Merkkivaatteet lapsella

yyy
Juurikin tuollaisten juttujen takia lopetin mamma-kerhot aikanaan. Kun ei vaan jaksa kiinnostaa tuollaiset keskustelut. Ihan tyhjänpäiväistä sana helinää. Mä luen samaan kategoriaan kuin "säästä puhuminen". Pakollista jorinaa.

Ostan lapsille silmään (lapsen mieleen) olevia vaatteita joista osalta odotan kestävyyttä, osalta en kun ovat joka tapauksessa niin lyhen aikaa kasvun vuoksi käytössä. Kelpaa muidenkin vanhat vaatteet. Kuhan ajavat asiansa, pysyvät hyvin päällä. Eivät kiristä tai kirraa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26848407:
Mun hiekkalaatikolla istumisajoista on jo yli 15 vuotta ja olisikin aika mielenkiintoista lainata jotain pikkulasta ja mennä muutamana päivänä hiekkalaatikoille/leikkipuistoihin kuuntelemaan, mistä tänä päivänä siellä puhutaan. Omien lasteni hiekkalaatikkoaikoina kun lasten vaatteet eivät olleet mikään ykköspuheenaihe eikä kyllä top 30 -listalla edes. Siksi minuakin vähän ihmetyttää, miksi näistä lastenvaatemerkeistä on tehty näin suuri asia. Miksei puhuta leikkipuistoissa just niistä astiastoista, sulkapallomailoista, taiteista tms? Miks just lastenvaatteet? Vai onko kuitenkin niin, ettei niistä vaatteista puhutakaan niin paljon vaan puhutaan kaikesta muustakin kuten ennenkin? Leipomisesta, ruokaohjeista, vitamiineista, vaippojen laadusta, hampaiden puhkeamisesta, rokotusten aiheuttamista reaktioista, sisäsiistiksi opettelemisesta, lapsiperheitä koskevasta päivänpolitiikasta, porkkanatahrojen poistamisesta vaaleista vaatteista jne jne.
Mä istuin tänään(kin) pari tuntia tuossa pihalla hiekkiksellä ja kyllä siellä puhuttiin esim: ruoasta(lähinnä ruoka-ohjeista ja mausteista) eri kaupoista ja mitä kannattaa hakea mistäkin, koulujen alusta, mies-asioista, sisustuksesta, mökeistä, erityislapsista/normaaleista lapsista,,,
 
  • Tykkää
Reactions: Pumpe
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26848469:
Mä istuin tänään(kin) pari tuntia tuossa pihalla hiekkiksellä ja kyllä siellä puhuttiin esim: ruoasta(lähinnä ruoka-ohjeista ja mausteista) eri kaupoista ja mitä kannattaa hakea mistäkin, koulujen alusta, mies-asioista, sisustuksesta, mökeistä, erityislapsista/normaaleista lapsista,,,
Eli aika samaa kuin aina ennenkin :) Mä näin jo mielessäni vision, miten menen lainalapsen kanssa leikkipuistoon, kysyn porkkanatahran puhdistuksesta ja saan vihaisen vastauksen "KVG!!!!!" :D
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä
"alma"
En mä ole keskustellut lasten vaatteista koskaan yli kahta minuuttia. Joskus jotain erikoisempaa vaatetta voi joku kommentoida, mutta mitään suuria merkkivertailuja ei ole suoritettu.
 
Miksi yli 10 vuotiailla tai aikuisilla pitäisi olla merkkivaatteita?

Mä en ymmärrä miksi merkittömistä vaatteista pitäisi puhua yhtään sen enempää kuin merkillisistä vaatteita? Töissä kun myyn käytettyjä lasten vaatteita tulee puhuttua, mutta vähemmin turuilla ja toreilla.
 
merkillistä
Merkkivaate lapsella on jotenkin niin turhaa.

Aikuinen voi käyttää merkkivaatetta vuosikaudet ja toiset aikuiset ymmärtää merkin päälle ja aikuinen itsekin ymmärtää.
Lapsi ei ymmärrä merkkivaatteista mitään, ennen kuin se sille opetetaan. Lapsi kasvaa vaatteista aika nopeasti ohi. Muutkaan lapset eivät merkeistä ymmärrä.

