Nuoret äidit tupakoivat muita enemmän

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kyllä mun kaveri poltti raskausajan, mutta on mitä parhain äiti lapselleen. :) En usko että tuo koulutus liittyy mitenkään tähän.. Eiköhän se polttaminen ole ihan itsestään kiinni.. Oikeastaan kaikki mun tuntemat nuoret äidit ovat ihan super hyviä ja reippaita äitejä, vaikka osa vasta alle 18v. Kun taas moni vanhempi mun tuntema korkeasti koulutettu taas ei..

Mutta eiköhän jokainen ole paras äiti lapselleen, taitaa vaan tämän ketjun aloittajalla olla jonkun sortin ongelma. =)
No mun mielestä taas polttaminen raskausaikana on täysin vastuutonta käytöstä, eikä silloin toimita oman lapsen parhaaksi. Ja hyvin usein se lapsensa myrkyttäjä on juurikin se nuori ja kouluttamaton, ehkäpä siksi ei sitten älyä tupakan vaaroja tarpeeksi lopettaakseen kessuttelun. Tilastotietoja, eikä kenenkään omia mielipiteitä, että turhaan te aloittajaa syyttelette tästä.

lässyttäjä
[QUOTE="vieras";26847251]No mun mielestä taas polttaminen raskausaikana on täysin vastuutonta käytöstä, eikä silloin toimita oman lapsen parhaaksi. Ja hyvin usein se lapsensa myrkyttäjä on juurikin se nuori ja kouluttamaton, ehkäpä siksi ei sitten älyä tupakan vaaroja tarpeeksi lopettaakseen kessuttelun. Tilastotietoja, eikä kenenkään omia mielipiteitä, että turhaan te aloittajaa syyttelette tästä.[/QUOTE]

aivan, mutta kun kyse olisikin vanhemmista lähelle kolmenkympin ikäisistä tupakoivista mammoista asia olisi heti jokaisen oma asia eikä pitäisi yleistää, niin tällä palstalla nähtyä. =)

"vieras"
[QUOTE="vieras";26847251]No mun mielestä taas polttaminen raskausaikana on täysin vastuutonta käytöstä, eikä silloin toimita oman lapsen parhaaksi. Ja hyvin usein se lapsensa myrkyttäjä on juurikin se nuori ja kouluttamaton, ehkäpä siksi ei sitten älyä tupakan vaaroja tarpeeksi lopettaakseen kessuttelun. Tilastotietoja, eikä kenenkään omia mielipiteitä, että turhaan te aloittajaa syyttelette tästä.[/QUOTE]

Ja seuraava ryhmänä nämä jo vanhemmalla iällä olevat mammat jotka tekee mitä lystää. Nuoremmat sentään uskoo hoitohenkilökunnan puheet ja ottavat opikseen. Vanhemmat ei koska kokevat sen olevan vain holhousta kun he muka saavat tehdä just niinkun itse tahtovat...

surullista
Oli se äidin ikä mikä tahansa tupakoiminen on VÄÄRIN raskauden aikana. Lasta lyövä äiti ei ole hyvä äiti ja tupakan voi rinnastaa sinne aivan samaan! Hyvä äiti ei vaaranna lapsensa terveyttä ehdoin tahdoin. Mikäli tupakasta on vaikea päästä eroon siihen saa apuja myös raskaana. Todella surullista luettavaa, että joidenkin mielestä tupakoiminen raskausaikana olisi jokaisen äidin OMA asia! Onko lapsen lyöminenkin jokaisen oma asia? Entäs lapselle myrkyn antaminen?

just
Ok mitä hyötyä näistä tilastoista oikeen on? Että nyt saadaan ruotia kaikkia teiniäitejä? Jeee saavat tupakoimattomatkin osansa vanhempien äitien yleistävistä kommenteista. :D
Ja juttu on teiniäideistä, ei nuorista äideistä. Nuori äiti on vielä 23vuotiaskin joten vähän harhaanjohtava tuo. Ja tosiaan se toinen suuri ryhmä on ne vanhat kouluttautuneet äidit, joten. ;)

nii se menee...
Kun täällä kaksplussassa keskustellaan yleensäkin tästä, ei syytellä ketään tai tuomita. Puhutaan aina vaan että kun asia on jokaisen oma ja tiedostaa riskit. Mutta kyllä kun ovat nämä nuoret kysymyksessä niin puhalletaan ihan toiseen pilliin. Hei onneksi olette niin täydellisiä. :) Nuoriä äitejä pitäisi kannustaa ottamaan se vastuu lapsesta ja saada heidät luottavaisin mielin uskomaan itseensä. Tuskin se syyttely ja epäileminen ainakaan auttaa asiaa.

