Vauva on nyt 2kk. Olenko ihan nössö ja säälittävä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äityliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No meidän lapset on 3v ja 1,5v, eivätkä ole koskaan ollet yötä hoidossa.
Muutenkin olleet tosi vähän kellään kodinulkopuolisella hoidossa. Muutamia tunteja joskus.
Musta on outoa että joskus oon joutunut sitä oikein puolustelemaan, ei ole ollut sellaista tilannetta että ois tarvinut.
Nii, en mä turhaan vie.
Osaavat kyllä nukkua muuallakin, ollaan reissattu hyvinkin paljon. Tätä kun epäillään heti, etteivät osaisi kun en anna harjoitella.
Mun vanhemmat ottaisivat kyllä, jos joku pakko tilanne olisi, mutta eivät muuten vielä. Sitten kun osaavat itse pyytä ja haluavat. Samoin on kuulemma tehty meidän kanssa, kun oltiin pieniä ja hyvin uskallettiin jäädä mummolaan yöksi, sitten kun haluttiin.

Tässä vauvan hoidon lomassa kirjotan vielä että kyllä mä jo 3v jättäsin mummolle yöks. Mun ukki hoisi mua kun olin 10kk ja siitä eteenpäin,porukat oli töissä,ukki oli silloin jo eläkkeellä. Ja ihan hyvä ihminen mä olen,vaikka kampaajalle aionkin mennä ja jättää vauvan isälleen,ehkä..ehkä mummolleen. Tai ehkä perun koko ajan sittenkin,nyt tuntuu siltä.
Täältä sai nyt vastauksen että käy toki kavereiden kanssa lenkillä,ilman vauvaa,mutta muista että sun pitää olla koko ajan saatavilla,vaikka isäkin pärjää tosi hienosti,vaikka oikeesti vauva tarvii äitiä,vaikka pärjääkin hetken ilman,jos käyt siellä kaupassa,muista kumminkin että sun pitää pystyä imettämään pientä tissitakiaista,vaikka isä maitoa pakkasesta sulattaakin,nii-in pakkasessa on pumpattua maitoa siltä varalta,että äiti joutuu olemaan erossa vauvasta ehkä n. 45 min. vaikka isänsä kanssa oikeen hienosti pärjäävät kun pullosyta antaa maitoa vaikka aina parempi kun tissin antaa,vaikka oletkin kampaajalla!

[QUOTE="Äityliini";26842844]Tässä vauvan hoidon lomassa kirjotan vielä että kyllä mä jo 3v jättäsin mummolle yöks. Mun ukki hoisi mua kun olin 10kk ja siitä eteenpäin,porukat oli töissä,ukki oli silloin jo eläkkeellä. Ja ihan hyvä ihminen mä olen,vaikka kampaajalle aionkin mennä ja jättää vauvan isälleen,ehkä..ehkä mummolleen. Tai ehkä perun koko ajan sittenkin,nyt tuntuu siltä.
Täältä sai nyt vastauksen että käy toki kavereiden kanssa lenkillä,ilman vauvaa,mutta muista että sun pitää olla koko ajan saatavilla,vaikka isäkin pärjää tosi hienosti,vaikka oikeesti vauva tarvii äitiä,vaikka pärjääkin hetken ilman,jos käyt siellä kaupassa,muista kumminkin että sun pitää pystyä imettämään pientä tissitakiaista,vaikka isä maitoa pakkasesta sulattaakin,nii-in pakkasessa on pumpattua maitoa siltä varalta,että äiti joutuu olemaan erossa vauvasta ehkä n. 45 min. vaikka isänsä kanssa oikeen hienosti pärjäävät kun pullosyta antaa maitoa vaikka aina parempi kun tissin antaa,vaikka oletkin kampaajalla![/QUOTE]

Voisin mäkin siis jättää tuon 3v.n ja tuon pienemmänkin jos olisi joku sellainen meno, mutta kun ei ole ollut niin en "muuten vaan" ole vienyt.

