Rapujuhlien menu, maistuisiko sinulle?

• Viestiketjun aloittaja kodin hengetär
  • Ensimmäinen viesti
kodin hengetär
Eli maistuisiko vaiko muuttaisitko jotain?

Rapujuhlien menu

Alkuun mustaherukkainen kuohuviini

Kantarellikeitto (valmistetaan sinä aikana kun vieraat asettuvat mökille taloksi ja juovat alkumaljansa)

Rapuja ja paahtoleipää, tilliä, voita, aiolia sekä olutta, kivennäisvettä ja snapsit! (syömme rauhassa ja aivan kiireettä)

Paahtopaistiviipaleet, kaalikääryleet ja viipaleperunoita, viinit (paisti tarjotaan kylmänä, joten valmistan sen etukäteen, myös kaalikääryleet tehdään valmiiksi ja lämmitetään samalla kun perunat valmistuvat uunissa)

Paistetut banaanit toffeekastikkeessa sekä vaniljajäätelö

Lisäksi kahvin kanssa tarjoan mustikkamuffinsseja

..
Tuon pääruoan (paisti, perunat jne) voi jättää kokonaan pois, jos kerran tarjoat keittoa alkuruoaksi. Ei kukaan jaksa syödä enää sitä pääruokaa, kun on syönyt lautasellisen keittoa, sitten kolme-neljä paahtoleipää ravuilla ja vielä jälkiruokakin on tulossa.

Jos joku ei tykkää ravuista, niin sitä varten voi varata vaikka sitä paahtopaistia paahtoleivän päälle laitettavaksi.

Ja kunnon valkosita rapuviiniä ehdottomasti olla pitää!

kodin hengetär
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26845538:
Miksi tuollainen mustaherukkainen kuohuviini? Kai se käy, jos on jollain tapaa perusteltua, mutta itse tarjoaisin ihan normi kuivan kuoharin.
Kyseinen drinkki on nimeltään Kir Royal ja tarkoituksenani oli ottaa kauden tuotteita mahdollisimman paljon käyttöön. Koristelen mustaherukoilla, koska ne kypsyivät juuri sopivasti rapujuhliksi.

"Kotitonttu"
Hyvältä kuulostaa :p

Itse tosin tykkäisin viel enempi tuoreesta patongista paahtiksen lisäksi. Juu, voi olla ns. etikettivirhe mutta suu sanoo muuta. Tuttujen kans monesti on patonkia lisänä tarjoiltukin sitten. Makuasioita. :)

..
Alkuperäinen kirjoittaja kodin hengetär;26845554:
Kyseinen drinkki on nimeltään Kir Royal ja tarkoituksenani oli ottaa kauden tuotteita mahdollisimman paljon käyttöön. Koristelen mustaherukoilla, koska ne kypsyivät juuri sopivasti rapujuhliksi.
Tee mieluummin Kir Royal itse eli mehua lasin pohjalle ja päälle kuohari. Tyylikkäämpää, kuin valmis Alkon juttu.

kodin hengetär
[QUOTE="sondersson";26845551]Vaihtaisin tuon jälkkärin johonkin "suomalaisempaan", johonkin marjajuttuun kun ne on nyt ajankohtaisia.[/QUOTE]

Olet oikeassa sen suhteen, että marjajuttu on ajankohtainen.. tämä onkin aiheuttanut minulle päänvaivaa, kyseessä on vieraat, jotka käyvät luonamme syömässä usein ja me käymme vastavierailuilla heidän luonaan ja pitäisi aina koittaa keksiä jotain uutta.

"vieras"
Mun mielestä taas alkumalja kuulosti tosi hyvältä! Samoin paahtopaisti, johtuen siitä, etten erityisemmin pidä ravuista. Muuten ravun lisukkeet olivat mun mielestä kyllä hyvät. Ravuissa kai syömistäkin on suhtellisen vähän?

"vieras"
Mun mielestä myös toi paahtopaisti ja perunat on liikaa kun rapuleiväthän tossa on pääosassa.

Keitto, rapuleivät ja jompi kumpi jälkkäri rittää!

Nyt oot tekemässä 5 ruokalajin illallista, ei kukaan jaksa noin paljoa syödä.

Ja sä et itse ehdi yhtään seurustella vieraiden kanssa kun joudut koko ajan olemaan keittiössä/siivoamaan likaisia astioita/tuomaan uusia ruokia vieraille!!

Tarkoitus on varmaan viettää rento ilta/seurustella ystävien kanssa :)

"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja kodin hengetär;26845570:
Olet oikeassa sen suhteen, että marjajuttu on ajankohtainen.. tämä onkin aiheuttanut minulle päänvaivaa, kyseessä on vieraat, jotka käyvät luonamme syömässä usein ja me käymme vastavierailuilla heidän luonaan ja pitäisi aina koittaa keksiä jotain uutta.
bavaroise mustikoiden ja vadelmien kera?

kodin hengetär
mä taas vaihtaisin tuon pääruoan tilalle esim.lohta tai muuta kalaa. sopeisi menuun paremmin...
Sama ongelma kuin aiemmin kerroin, tarjottu kalaa jo aiemmin. Lisäksi en löytänyt yhdestäkään netissä olevasta menuehdotuksesta kalaa. Ajattelin kyllä ensin paistettuja ahvenfileitä. En vaan voi olla ihan varma, että kalaa tulee verkoilla ja sitten joutuisi paistamaan ne kesken syömisen eikä se oikein sovi rapujuhlan ideaan. Ahvenfileet olisi kyllä taivaallisen hyviä kun ne oikein voissa paistaa.

kodin hengetär
[QUOTE="vieras";26845571]Mun mielestä taas alkumalja kuulosti tosi hyvältä! Samoin paahtopaisti, johtuen siitä, etten erityisemmin pidä ravuista. Muuten ravun lisukkeet olivat mun mielestä kyllä hyvät. Ravuissa kai syömistäkin on suhtellisen vähän?[/QUOTE]

Tämäpä se ongelma on aina, että joku ei ole niin mieltynyt rapuihin. Tosin kaverini tunnen ja tiedän, että pitävät. Oikeassa olet myös siinä, että ravussa on melko vähän syömistä. Jos syö rapuja pääruokana niin tulee syötyä vaaleaa leipää runsaasti ja se täyttää vatsaa vain hetkiseksi.

Yhteistyössä