surullista
Kun täällä kaksplussassa keskustellaan yleensäkin tästä, ei syytellä ketään tai tuomita. Puhutaan aina vaan että kun asia on jokaisen oma ja tiedostaa riskit. Mutta kyllä kun ovat nämä nuoret kysymyksessä niin puhalletaan ihan toiseen pilliin. Hei onneksi olette niin täydellisiä. :) Nuoriä äitejä pitäisi kannustaa ottamaan se vastuu lapsesta ja saada heidät luottavaisin mielin uskomaan itseensä. Tuskin se syyttely ja epäileminen ainakaan auttaa asiaa.
Jotkut asiat vain ovat tuomittavia, ilman minkäänlaisia poikkeuksia!

Onko tämä nyt joku yllätys sitten? Eiköhän kaikki tiedä, että tilastojen mukaan teiniäitiyteen, yksinhuoltajuuteen jne. liityy enemmän riskitekijöitä? Sehän ei tarkoita, että ne riskit toteutuisi läheskään kaikilla. Mä tiedän vain harvoja raskausaikana polttaneita ja pari niistä on ihan kolmikymppisiä, jotka polttivat koko raskausajan, toinen jokaisen lapsensa kohdalla.

Viimeksi muokattu:
Juu mutta se on eri asia kolahtaako se kritiikki omaan itseensä.

En sano, että vika olisi pelkästään nuorissa äideissä / teiniäideissä, koska aivan yhtä vastuutonta se on minkä ikäisenä tahansa. Ja sen ei pitäisi olla jokaisen oma asia koska jos äidin, joka käyttää päihdeaineita, lapsi ei olekaan terve tulee siitä ns. rasite myös yhteiskunnalle. Se ei ole jokaisen oma asia, todellakaan. Ja se, että jokainen tiedostaisi riskit. Epäilen tätä edelleen hyvin vahvasti. Ellei sitten jokainen tupakoitsija ole tietoinen, että myrkyttää lapsensa - melkeinpä kuin kaasukammiossa 9 kk ajan + sikiö saa näistä myrkyistä tutkimusten mukaan noin puolet enemmän kuin odottava äiti. Moniko "riskit tiedostava" vielä tämän jälkeen sytyttää sen tupakan? :confused:

Anteeksi moraalisaarna, tai mikä lie onkaan.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Minna77
[QUOTE="vieras";26845761]Ite lopetin polton raskauden ja imetyksen ajaksi. Nykyään poltan taas. Ei se minusta sitä tarkoita jos äiti polttaa raskauden aikana ettei olisi kykenevä äidiksi. Ei ollenkaan! JOtenkin sain sen käsityksen että tupakoivat äidit ovat muita huonompia. Järetöntä. MINÄ OLE IHANA, RAKASTAVA JA PARAS ÄITI LAPSELLENI, SIITÄ HUOLIMATTA ETTÄ POLTAN! Kukaan ei ole kuitenkaan täydellinen ole.[/QUOTE]

Mä olen sitä mieltä, ettei raskautta pitäisi edes yrittää, ennen kuin on kyennyt lopettamaan tupakoinnin. Mä pidän sitä todella vakavana pahoinpitelynä. Hyvä äiti voi olla vaikka olisikin polttanut raskaana ollessaan (etenkin, jos on edes yrittänyt lopettaa), äitiydessäkin on kyse kokonaisuudesta. Mitään puolustelemista siinä ei silti ole.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Minna77
Mä olen sitä mieltä, ettei raskautta pitäisi edes yrittää, ennen kuin on kyennyt lopettamaan tupakoinnin. Mä pidän sitä todella vakavana pahoinpitelynä. Hyvä äiti voi olla vaikka olisikin polttanut raskaana ollessaan, äitiydessäkin on kyse kokonaisuudesta. Mitään puolustelemista siinä ei silti ole.
Eli vaikka käytät päihdeaineita raskausaikana, olet silti hyvä ihminen. Ei haittaa, vaikka polttaisit pilveä, tai joisit, olet silti hyvä ihminen.

