikkoja ole auki, ilmoitatko hänelle suoraselkäisesti, että "en koe baarielämää niin tähdelliseksi etten voisi siitä pidättyä".

1. Toki ravintoloita on erilaisia, mutta kuten aiemmassa kirjoituksessani jo totesin, alunperin puhe oli näistä baareilua harrastavista odottavista äideistä, joku viisas vain veti ravintolat mukaan asiaan. Tuollaisissa ravintoloissa / baareissa joka aiemmassa kuvassa esiintyi, tuskin edes on mitään karaokelaulantoja / tanssilattiaa.

2. Jos ystäväni soittaisi minulle nyt, että lähdenkö ulos hänen kanssaan keskustelemaan asioista, en ensinäkään lähtisi tähän aikaan ulos koska minulla tosiaan on jo jälkikasvua ennestään. Ja harvoin mikään muu paikka kuin baari EI olisi auki ihmisten aikaan.

Ei, en ajattele hänestä kyseenalaisia asioita, mutta kysytäänpä että kuinka monen suomalaisen keskiverto baarin terassi näyttää noin korkealaatuiselta? Yleensä Suomen terasseilla istuu sen mukaista porukkaakin, mitä ainakin omassa kotikaupungissani olen nähnyt, kaikilla oluet nokan edessä eikä monikaan sellaisissa paikoissa käy edes kahvilla, vaan ravintoloissa / kahviloissa. Ja harvoin varsinaisen RUOKARAVINTOLAN terassilla ihmiset edes istuvat oluet kädessä.

Jospa nyt keskittyisit vain siihen, mistä alunperin oli puhekin. Alunperin oli siis puhe varsinaisessa baarissa istumisesta, joka nyt useimmiten mielletään todellakin joksikin muuksi kuin ravintola-baariksi.
Haluat vain vääntämällä vääntää tämän asian niin, että minun mielipiteeni baareilevista odottavista äideistä muuttuisi, muttei se tule muuttumaan vain siksi että vedät mukaan hienostoravintolat / -terassit.

Hienostoravintolat, hih. Outoja jakoja sinulla. Minä olen kyllä istunut monet kerrat ihan tavallisen ruokaravintolan terassilla ruoan ja oluen/viinilasillisen kanssa, mukanani mieheni ja lapseni.

Mutta hyvää jatkoa sinulle sinne omalle planeetallesi, minä jatkan mukavaa ja vastuullista odottavan äidin elämää täällä omallani. Jokaisella on omat tapansa rentoutua, niiden myötä jaksaa arjessa paremmin.

[QUOTE="vieras";26865929]Jotenkin emme nyt ymmärrä toisiamme lainkaan.

Jos nainen juo lasin viiniä, siitä voi päätellä, että hän juo ainetta, joka on haitallista sikiölle. Jos nainen istuu terassilla, siitä voidaan päätellä, että hän istuu terassilla.

Todella alan uskoa, että jaettuja normeja ei ole. Ollaanko me eri planeetoilla? Itse en olisi julkisesti juonut punaviiniä ruuan kanssa raskaana ollessa. Sen sijaan kävin kaksi kertaa baarissa luullen, että se on ihan hyväksyttävää. Enhän siellä juonut, enkä tehnyt muutenkaan mitään lapselleni haitallista. Kenenkään en huomannut katsovan minua pahasti. Kukaan ei ole kommentoinut asiaa ennen, sen aikana, eikä sen jälkeen.

Luovutan. Huoh. Hyvää yötä.[/QUOTE]

Aivan, koska tämä keskustelu lähti aivan raiteiltakin. Alunperin oli puhe jostakin aivan muusta. Aluksi oli puhe alkoholittomien juomien nauttimisesta, tanssimisesta jne. Nyt se sitten onkin vaihtunut siihen, että mennään johonkin rauhalliseen baariin istumaan ja jutustelemaan. Toki nämä ovat kaksi eri asiaa, meneekö ihminen sellaiseen baariin jonka melutaso ylittää haitallisen rajan sikiön kannalta, vai meneekö hän hiljaiseen kapakkaan, jossa ei ole meteliä.

Tästähän alunperin olikin kyse, ja kun puhetta tuli siitä mikä on sikiölle haitallista ja mikä ei, mielestäni minun esille tuoma huomio siitä, että kovat ja meluisat baarit ovat haitallisia sikiölle sivuutettiin täysin. Kuitenkin tällaista on monesti nähty ja kuultu, että joku äiti on maha pystyssä hillunut yökerhossa kovassa melussa tanssilattialla.

