No mun mielestä taas polttaminen raskausaikana on täysin vastuutonta käytöstä, eikä silloin toimita oman lapsen parhaaksi. Ja hyvin usein se lapsensa myrkyttäjä on juurikin se nuori ja kouluttamaton, ehkäpä siksi ei sitten älyä tupakan vaaroja tarpeeksi lopettaakseen kessuttelun. Tilastotietoja, eikä kenenkään omia mielipiteitä, että turhaan te aloittajaa syyttelette tästä.Kyllä mun kaveri poltti raskausajan, mutta on mitä parhain äiti lapselleen. En usko että tuo koulutus liittyy mitenkään tähän.. Eiköhän se polttaminen ole ihan itsestään kiinni.. Oikeastaan kaikki mun tuntemat nuoret äidit ovat ihan super hyviä ja reippaita äitejä, vaikka osa vasta alle 18v. Kun taas moni vanhempi mun tuntema korkeasti koulutettu taas ei..
Mutta eiköhän jokainen ole paras äiti lapselleen, taitaa vaan tämän ketjun aloittajalla olla jonkun sortin ongelma. =)
Jotkut asiat vain ovat tuomittavia, ilman minkäänlaisia poikkeuksia!Kun täällä kaksplussassa keskustellaan yleensäkin tästä, ei syytellä ketään tai tuomita. Puhutaan aina vaan että kun asia on jokaisen oma ja tiedostaa riskit. Mutta kyllä kun ovat nämä nuoret kysymyksessä niin puhalletaan ihan toiseen pilliin. Hei onneksi olette niin täydellisiä. Nuoriä äitejä pitäisi kannustaa ottamaan se vastuu lapsesta ja saada heidät luottavaisin mielin uskomaan itseensä. Tuskin se syyttely ja epäileminen ainakaan auttaa asiaa.
Eli vaikka käytät päihdeaineita raskausaikana, olet silti hyvä ihminen. Ei haittaa, vaikka polttaisit pilveä, tai joisit, olet silti hyvä ihminen.Mä olen sitä mieltä, ettei raskautta pitäisi edes yrittää, ennen kuin on kyennyt lopettamaan tupakoinnin. Mä pidän sitä todella vakavana pahoinpitelynä. Hyvä äiti voi olla vaikka olisikin polttanut raskaana ollessaan, äitiydessäkin on kyse kokonaisuudesta. Mitään puolustelemista siinä ei silti ole.
Tupakoitko raskausaikana? Jos tupakoit raskauden jälkeen on se oma asiasi, jos et altista lastasi savulle. Mikäli taasen tupakoit raskaana niin soita ihmeessä huomenna neuvolaan ja pyydä apua tupakoinnin lopettamiseen. Kykeneväisyydestä ei ole kukaan täällä mitään puhunut, mutta totta on se, että jos tupakoit raskaana ollessani niin ainakin minun mielestäni teet väärin ja et ajattele lapsesi parasta (niinkuin sinun pitäisi).Mihinhän voisin antaa tuon lapseni, koska palstan mukaan en ole kykenevä vanhempi? Soitanko heti huomenna sossuun että tulevat hakemaan koska tupakoin?
Mihinhän voisin antaa tuon lapseni, koska palstan mukaan en ole kykenevä vanhempi? Soitanko heti huomenna sossuun että tulevat hakemaan koska tupakoin?
Tupakoin raskausaikana. Juu olin tyhmä ja nuori ja kadun syvästi asiaa. Tupakoinnin lopettaminen ei ole onnistunut (vielä). Just olin kuukauden polttamatta ja repsahdin. Olen kokeillut kaikki ilman reseptiä saadut keinot. Lapsi siis nyt on jo toisella vuodella ja mielestäni olen hyvä äiti hänelle. Tietty se on miinusta kun olen tupakoinut raskausaikana. Olin silloin muutenkin vastuuton idiootti ja lasta ei oltu suunniteltu mitenkään. Uskallan kuitenkin sanoa että nyt olen sata kertaa vastuuntuntoisempi kuin tuolloin ja jos nyt tulisin raskaaksi, lopettaisin tupakoinnin vaikka millä keinolla. Mutta nykytilanteessa en mielestäni ole sen huonompi äiti kuin muutkaan. Raskausaikana varmaan olin. Se että olin nuori ja idiootti, ei tarkoita sitä ettenkö rakastaisi lastani ja NYT suojelisi häntä kaikelta pahalta. Itse kyllä tiesin ja tiedän kaikki tupakoinnin vaarat sikiölle. Olen hoitoalalla ja pitänyt aiheesta luentoja, tietämättömyydestä ei ole kyse. Lapseni on onneksi terve (ainakin vielä) ja täytyy sanoa että olisi se kova paikka jos oman typeryyteni vuoksi lapsi sairastuisi.Tupakoitko raskausaikana? Jos tupakoit raskauden jälkeen on se oma asiasi, jos et altista lastasi savulle. Mikäli taasen tupakoit raskaana niin soita ihmeessä huomenna neuvolaan ja pyydä apua tupakoinnin lopettamiseen. Kykeneväisyydestä ei ole kukaan täällä mitään puhunut, mutta totta on se, että jos tupakoit raskaana ollessani niin ainakin minun mielestäni teet väärin ja et ajattele lapsesi parasta (niinkuin sinun pitäisi).
