Mies ei enää halua antaa minulle rahaa käyttöön, sossustakin sanotaan että mies käy töissä niin siksi en saa sieltä...

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Eli minun pitäisi elää pyhällä hengellä ilmeisesti, kun mies ei anna mulle rahaa, vaikka tienaa hyvin. Tähän asti meillä on ollut yhteiset rahat, nyt mies avannut uuden tilin ja käyttää itse rahansa. Sossussa kävin sanomassa, että tarvitsen rahaa itselleni ja lapsille, että saan edes ruokaa ja muita välttämättömiä ostoksia tehtyä, niin sanoivat sossussa vaan, että mies tienaa ja emme ole toimeentulotuen piirissä sen takai, kun miehen tulot riittävät kattamaan koko perheen tarpeen (tms. en muista sanatarkasti). No, yritin selittää, että ei se paljon auta jos mies ei anna rahaa, vaan antaa meidän vaikka nähdä nälkää... :( Sillä on nyt joku kriisi tai jotain, eroamassa kai me ollaan muutenkin, viettää aikaansa paljon poissa, reissutöissä. Mitä tässä pitäis tehdä? Mennä vaan uudelleen sossuun ja vaatia rahaa vai pitääkö alkaa myymään omaisuutta (tai itseään...) jotta lapset saa ruokaa jne.?

"perseennuolija"
Mitä pitäisi tehdä??No ottaa lapsi kainaloon ja lähteä.SITTEN saat sieltä sossusta toimeentulotukea.

Tottakai ne kattoo miehen tulot sun tuloiks niin kauan ku saman katon alla ootte.

Nyt samantien asuntoa ettii.

"Minä vain"
No näkisin että sinulla on ainakin kaksi vaihtoehtoa:

- Eroa niin pääset hinkuamasi toimeentulotuen piiriin lapsinesi. Tällöin saat myös elatustuen ex-mieheltäsi.
- Mene oikeisiin töihin niin saat rahaa.

Sitten tietysti jos olet hoikka, nuori ja kaunis voit myös myydä itseäsi kuten suunnittelit.

"Huh"
Kurja tilanne. Oletteko naimisissa vai avoliitossa? Jos olette naimisissa, tilanne on hankalampi, koska miehestä eroon pääseminen ja "omilleen" pääseminen/joutuminen kestää kauemmin ja vaatii enemmän byrokratiaa. Jos olette avoliitossa, voit siirtää kirjasi muualle, jolloin et enää asu miehen kanssa ja olet oikeutettu toimeentulotukeen.

Toivottavasti tilanne selviää, tsemppiä!

"mutsi"
Kun haet sossusta toimeentulotukea niin tietysti siihen vaikuttaa molempien perheen aikuisten tulot. Jos toinen on töissä niin eikö se ole päivänselvä asia että tuo rahat kotiin. jos mies ei ota vastuuta perheestään niin kannattaa varmaan pari kertaa miettiä haluatko jakaa elämäsi noin itsekeskeisen ihmisen kanssa.

"alma"
Paskamainen tilanne, mutta kyllä toi on ihan teidän perheen sisäinen ongelma, ei sossun. Eihän se niin voi mennä, että kaikki kotiäidit/ rouvat lapsineen elätetään sossun rahoilla riippumatta miehen tuloista, ja isät sitten käyttävät rahansa miten tykkää.

ap.
[QUOTE="Minä vain";26840888]No näkisin että sinulla on ainakin kaksi vaihtoehtoa:

- Eroa niin pääset hinkuamasi toimeentulotuen piiriin lapsinesi. Tällöin saat myös elatustuen ex-mieheltäsi.
- Mene oikeisiin töihin niin saat rahaa.

Sitten tietysti jos olet hoikka, nuori ja kaunis voit myös myydä itseäsi kuten suunnittelit.[/QUOTE]

En minä hingu toimeentulotukea. Mutta vaikea se on vauvan kanssa töihin lähteä, nuorimmainen on nimittäin vasta 7kk ikäinen...