Ja ei, en sano että nimim. vieras olisi näin toiminut, mutta alunperinhän tästä oli puhe kun joku puhui baarissa tanssimisesta ja että sen vuoksi moni siellä käy.

Missä sä asut..? Tuo "hienostoravintola" on ihan normi terassi. Nyt ymmärrän ehkä vähän paremmin, jos sinulle tosiaankin baareilu on sitä kontaten kotiin oksennus rinnuksilla-ilta.

[QUOTE="vieras";26865929]Jotenkin emme nyt ymmärrä toisiamme lainkaan.

Jos nainen juo lasin viiniä, siitä voi päätellä, että hän juo ainetta, joka on haitallista sikiölle. Jos nainen istuu terassilla, siitä voidaan päätellä, että hän istuu terassilla.[/quote]

Ei. Jos raskaana oleva nainen juo lasin viiniä ruuan yhteydessä, aineen haitallisuus sikiölle on vähemmän relevantti tekijä kuin se yhteys, jossa juominen tapahtuu sekä tietenkin määrä (1 lasi). Toki voi olla, että esimerkiksi Ranskassa tämä on hyväksytympää kuin Suomessa, mutta en pitäisi tätä normin vastaisena. Mutta jos raskaana oleva nainen istuu terassilla, hän ei toimi normin mukaan, koska hän istuu terassilla, joka ei ole jaettu tapa missään päin maailmaa. Tilalla ja kohteen suhteella siihen on ratkaiseva merkitys. Vrt. "Mies ampuu ampumaradalla" vs. "Mies ampuu kadulla". Molemmissa on kyse ampumisesta, mutta "kaikki muu" on ratkaisevassa, miten tulkitsemme miehen toimintaa. Emme koskaan päättele: "Mies ampuu, koska mies ampuu".

[QUOTE="vieras";26865929]Todella alan uskoa, että jaettuja normeja ei ole.[/quote]

Se on huolestuttavaa, jos olet sitä mieltä. Se on nimittäin moraalista nihilismiä.

[QUOTE="vieras";26865929]Ollaanko me eri planeetoilla? Itse en olisi julkisesti juonut punaviiniä ruuan kanssa raskaana ollessa. Sen sijaan kävin kaksi kertaa baarissa luullen, että se on ihan hyväksyttävää. Enhän siellä juonut, enkä tehnyt muutenkaan mitään lapselleni haitallista. Kenenkään en huomannut katsovan minua pahasti. Kukaan ei ole kommentoinut asiaa ennen, sen aikana, eikä sen jälkeen.

Luovutan. Huoh. Hyvää yötä.[/QUOTE]

Harvemmin itse tuollaista huomaakaan. Minusta raskaana oleva nainen baarissa on absurdi ja ristiriitainen näky. En ole törmännyt vastaavaan käytökseen tai edes kuullut sellaisesta. Vaikutelmani on, että muissa maissa suhtaudutaan vielä Suomeakin tiukemmin tuollaiseen käytökseen.

1. Toki ravintoloita on erilaisia, mutta kuten aiemmassa kirjoituksessani jo totesin, alunperin puhe oli näistä baareilua harrastavista odottavista äideistä, joku viisas vain veti ravintolat mukaan asiaan. Tuollaisissa ravintoloissa / baareissa joka aiemmassa kuvassa esiintyi, tuskin edes on mitään karaokelaulantoja / tanssilattiaa.

2. Jos ystäväni soittaisi minulle nyt, että lähdenkö ulos hänen kanssaan keskustelemaan asioista, en ensinäkään lähtisi tähän aikaan ulos koska minulla tosiaan on jo jälkikasvua ennestään. Ja harvoin mikään muu paikka kuin baari EI olisi auki ihmisten aikaan.

Siis sen lisäksi, että äiti-ihminen ei esiinny baarissa, hän ei myöskään poistu yöaikaan kotoaan?

Me olemme varmaan jotenkin erilaisia äitejä. Minusta on ihanaa joskus käydä ihan yksinänikin kuutamokävelyillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin;26865961:
Hienostoravintolat, hih. Outoja jakoja sinulla. Minä olen kyllä istunut monet kerrat ihan tavallisen ruokaravintolan terassilla ruoan ja oluen/viinilasillisen kanssa, mukanani mieheni ja lapseni.

Mutta hyvää jatkoa sinulle sinne omalle planeetallesi, minä jatkan mukavaa ja vastuullista odottavan äidin elämää täällä omallani. Jokaisella on omat tapansa rentoutua, niiden myötä jaksaa arjessa paremmin.

