Vain yksi lämmin ateria lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
mun mielestä kasvava lapsi tarvitsee kaksi lämmintä ateriaa päivässä, eli todellakin teen joka ilta ruokaa. vanhempi lapsi syö usein 3 lämmintä ateriaa. myös viikonloppuisin on aina lounas ja päivällinen.

mä en ymmärrä tätä "lämmin ateria" hysteriaa. kyllä niitä muitakin ruokia/syömisiä on joilla saadaan kasvavalle lapselle ihan tarpeeksi energiaa. vai meineetko et tää meidän suomen ruokaohjeistus on ainoa oikea mikä maailmalta löytyy?

Mä kans ihmettelen tätä, että miten se, että ruoka on lämmin tekee siitä paremman?
Ja minä taas ymmärrän että kun puhutaan LÄMPIMÄSTÄ ateriasta sillä tarkoitetaan esim. perunaa ja lihaa, tai riisiä ja lihaa salaatin, raasteen ym. kera. Ei siis mitää mikrossa lämmitettyä pizzaa tms.

Eli se, että lautasella on perunaa, lihaa ja salaattia on huomattavasti parempi ruoka kuin, että että lautasella olisi kuitupitoista leipää, lihaa ja salaattia?
No ei... vaan siis minä, hölmö, luulen että kun puhutaan lämpimästä ruuasta puhutaan samalla terveelisestä ruuasta. Ja tajuan mainiostai että se kuituleipä ym. on myös terveellistä vaikka onkin kylmää. Älkää nyt tahallaan ymmärtäkö väärin! Ja toki se lämmitettykin ruoka voi olla epäterveellistä, mutta kuten jo kerroin minun sanavarastossani lämminateria= terveellinen ateria.

Alkuperäinen kirjoittaja lämmin pottu parempaa kuin kylmä:
No kyllähän tosiaan lämpimät perunat tai riisi ON parempaa kuin sama kylmänä :)
Ettekö te jotka ette välttämättä syö itse OLLENKAAN lämmintä ateriaa, välitä minkä mallin annatte lapsillenne? Ei se ehkä nyt haittaa mut myöhemmin...

Kuinka niin? Samaa tavaraa ne ovat vaikka olisivat kuinka lämpimiä tai kuinka kylmiä tahansa. Niin ja perunan voisi kyllä korvata paremmalla bataatilla.

Alkuperäinen kirjoittaja hmpf:
Ettekö te jotka ette välttämättä syö itse OLLENKAAN lämmintä ateriaa, välitä minkä mallin annatte lapsillenne? Ei se ehkä nyt haittaa mut myöhemmin...

Kuinka niin? Samaa tavaraa ne ovat vaikka olisivat kuinka lämpimiä tai kuinka kylmiä tahansa. Niin ja perunan voisi kyllä korvata paremmalla bataatilla.

No kyllä minä ainakin syön mieluummin bataattia lämpimänä kuin kylmänä.. Eri asia voi tietty olla sulle.

Joo saattaahan nuo vähän ihmetellä, kun syksyllä ja talvella äiti syö kaiken minkä kiinni saa, ja kevään tullen ei juuri mitään! :D Vielä eivät ole tosin kummastelleet, ja sitten kun ovat vanhempia, asian voi heille selittää.

Kyllä sen näkee lasten nälästä, että kuka ei kotona saa kunnon sapuskaa. Varsinkin viikonloppujen jälkeen nämä "rytmittömät" lapset ovat todella nälkäisiä! Kyllä lapsilla pitää olla säännöllinen ja terveellinen ateriarytmi eikä siihen kuulu päivällisen sijasta vain jogurtti/banaani ja karjalanpiirakka! Einespizzoista puhumattakaan.

Meillä syödään ilta-ja aamupuuro, sekä lisäksi myös kaksi lämmintäateriaa. Välipalat on hiukan epäsäännölliset :/ Mitä te muut annatte välipalaksi? Mä annan hedelmiä ja viiliä tms...

