Rapujuhlien menu, maistuisiko sinulle?

• Viestiketjun aloittaja kodin hengetär
  • Ensimmäinen viesti
"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja kodin hengetär;26845615:
Kerropas miten se tehdään?
Jos oikeen muistan niin seos (maitoa, vaniljaa, munia ja mitä kaikkea olikaan) keitetään, sit siihen sekoitetaan liivate, vatkataan kylmäksi ja lisätään vielä kermavaahto. Googlaa.

kodin hengetär
[QUOTE="vieras";26845591]Mun mielestä myös toi paahtopaisti ja perunat on liikaa kun rapuleiväthän tossa on pääosassa.

Keitto, rapuleivät ja jompi kumpi jälkkäri rittää!

Nyt oot tekemässä 5 ruokalajin illallista, ei kukaan jaksa noin paljoa syödä.

Ja sä et itse ehdi yhtään seurustella vieraiden kanssa kun joudut koko ajan olemaan keittiössä/siivoamaan likaisia astioita/tuomaan uusia ruokia vieraille!!

Tarkoitus on varmaan viettää rento ilta/seurustella ystävien kanssa :)[/QUOTE]

Olen tehnyt useasti 5 ruokalajin päivällisiä. Hyvällä suunnittelulla ehdin kyllä myös viihdyttää vieraita.

kodin hengetär
[QUOTE="sondersson";26845654]Jos oikeen muistan niin seos (maitoa, vaniljaa, munia ja mitä kaikkea olikaan) keitetään, sit siihen sekoitetaan liivate, vatkataan kylmäksi ja lisätään vielä kermavaahto. Googlaa.[/QUOTE]

Kuulostaa varsin hyvältä.

Meak
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26845631:
Täh!? Pakko todeta, että ongelma on kyllä nyt syöjän, eikä emännän/isännän puolella...
Niin onkin! Eikä mua haittas vaikka en pystyisikään syömään enempää jos tuollasiin juhliin kutsuttais, nauttisin juhlista taatusti. Toivoisin vain ettei kukaan isäntä tai emäntä loukaantuisi eikä varsinkaan tyrkyttäisi/"pakottaisi" maistamaan.

..
Ok, jos rapuja on noin vähän, niin silloin ne ovat alkuruokana ja voisit harkita keiton poisjättämistä. Sitten ne paahtopaistit ja kaalikääryleet kuulostaisi hyvältä pääruoalta!

Mitenkäs vadelmat ja mascarponevaahto jälkkärinä? Googlaa, löytyy ainakin mansikat ja mascarponevaahto-ohjeita. Sopisi maun puolesta hyvin myös vadelmille.

Pannacotta marjojen kera on myös hyvä vaihtoehto. Ite tykkään Antti Vahteran valkosuklaisesta versiosta. (Netistä löytyy runsaasti pannacottareseptejä.) Britakakkuun saa myöskin tehtyä hyvin marjaisan täytteen. Suklaamousse ja vadelmat ovat aina klassinen ja herkullinen yhdistelmä.

"susu"
Alkuperäinen kirjoittaja kodin hengetär;26845643:
Kymmenisen rapua per ruokailija.
kymmeniä rapujuhlia järjestäneenä, mielipiteeni on se, että menu on loistava, mutta liian raskas. Kukaan ei jaksa syödä tuota kaikkea. Lihan sijasta laittaisin kalaa, mutta jos haluat lihassa pysyä, tekisin huomattavasti kevyemmän jälkiruoan. Itse olen tehnyt niin useilla juhlilla, että alkukeiton jälkeen syödään ravut (varaan 15-25/hlö, riippuu rapujen hinnasta) lisäksi muita kalaruokia, mm graavilohta. Jälkkäriksi joku makeampi, tuhti jälkiruoka.

Ravustaja
Aika tuhti menu, tai riippuu tietenkin siitä kuinka monta rapua olet ajatellut tarjota per henkilö. Melkein sanoisin, että ravut toimisivat pääruokana ja kaalikääryleet yms. jättäisin pois. Valkoviiniä voi tarjota rapujen yhteydessäkin. Yleensä se menee niin, että ne jotka eivät juo snapseja, ottavat viiniä. Toiset taas olutta/vettä ja snapseja.