Kärjistin tämän näin, koska en tajua miksi tupakointia pidetään jotenkin hyväksyttävänä asiana, toisin kuin esim. huumeita tai alkoholia. Kuitenkin haittavaikutukset voivat olla lapselle vaarallisia, sekä lapsen kehitykselle syntymän jälkeenkin.

surullista
Mihinhän voisin antaa tuon lapseni, koska palstan mukaan en ole kykenevä vanhempi? Soitanko heti huomenna sossuun että tulevat hakemaan koska tupakoin?
Tupakoitko raskausaikana? Jos tupakoit raskauden jälkeen on se oma asiasi, jos et altista lastasi savulle. Mikäli taasen tupakoit raskaana niin soita ihmeessä huomenna neuvolaan ja pyydä apua tupakoinnin lopettamiseen. Kykeneväisyydestä ei ole kukaan täällä mitään puhunut, mutta totta on se, että jos tupakoit raskaana ollessani niin ainakin minun mielestäni teet väärin ja et ajattele lapsesi parasta (niinkuin sinun pitäisi).

Tupakoitko raskausaikana? Jos tupakoit raskauden jälkeen on se oma asiasi, jos et altista lastasi savulle. Mikäli taasen tupakoit raskaana niin soita ihmeessä huomenna neuvolaan ja pyydä apua tupakoinnin lopettamiseen. Kykeneväisyydestä ei ole kukaan täällä mitään puhunut, mutta totta on se, että jos tupakoit raskaana ollessani niin ainakin minun mielestäni teet väärin ja et ajattele lapsesi parasta (niinkuin sinun pitäisi).
Tupakoin raskausaikana. Juu olin tyhmä ja nuori ja kadun syvästi asiaa. Tupakoinnin lopettaminen ei ole onnistunut (vielä). Just olin kuukauden polttamatta ja repsahdin. Olen kokeillut kaikki ilman reseptiä saadut keinot. Lapsi siis nyt on jo toisella vuodella ja mielestäni olen hyvä äiti hänelle. Tietty se on miinusta kun olen tupakoinut raskausaikana. Olin silloin muutenkin vastuuton idiootti ja lasta ei oltu suunniteltu mitenkään. Uskallan kuitenkin sanoa että nyt olen sata kertaa vastuuntuntoisempi kuin tuolloin ja jos nyt tulisin raskaaksi, lopettaisin tupakoinnin vaikka millä keinolla. Mutta nykytilanteessa en mielestäni ole sen huonompi äiti kuin muutkaan. Raskausaikana varmaan olin. Se että olin nuori ja idiootti, ei tarkoita sitä ettenkö rakastaisi lastani ja NYT suojelisi häntä kaikelta pahalta. Itse kyllä tiesin ja tiedän kaikki tupakoinnin vaarat sikiölle. Olen hoitoalalla ja pitänyt aiheesta luentoja, tietämättömyydestä ei ole kyse. Lapseni on onneksi terve (ainakin vielä) ja täytyy sanoa että olisi se kova paikka jos oman typeryyteni vuoksi lapsi sairastuisi.

Eli vaikka käytät päihdeaineita raskausaikana, olet silti hyvä ihminen. Ei haittaa, vaikka polttaisit pilveä, tai joisit, olet silti hyvä ihminen.

Kärjistin tämän näin, koska en tajua miksi tupakointia pidetään jotenkin hyväksyttävänä asiana, toisin kuin esim. huumeita tai alkoholia. Kuitenkin haittavaikutukset voivat olla lapselle vaarallisia, sekä lapsen kehitykselle syntymän jälkeenkin.
Mun mielestä mistä tahansa päihdeongelmasta kärsivä voi olla hyvä äiti raskausajan jälkeen, jos kykenee lopettamaan riippuvuutensa. Raskausaikana ei luonnollisestikaan ole. Ei se mikään huostaanoton paikka ole, jos on raskausaikana repsahtanut polttamaan.

surullista
Littledeath: Hienoa, että olet yrittänyt lopettaa tupakoinnin ja toivotan onnea jatkolle. Tiedän, että monella juurikin ne reseptillä saatavat lääkkeet ovat olleet ne lopullinen tie onnistumiseen, joten älä suotta arkaile hakea niitä. Toisaalta jos olet onnistunut olemaan kuukauden ilman, onnistut kyllä kun et vain anna jatkossa yhden repsahduksen lamaannuttaa ja palaa takaisin vanhaan. Repsahduksia tapahtuu kaikille (nimm. yritän pudottaa painoa ja niin vain ne karkit on tänään maistunu :( no mut nyt salille jumpalle).