[QUOTE="vieras";26842641]No olisko sen takia, ettet anna heille mahdollisuutta olla kahdestaan ja muodostaa suhdetta? Eihän isä saa teillä mitään mahdollisuutta edes! Toimisin itse juuri samoin, jos mieheni olis evännyt multa kaksinolon lapseni kanssa; puolustuskannalle vaan ja "pidä lapses" -mentaliteetilla olisin jaksanut, kuten näyttää tekevän miehesikin. Typerää ja ajattelematonta ja äärimmäisen itsekästä sinulta, kasva aikuiseksi ja anna isälle mahdollisuus olla isä. Niille muille lapsen ehtii kyllä jättää hoitoon myöhemminkin.[/QUOTE]

Hohhoijaa. Isit ei halua olla isiä jos ne ei saa olla äitejä, mää mää.

Kuulostaa, että olet rakastava ja sitoutunut äiti vauvallesi=) Älä turhaan ole vauvasi luota pois, jos sulla ei ole tarvetta käydä jossain. Varsinkin vauvalle ja lapselle on parasta olla äidin kanssa. Isä on on myös hyvä, mutta kyllä äidin ja vauvan suhde on tärkeämpi ihan biologian takia.

Asiantuntijoiden suosituksien mukaan yöksi voi jättää ikävuosien mukaan eli 1 v yhdeksi yöksi, 5v 5 yöksi. Alle 1v taas kuukausien mukaan tunneiksi, eli 2kk 2 tunniksi ja 8 kk 8 tunniksi.

2kk on ihan liian pieni jäämään yöksi. Mun mielestä voit rauhassa lähikuukaudet keskittyä vauvaasi, pian hän rupeaa kiinnostumaan muusta maailmasta, mutta silloinkin on tärkeätä, että äiti on lähellä.

Jos sua harmittaa miehesi (jatkuva?) rappaaminen harrastuksissa ym, niin se on ikävää. Yritä puhua asiasta! Miehelle se vauvan tulon aiheuttama muutos voi olla vaikeaa hyväksyä tai tajuta. Mutta puolisoaan ja lastaan rakastava mies ymmärtää kyllä lopulta. Olisi hyvä, jos miehesi vaihtaisi vaippoja ym. tekisi vauvan kanssa, jotta saisit kotona hengähtää. Voisiko olla jotain hommia, jotka olisivat miehesi vastuulla kokonaan? Meillä kylvetys on täysin miehen vastuulla ja vaihtaa vaipat 90% kun on kotona ja syöttää myös soseita kun on kotona. Mun mielestä miehen pitäisi osata ja osallistua vauvan hoitoon, ennen kuin vauva jätetään yhtäkkiä miehen hoitoon.

Vedähän vähän henkeä! Teet juuri niin kuin itse haluat ja tunnet. Jos haluat käydä jossain ilman vauvaa niin se on ok ja jos et halua niin sekin on ihan jees. Muistat vaan kuunnella niitä omia fiiliksiä ja tuntemuksia.

Itse olin esikoisen saatua oikeasti ihan helvetinmoinen marttyyri:). Torppasin miehen auttamisyritykset vauvan hoidossa ihan täysin. Kyttäsin kuinka se vaihtaa vaipat, kylvettää yms. Ja ainahan se teki minun mielestä kaikki väärin. Kyllähän siinä sitten molemmat väsyivät. Enkä juurikaan käynyt missään, möllötin vain kotona tukka sekaisin vauvan kanssa ja valitin kun mies edes uskaltautui joskus jossain käymään.

Tämän kuopuksen kanssa ollaankin tehty kaikki toisin ja kaikilla on hyvä mieli.

Joten jos sinua yhtään alkaa kyrsimään kotona oleminen niin ota omaa aikaa. Teit miten tahansa hyvä äiti olet ja miehesi on aivan varmasti hyvä isä. Miehet tarvitsevat vain joskus pientä herättelyä kuten myös me korvaamattomat äidit:D

Sanoisin, että tee niinkuin itsestäsi tuntuu. Ei ehkä kannata aloittaa yökyläilyllä jos ajatus muutaman tunnin hoidostakin tuntuu jo hankalalta. Aloita vaikka muutaman tunnin kyläilystä.

Mutta ihan kaikella hyvällä sanoisin, että jätä lasta myös kahdestaan isänsä kanssa. Jotta pääsevät muodostamaan kahdenkeskisen suhteen. Se on tosi tärkeää molemmille.