Mun mielestä mistä tahansa päihdeongelmasta kärsivä voi olla hyvä äiti raskausajan jälkeen, jos kykenee lopettamaan riippuvuutensa. Raskausaikana ei luonnollisestikaan ole. Ei se mikään huostaanoton paikka ole, jos on raskausaikana repsahtanut polttamaan.Eli vaikka käytät päihdeaineita raskausaikana, olet silti hyvä ihminen. Ei haittaa, vaikka polttaisit pilveä, tai joisit, olet silti hyvä ihminen.
Kärjistin tämän näin, koska en tajua miksi tupakointia pidetään jotenkin hyväksyttävänä asiana, toisin kuin esim. huumeita tai alkoholia. Kuitenkin haittavaikutukset voivat olla lapselle vaarallisia, sekä lapsen kehitykselle syntymän jälkeenkin.
Eli tupakoiva äitikö ei voi olla hyvä äiti?Mun mielestä mistä tahansa päihdeongelmasta kärsivä voi olla hyvä äiti raskausajan jälkeen, jos kykenee lopettamaan riippuvuutensa. Raskausaikana ei luonnollisestikaan ole. Ei se mikään huostaanoton paikka ole, jos on raskausaikana repsahtanut polttamaan.
Voi.Eli tupakoiva äitikö ei voi olla hyvä äiti?
No ihan samaa mieltä olisin tupakoinnin typeryydestä raskaana, ei se ikä sitä asiaa muuta. Tutkimukset nyt vaan osoittaa, että suurin osa niistä typeryyksistä on nuoria.Alkuperäinen kirjoittaja lässyttäjä;26848272:aivan, mutta kun kyse olisikin vanhemmista lähelle kolmenkympin ikäisistä tupakoivista mammoista asia olisi heti jokaisen oma asia eikä pitäisi yleistää, niin tällä palstalla nähtyä. =)
Ne tupakoivat äidit eivät ilmeisesti ole sitten palstamammoja.Itseasiassa mun lähipiirin tupakoivat äidit on järjestään olleet yli 25v. En edes juurikaan tunne tupakoivia äitejä, joka lienee kummallista siihen nähden, että joka viidennen äidin pitäisi tuon tutkimuksen mukaan raskaanakin polttaa. Itse sain esikoiseni 20-vuotiaana ja viimeisen tupakan olen polttanut 15-vuotiaana, En käytä myöskään alkoholia.
Tuo on taas sitä kirsikanpoimintapropagandaa, jossa ollaan tarkoituksellisesti valittu hyviä nuoria äitejä ja huonoja vanhoja äitejä ja tällä perusteella tehdään johtopäätös, että nuoremmat äidit olisivat kaikessa parempia kuin vanhemmat äidit, vaikka YLEISESTI OTTAEN lähes aina vanhempi äiti on parempi äiti kuin nuori äiti.Kyllä mun kaveri poltti raskausajan, mutta on mitä parhain äiti lapselleen. En usko että tuo koulutus liittyy mitenkään tähän.. Eiköhän se polttaminen ole ihan itsestään kiinni.. Oikeastaan kaikki mun tuntemat nuoret äidit ovat ihan super hyviä ja reippaita äitejä, vaikka osa vasta alle 18v. Kun taas moni vanhempi mun tuntema korkeasti koulutettu taas ei..
Mutta eiköhän jokainen ole paras äiti lapselleen, taitaa vaan tämän ketjun aloittajalla olla jonkun sortin ongelma. =)