"Lapselle on tarjolla lämmin ateria joka päivä."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koulutulokkaan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Varmaankin teillä katoavat.

Jos kuitenkin puhutaan yleisellä tasolla, niin perheen yhteisten aterioiden merkitys on erityisesti teini-ikäisille tärkeää, sillä se saattaa olla päivän ainoa hetki, jolloin lapset ja aikuiset tapaavat toisiaan.

Pienemmätkin lapset hyöytyvät siitä, koska yhdessä syöden lapset oppivat hyviä ruokailutapoja, jos vanhemmat antavat mallia siihen.

Yhdessä syöminen edistää myös aterioiden monipuolisuutta. Monet viitsivät koota kokonaisemman aterian kasviksineen tarjolle, kun syöjiä on useampia.

[QUOTE="Vieras";26852074]Hyvin nuo kurkkutikut, paprikasiivut, porkkanapalat tai vaikka valmiiksi pilkottu salaatti katoavat keittiön pöydältä. Henkilökohtaisia kuulumisia ei monilapsiessa perheessä ruokapöydässä kerrota.[/QUOTE]

[QUOTE="Vieras";26852108]Ihmettely riitä, pitää myös paheksua ja olla huolissaan.[/QUOTE]

Ilman muuta! Ja oikein jos tahtoo kansalaisvelvollisuutensa kunnolla täyttää, voi juoruta asioist eteenpäin niille, joille se ei ollenkaan kuulu. Vasta sitten voi painaa päänsä illalla tyynyyn ja ajatella, että nyt on päivä hyvin eletty.

[QUOTE="aapee";26852073]No jo, mutta jos kysytään mitgä sitten syöt, niin onhan se eri vastaus kuin vehnäpaahtoleipää ja hilloa.[/QUOTE]

Ok, no hyvä että siellä on tällaiset tarkentavat lisäkysymykset. Mä en ajatellut asiaa, kun en ole noita lappuja nähnyt.

Meillä ei vielä kouluikäinen, mutta hävettää kun lapsi syö hoidossa todella, todella paljon. Etenkin maanantaisin. Ihan kuin sitä pidettäisiin kotona nälässä.. Vaikka todellisuudessa tykkää vaan enemmän hoitopaikan ruuista :D Kotiruoka on minusta ihan hyvää, mutta lapsen mielestä ei, tykkäisi syödä kotona vain juurikin eineksiä. Monesti olen sitten saanut hoitopaikassa kuulla kuinka lapsi on syönyt niin ja niin paljon, en tiedä ovatko jo jotenkin huolissaan siitä?

Minä taas joskus vitsailin ryhmän LTO:lle, että pitäiskö mun olla nyt sitten huolissaan, että pk:ssa ei tarjota ruokaa, kun meidän lapsi on nälkäinen kuin susi sieltä tullessaan ja tuntuu, että viikonloppuisin mikään määrä ei riitä...

[QUOTE="hmm";26852170]Meillä ei vielä kouluikäinen, mutta hävettää kun lapsi syö hoidossa todella, todella paljon. Etenkin maanantaisin. Ihan kuin sitä pidettäisiin kotona nälässä.. Vaikka todellisuudessa tykkää vaan enemmän hoitopaikan ruuista :D Kotiruoka on minusta ihan hyvää, mutta lapsen mielestä ei, tykkäisi syödä kotona vain juurikin eineksiä. Monesti olen sitten saanut hoitopaikassa kuulla kuinka lapsi on syönyt niin ja niin paljon, en tiedä ovatko jo jotenkin huolissaan siitä?[/QUOTE]

[QUOTE="hmm";26852170]Meillä ei vielä kouluikäinen, mutta hävettää kun lapsi syö hoidossa todella, todella paljon. Etenkin maanantaisin. Ihan kuin sitä pidettäisiin kotona nälässä.. Vaikka todellisuudessa tykkää vaan enemmän hoitopaikan ruuista :D Kotiruoka on minusta ihan hyvää, mutta lapsen mielestä ei, tykkäisi syödä kotona vain juurikin eineksiä. Monesti olen sitten saanut hoitopaikassa kuulla kuinka lapsi on syönyt niin ja niin paljon, en tiedä ovatko jo jotenkin huolissaan siitä?[/QUOTE]

Minunkin nuorimmaiseni (4v) syö aina hoidossa kauheat määrät ja kotona nirsoilee. Olen tulkinnut, että hän ei ole siksi hoikistunutkaan niin reippaaseen tahtiin kuin siskonsa, että hän aloitti päiväkodin nuorimpana ja syö siellä kuin hevonen.

Nyt pitkällä kesälomalla olen keittänyt ehkä viitenä aamuna seitsemästä puuroa, eikä maistu vaikka päiväkodissa kyllä maistuu. Päiväkodin puuro on kuulemma parempaa :D

Toivon että tuollaiset lomakkeet saavat vanhemmat miettimään asioita. Eräässä pienituloisessa tuttavaperheessä ei lapsille yleensä tarjota lämmintä ruokaa koulun jälkeen, paitsi Hesessä joskus käyvät. Heillä sen sijaan käydään paljon Ärrällä ja lapsilla on kauppareissun jälkeen aina karkkia. Minullakin on vähän rahaa, eikä todellakaan ole varaa käydä kioskilla ostoksilla eikä juuri Hesessäkään. Jauhelihakeittoa ja ruisleipää (jonkun mainitsemaan edullista ruokaa) meillä oli juuri parina päivänä lounaaksi, juuri se edullisuuden vuoksi.