...mä usein ajattelen että oli tosi hyvä juttu loppujen lopuksi, että mä olin esikoisen sektion jäljiltä niin huonossa hapessa että isä joutui hoiteleen vauvan käytännössä ekat viikot. Teki hyvää meille kaikille. Muuten mä olisin takuuvarmasti luisunut myös tuohon "korvaamaton äiti"-rooliin.

[QUOTE="vieras";26842976]Ai että isä on äiti, jos haluaa olla kaksin joskus lapsensa kanssa? :laugh:

On teillä helmi-miehiä siellä :D koettakaapa irrottautua sieltä 50-luvulta ja rantautua tänne nykyaikaan, voi silmät avautua... ;)[/QUOTE]

Ja sä vaikutat helmi-äidiltä *typerä hymiö*
On irvokasta väittää, että isäsuhde kärsii siitä, ettei äiti välttämättä halua olla erossa pienestä vauvasta.

Meillä kaksi lasta, ja mä olen kyllä niiden pääasiallinen hoitaja, vaikka isä onkin ihan samassa taloudessa.
Mies ei juurikaan esikoisen hoitoon ekan vuoden aikana osallitunut, kävinköhän koko aikana vajaa 10 kertaa jossain, muutaman tunnin ajan. Kuopusta hoisi ekan vuoden aikana houkan enempi, kun mulla oli autokoulua jne.
Siltikin kun lapset täyttäneet sen vuoden, alkaneet liikkumaan/touhuamaan ja olemaan enempi, no lapsia, kuin vauvoja mies on osallistunut koko ajan enempi ja ihan hyvä suhde niillä on.
Tää järjestely sopi meille, kukaan ei ollut marttyyri tms.

Ja sä vaikutat helmi-äidiltä *typerä hymiö*
On irvokasta väittää, että isäsuhde kärsii siitä, ettei äiti välttämättä halua olla erossa pienestä vauvasta.

Irvokkaampaa on väittää, että isä haluaa olla äiti, jos hän haluaa olla joskus lapsensa kanssa kaksin ja hoitaa häntä ilman äitiä. Tuo on todella outo näkökulma niinkin luonnolliseen asiaan kuin vanhemmuuteen ja ihmetyttää, että se on sun mielestä normaalia. Isäsuhde varmasti kärsii, jos ei isä saa lastaan hoitaa edes joskus ilman äitiä. Isä ei opi tulkitsemaan lastaan eikä keksimään keinoja rauhoitella lasta ilman äitiä, jos ei saa sitä milloinkaan kokeilla. Ettekö te luota miehiinne, vai mikä teitä vaivaa?

Täältä sai nyt vastauksen että käy toki kavereiden kanssa lenkillä,ilman vauvaa,mutta muista että sun pitää olla koko ajan saatavilla,vaikka isäkin pärjää tosi hienosti,vaikka oikeesti vauva tarvii äitiä,vaikka pärjääkin hetken ilman,jos käyt siellä kaupassa,muista kumminkin että sun pitää pystyä imettämään pientä tissitakiaista,vaikka isä maitoa pakkasesta sulattaakin,nii-in pakkasessa on pumpattua maitoa siltä varalta,että äiti joutuu olemaan erossa vauvasta ehkä n. 45 min. vaikka isänsä kanssa oikeen hienosti pärjäävät kun pullosyta antaa maitoa vaikka aina parempi kun tissin antaa,vaikka oletkin kampaajalla!

[QUOTE="vieras";26843145]Irvokkaampaa on väittää, että isä haluaa olla äiti, jos hän haluaa olla joskus lapsensa kanssa kaksin ja hoitaa häntä ilman äitiä. Tuo on todella outo näkökulma niinkin luonnolliseen asiaan kuin vanhemmuuteen ja ihmetyttää, että se on sun mielestä normaalia. Isäsuhde varmasti kärsii, jos ei isä saa lastaan hoitaa edes joskus ilman äitiä. Isä ei opi tulkitsemaan lastaan eikä keksimään keinoja rauhoitella lasta ilman äitiä, jos ei saa sitä milloinkaan kokeilla. Ettekö te luota miehiinne, vai mikä teitä vaivaa?[/QUOTE]

Miksi sen äidin on väkisin muualle mentävä??? Kyllä aluksi meillä oli ihan molemmat kotona, ja hyvin opi niin äiti kuin isäkin vauvaa rauhoittelemaan ja hoitamaan. Miksi pitää keinotekoisesti luoda tilanne, että isä on ihan yksin vauvan kanssa? joidenkin mukaan vauva on pakko opettaa pulloakin syömään SIKSI, että isä saa syöttää. Miksi isän pitää olla just kuin äiti ollakseen merkityksellinen lapsen elämässä? Minusta tuo on isyyden aliarvioimista.

