Mikä on kun ei suomalainen enää pärjää urheilussa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Diana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ap";26855338]Sopii Taavi Tasalakeille tuo asenne. Jos ei ole lahjoja eikä asennetta, niin pelatkoon sitä kuka tahansa niillä korteilla mitä löytyy. Mutta kuitenkin aina jostain löytyy ne yksilöt, jotka haluavat olla ihan parhaita. Valioyksilöt.

Vaan eipä enää Suomesta.

Ai mitä mä oon tehnyt? Minä ja mun mies olemme maksaneet isot verot. Siitä menee rahaa näidenkin urheilijoiden tukemiseen. Mutta ilmeisesti hukkaan heitettettyjä ovat olleet noi rahat jo vuosikymmeniä.

Omat lapset pyrkivät työurallaan olemaan niin huippuja kuin mahdollista. Urheilijoiksi ei heistä ollut. Ei kaikista ole, mutta kyllä tästäkin kansasta pitäis löytyy sentään jotain 20-30 superhuippua.[/QUOTE]

Superhuippuja urheilun saralta löytyy suomesta satoja, ellei tuhansia.

[QUOTE="ap";26855338]Sopii Taavi Tasalakeille tuo asenne. Jos ei ole lahjoja eikä asennetta, niin pelatkoon sitä kuka tahansa niillä korteilla mitä löytyy. Mutta kuitenkin aina jostain löytyy ne yksilöt, jotka haluavat olla ihan parhaita. Valioyksilöt.

Vaan eipä enää Suomesta.

Ai mitä mä oon tehnyt? Minä ja mun mies olemme maksaneet isot verot. Siitä menee rahaa näidenkin urheilijoiden tukemiseen. Mutta ilmeisesti hukkaan heitettettyjä ovat olleet noi rahat jo vuosikymmeniä.

Omat lapset pyrkivät työurallaan olemaan niin huippuja kuin mahdollista. Urheilijoiksi ei heistä ollut. Ei kaikista ole, mutta kyllä tästäkin kansasta pitäis löytyy sentään jotain 20-30 superhuippua.[/QUOTE]

Juuri tuossa on se vika. Ydinkysymys itse asiassa. Suomalaiset tuntuvat nykyään odottavan, että kaikki mahdollinen kannetaan valmiina eteen, kun kerran on pakko maksaa korkeat verot.

Jaa en tiedä voiko olla kyse siitäkin että nykyään ei oo vanhempien mielsetä enää niin mahtavaa että ala-asteikäiset treenaa kaheksan kertaa viikossa, vaan mieluummin halutaan antaa lasten olla lapsia ja harrastaa vaan harrastusmielessä.
Faktahan kuitenkinnon että tarvitaan aikaimoisia reenimääriä aika monelta lapselta jotta yhdestä sukeutuu mitalitoivo. Itse en haluaisi omaa laatani sellaiseen rääkkiin.

Toinen asia on se että isoissa kaupungeissa joukkuelajit on vieny harrastajia noilta yksilölajeilta. Yleisurheilua, hiihtoa yms harrastetaan lähinnä pienillä paikkakunnilla missä lapsia ei ole tarpeeksi lätkäjoukkueeseen.

[QUOTE="vieras";26855372]Suomalaiset pärjäävät urheilussa: NHL ja KHL ovat täynnä suomalaisia huippuluokkaa olevia miljoonia vuodessa tienaavia urheilijoita.[/QUOTE]

HAH HAH HAH: Suomalaisia on NHL:ssä paljon vähemmän kuin ruotsalaisia, tsekkejä tai venäläisiä. Jopa slovakkeja taitaa olla yhtä paljon isoissa rooleissa. KHL:ssä finskejä kyllä on, mutta se onkin kakkostason sarja verrattuna NHL:ään.

