Facebookin "raskaus/vauvapäivitykset"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tigerina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä päivitin surutta about kaikki raskausasiat alkaen varhaisultrakuvasta. Päivitin suoraan synnytyssalista (vauva syntyi klo 17:35 ja klo 17:38 olen laittanut päivityksen jossa kerron hänen syntyneen - väitän kyllä, ettei tuo kellonaika ihan pidä paikkansa, mutta enivei), päivitin sairaalasta ensin kun vauva oli teholla ja sitten kun hän oli vierihoidossa, ja päivitän myös vauva-asioita ihan just niin paljon kuin sielu sietää.

Ne lukee ja kommentoi, joita kiinnostaa. Kuten kai naamakirjassa yleensäkin, oli aiheena mikä tahansa :)

Sama juttu ja mieluummin mä sinne kerron enemmän elämästä ja perheestäni, kuin esim tänne.

Mua ei haittaa mikään kaverieni päivityksissä, koska mun facebook kaverit on tosiian kaikki kavereita ja sukulaisia joiden juttuja haluankin kuulla ja lukea. Ja kukaan ei laita mitään ns noloa. Kuvat on aina kivoja. Joskus joku juttu on tylsä ja jätän lukimisen kesken, mutta mitään ärsyttävää ei ole ollut. Ihmiset kirjoittaa siellä luenteensa mukaisesti, puheliaat enemmän ja hiljaiset (niinkuin mä) vähemmän. En tajua miksi pitää lukea ja ärsyyntyä, tai miksi pitää kaverina sellaista henkilöä jonka jutuista ei pidä?

Mulla on max 50 kaveria FB:ssa. Ja kaikki päivitykset, joita teen, teen sillai et voisin asian muutenkin ko.joukolle ihmisiä kertoa. Vähän spesiaalimmat jutut puidaan suljetuissa ryhmissä eli mulla on eri kaveriporukoiden kanssa sitten näitä suljettuja ryhmiä vähän enemmän henkilökohtaisia asioita varten. Omasta raskaudestani en ole FB:ssa kirjoittanut mutta kaikki kaverini kyllä jo asiasta tietävät.

Mun mielestä on aika kummallista että miksi kaikki puolitutut pitää hyväksyä kavereiksi, jos ei kerran halua..ja se kaverippirin rajaaminen on yksi oleellisia asioita kun omaa FB-käytöstään rajaa. Eli jos sulla on niitä ala-astekavereita kavereina etkä halua heille kaikkea kertoa, lienee paras perua kaveristatus tai sitten siirtyä suljettuihin ryhmiin.

Kaikkien päivityksiä ei tarvitse lukea eli jos joku kaverisi kirjoittaa vähän turhan paljon ei niin mielenkiintoista asiaa, ne päivitykset voi estää tulemasta siihen seinälle automaattisesti. Mä seuraan vaan noin 10 hlön päivityksiä koko ajan ja loppuja sitten käyn kurkkimassa harvemmin.

Opetelkaa siis käyttämään ja käyttäytymään siellä FB:ssa niin ei tarvitse joka asiaa arvostella täällä...

Kukin päivittäkööt mitä tykkää, eipä niitä ole pakko lukea jos ei kiinnosta.

Kuopus on lapsista ainoa ketä odottaessani olin fb:ssa. Ultrakuvan laitoin kun rv28 käytiin 4d-ultrassa, samalla siis kerroin koko raskaudesta. Yhden kuvan vatsasta laitoin rv37 ja siinä se kuva-anti ennen pienen syntymää. Muuten raskausaiheiset päivitykset mahtuivat varmaan yhden käden sormiin.

Vauvan synnyttyä noita päivityksiä ja kuvia on ollut enemmänkin, samoin myös muista lapsista. Tosin mitään päivittäisiä kommentteja en kirjoita ja välillä voi mennä kuukausi tai pidempäänkin ilman päivityksiä. Mutta tosissaan kun elämä nyt pyörii pitkälti noiden mukuloiden ympärillä niin useimmat fb-jututkin liittyvät luonnollisesti heihin. :D

Vaikka raskausuutisen julkaiseminen tuolla heti testin tehtyään on itselleni vieras ajatus en näe siinä mitään pahaa tai ihmeteltävääkään. Se mitä kieltämättä ihmettelin oli yhden kaverin "raskauskertomus". Ensin hirveät kiroamiset koko raskausuutisesta, sitten kuitenkin odotettiin onnitteluja ja loukkaannuttiin kun ihmiset eivät uskaltaneet onnitella. Sitten pohdinnat abortti vai ei, mieli muuttui vähän väliä ja aborttiin kallistumisen jälkeen pystyi aina hyvällä omallatunnolla ottamaan alkoholiakin. Kaikki pohdinnat lapsen isästä mikä ei sekään ollut ihan varma. Lopulta aborttipäätös ja päivitykset sairaalaa myöten jne.