Minua häiritsee lasten merkkivaatteissa se, että lapsesta tehdään ikään kuin näyttelyesine, jota vanhempi pukee ja puunaa ihan vaan näyttääkseen, että meillä on varaa maksaa 150 euroa toppahaalarista, vaikka ihan hyvän saisi halvemmallakin.

Eri asia sitten ne, jotka maltillisesti pukee, kuuntelee lapsenkin mieltymyksiä (aina ei tartte olla sävysävyyn jos lapsi rrrrrakastaa vihreitä housuja, lilaa paitaa poninkuvilla ja keltaisia punaraitaisia polvisukkia).
Jos lapsella on sekaisin merkkiä ja tavallista, uutta ja käytettyä niin ihan ok, jos joskus on meandipaita.

Sitä en ymmärrä yhtään, että ostetaan mitä vaan p*skaa, rikkinäistäkin ja ylihintaan, vaan siksi että siinä lukee joku merkki. Tai että lapsi puetaan merkkivaatteisiin ja kailotetaan sitä ympäriinsä "joo meillä on toi TICKETIN tän talven malli ja tosi hyvin on kestänyt".

Yleisesti ottaen ihan ok, jos joku haluaa lapsensa pukea nätiksi, mutta vähän silti vierastan.
 
No jos mulle sanoo joku, että mulla on toi Ticketin tän vuoden malli, ja on kestänyt hyvin, niin minä kyllä ottaisin sen ihan normaalina vinkkinä, että kyseinen haalarimerkki on hyvä, ja käyttäjä suosittelee. Ei kyllä mieleenkään tulis, että kyseinen henkilö sillä elvistelee, sen verta yleisiä nuo laadukkaammat merkit etenkin ulkoiluvaatteissa ovat.

Itse ainakin ostan laadukasta ja maksan siitä enemmän kun lapsi pysyy niissä lämpimämpänä ja kuivempana. Ja meillä ulkovaatteuden pitää kestää myös toiselle lapselle, mitä kaikki merkit eivät näköjään valitettavasti tee...

En myöskään katso kieroon, jos joku pukee lapsensa cirafiin tai lassieen tai mihin vain. Jokaisen oma asia mihin haluaa/pystyy panostamaan...
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26847970:
Mä ymmärrän kyllä, että lapselleen ostaa sellaisia vaatteita, mistä itse (tai lapsi) tykkää, olivatpa ne sitten merkkivaatteita tai eivät. Mutta miksi siitä, että vaate ON merkkivaate, pitää erikseen mainita ja miksi ne merkit ovat niin tärkeä keskustelun aihe?
Mä alan kyllä nyt jo hiljalleen kallistumaan sille linjalle, että se merkki siinä vaatteessa tuotattaa enempi puheita niiden ihmisten suusta, jotka ovat sen Ticketin lappusen siinä naapurin kakaran puvun lahkeessa huomanneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja merkillistä;26848911:
Merkkivaate lapsella on jotenkin niin turhaa.

Aikuinen voi käyttää merkkivaatetta vuosikaudet ja toiset aikuiset ymmärtää merkin päälle ja aikuinen itsekin ymmärtää.
Lapsi ei ymmärrä merkkivaatteista mitään, ennen kuin se sille opetetaan. Lapsi kasvaa vaatteista aika nopeasti ohi. Muutkaan lapset eivät merkeistä ymmärrä.

Minua häiritsee lasten merkkivaatteissa se, että lapsesta tehdään ikään kuin näyttelyesine, jota vanhempi pukee ja puunaa ihan vaan näyttääkseen, että meillä on varaa maksaa 150 euroa toppahaalarista, vaikka ihan hyvän saisi halvemmallakin.

Eri asia sitten ne, jotka maltillisesti pukee, kuuntelee lapsenkin mieltymyksiä (aina ei tartte olla sävysävyyn jos lapsi rrrrrakastaa vihreitä housuja, lilaa paitaa poninkuvilla ja keltaisia punaraitaisia polvisukkia).
Jos lapsella on sekaisin merkkiä ja tavallista, uutta ja käytettyä niin ihan ok, jos joskus on meandipaita.