Olet varmasti hyvä äiti NYT kun olet kasvanut äidiksi. Kuten itsekin kirjoitit olit raskaana ollessasi vastuuton ja et ollut suunnitellut raskautta. Onneksi nyt rakkautesi lastasi kohtaan on "opettanut" sinut suojelemaan lastasi ja tulevaisuudessa kenties toista/kolmatta/neljättä lastasi ja et enää vaarantaisi lapsesi terveyttä tupakoimalla.

Se, että tekee virheitä on inhimillistä, varsinkin se, että niitä tekee nuorena. Mutta vasta sitten kun on valmis hyväksymään ne virheet, voi niistä oppia ja oikeasti kasvaa ihmisenä ja äitinä. Siinä tapauksessa myös raskausaikana tupakoivasta äidistä voi tulla hyvä äiti (mikäli kukaan voi hyvyyden jotenkin määrittää). Hienoa, että myönnät siis tehneesi väärin! Toivon onnea menestystä elämääsi!

Aiemmat kirjoitukseni siis viittasivat enemmänkin niihin ihmisiin, jotka edelleen pitävät raskausajan tupakointia äidin omana asiana ja jopa hyväksyvät sen tai pahimmassa tapauksessa tekevät niin.

surullista: Kiitos viestistä :) En itsekään ymmärrä niitä jotka puolustelevat raskaudenaikaista tupakointiaan ja pitävät omana asianaan. Tai oli kai mullakin sillon mitä lie "puolustuksia", mutta tunsin huonoa omaatuntoa eikä tupakointi todellakaan ollut vaan oma asiani.
Nyt nimenomaan yritän lopettaa lapsen vuoksi, tuntuu että lapselta on pois sekin raha jonka poltan savuna ilmaan. Ja en haluaisi antaa hänelle tupakoinnin mallia tai kuolla nuorena keuhkosyöpään. Kyllä mä vielä onnistun ja noita reseptilääkkeitä kokeilen seuraavaksi :) Itsekin olen kuullut paljon hyvää niistä.

Tottahan se on että äidiksi kasvetaan ja vasta lapsen syntymän jälkeen todella ymmärtää konkreettisesti sen vastuun ja rakkauden pientä ihmistä kohtaan..

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lässyttäjä;26848272:
aivan, mutta kun kyse olisikin vanhemmista lähelle kolmenkympin ikäisistä tupakoivista mammoista asia olisi heti jokaisen oma asia eikä pitäisi yleistää, niin tällä palstalla nähtyä. =)
No ihan samaa mieltä olisin tupakoinnin typeryydestä raskaana, ei se ikä sitä asiaa muuta. Tutkimukset nyt vaan osoittaa, että suurin osa niistä typeryyksistä on nuoria.

"vieras"
Itseasiassa mun lähipiirin tupakoivat äidit on järjestään olleet yli 25v. En edes juurikaan tunne tupakoivia äitejä, joka lienee kummallista siihen nähden, että joka viidennen äidin pitäisi tuon tutkimuksen mukaan raskaanakin polttaa. Itse sain esikoiseni 20-vuotiaana ja viimeisen tupakan olen polttanut 15-vuotiaana, En käytä myöskään alkoholia.
Ne tupakoivat äidit eivät ilmeisesti ole sitten palstamammoja.

"vieras"
Kyllä mun kaveri poltti raskausajan, mutta on mitä parhain äiti lapselleen. :) En usko että tuo koulutus liittyy mitenkään tähän.. Eiköhän se polttaminen ole ihan itsestään kiinni.. Oikeastaan kaikki mun tuntemat nuoret äidit ovat ihan super hyviä ja reippaita äitejä, vaikka osa vasta alle 18v. Kun taas moni vanhempi mun tuntema korkeasti koulutettu taas ei..

Mutta eiköhän jokainen ole paras äiti lapselleen, taitaa vaan tämän ketjun aloittajalla olla jonkun sortin ongelma. =)
Tuo on taas sitä kirsikanpoimintapropagandaa, jossa ollaan tarkoituksellisesti valittu hyviä nuoria äitejä ja huonoja vanhoja äitejä ja tällä perusteella tehdään johtopäätös, että nuoremmat äidit olisivat kaikessa parempia kuin vanhemmat äidit, vaikka YLEISESTI OTTAEN lähes aina vanhempi äiti on parempi äiti kuin nuori äiti.

Yhteistyössä