Tuon pääruoan (paisti, perunat jne) voi jättää kokonaan pois, jos kerran tarjoat keittoa alkuruoaksi. Ei kukaan jaksa syödä enää sitä pääruokaa, kun on syönyt lautasellisen keittoa, sitten kolme-neljä paahtoleipää ravuilla ja vielä jälkiruokakin on tulossa.

Jos joku ei tykkää ravuista, niin sitä varten voi varata vaikka sitä paahtopaistia paahtoleivän päälle laitettavaksi.

Ja kunnon valkosita rapuviiniä ehdottomasti olla pitää!
Mina kylla jaksaisin syoda!

"Sirkkeli"
Alkuun mustaherukkainen kuohuviini VARMAANKIN ALAS SAISIN

Kantarellikeitto (valmistetaan sinä aikana kun vieraat asettuvat mökille taloksi ja juovat alkumaljansa) EHKÄ ALAS SAISIN

Rapuja ja paahtoleipää, tilliä, voita, aiolia sekä olutta, kivennäisvettä ja snapsit! (syömme rauhassa ja aivan kiireettä) EI KIITOS MITÄÄN NÄISTÄ MULLE

Paahtopaistiviipaleet, kaalikääryleet ja viipaleperunoita, viinit (paisti tarjotaan kylmänä, joten valmistan sen etukäteen, myös kaalikääryleet tehdään valmiiksi ja lämmitetään samalla kun perunat valmistuvat uunissa) NAM KAIKELLE

Paistetut banaanit toffeekastikkeessa sekä vaniljajäätelö ILMAN BANAANIA KIITOS

Lisäksi kahvin kanssa tarjoan mustikkamuffinsseja TAKUUHYVÄÄ

....
Muuten tosi NAM! Mutta paahtoleipä (jos meinaat niitä neliskanttisia valmiiksiviipaloituja) ei minusta sovi tuohon menuuseen. Mieluummin jotain patonkia tai kunnon ranskanleipää.

Ja kaalikääryleet vain ovat aika yllättävä valinta. Varmasti niitä söisin, mutta ihmettelisin että kuinka ihmeessä joku keksii tarjota niitä rapujuhlissa...

"vieras"
Paahtopaisti ja perunat varmaan riittäisivät, mulle maistuisi niiden kanssa vielä salaattikin. Jos juhlissa menee pitkään, päivän aikana ehtii kyllä tulla nälkä. Alkupalaksi tarjottavaa keittoakaan ei tarvitse aina olla mitään jätti sankoa per ruokailija, vaan sitä voi laittaa pienemmän annoksen. Ravuissa ei tosiaan hirveesti syömistä ole, joten ihan kiva, että on jotain muutakin syömistä myöhemmin, niin ettei pelkällä leivällä tarvitse mahaa täyttää. Toi paistettu banaani ei kuulu mun suosikkeihin, mieluummin vaikka söisin aiemmin ehdotettua britakakkua vaikkapa kauden marjoilla ja mascarponella täytettynä.

kodin hengetär
Muuten tosi NAM! Mutta paahtoleipä (jos meinaat niitä neliskanttisia valmiiksiviipaloituja) ei minusta sovi tuohon menuuseen. Mieluummin jotain patonkia tai kunnon ranskanleipää.

Ja kaalikääryleet vain ovat aika yllättävä valinta. Varmasti niitä söisin, mutta ihmettelisin että kuinka ihmeessä joku keksii tarjota niitä rapujuhlissa...
Kaalikääryleethän on kesäinen ruoka.

"Samaria"
Pääruoasta voisi hyvinkin jättää kääryleet pois. Toki jos haluat niitä tarjota niin anna mennä vaan :) saiskos niistä tehtyä vaikka sellasia "miniversioita"?
Hyvältä kuulostaa kaikkinensa!

"MiMeira"
Tosi kiva menu! Itse en ravuista piittaa, joten jos vieraana on sellaisia jotka ei niistä myöskään piittaa, syötävää kuitenkin löytyisi.

Mut jälkiruoka! Ei mitään banaania vaan todellakin niitä marjoja, vaikka ihan vaniljakastikkeen kera.

Yhteistyössä