Miksei sitä ruokaa voi tehdä edellisenä päivänä niin paljon, että riittää lapselle lounaaksi seuraavalle päivälle? Näin meillä tehdään... eikä tarvi tehdä kuin se yksi ruoka per päivä...

Meillä on yksi lämmin ateria, vaikka olenkin lasten kanssa kotona. Varsinkin 1v on semmonen ronkeli, että ei mitään meinaa syödä :/ Aamulla ja illalla syödään puurot, päiväsemmällä jotain välipalaa ja lämmin ruoka 2-3 aikaan. Sit kuuden pintaan oon tehny jotain tuhdimpaa välipalaa, esim. pitsaa, täytettyjä lettuja tai pannaria ja vanhemmat lapset saattavat syödä joskus harvoin samaa lämmintä ruokaa, mitä aiemmin, kun isäntä tulee töistä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
En mä voi kuin ihmetellä näitä perheitä, joissa vanhemmat syövät töissä ja lapset koulussa/päiväkodissa lounaan ja se on päivän ainut lämmin ateria
:-0 Onhan siinä oma hommansa keittää ne perunat ja riisit ja kastikkeet vielä työpäivän jälkeen, mutta kyllä minä äitinä tuntisin piston sydämessäni, jos jättäisin lapset iltaisin vain välipalojen varaan :/ Monelle lämmin ruoka on vain mikrossa lämmitetty karjalanpiirakka!

Meillä ainakin on aina syöty ne 2 lämmintä ateriaa aamupalan ja välipalan ja iltapalan lisäksi. Kyllähän leipäviipale käy välipalaksi tai iltapalaksi, mutta ei se päivällistä korvaa.

Olenko vanhanaikainen hörhö vai mistä johtuu, että moni ei ymmärrä sitä, että vielä illaksi teen perheelle lämpöisen aterian?

ei kai siinä mitään hommaa ole laittaa kerran päivässä ruokaa pöytään. kai sitä jo itselläkin on nälkä. työtä se ruoanlaittaminen oli vaan kotiäitiaikana kun just kun sai yhden ruokailun jäljet siivottua piti aloittaa toinen rumba...

Mun kaverin mielestä karjalanpiirakka esim nakilla höystettynä korvaa lämpimän aterian. Mun mielesä sille ei ole niin väliä onko ruoka kylmää vai lämmintä, mutta näissä karjalanpiirakoissa ja muissa vastaavissa välipaloissa ei ole kovin paljon ravintoarvoa. Mä olisin enemmänkin huolissani siitä kuin ruuan lämpimyydestä. Esimerkiksi tonnikalasalaatti, jossa kasvisten ja kalan lisäksi munaa ja riisiä/pastaa, on ihan hyvä ateria, vaikka sen söisikin kylmänä.

Mä olen nyt opetellut laittamaan kaksi lämmintä ateriaa päivässä, ja koko porukalla on annoskoot pienetyneet reilusti. Eli eivät nuo sen enempää suostu syömään vaikka useammin on ruokaa tarjolla.

Me syömme arkisin kaksi lämmintä ateriaa, mutta viikonloppuisin ja loma-aikaan vain yhden ja senkin vasta kello 19 tienoilla. Olemme terveitä ja sopusuhtaisia koko perhe.

Niin siis kunnolliseen ja terveelliseen ruokavalioon päivittäin ei tarvitse kuulua kahta LÄMMINTÄ ateriaa päivässä. Kun on ihan sellaisiakin ruokia, jotka lasketaan kyllä lounaaksi/päivälliseksi ilman, että on lämmin. Eikä mitään kylmää perunaa ja riisiä, niin kuin joku valopää jo ehti väläyttää!! Mutta teille suomslaismammoille on vaan iskostunut aivoihin että oikea ruoka on vain lämmintä. Ja toisekseen peruna tai pasta tai riisi on aika hiilihydraattipitoisia, ei snekin puolesta olisi ihan hyvä syödä joatin muuta kuin kaksi kertaa päivässä noita!!