[QUOTE="vieras";26842895]Mitä sinä horiset?!??!?!!? Pätee myös äidin poissaoloon my ass, eihän päde! Hyvin oudot linkkaukset, mutta arvelinkin ettet mitään oikeita tuloksia aiheesta löydä.[/QUOTE]

V auvan korstisolitasot nousevat kun äiti onpoissa, mitä pidempään on poissa sitä enemmän nousee. Kortisolitasot taas vaikuttavat lapsen aivojen stressinsäätelykykyyn, tämä on yleisesti tiedetty fakta. Jos kortisolia on on varhaislapsuudessa paljon hylkäämisen (pienelle vauvalle se on hylkäämistä, koska ei ymmärrä esinepysyvyyttä, eli kun äiti ei ole huoneessa, äiti ei ole ollenkaan). Joillekin vauvoille riittää se yksi trauma. Ja jäljet aivoissa siis lopulliset, altistaa mm. sairauksille stressin kautta.

Mitä outoa linkkauksissa oli? Siinähän tuosta kortisolitasosta puhutaan.

[QUOTE="pop";26843223]V auvan korstisolitasot nousevat kun äiti onpoissa, mitä pidempään on poissa sitä enemmän nousee. Kortisolitasot taas vaikuttavat lapsen aivojen stressinsäätelykykyyn, tämä on yleisesti tiedetty fakta. Jos kortisolia on on varhaislapsuudessa paljon hylkäämisen (pienelle vauvalle se on hylkäämistä, koska ei ymmärrä esinepysyvyyttä, eli kun äiti ei ole huoneessa, äiti ei ole ollenkaan). Joillekin vauvoille riittää se yksi trauma. Ja jäljet aivoissa siis lopulliset, altistaa mm. sairauksille stressin kautta.

Mitä outoa linkkauksissa oli? Siinähän tuosta kortisolitasosta puhutaan.[/QUOTE]

No tutkimuksissa ei puhuta siitä, että nimenomaan äidin puuttuminen johtaa mihinkään! Osaatko lukea?? Tuossa oli vaan äiti otettu esimerkiksi, syli kuin syli riittää, ei tarvitse olla äidin syli. Ihan outoja juttuja taas. Ja kortisolitaso hetkellisesti nousee vauvan itkiessä ja se on ihan normaalia ja ihan luonnollista, eikä se johda yhtään mihinkään. Siinä vaan vauva oppii sietämään stressiä, itkutonta vauvaa katsos ei ole olemassakaan.

[QUOTE="pop";26843223]V auvan korstisolitasot nousevat kun äiti onpoissa, mitä pidempään on poissa sitä enemmän nousee. Kortisolitasot taas vaikuttavat lapsen aivojen stressinsäätelykykyyn, tämä on yleisesti tiedetty fakta. Jos kortisolia on on varhaislapsuudessa paljon hylkäämisen (pienelle vauvalle se on hylkäämistä, koska ei ymmärrä esinepysyvyyttä, eli kun äiti ei ole huoneessa, äiti ei ole ollenkaan). Joillekin vauvoille riittää se yksi trauma. Ja jäljet aivoissa siis lopulliset, altistaa mm. sairauksille stressin kautta.

Mitä outoa linkkauksissa oli? Siinähän tuosta kortisolitasosta puhutaan.[/QUOTE]

Vauva saa siis trauman ja jäljen aivoihin kun äiti on vaikka suihkussa =hylännyt vauvan kun ei ole samassa huneessa..(psst..vaikka isikin on siinä hollilla..)