Niin, koska edelleenkin ruokaravintolat ovat eri asia kuin baarit / baarien terassit. Nähtävästi meillä tosiaan on jokin kommunikaatio-ongelma, koska sanomani asiat eivät tosiaan näytä menevän perille.

Se, kun sanoin että eräs tuttavani oli poistanut pariskunnan ja pienen lapsen terassilta, kyseessä oli baarin terassi. BAARIN terassi, ei ruokaravintola / sen terassi.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin;26865978:
Siis sen lisäksi, että äiti-ihminen ei esiinny baarissa, hän ei myöskään poistu yöaikaan kotoaan?

Me olemme varmaan jotenkin erilaisia äitejä. Minusta on ihanaa joskus käydä ihan yksinänikin kuutamokävelyillä.

En poistu yöllä kotonta, koska kyseessä on vielä pieni lapsi. Olisi minustakin ihanaa lähteä lenkille vaikka nyt heti, koska se rentouttaa. Mutten voi, koska mieheni ei ole kotona ja lapseni nukkuu. Ja onneksi ei mieheni sentään baareissakaan notku, kun joku tästäkin kysyi aikaisemmin että mitäs sitten? Ei meillä kummallakaan ole tarvetta notkua baareissa minun raskausaikanani, eikä pahemmin muutenkaan. Ehkä meillä on se vaihe jo sitten ohitettu :)

Niin, koska edelleenkin ruokaravintolat ovat eri asia kuin baarit / baarien terassit. Nähtävästi meillä tosiaan on jokin kommunikaatio-ongelma, koska sanomani asiat eivät tosiaan näytä menevän perille.

Se, kun sanoin että eräs tuttavani oli poistanut pariskunnan ja pienen lapsen terassilta, kyseessä oli baarin terassi. BAARIN terassi, ei ruokaravintola / sen terassi.

Eli jos kaverini ottaa kaljan Rosson terassilla, voin mennä seuraksi, koska kyseessä on "hienostoravintola"?

No, pääasia että olemme samaa mieltä asiasta :)

Aivan, koska tämä keskustelu lähti aivan raiteiltakin. Alunperin oli puhe jostakin aivan muusta. Aluksi oli puhe alkoholittomien juomien nauttimisesta, tanssimisesta jne. Nyt se sitten onkin vaihtunut siihen, että mennään johonkin rauhalliseen baariin istumaan ja jutustelemaan. Toki nämä ovat kaksi eri asiaa, meneekö ihminen sellaiseen baariin jonka melutaso ylittää haitallisen rajan sikiön kannalta, vai meneekö hän hiljaiseen kapakkaan, jossa ei ole meteliä.

Tästähän alunperin olikin kyse, ja kun puhetta tuli siitä mikä on sikiölle haitallista ja mikä ei, mielestäni minun esille tuoma huomio siitä, että kovat ja meluisat baarit ovat haitallisia sikiölle sivuutettiin täysin. Kuitenkin tällaista on monesti nähty ja kuultu, että joku äiti on maha pystyssä hillunut yökerhossa kovassa melussa tanssilattialla.

Ja ei, en sano että nimim. vieras olisi näin toiminut, mutta alunperinhän tästä oli puhe kun joku puhui baarissa tanssimisesta ja että sen vuoksi moni siellä käy.

Joku kertoi juoneensa alkoholittoman siiderin baarissa, josta sinä vedit johtopäätöksiä jossain "baarissa hillumisista" ja "huomion hakemisesta". Ja tästä jatkoit, miten kamalan pahapaha on, jos nainen raskaana ollessaan käy ulkona. Ulkona= baarissa/ravintolassa/terassilla/mitäs nimityksiä niitä vielä onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin;26865939:
Miksi tuo "ase" saa kuitenkin olla esillä julkisesti ruokaravintolassa?

Ruokaravintolaan "kuuluu" aterian yhteydessä lasi viiniä eli lasi viiniä ruokaravintolassa ruuan yhteydessä julkisesti ei rinnastu minkäänlaisen aseen hallussapitoon julkisesti. Minusta Suomessakin on raskaana olevalle yleisesti hyväksytympää nauttia lasi viiniä ravintolassa ruuan yhteydessä kuin olla terassilla tai baarissa juomasta riippumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin;26865939:
En ole täällä kausaliteetteja etsimässä. Mutta totta kai normit ovat yhteydessä ideologiaan.

Ne ovat yhteydessä, mutta yhteys on hämärä ja niistä irti rimpuilu ei oikein "toimi". Siksi paatoksesi naisen kontrolloinnista oli minusta vähän naiivia, "ylitiedostavaa".

Yhteistyössä