[QUOTE="aapee";26852006]Se ei kai viittaa siihen syömisen terveellisyyteen, vaan että antaa mallia esim. salaatttien syömisessä, ja että se olisi kiireetön yhdessäolon hetki jossa voi jutella kuulumisia.[/QUOTE]

Monissa perheissä on vaan arkena niin eri rytmit; vanhempien työajat, lasten harrastukset jne. että yhteisen ruokailuajan järjestäminen saattaa olla haasteellista.

Viikonloppuina tai muina vapaapäivinä voikin sitten ruokailla helpommin yhdessä :)

Toki tilanne on eri jos perheessä onvain yksi työssäkäyvä ja kotihoidossa olevat lapset.
Silloin meilläkin istuttiin yhdessä päivälisellä...

Viimeksi muokattu:
Joo, ei meilläkään onnistu läheskään joka päivä. Itse menen kerran viikossa suoraan töistä yhteen liikuntaharrastukseen ja miehellä on myös välillä iltaisin menoja.

Joskus ei ehditä pitkään aikaankaan yhdessä pöytään, kun lapsella on ollut uimakoulua (on usein ma-ti ja seuraavalla viikolla ma-ke tai to-pe ja seuraavalla viikolla ke-pe) ja otan vaan jotkut eväät lapselle mukaan ja suoraan pk:sta, uimisen jälkeen sitten kotona joku lämmin ateria.

Monissa perheissä on vaan arkena niin eri rytmit; vanhempien työajat, lasten harrastukset jne. että yhteisen ruokailuajan järjestäminen saattaa olla haasteellista.

Viikonloppuina tai muina vapaapäivinä voikin sitten ruokailla helpommin yhdessä :)

Toki tilanne on eri jos perheessä onvain yksi työssäkäyvä ja kotihoidossa olevat lapset.
Silloin meilläkin istuttiin yhdessä päivälisellä...

Tarjotaan ja tehdään ruokaa. Mutta kun niill pennuille ei aina kelpaa se ruoka mitä on tehnyt. Syödään sitten ruoan sijasta leipää, jogurttia yms. Pakostikin kääntyy Saarioisten makaroonilaatikkoon, kun se on ainoa joka menee.

:Lappu siis jaettiin koulutulokkaiden terveystarkastuksessa. Veikkaan että niin pienten lasten kohdalla aika harva on ilman hoitajaa 20-22 asti.

[QUOTE="vieras";26852410]Eihän kaikissa perheissä ole vanhemmat aina paikalla siihen aikaan kun syötäis toinen lämmin ateria.
Saattavat tulla töistä vasta esim klo 20-22.[/QUOTE]

Mun lapsuudessa meillä ei syöty iltaisin lämmintä ruokaa. Hyvin selvisin, enkä nälkää nähnyt. Ei oltu ongelmaperhe eikä ollut mitään elämänhallintaongelmia tms., minkälaisiksi jo ehditte meidät luokitella. :D

Omakotitalo, rajat ja rakkautta, kaksi autoa, mökki jne. Ihan normaaliperhe.

Meillä useimmiten on. Joskus jos on nukuttu koko porukka pitkään (9-10) ja aamiainen on en emmän kuin brunssi, eli tarjolla on ollut monenlaista ja mm. munakasta, niin saattaa olla että se kuittaa lounaankin ja välillä on joku välipala tyyliin karjalanpiirakka ja hedelmä, tai litra herneitä (hoikka lapseni voi napostella sen verran putkeen) ja sitten illemmalla "oikea ateria".

Esim. viime sunnuntaina mies teki lättyjä aamulla ja sen jälkeen lähdettiin uimaan ja siellä oli vain eväitä ja illalla syötiin 17 aikaan kunnon ruoka.

Meillä tosin syö puuroa useimmiten aamuisin ja aika usein iltaisinkin, ja koulussa tai pk:ssahan ne ovat lounaita, joten lapsi voi syödä meillä 3-4 lämmintä ateriaa päivässä, jos puurot lasketaan.

[QUOTE="gemma";26852427]onko teillä viikonloppuisinkin kaksi lämmintä ateriaa??[/QUOTE]

[QUOTE="aapee";26851888]Tai ehkä miettivät, että kannattaisi parantaa tapojaan.

Asiaa pitäisi kysyä lapselta ilman vanhempien läsnäoloa. Tyyliin "kun tulet eskarista kotiin, mitä te syötte? Syöttekö koko perhe yhdessä? Mikä on lempiruokasi?" Siis näiltä jotka vasta nyt menervät kouluun.[/QUOTE]

No me ainakin sisarusten kanssa valehdeltiin ihan sujuvasti siitä asiasta, kun koulussa kyseltiin lempiruokia tai mitä söitte eilen tai syöttekö yhdessä. Jo ekalla tai eskarissa.