Ottaen huomioon sen, että lätkää ei pelata monessakaan maassa ja sen kuinka kovasti sitä täällä pelataan, on suomalaisia huippuja tosi vähän. Suurin huippukin on vanhoilta hyviltä ajoilta, uusia nuoria on todella vähän (toki niitä on sentäs.)

[QUOTE="vieras";26855377]Tää oli provo, ei kukaan voi olla noin tyhmä ihminen.[/QUOTE]

No oli oli, mutta hiven totuuttakin mukana. Ei tarvitse kuin kuunnella töissä kahvipöytäkeskusteluja, kun nämä penkkiurheilijat kilvan arvostelevat urheilijoita. Irvaillaan ja naureskellaan vaikka itsellä ei edes olisi kykyä juosta muutamaa kilometriä.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Juuri tuossa on se vika. Ydinkysymys itse asiassa. Suomalaiset tuntuvat nykyään odottavan, että kaikki mahdollinen kannetaan valmiina eteen, kun kerran on pakko maksaa korkeat verot.

Tää menee vähän ot:ksi mutta tää on periaate ihan kaikessa nykyään. Lasten leirikouluun pitäisi kerätä rahaa, kaikki vanhemmat ovat sitä mieltä että lasten pitäisi oppia rahan arvo. Sitten kun sanotaan että vanhempien pitäisi lasten kanssa mennä myymään talkoomakkaraa niin johan alkaa älämölö! "Me maksetaan mielummin 100e/kk suoraan tilille ettei tarvitse lähteä sitä makkaraa myymään. Kun on kaikkea muutakin, ei mulla tommoseen aika riitä..." Että näin. Suomalaiset aikuiset eivät VIITSI, vaan maksavat mielummin. Ihmekös se sitten että se tarttuu lapsiinkin. Kun sillä maksamisella sitten vielä saisi pari ihmistä voittamaan siten niitä mitalejakin...

[QUOTE="ap";26855338]Ei kaikista ole, mutta kyllä tästäkin kansasta pitäis löytyy sentään jotain 20-30 superhuippua.[/QUOTE]

Jos otetaan tavoitteeksi 20 superhuippua: voidaan ajatella että ainakin puolet heistä ovat joukkuelajeissa, mutta se ei auta, jos meillä on muutama hyvä jalkapalloilija, kun ei ole sitä koko joukkuetta, osa superhuipuista taas on lajeissa, joka ei ole olympialaji (Suomella menestystä autourheilussa ja suunnistuksessa). Eihän tässä kauhean montaa mitalitoivoa jää, vaikka superhuippuja löytyisikin tuo 20.

Lisäksi nykyään ei urheilu-uraan panosteta samalla tavalla kuin ennen. On muitakin vaihtoehtoja kuin koko elämän kestävä treenaaminen. Useille Afrikkalaisille urheilu ja menestys siinä on ainoa vaihtoehto esim. kohottaa elintasoa ja parantaa elämänlaatua. Suomalaisilla on ilmainen koulutus ja elintasosta saa hyvän tekemällä jotain perusduunia 40 h/vko. Silloin myös tahto voittaa on aivan erilainen.

Tietysti osasyynsä on rahoituksella. Onko rahaa tarpeeksi? Jääkö se byrokratian rattaisiin urheilupomoille vai tuleeko se urheilijalle?

[QUOTE="ap";26855395]HAH HAH HAH: Suomalaisia on NHL:ssä paljon vähemmän kuin ruotsalaisia, tsekkejä tai venäläisiä. Jopa slovakkeja taitaa olla yhtä paljon isoissa rooleissa. KHL:ssä finskejä kyllä on, mutta se onkin kakkostason sarja verrattuna NHL:ään.