Minä päivittelen joskus enemmän ja joskus vähemmän ja laitan myös kuvia lapsista ja koirista. Just eilen yksi entinen työkaveri sanoi, että hän aina naureskelee, kun päivittelen noiden lasten tekosia faceen, ovat nimittäin sen verran hauskassa iässä, että keksivät kaikkia kivoja juttuja, etenkin vanhempi lapsista kertoilee mitä ihmeellisimpiä satuja :D

no samanlailla muut laittaa perjantain/viikonlopun päivityksiä "tänään dokaa jee huippu siistii kivaa makeet" asenteella, ja niiden pitäis vai olla super hyödyllisiä ja kaikkia kiinnostavia? mulla on muutenki sellasia fb kavereita jotka on oikeastikin niitä. en ymmärrä näitä jotka heti baarista tultuaan lisäävät jokaisen kaveriksi joille on sanonut moi.. :headwall: sit on yli 500 kaveria ja ollaan niin "super famous" ja vähän ajan päästä itketään ku kaikki tietää sun asiat ja susta juoruillaan.. älä?

jaan sellasia kivoja mutta ehkä suht turhiakin juttuja vain statuksissani et jos jotaki ei kiinnosta niin tuskin super vittuuntuu.

olen huomannut että anoppini ikäiset naiset (50v) useimmiten jakavat ja kertovat jokaisesta kullinluikahduksesta ja peräpukamasta ja hyvä ettei välillä ite saa osaansa niistä tilapäivityksistä, joutuu välillä tosi paljon pohtimaan mitä suustaan päästää ettei kohta joudu lukemaan sitä anopin seinältä :D

ja vika toteamus: kun kaikki ei voi miellyttää. jotkut kauhistelee näitä totuuden torvia ja sitten kuitenkin esim "tänään onki siivouspäivä" status (eli turhake) on tosi ärsyttävä kans. musta tosi yksinkertaista on että poistaa sellaset ihmiset kaverilistalta joiden jutut ärsyttää niin ei tartte itkeä missään sitten kuinka joku on nyt niin sitä. mua yleensä lapsi aiheiset jutut hymyilyttää koska usein niihin sisältyy joku kommellus.

Mä oon semmoista miettiny, et miksi se on aina paha jos statukset koskee lapsia/raskautta, mutta miksi se ei häiritse että kovin monen päivitykset koskee vaikka biletystä?

Mitä sinne niinku pitää päivittää? Mä oon ajatellut, että kukin kertoo siellä omasta elämästään? Kenelle se sillä hetkellä on työ, kenelle sinkkuna juhliminen ja kenelle raskaus/lapset.

Vai pitäiskö sinne laittaa vaan että " olipa kiva päivä " , " tänään ei kiva päivä" jne. Jos kerran ei saa päivittää asioista jotka siitä kivan/ ei kivan teki?

Mä päivitän tosi harvoin, yleensä kun päivitän koskee se lapsia tai jotain mitä olen tehnyt lasten kanssa, koska olen kotona tällä hetkellä ja mun elämä on lasten kanssa olemista nyt. Ja toisaalta, mun sukulaiset haluaa nähdä kuvia yms. lapsista kun harvoin nähdään.

Jos jotain päivityksiä pitää " inhota" niin inhoon niitä jossa salaperäisesti vihjaillaannjostain, muttei kuitenkaan aioita kertoa koko juttua, miksi sitten laittaa ollenkaan! Tyyliin " sain tänään jännän puhelun ;)" ja sitten ei selitetä muuta.

itsellä kaveri joka odottaa esikoistaan. onko muuten mahdollista ekat potkut tuntea rv15??? sellasia ainakin oli päivitellyt.

Se on todella yksilöllistä ja kyllä noilla viikoilla se on jo ihan mahdollistakin.