Sitä en ymmärrä yhtään, että ostetaan mitä vaan p*skaa, rikkinäistäkin ja ylihintaan, vaan siksi että siinä lukee joku merkki. Tai että lapsi puetaan merkkivaatteisiin ja kailotetaan sitä ympäriinsä "joo meillä on toi TICKETIN tän talven malli ja tosi hyvin on kestänyt".

Yleisesti ottaen ihan ok, jos joku haluaa lapsensa pukea nätiksi, mutta vähän silti vierastan.
No mä en ainakaan ole YHDESTÄKÄÄN Ticketistä sitä täyttä hintaa maksanut. Ja enempi mä sitä mainostan, kuin sitä pukua itseänsä.

Meillä on 2 tyttöä vuoden ikäerolla, joten kyllä silä merkilläkin on väliä. VARSINKIN, kun pääsääntöisesti ostan keskimmäiselle vaatteen jo valmiiksi käyrttynä, sen jälkeen se on siis hällä käytössä, tämän jälkeen se siirtyy pikkusisarelle ja oikein mukavaa olisi, jos sen vielä voisi myydä eteenpäin. Eli puvun tulee kestää vähintään 4 lapsen käytöt. Mielellään toki enempikin.
 
  • Tykkää
Reactions: Cazze
[QUOTE="liinu";26848348]Kun siellä hiekkalaatikon reunalla nyt ei vaan oikein osata puhua muuta. Pitkä kotona olo (anteeksi vaan) tuppaa kutistamaan maailmaa ja puheen aiheiden piiri pienenee. Tavallaan jonnin joutavasta aiheesta tulee elämää suurempi.

Kyse on vaan siitä että maailma on supistunut lapsen ympärille [/QUOTE]
Jep, osittain ainakin noin. Ja toisekseen, mistä muustakaan hiekkalootatuttujen kanssa juttelisi kuin lapsiin liittyvistä kevyistä asioista, kuten vaatteet, vaippamerkit, mitä milloinkin on neuvolassa sanottu, jne?
Harvemmin ns. äitipiireissä (eli leikkipuistot, perhekerhot jne) tulee mistään sen syvällisemmästä keskusteltua, jos ja kun ei tunne niitä muita vanhempia jo hyvin. Kyllä ne puheenaiheet tuppaa suht turvallisia ja pintaraapaisuja olemaan. Ne suuremmat ja syvällisemmät keskustelut käydään jossain muualla. Jotkut toki ei käy niitä ollenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja merkillistä;26848911:
Minua häiritsee lasten merkkivaatteissa se, että lapsesta tehdään ikään kuin näyttelyesine, jota vanhempi pukee ja puunaa ihan vaan näyttääkseen, että meillä on varaa maksaa 150 euroa toppahaalarista, vaikka ihan hyvän saisi halvemmallakin.
Aina ei ihan hyvä riitä. Joskus pitää olla tosi hyvä. Se, mikä kenenkin mielestä on tosi hyvä, vaihtelee toki. Ja mikä kenenkin käyttötarkoituksiin on tosi hyvä.
 
rapinaa
Minä en jaksa ymmärtää, mitä se muita haittaa jos jonkun lapsella on päällä vaikka Burberrya, Gantia, Ralph Laurenia tai Hilfigeriä. Ehkäpä lapsen äiti ostanut kyseisen vaatteen siksi, että se on just sellainen mitä hän (äiti tai lapsi) on etsinyt. En myöskään ole koskaan törmännyt äitiin, joka leuhkisi lapsen vaatemerkeillä.

Minä ostan lapselle kivan näköisiä vaatteita, piste. Jos joku kiva merkkipaita maksaa 35 tai vaikka 50 euroa, niin maksakoon. Yhtä lailla ostan lapselle Prismasta palstalla halveksitun Cirafin paidan, jos se on kivan näköinen. En tajua tätä alituista vouhottamista vaatemerkeistä ja-merkittömyydestä.
 
