Päiväkodin eskariopettaja katsoi pahasti kun vein mun 9kk tytön päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mistäs luulet niitä tulevaisuuden veronmaksajia tulevan sinuakin vanhana hoitamaan, jollei näiden kotiloisten lapsista? Tänä päivänä, kun kaikki pyörii rahan ja voittojen ympärillä, unohdetaan lapset ja oletetaan että päiväkoti hoitaa vanhempien tehtävän. Että lapset voi dumpata sinne vauvoina, kun vanhemmat lähtevät verotuloja tuottamaan. No, hoitaahan se sen minkä kykenee, mutta lopputulos on nähtävissä sitten kun sinä olet vanhus. Lasten ja nuorten pahoinvointi on jo nyt jotain käsittämätöntä, eikä tämä yhteiskunta tee asialle mitään. Se se vasta maksaakin. Eli kyllä, kotihoitoa pitää tukea. Turha sanoa, että ennen on menty hoitoon vielä pienempänä, sillä elämänmenokin on silloin ollut pikkaisen eri luokkaa.

KYLLÄ!!!

[QUOTE="Pph";26831453]Mulle on tullut hoitoon monia kymmenkuisia enkä koskaan ole sitä pahalla katsonut. Mieleeni ei kertaakaan ole tullut, että kyseessä on huono äiti joka jättää lapsen hoitoon vaikka toinen on niin pieni. Jokaisella on omat elämäntilanteensa ja syyt miksi palata työelämään missäkin vaiheessa. Se ei muille kuulu. Varmaan sitä asiaa on kuitenkin mietitty ja punnittu kotona, eikä se suinkaan ole jokaiselle helppo ratkaisu, viedä pientä hoitoon. Ihmisten rauhoittamiseksi voin kertoa, että niistä pienistä kymmenkuisista on tullut kasvun myötä ihan elämäänsä tyytyväisiä, tasapainoisia nuoria. On ihanaa saada seurata entisten hoitolasten kasvua aikuiseksi![/QUOTE]

Kyllä, pph on ilman muuta parempi paikka alle 1v kuin päiväkoti. Meidän alle 3v ryhmässä on tällä hetkellä 18 lasta, joten mietikkääpä itsenne päivän ajaksi moiseen joukkoon, jossa aina joku huutaa ja metelöi. Tämä ei ole pelottelua, vaan faktaa, ja todella ihanaa olisikin, kun saisi niitä "kivoja" päiväkoteja, missä ryhmät on pieniä ja tilat kunnossa.

Mistäs luulet niitä tulevaisuuden veronmaksajia tulevan sinuakin vanhana hoitamaan, jollei näiden kotiloisten lapsista? Tänä päivänä, kun kaikki pyörii rahan ja voittojen ympärillä, unohdetaan lapset ja oletetaan että päiväkoti hoitaa vanhempien tehtävän. Että lapset voi dumpata sinne vauvoina, kun vanhemmat lähtevät verotuloja tuottamaan. No, hoitaahan se sen minkä kykenee, mutta lopputulos on nähtävissä sitten kun sinä olet vanhus. Lasten ja nuorten pahoinvointi on jo nyt jotain käsittämätöntä, eikä tämä yhteiskunta tee asialle mitään. Se se vasta maksaakin. Eli kyllä, kotihoitoa pitää tukea. Turha sanoa, että ennen on menty hoitoon vielä pienempänä, sillä elämänmenokin on silloin ollut pikkaisen eri luokkaa.

Kyllä mä tukisin jotain ihan muuta kuin kotihoitoa - tähän syrjäytymiseen ja pahoinvointiin liittyen. Mut, mut.. Jos ne ongelmat tuolla kotihoidolla hoituu niin fine.

Hieno paatos, jossa ei oikein kunnon todellisuusperää kuitenkaan ole. Nimittäin ne pahoinvoivat lapset löytyy kyllä pääsääntöisesti niiden kotonahoidettujen joukosta, eikä niistä tarhalaisista. Miten selität sitten sen? Kannattaisikohan hieman perehtyä faktoihin? Enemmän ne kotiolot vaikuttavat lapsen hyvinvointiin kuin se, että hänet on kahta vuotta aikaisemmin laitettu hoitoon kuin se kotonahoidettu.

Kun täällä taas on dissattu päiväkodit alimpaan helvettiin ja kerrottu kuinka ne ovat pienille lapsille niin vahingollisia, nii eikö nyt pitäisi ensisijaisesti tehdä niistä päiväkodeista miellyttäviä paikkoja pienille? Kun oli hoitovapaasysteemi mikä tahansa, tulee näitä pieniä hoitoonmenijöitä AINA olemaan.