Ottaen huomioon sen, että lätkää ei pelata monessakaan maassa ja sen kuinka kovasti sitä täällä pelataan, on suomalaisia huippuja tosi vähän. Suurin huippukin on vanhoilta hyviltä ajoilta, uusia nuoria on todella vähän (toki niitä on sentäs.)[/QUOTE]

Suomen väkiluku 5 408 917
Ruotsin väkiluku 9 495 113
Tshekin väkiluku 10 211 904
Venäjän väkiluku 142 905 208

Yksi syy on myös se, että Suomessa "tuhlataan" huippulahjakkuuksia pesäpalloon ja muihin vastaaviin joukkuelajeihin, joissa ei koskaan tulla pääsemään maailman huipulle. Tai no, pesäpallossahan siellä ollaan varmasti aina. :D

Pesäpallo on aivan mahtava laji, mutta luulen, että monestakin huippupesäpalloilijasta olisi voinut tulla huippu-urheilija jossain muussakin lajissa. Minä en pidä sitä tuhlauksena, mutta jos tavoitteena on vain pärjätä maailmalla, ei pesäpalloa kannattaisi pelata. Samoin jalkapallo on Suomessa vähän kyseenalainen laji. Yksittäinen urheilija voi päästä huipulle, mutta tälle rakkaalle isänmaallemme sillä saa mainetta vähän heikonlaisesti.

[QUOTE="vieras";26855401]No oli oli, mutta hiven totuuttakin mukana. Ei tarvitse kuin kuunnella töissä kahvipöytäkeskusteluja, kun nämä penkkiurheilijat kilvan arvostelevat urheilijoita. Irvaillaan ja naureskellaan vaikka itsellä ei edes olisi kykyä juosta muutamaa kilometriä.[/QUOTE]

Ikään kuin ne urheilijat eivät niitä veroja joudu maksamaan... Että mua pistää vihaksi ihmiset jotka istuvat leveällä takamuksellaan ja arvostelevat!

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Eikös Suomi kahminut yleisurheilussa mitaleja vuosina kivi ja kirves ennenkuin afrikan maat edes osallistui koko kisoihin? Suomessa myös aika vähän afrikkalaisia sukujuuria omaavia ihmisiä väestömäärään nähden. Ainakaan juoksulajeissa ei paljon vaaleaihoiset ole menestyneet.

Ja onhan se asentaastakin. Itse olen entinen huippu-urheilija (mm-kisoissa ja em-kisoissa kilpaillut), mutta lopetin kisailun koska yliopisto ja iltatyöt vei aikaa ja perustimme perheen. Koko elämäni on ollut aika tavallista ja ei noilla saavutuksillani urheilussa ole Suomessa oikein mitään arvoa paitsi itselle. Työhaastattelussa ja CV:ssä olen asiasta maininnut. Rahaa vaan meni eikä tullut ollenkaan.

[QUOTE="vieras";26855446]Eikös Suomi kahminut yleisurheilussa mitaleja vuosina kivi ja kirves ennenkuin afrikan maat edes osallistui koko kisoihin?
[/QUOTE]

Tuota minäkin arvelin, mutta en ollut niin varma, että olisin uskaltanut sen tänne kirjoittaa.

Vai niin niitä maailman parhaita urheilijoita tehdään, että maksetaan veroja. Vautsi.

Ap, oikeesti, älä kirjoita tänne enää mitään, teet vain itsestäsi naurunalaisen.

Urheilijoilla asenteessa vikaa. Jos jo finaalipaikka on voitto niin mitä enää tarvitsee tavoitella. "Voitto olisi bonus". Finaalipaikan pitäisi olla itsestään selvä asia. Koko kisoihin lähtö sillä asenteella, että finaaliin mennään ja vasta mitali on se todellinen voitto. Eikä sinne mennä kokeilemaan mihin rahkeet riittää ja vaan mennään hakemaan sitä voittoa. Uskotaan voittoon. Miettikää jotain Usain Boltia, sanooko hän että parhaani teen ja katsotaan mihin se riittää. Ei. Bolt menee voittamaan.

Vaan eipä enää Suomesta.