Valehdeltiin siksi, että me kaikki hävettiin jo pieninä sitä, että meillä ei todellakaan ollut lämmintä ruokaa tarjolla kuin hyvin harvoin.

Ei lapsi ajattele niin, että vanhemmat tekee väärin, vaan niin että hänessä on itsessään jotain hävettävää, kun vanhemmat ei jaksa huolehtia.

Sama juttu meillä, lapsi syö todella paljon hoidossa. Kyseltiin tuossa vähän aikaa sitten, että onko jo ikävä päikkyyn, kun on ollut lomalla yli kaksi kuukautta. Vastasi että ei muuten, mutta siellä on niin hyviä ruokia että niitä on ikävä :D

Ja ihan normaaleita annoksia syö täällä kotona.

Onpa surullista kuulla, että osasitte valehdella noin jo pieninä :(. Ajattelin että jos neutraalisti kysyy, niin lapsi paljastaa vanhingossa, jos ilta-ateria on itse tehty voileipä.

[QUOTE="vieraana";26852509]No me ainakin sisarusten kanssa valehdeltiin ihan sujuvasti siitä asiasta, kun koulussa kyseltiin lempiruokia tai mitä söitte eilen tai syöttekö yhdessä. Jo ekalla tai eskarissa.

Valehdeltiin siksi, että me kaikki hävettiin jo pieninä sitä, että meillä ei todellakaan ollut lämmintä ruokaa tarjolla kuin hyvin harvoin.

Ei lapsi ajattele niin, että vanhemmat tekee väärin, vaan niin että hänessä on itsessään jotain hävettävää, kun vanhemmat ei jaksa huolehtia.[/QUOTE]

[QUOTE="aapee";26852544]Onpa surullista kuulla, että osasitte valehdella noin jo pieninä :(. Ajattelin että jos neutraalisti kysyy, niin lapsi paljastaa vanhingossa, jos ilta-ateria on itse tehty voileipä.[/QUOTE]

Kyllä kuule suurin osa tuon ikäisistä osaa valehdella...

Meillä vasta päiväkoti-ikäinen, mutta ei syödä koko perheellä yhdessä ateriaa arkisin kuin harvoin. Ollaan onnistuttu järjestelemään työaikamme niin, että mies on aamulla lapsen kanssa ja voi viedä myöhemmin hoitoon ja minä haen iltapäivästä, joten lapsen hoitoajat ovat lyhemmät. Tästä seurauksena on se, että minä en ole aamuisin kotona ja mies tulee usein vasta iltapalalle. Väitän kuitenkin, että tämä on lapsella paljon parempi ratkaisu, kun ehtii viettämään enemmän aikaa meidän kanssamme, kuin että olisimme samassa rytmissä, jolloin lapsen hoitopäivät olisivat pidemmät, vaikka sitten ehtisimmekin koko perhe yhdessä päivälliselle.

[QUOTE="aapee";26852544]Onpa surullista kuulla, että osasitte valehdella noin jo pieninä :(. Ajattelin että jos neutraalisti kysyy, niin lapsi paljastaa vanhingossa, jos ilta-ateria on itse tehty voileipä.[/QUOTE]

Voi valehdella tai sitten ei vaan muista, mitä on syönyt. Eivät meidän lapset muista, mitä koulussa on tarjottu eivätkä varmaan muista kotiruokiakaan.

Jaa, meillä ei. On yrittänyt mutta ei ole suurta lahjakkuutta asiaan. Meillä kyllä paljastuisi kaikki, jos joku tuollainen aikuinen kuin terkkari kysyisi silleen neutraalisti perheen asioita.

[QUOTE="vieras";26852553]Kyllä kuule suurin osa tuon ikäisistä osaa valehdella...[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";26852124]Ilman muuta! Ja oikein jos tahtoo kansalaisvelvollisuutensa kunnolla täyttää, voi juoruta asioist eteenpäin niille, joille se ei ollenkaan kuulu. Vasta sitten voi painaa päänsä illalla tyynyyn ja ajatella, että nyt on päivä hyvin eletty.[/QUOTE]

Sori, en harrasta juoruilua. Jos jokin asia ihmetyttää, osaan ihmetellä yksinäänkin. Tosin perheet missä ruoka korvataan usein herkuilla, tai syödään mitä sattuu. Niistä on aiheellistakin puhua.

Lapsen perusoikeuksiin kuuluu kunnon ruoka, ja ihme jos joku siitäkin saa herneen nekkuun!:whistle:

Sori, en harrasta juoruilua. Jos jokin asia ihmetyttää, osaan ihmetellä yksinäänkin. Tosin perheet missä ruoka korvataan usein herkuilla, tai syödään mitä sattuu. Niistä on aiheellistakin puhua.

Lapsen perusoikeuksiin kuuluu kunnon ruoka, ja ihme jos joku siitäkin saa herneen nekkuun!:whistle:

Sorry, luulin edellistä vastaustasi sarkasmiksi, tutkani petti. Pahoittelen.

Yhteistyössä