Ja vielä, kunnilla on erittäin kirjavat käytännöt kuntalisän maksamisessa/ maksamattomuudessa joten sekin osaltaan eriarvoistaa perheitä suuresti. Puhutaan isoista summista.

Ja entäs yrittäjät? Esim.kampaamoyrittäjällä ei palstalogiikan mukaan olisi oikeutta tehdä lapsia koska harvoin näille yksityisyrittäjille tulee "hyvää" hetkeä lapselle. Pitkää äitiysvapaata turha kuvitella pitävänsä ilman asiakkaiden joukkokatoa ja bisneksen menettämistä. Sitä tilannetta on hyvin vaikea tällaisen palkkatyöläisen kuvitella. Jos itse on omalla kovalla työllä rakentanut itselleen jotain ja siitä pitäisi tuosta vaan luopua.

Vähän ymmärrystä pliis ja haukkumisen sijasta tulisi todella parantaa sitä päivähoitoa!

Minä osallistun päivähoidon parantamiseen esim. sillä, että puran täällä joskus kamalaa oloani siitä, että asiat eivät ole hyvin. Sitten jaksan taas suhtautua työpaikalla niihin neutraalimmin ja tehdä kaikkeni ja parhaani.

Viestin epäkohdista eteen päin, vaikka se onkin ajoittain täysin turhauttavaa. Kun rahaa ei näes ole järjestää päivähoitoa edes alkeellisempien asioiden suhteen hyväksi. Olen todella iloinen että jossain on kuuden lapsen ryhmiä kaikkein pienimmille! Kaupungissamme pienimmät ovat jopa kuudentoista lapsen seassa.

Jatkuvasti tehdään päivähoidon laatua heikentäviä päätöksiä, eli keksitään keinoja saada ryhmät mahdollisimman suuriksi, kun ei ole tilaa.

Kyllä, pph on ilman muuta parempi paikka alle 1v kuin päiväkoti. Meidän alle 3v ryhmässä on tällä hetkellä 18 lasta, joten mietikkääpä itsenne päivän ajaksi moiseen joukkoon, jossa aina joku huutaa ja metelöi. Tämä ei ole pelottelua, vaan faktaa, ja todella ihanaa olisikin, kun saisi niitä "kivoja" päiväkoteja, missä ryhmät on pieniä ja tilat kunnossa.

Riippuu täysin pph:sta ja päiväkodista. Meillä lapsi on 28-paikkaisessa päiväkodissa, lapsia about 20 ja mennessään sinne oli nuorin (1v2kk). Hänen lisäkseen oli toinen alle 2-vuotias ja loput olikin sitten jo isompia. Aina löytyi sylipaikka (4 hoitajaa), kun sitä tarvitsi. Onneksi osa löytää työtä myös täältä haja-asutusalueilta, niin ei tarvitse laittaa lasta isoihin laitoksiin.

Ja itse valitsin nimenomaan päiväkodin sen takia, mitä olin puistossa parin pph:n edesottamuksia nähnyt. Jos olisi ollut tuttu pph, niin sitten olisin vienyt hänelle, mutta kun ei ollut niin päädyttiin päiväkotiin. Enkä ole kyllä jälkikäteen katunut yhtään.

[QUOTE="Susu";26831561]Esim Espoossa 1 lapsen hoito/kk maksaa kunnalle toista tuhatta euroa. Jos vanhempi maksaa maksimin eli noin 250€/ kk, jää kunnalle vielä aika iso siivu maksettavaa. Vielä kun että ottaa huomioon että monet perheet eivät todellakaan maksa sitä maksimia vaan esim minimin, noin 23€/kk. Et ei ole kovin vaikeaa laskea tästä mikä kannattaa ja mikä ei.[/QUOTE]

Näin on. Täällä on näköjään paljon porukkaa jotka ei tajua asian laitaa.

[QUOTE="Susu";26831561]Esim Espoossa 1 lapsen hoito/kk maksaa kunnalle toista tuhatta euroa. Jos vanhempi maksaa maksimin eli noin 250€/ kk, jää kunnalle vielä aika iso siivu maksettavaa. Vielä kun että ottaa huomioon että monet perheet eivät todellakaan maksa sitä maksimia vaan esim minimin, noin 23€/kk. Et ei ole kovin vaikeaa laskea tästä mikä kannattaa ja mikä ei.[/QUOTE]

no laskehan uudestaan, kysymys oli tämän kuvitteellisen lain nojalla äiti hoitaa lasta 3 vuotta kotona ja saa äitiyspäivärahan suuruisen korvauksen. Päiväkodit olisivat oletettavasti aika tyhjät ja lastenhoitajat työttömiä.