Ja kyllä, tiedän näistä jutuista taatusti enemmän kuin keksiverto perheenäiti. Ihan jo oamn työni puolesta!

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Kyllä sen näkee lasten nälästä, että kuka ei kotona saa kunnon sapuskaa. Varsinkin viikonloppujen jälkeen nämä "rytmittömät" lapset ovat todella nälkäisiä! Kyllä lapsilla pitää olla säännöllinen ja terveellinen ateriarytmi eikä siihen kuulu päivällisen sijasta vain jogurtti/banaani ja karjalanpiirakka! Einespizzoista puhumattakaan.

Joo, mutta terveellinenkään ateriarytmi ei välttämättä tarkoita kahta lämmintä ateriaa päivässä.

Niin siis kunnolliseen ja terveelliseen ruokavalioon päivittäin ei tarvitse kuulua kahta LÄMMINTÄ ateriaa päivässä. Kun on ihan sellaisiakin ruokia, jotka lasketaan kyllä lounaaksi/päivälliseksi ilman, että on lämmin. Eikä mitään kylmää perunaa ja riisiä, niin kuin joku valopää jo ehti väläyttää!! Mutta teille suomslaismammoille on vaan iskostunut aivoihin että oikea ruoka on vain lämmintä. Ja toisekseen peruna tai pasta tai riisi on aika hiilihydraattipitoisia, ei snekin puolesta olisi ihan hyvä syödä joatin muuta kuin kaksi kertaa päivässä noita!!

Ja kyllä, tiedän näistä jutuista taatusti enemmän kuin keksiverto perheenäiti. Ihan jo oamn työni puolesta!

nuo ruuat jotka lasketaan lounaaksi/päivälliseksi ilman, että ovat lämpimiä?
Voishan niitä välillä sellasiakin syödä.

No kerro sitten mikä sun mielestä on hyvää ruokaa? Onko se ok, että moni korvaa aterian karjalanpiirakalla tai einespitsalla tai syö paljon leipää.

Meillä arkena lapset saavat 2 lämmintä ateriaa aina. Ja se päivällinen on itselleni se ainoa lämmin ateria päivässä, yleensä. Joskus töissä syön ihan oikeaa ruokaa, mutta yleensä vain leipää tms. Viikonloppuisin aamupala venyy melkeinpä lounasaikaan, joten yksi lämmin ruoka vain on, iltapäivällä. Kovin tarkkoja ruoka-ajoista ei olla koskaan oltukaan. Toki silloin kun lapset oli pieniä, ruoka-ajat olivat säännöllisempiä ja syötiin useammin (siis lapset söivät).

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

No kerro sitten mikä sun mielestä on hyvää ruokaa? Onko se ok, että moni korvaa aterian karjalanpiirakalla tai einespitsalla tai syö paljon leipää.

En mä ole puhunut eineksistä, pizzoista tai karjalanpiirakoista mitään yhtään mitään. Mutta mammat täällä ei tajua mitään muiden ihan yhtä terveellisten ruokavaihtojen päälle. Se ettei syö lämmintä ateriaa ei tarkoita etteikö se voisi olla ihan yhtä terveellinen ja ravitseva vaikka olisi ns kylmä. Esin ruokaisat salaatit, joissa siis muutakin kuin salaattia ja kasviksia toimivat hyvin yhtenä päivän kahdesta ateriasta ja ovat taatusti ihan ravitsevia ja ruokaisia kunhan ne tehdään sellaisiksi. Kylmiä (hyviä ) keittoja on olemassa ym ym, vaihtoehtoja on kyllä! Ilman että tarvitsee syödä heti sitä einestä tai pikaruokaa!!
Leipä sisältää ihan samalla tavalla plajon hiilihydraatteja kuin peruna tai riisikin, eli ei välttämättä yhtään sen huonompi tai parempi vaihtoehto.