Miksi sen äidin on väkisin muualle mentävä??? Kyllä aluksi meillä oli ihan molemmat kotona, ja hyvin opi niin äiti kuin isäkin vauvaa rauhoittelemaan ja hoitamaan. Miksi pitää keinotekoisesti luoda tilanne, että isä on ihan yksin vauvan kanssa? joidenkin mukaan vauva on pakko opettaa pulloakin syömään SIKSI, että isä saa syöttää. Miksi isän pitää olla just kuin äiti ollakseen merkityksellinen lapsen elämässä? Minusta tuo on isyyden aliarvioimista.

No esim. aloittajan tapauksessa mies ei hoida lastaan jos äiti on paikalla. Olisiko siksi? Ja useimmiten äiti on se, joka sitä lasta lohduttaa jos kaikki ovat paikalla, väitätkö jotain muuta? Ihan sen takia, että äidin syliin rauhoittuu nopeammin, koska isä ei ole voinut koskaan keksiä sitä omaa juttua, millä saa lapsen rauhoittumaan. Ja mitä ihmeen vikaa on pulloon opettelussa?? En todellakaan halunnut enkä edes kyennyt sitomaan itseäni vuodeksi kotiin esim. opiskelujen takia, pullo oli ihan elintärkeä meille, että iskälläkin on keinot lapsi ruokkia. Isyyden aliarvoimista on juuri se, mitä itse kirjoitat. Kuulostaa siltä, ettet luota mieheesi pätkän vertaa, ei taida hän olla myöskään halukas lasta hoitamaan? Ja miksi isä ei saisi olla kuten äiti, onhan hän toinen vanhemmista?

[QUOTE="Äityliini";26843266]Vauva saa siis trauman ja jäljen aivoihin kun äiti on vaikka suihkussa =hylännyt vauvan kun ei ole samassa huneessa..(psst..vaikka isikin on siinä hollilla..)[/QUOTE]

Siis sori nyt vaan, mutta nämä sinun kommentit on musta ihan outoja. Onko teillä kaikki hyvin siellä kotona? Kannattaisko pyytää vaikka perhetyöntekijää käymään?

[QUOTE="Äityliini";26843178]Täältä sai nyt vastauksen että käy toki kavereiden kanssa lenkillä,ilman vauvaa,mutta muista että sun pitää olla koko ajan saatavilla,vaikka isäkin pärjää tosi hienosti,vaikka oikeesti vauva tarvii äitiä,vaikka pärjääkin hetken ilman,jos käyt siellä kaupassa,muista kumminkin että sun pitää pystyä imettämään pientä tissitakiaista,vaikka isä maitoa pakkasesta sulattaakin,nii-in pakkasessa on pumpattua maitoa siltä varalta,että äiti joutuu olemaan erossa vauvasta ehkä n. 45 min. vaikka isänsä kanssa oikeen hienosti pärjäävät kun pullosyta antaa maitoa vaikka aina parempi kun tissin antaa,vaikka oletkin kampaajalla![/QUOTE]

Höpsis! Teet just niin kuin teidän perheelle sopii! Vauva eikä isäkään traumatisoidu siitä jos olet siellä kampaajalla ja asioilla tasan sen aikaa kuin haluat. Meitä on täällä palstalla niin monta tossun kuluttajaa että jos meidän mielipiteitä liian tarkkaan pohdit niin "sekaisin" menet.

[QUOTE="vieras";26843310]Siis sori nyt vaan, mutta nämä sinun kommentit on musta ihan outoja. Onko teillä kaikki hyvin siellä kotona? Kannattaisko pyytää vaikka perhetyöntekijää käymään?[/QUOTE]

Täällä saa tätä paskaa niskaansa niin väkisin menee omat vastaukset samalla kyynisellä linjalla..Mut voithan toki tehdä ilmoituksen,se kun on tällä palstalla yleistä :)

[QUOTE="Äityliini";26843339]Täällä saa tätä paskaa niskaansa niin väkisin menee omat vastaukset samalla kyynisellä linjalla..Mut voithan toki tehdä ilmoituksen,se kun on tällä palstalla yleistä :)[/QUOTE]

Siis minkä ihmeen ilmoituksen? Teidän suhde kuulostaa ihan oudolta ja sun kommentit myös, en erota yhtään mitään sarkasmia vaan pelkkää outoutta kaikki. Ehkä me vaan menemme todella eri aaltopituuksilla...

Yhteistyössä