Jep, osittain ainakin noin. Ja toisekseen, mistä muustakaan hiekkalootatuttujen kanssa juttelisi kuin lapsiin liittyvistä kevyistä asioista, kuten vaatteet, vaippamerkit, mitä milloinkin on neuvolassa sanottu, jne?
Harvemmin ns. äitipiireissä (eli leikkipuistot, perhekerhot jne) tulee mistään sen syvällisemmästä keskusteltua, jos ja kun ei tunne niitä muita vanhempia jo hyvin. Kyllä ne puheenaiheet tuppaa suht turvallisia ja pintaraapaisuja olemaan. Ne suuremmat ja syvällisemmät keskustelut käydään jossain muualla. Jotkut toki ei käy niitä ollenkaan.
No meitä on muutama äiti tässä pihapiirissä, joista on tullut ihan ystäviäkin vuosien varrella. Kyllä me puhutaan aika syvällisiäkin, muutamilla on ollut kriisejä elämässään joihin on saanut paljon apua ja tukea juurikin näiltä hiekkalaatikkotutuilta. :) Ammatillisestikin meitä on monenlaisia, on kokkia, pph:ta, sairaanhoitajaa yms,, joten puheenaiheitakin on monenlaisia. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pumpe
Miksi pitäisi pukea lapsensa vain ainoastaan markettivaatteisiin? Varsinkin jos olisi varaa ostella muitakin?

Miksi joku kerää tiettyä astiasarjaa, eikä muka ne marketin halpikset kelpaa? Miksi joku kerää taidetta? Miksi joku ostaa kalliin auton,tai vaikka parikin? Miksi joku ostaa kalliin sulkapallomailan, eikä ne huotiksilla myytävät parin euron kaksi-mailaa-ja-pallo-setit muka kelpaa? Yms yms....

Miksi vain nämä lasten merkkivaateostot aiheuttavat täällä tälläisen haloon että järjestäen joka viikko niitä pitää kysellä?

Jos viitit ap vastata noihin niin päästään kerrankin vähän pidemmälle kuin jankkausasteelle tässä asiassa. :)
Jaiks..En tiennyt että tästä tulisi kiistaa. Siis hmm..mitenköhän selittäisin tämän niin ettei kukaan hermostu, siis tarkoitin...voi apua, noh, sanompa niin tai näin niin mettään mennään. Siis juu, itse tuhlaan (omasta mielestäni "järkevää")taiteeseen. Ja eipä kai minullakaan ole mitään syytä, en tee sitä yrittääkseni brassailla "meilläpä onkin sen ja sen taiteilijan teos, vaan mä vaan tykkään niitä tauluista!

Mutta se mitä tarkoitin, oli ilmiö mitä oon huomannut meilläpäin, että niitä merkkivaatteita ostetaan juuri VAIKKA NIIHIN EI OLISI VARAA. Ei minua yhtään haittaa mitä kukakin lapselleen pukee, ostelen itsekkin ihan älyttömyyksiä, rimpsuhameita mitkä on epäkäytännöllisiä, mutta niin pirun söpöjä. Ihmetyttää se, miksi näistä joistain merkeistä on joillekkin tullut statussymbolin tapainen, yksikin hiekkiskaveri pohti mistä rahat kun jollain on jotkut kutsut, ja jos sieltä ei osta niin heti alkaa supina ja kuiskuttelu.
Itse ostan niitä kallimpia tauluja, jos minulla todellakin on siihen varaa, jos ei niin niin ei.

Ja en tiesä mitä ovat markettivaatteet vaikka nenän eteen tuotaisiin, itse kun en tunnista näitä merkkejä. Kerran tytöllä oli lahjaksi saatu body ja vasta muskarin jälkeen tiesin sen olevan jotain "in"-merkkiä. :)

En itse kattele paljonko rahaa käytän lapsien vaatteisiin, jos joku vaate näyttää kivalta ja suht käytännölliseltä ostan sen.

Mutta niinkun aikasemmin sanoin, taitaa olla niin, että sanon tästä aiheesta mitä tahansa, jollain menee herne väärään paikkaan. :| Mutta summa summarum; ihmettelin, en tarkoittanut loukata ketään.
 