En mä ole puhunut eineksistä, pizzoista tai karjalanpiirakoista mitään yhtään mitään. Mutta mammat täällä ei tajua mitään muiden ihan yhtä terveellisten ruokavaihtojen päälle. Se ettei syö lämmintä ateriaa ei tarkoita etteikö se voisi olla ihan yhtä terveellinen ja ravitseva vaikka olisi ns kylmä. Esin ruokaisat salaatit, joissa siis muutakin kuin salaattia ja kasviksia toimivat hyvin yhtenä päivän kahdesta ateriasta ja ovat taatusti ihan ravitsevia ja ruokaisia kunhan ne tehdään sellaisiksi. Kylmiä (hyviä ) keittoja on olemassa ym ym, vaihtoehtoja on kyllä! Ilman että tarvitsee syödä heti sitä einestä tai pikaruokaa!!
Leipä sisältää ihan samalla tavalla plajon hiilihydraatteja kuin peruna tai riisikin, eli ei välttämättä yhtään sen huonompi tai parempi vaihtoehto.

Pelkkä leipä on kuitenkin aika yksipuolinen vaihtoehto. Harva kai syö pelkkää pastaa tai perunaakaan lounaalla. Ja monet, jotka eivät viitsi ruokaa tehdä, eivät myöskään jaksa tehdä niitä ruokaisia salaatteja tms hyviä vaihtoehtoja, vaan korvaavat sen aterian eineksillä tai leivällä. Ja eineksillä tarkoitan nyt jotain nopeasti lämmitettävää, välipalaksi tarkoitettua. Ei siis vaikka valmista kinkkukiusausta.

Pelkkä leipä on kuitenkin aika yksipuolinen vaihtoehto. Harva kai syö pelkkää pastaa tai perunaakaan lounaalla. Ja monet, jotka eivät viitsi ruokaa tehdä, eivät myöskään jaksa tehdä niitä ruokaisia salaatteja tms hyviä vaihtoehtoja, vaan korvaavat sen aterian eineksillä tai leivällä. Ja eineksillä tarkoitan nyt jotain nopeasti lämmitettävää, välipalaksi tarkoitettua. Ei siis vaikka valmista kinkkukiusausta.

Mutta minä puhuinkin koko ajan vain siitä, että terveellisen ruokavalion ei välttämättä tarvitse sisältää kahta lämmintä ateriaa päivässä. Ne voivat olla myös kylmiä ja aivan yhtä terveellisiä ellei jopa parempia vaihtoehtoja kuin monien täällä niin hehkuttamat riisillä ja perunalla tai pastalla höystetyt lounas/päivällinen. Se että syö kaksi kertaa päiävääs lämpimän atreian ei vielä takaa että se on terveellistä.
Ei siis auta myöskään yleistää, että kylmä ateria olisi aina karjalanpiirakkaa tms yhtä huonoa ruokaa..

Ehkä selventää asiaa jos heivataan koko "lämmin ateria" -käsite ja korvataan se "kunnon aterialla" niin ei tule väärinkäsityksiä. Itse kyllä tarkoitan lämpimällä ruoalla mitä tahansa ruokaa, lämmintä tai kylmää, kunhan se on monipuolinen ja järkevästi koottu ATERIA joka syödään LAUTASELTA.

"Lämpimän ruoan" puuttuminen on myös iso syy lasten ylipaino-ongelmiin. Olen itse työskennellyt kouluterveydenhuollossa ja kovin paljon tuli vastaan niitä liikakilojensa kanssa tuskailevia teinejä joiden kotona ei ikinä syöty yhteistä päivällistä vaan perheenjäsenet napsivat pitkin iltaa jääkaapista välipaloja kukin sen mukaan mikä sattui maistumaan (useimmiten leipää, lihapiirakoita, vanukkaita, suklaata, einespizzaa, nakkeja, lenkkimakkaraa).

Yhteistyössä