Sen verran voi vielä kommentoida että sitten kun sun lapsesi ovat perustaneet uuden Nokian niin sitten voit sanoa heidän onnistuneen työurillaan yhtä hyvin kuin suomalainen olympiamitalisti. Miksi sinun lapsillesi riittäisi tuo "niin hyvin kuin mahdollista" kun suomalaisilta urheilijoilta vaadit ihmetekoja??

[QUOTE="ap";26855395]HAH HAH HAH: Suomalaisia on NHL:ssä paljon vähemmän kuin ruotsalaisia, tsekkejä tai venäläisiä. Jopa slovakkeja taitaa olla yhtä paljon isoissa rooleissa. KHL:ssä finskejä kyllä on, mutta se onkin kakkostason sarja verrattuna NHL:ään.

Ottaen huomioon sen, että lätkää ei pelata monessakaan maassa ja sen kuinka kovasti sitä täällä pelataan, on suomalaisia huippuja tosi vähän. Suurin huippukin on vanhoilta hyviltä ajoilta, uusia nuoria on todella vähän (toki niitä on sentäs.)[/QUOTE]

Oletko sattunut huomaamaan sellaista seikkaa, että venäläiset ovat 20 kertaa suurempi kansa kuin suomalaiset, eli suhteellisesti laskien NHL:ssä pitäisi olla 20 joukkueellista venäläisiä jos pelaajien määrää aletaan suhteuttaa suomalaisten ja venäläisten väkilukuun.

KHL:ssä muuten maksetaan tällä hetkellä isompia palkkoja kuin NHL:ssä. Ei se ole meidän vika jos kaikkialla ei haluta pelaa jäkistä.

[QUOTE="vieras";26855504]Urheilijoilla asenteessa vikaa. Jos jo finaalipaikka on voitto niin mitä enää tarvitsee tavoitella. "Voitto olisi bonus". Finaalipaikan pitäisi olla itsestään selvä asia. Koko kisoihin lähtö sillä asenteella, että finaaliin mennään ja vasta mitali on se todellinen voitto. Eikä sinne mennä kokeilemaan mihin rahkeet riittää ja vaan mennään hakemaan sitä voittoa. Uskotaan voittoon. Miettikää jotain Usain Boltia, sanooko hän että parhaani teen ja katsotaan mihin se riittää. Ei. Bolt menee voittamaan.[/QUOTE]

Vähän olis kisoissa osallistujia jos vain bolttien sallittaisiin asettautua starttiviivalle.

Kyllä suomalaiset pärjäävät, mutta eivät välttämättä vaan enää niissä ihan perinteisimmissä urheiluksi koetuissa lajeissa. Suunnistajatkin tuovat joka vuosi mitaleita ja hyviä sijoituksia ulkomailta, mutta eihän niitä juurikaan suuren yleisön parissa noteerata. Mistään huippupalkkioista puhumattakaan.

[QUOTE="vieras";26855530]Vähän olis kisoissa osallistujia jos vain bolttien sallittaisiin asettautua starttiviivalle.[/QUOTE]

No en sitä tarkoittanutkaan, vaan että suomalaiset voisivat ottaa mallia Boltin asenteesta. Suomalaiset muutenkin ovat jotenkin kunnianhimottomia, keskinkertainen suoritus riittää. Ja media hehkuttaa etukäteen mitalitoivoja ja jälkeenpäin kaikki onkin fiasko ja pettymys. Varmaan tuntuu tuokin urheilijoista kivalta.

[QUOTE="vieras";26855547]No en sitä tarkoittanutkaan, vaan että suomalaiset voisivat ottaa mallia Boltin asenteesta. Suomalaiset muutenkin ovat jotenkin kunnianhimottomia, keskinkertainen suoritus riittää. Ja media hehkuttaa etukäteen mitalitoivoja ja jälkeenpäin kaikki onkin fiasko ja pettymys. Varmaan tuntuu tuokin urheilijoista kivalta.[/QUOTE]

No vähän on huono esimerkki, boltin jopa ylimielinen käytös on seurausta siitä, miten ylivoimainen hän on muihin verrattuna.