Useimmat vaan tuntevat ekat kunnon liikkeet vasta lähempänä rv 20, varsinkin esikoistaan odottavat.
Uudelleen raskaana olevat osaavat jo tiedostaa miltä ne vauvan liikkeet tuntuu.

[QUOTE="Vieras";26861799]
Jos jotain päivityksiä pitää " inhota" niin inhoon niitä jossa salaperäisesti vihjaillaannjostain, muttei kuitenkaan aioita kertoa koko juttua, miksi sitten laittaa ollenkaan! Tyyliin " sain tänään jännän puhelun ;)" ja sitten ei selitetä muuta.[/QUOTE]

joo toi on kyllä är-syt-tä-väää!! :D ihminen kun on utelias olento niin sitten sitä yrittää tietty udella että no mitäs nytten? ja sitten vaan että no en voi kertoo hehe niin mitä järkeä oli sit ees mitään vihjailla? kaiken lisäks rakas siskoni on juuri tällästen statusten mestari kirjailija. päivittäin tulee näit "mua niin vituttaa taas toi yks" "nyt on taas syytä hymyyn :) " "että surkeesta sattumasta voikin poikia jotain ihanaa" juttuja ja sitten niitä ei avata ei millään.

Mullakin tasan rv 12, mut katsotaan jos rakenneultran jälkeen kertois julkisesti.
Tytön juttuja olen jakanut yleisesti niin ei tarvi jokaiselle erikseen kertoa. Olen karsinut kaverilistalta "turhat" pois.
En kyllä kirjoita mitään, nyt vauva nukkuu, nyt se kakkas...

Mäki oon pitäny fb-kaverit aika minimissä, onhan siel paljon joita nimeltä tunnen ja ollaan käyty samaa koulua tai samassa harrastuksessa, mutta en näe mitään ideaa pitää kaverilistallaan sellaisia "nimituttuja" et tiiän et joskus ollaan jossain oltu samaan aikaan mut mitään ei koskaan puhuta tai vaihdeta kuulumisia..
Samoin ärsyttää ku vanhat kaverit välil pistäny et "hei mitä kuuluu, siit on aikaa, meidän pitäis mennä joku kerta kahville ni vaihdetaan kunnol kuulumisii" ja sen jälkeen ei koko tyypistä kuulu mitään parhaimmillaan vuoteen. Joten poistan.

Ja ehkä tohon päivitysasiaan, luulen että ainakin omalla kohdallani se on niin asenteesta kiinni et mistä pikkutarkasta päivityksestä ärsyyntyy, kun tietää esim. minkälainen ihminen muuten on luonnoltaan. Toki ihminen on hemmetin utelias olento ja kaikki toki kiinnostaa mut tietty samalla ärsyttää sisäisesti. Silti kyl ite sen verran varovaisesti tuolla sosiaalisessa mediassa liikun et mitään henkilökohtaisuuksia en todellakaan jaa sinne. Ja ymmärrän tietysti että vauva on iso asia ja todella suuri ylpeudenaihe äidille, ja mitä tuossa joku jo kommentoikin, että on hauska lukea taaperoikäisten kohelluksia milloin mistäkin, mutta itse ainakin koen, että jos yhdeltä ihmiseltä on saman päivän aikana tullut vaikka 10+ - päivitystä aiheesta "minun päiväni", niin kyllähän se alkaa kyllästyttämään.

Mutta en todellakaan halua tuomita ketään tai täällä arvostella ihmisten tapoja toimia, tarkoitushan oli vaan herättää keskustelua :)

Jokainen päivittäköön mitä haluaa, ite voi valita kenen päivityksiä lukee ja kenen ei.. Se missä mene raja on muiden ihmisten solvaamisessa. Jotain raskauspäivityksia näkee ja mielumin niitä luen kun mitä joku on ostanut kaupasta. Se on valinta, haluaako ottaa sen riskin että joutuu selittelemään sitten julkisesti jos tulisikin keskenmeno. Tosin aika monelle sitä joutuisi selittelemään ihan ilman faceakin jos raskaus jo näkyisi.

Miulla on nyt menossa 10. raskausviikko ja kauaa enää ei voi pitää salassa, maha jo sen verraan pömpöttää. Ja asiakaspalvelutyössäni ihmiset kyllä kyselee muutenkin kuulumisia. Varmaan jossain vaiheessa päivitän facessa jos nt-utrassa on kaikki hyvin, ei tarvi sitten kenenkään ihmetellä onks se lihonu vai oottaako ;)

Yhteistyössä