"vieras"
Jos olette naimisissa, niin näytä miehellesi avioliittolaki (www.finlwx.fi). Siellä sanotaan, että aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa nähden. Eli miehen on annettava rahaa teidän ruokaan ja myös muuhun. Jos olette avoliitossa, niin huonompi juttu. Silloin ei elatusvelvollisuutta ole.

ap.
Kai olette keskustelleet asiasta? Miksi mies tekee näin? kai siihen joku syy on? Oletko etsinyt töitä? opiskellut?

Keskustelkaa asiasta, jso ei auta niin sitten on kai erottava.
Olemme keskustelleet kyllä, sovittiin että jos vielä yritetään vaikka useasti ollaan meinattu erota. Yhdessä olo on hankalaa, mutta erikseenkään ei haluttais kai olla. Nyt ei olla keskusteltu pariin viikkoon,mies on reissussa. Ja avannut uuden tilin ilmeisesti ennen työreissuun lähtöä... en nyt ole saanut selvää miksi näin on tehnyt. :( Ja olen äitiyslomalla, tai kohta hoitovapaalla... sitten kun vauva on tarpeeksi iso, lähden takaisin opiskelemaan. Nyt en siis saa rahaa mistään, paitsi sen minimin äippärahan joka kohta loppuu sekin... ja viimeisin erä sitäkin meni lainanlyhennykseen, kun mies ei sitä maksanut niin minun oli pakko. Kun soitin miehelle, että laita rahaa niin ei vastannut, laitoin viestin, siihen tuli vastaus, "en laita, hanki itse" ja sit huomasinkin, että rahat ei tule enää meidän yhteiselle tilille, vaan palkkalaskelman mukaan menee jollekin uudelle tilille eri pankissa.

"Minä vain"
En minä hingu toimeentulotukea. Mutta vaikea se on vauvan kanssa töihin lähteä, nuorimmainen on nimittäin vasta 7kk ikäinen...
Siis miten ihmeessä sä olet hoitanut asiasi niin ettet saa äitiyspäivärahaa?!? Paukahditko vain paksuksi ilman että olit ensin töissä? Vähän itsenäisyyttä ja elämänhallintaa nyt nainen, ei kai mies mitään kiviriippaa halua vetää perässään!

"Sirkkeli"
Jaa'a. Rupea myymään omaisuutta nyt eka. Kannattaa aloittaa miehelle tärkeistä asioista. Huomenna laitat asuntopaperit ja selität kiireen siellä asuntotoimistossa.

Pikaisesti asuntoa etsimään, soskusta autetaan kyllä takuuvuokran kanssa kun oot eroamassa. Näytä niille vaikka kopio eropaperista. Siihen saakka lainaat vaikka vanhemmiltasi sen verran, että saat ruokaa ja esim. bensaa tai mitä nyt tarviikin. Sitten pikapikaa sitä asuntoa etsimään.

Onko yhteinen laina? Ja talo? Kannattaa ehkä pyytää apua vaikka oikeusavustajalta tai mikä se nyt onkaan nimeltään. Miksi eroamassa (ellei lasketa sitä, että mies jättäis lapsensa ilman ruokaa)?

"vieras"
Puolisoiden elatusvelvollisuus avioliiton aikana

Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Tarvittaessa voidaan myös avioliiton aikana vahvistaa, että toisen puolisoista on maksettava toiselle elatusapua. Elatusavun määrä ja sen maksutapa voidaan vahvistaa joko sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.
...ja avioeron jälkeen

Avioeroon tuomittaessa tuomioistuin voi velvoittaa toisen puolison maksamaan toiselle elatusapua, jos tämä harkitaan kohtuulliseksi. Elatusapu voidaan vahvistaa suoritettavaksi joko määräajoin taikka kertakaikkisena summana. Elatusavun määrä ja suorittamistapa voidaan vahvistaa myös sopimuksella. Sopimus on esitettävä kunnan sosiaalilautakunnan vahvistettavaksi.

Vanhempien elatusvelvollisuudesta lapsiaan kohtaan ja elatusavun vahvistamisesta säädetään lapsen elatuksesta annetussa laissa.

http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Avioliittolaki/Puolisoidenoikeudetjavelvollisuudetavioliitossa

Yhteistyössä