Mä taas en ymmärrä miksi EI saisi ostaa merkkivaatteita? Jos siihen riittää varallisuus ja tykkää jonkun tietyn merkin vaatteista niin miksi ne pitäis jättää ostamatta vaikka naapurin eukkoa ne vaatteet ketuttaiskin? Jokainen saanee tehdä rahoillaan mitä haluaa. Ainoa mitä mä en tajua on se, että niitä ostetaan osamaksulla. mutta sekin on jokaisen oma asia. Eihän se minun pussista ole pois eikä se pitäisi olla keltään pois jos naapurin Pentillä on Ticketin haalari tai Joku muu merkkivaate.

MIksei kukaan tee ikinä aloitusta :"miksi pitää ostaa lapsille vain halpisvaatteita"? Ketään ei näytä ärsyttävän se, että naapurin Pentillä on vaan cittarin vaatteita päällä mutta se ärsyttää jos sillä on jotain merkkivaatteita. MIksi?
 
justjoo
Siis mä olen ostanut lapselle Ticket merkkisen talvihaalarin alesta.
Olin jo kerran pistämässä sitä huutikseen ja ajatuksena mennä syksymmällä prismasta ostamaan Lassie, tai vaikka Ciraf, kun nää vaatteet on nii kova sana. Perkele. Ja kenkinä meille tulee sitte kuomat. Seki on varmaa sitte jollekin OMG kun on kuomat ja ticket?
 
Siis mä olen ostanut lapselle Ticket merkkisen talvihaalarin alesta.
Olin jo kerran pistämässä sitä huutikseen ja ajatuksena mennä syksymmällä prismasta ostamaan Lassie, tai vaikka Ciraf, kun nää vaatteet on nii kova sana. Perkele. Ja kenkinä meille tulee sitte kuomat. Seki on varmaa sitte jollekin OMG kun on kuomat ja ticket?
Voi.Apua. Juurihan sanoin, että pointtini oli:miksi ostaa jos ei ole varaa. :headwall:
 
[QUOTE="mamma90";26847985]Kukin tyylillään. Itse en ostaisi marketeista yms halpaliikkeistä vauvalleni vaatteita. Mielummin maksan useita satoja siitä että vaatteet ovat hyvännäköisiä lapseni päällä, kestää kulutusta,eikä nukkaannu. Voisin toki ostaa hänelle 5 e:n housut ja ekan pesun jälkeen heittää ne roskiin,koska ovat täynnä nukkaa.
En silti mene kauppaan ajatuksella,että PAKKO ostaa pojalle hilfiger:iä tai benetton:ia.Ostan jos siltä tuntuu,en näyttämisen halusta muille.[/QUOTE]

Meidän lapsella on paljon esimerkiksi Mini rodinia, Småfolkia,Mini a turea yms. ja kyllä muuten nukkaantuu nekin ihan siinä missä cittarista ostetut.
 
Ehkä joku sitten brassailee merkkivaatteilla, puhuu niistä jatkuvasti jne. Itse en tuohon ole törmännyt, hyvin vähän ylipäätään on vaatteista näiden 7v aikana mamma-piireissä puhuttu ja silloinkin puheet on jakaantuneet yhtälailla h&m:ään kuin ticket:iin.

Mitä aloitukseen tulee, varmaan nyt ei ole järkeä ostaa mitään mihin ei ole varaa. Varsinkin kun on kysymys ei-pakollisista asioista. Mutta mahtavatko nämä osamaksulla lastenhaalareita ostavat oikeasti olla isokaan osuus "merkkivaatteisiin" lapsensa pukevista äideistä? Tai ne nico-petterin ticketin jatkuvat mainostajat oikeasti edustaa suurtakaan osaa ko merkkiä hankkivista vanhemmista?

Enemmänkin ihmettelen miksi jotkut tuntuvat tekevän itselleen ongelman siitä minkä merkkisiin haalareihin naapuruston lapset on puettu - varsinkaan kun heitä itseään ei merkit voisi vähempää kiinnostaa.
 

Yhteistyössä