[QUOTE="vieras";26831624]Hieno paatos, jossa ei oikein kunnon todellisuusperää kuitenkaan ole. Nimittäin ne pahoinvoivat lapset löytyy kyllä pääsääntöisesti niiden kotonahoidettujen joukosta, eikä niistä tarhalaisista. Miten selität sitten sen? Kannattaisikohan hieman perehtyä faktoihin? Enemmän ne kotiolot vaikuttavat lapsen hyvinvointiin kuin se, että hänet on kahta vuotta aikaisemmin laitettu hoitoon kuin se kotonahoidettu.[/QUOTE]

Sinäkin ajattelet kotihoidon tukemisen vain suorana rahallisena tukena vanhemmille, niin kuin nykyään moni muukin. Missä on kotiapu perheille vanhemmuuden tukemiseen, kodinhoidon ohjaamiseen jne.? Ei sitä ongelmaa ratkaista kotihoidontukea nostamalla tai antamalla lapselle päiväkotipaikka. Moni lapsi on hoidossa päiväkodissa, koska vanhemmilla ei ole edellytyksiä heitä hoitaa. Perheet eivät menetä kotihoidontukeaan, koska syy on sosiaalinen. Lapsen päivähoito on heille maksutonta, koska syy on sosiaalinen. Ja kyllä, perehtynyt olen, kun tätä työkseni teen. Kannattaisi sinunkin perehtyä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="öhöm";26831665]no laskehan uudestaan, kysymys oli tämän kuvitteellisen lain nojalla äiti hoitaa lasta 3 vuotta kotona ja saa äitiyspäivärahan suuruisen korvauksen. Päiväkodit olisivat oletettavasti aika tyhjät ja lastenhoitajat työttömiä.[/QUOTE]

Kyse ei ole mistään kuvitteellisesta, ko tilanne on ollut vuonna 2010. Tän hetkistä tilannetta en jaksanut kaivaa esiin, mutta en usko että kuntien kohdalla tilanne olisi ainakaan parantunut.

...ja kun aiemmin kirjoitin kotihoidon olevan myös yhteiskunnan etu, en todellakaan ensimmäiseksi ajatellut rahaa vaan lasten/nuorten yleistä hyvinvointia mikä ei ole rahassa mitattavissa. Ne lapset, joiden etu on olla päivät poissa kotoa, ovat luku sinänsä, eikä huonoja kotioloja pitäisi tähän keskusteluun sekoittaa. Huonot kotiolot pitäisi hoitaa jollain ihan muulla tavalla kun laittamalla lapset päivähoitoon.

No mielestäni taas pitäisi enemmän panostaa niiden huonojen kotiolojen kohentamiseen kuin keskittyä kaatamaan sontaa niskaan sellaiselle vanhemmille, jotka haluaa elättää perheensä itse.

omissa koulu ajoissani eräs päivähoitopuolen ope katsoi epäilevästi mua menin suoraan kysymään että :Miks sä mua katsot noin ihmeellisesti? xD ja se vaan sanoi: Oletkos kuullut ajattelemisesta? kävelin nauraen pois ja kerroin muille, kyllä mä nytte aina kun näen sen niin nauraa räkätän kovaa!
Kun ne ajat nyt sitte takana ja neloselle pingotaan xD

omissa koulu ajoissani eräs päivähoitopuolen ope katsoi epäilevästi mua menin suoraan kysymään että :Miks sä mua katsot noin ihmeellisesti? xD ja se vaan sanoi: Oletkos kuullut ajattelemisesta? kävelin nauraen pois ja kerroin muille, kyllä mä nytte aina kun näen sen niin nauraa räkätän kovaa!
Kun ne ajat nyt sitte takana ja neloselle pingotaan xD

????

En lukenu kun ekan sivun ja johan alko vituttaa, meillä on tilanne jossa joudutaan miettimään että pitääkö tuo rapia puolivuotias kohta joo kiikuttaa hoitoon vaikka en tahtois.

Kaikkea kun ei voi ennakoida, ei jumankeuta vaikka kuinka yrittäs.

Vaikka vaikeaahan se on niiden sitä ymmärtää joitten elämä vaan soljuu eteenpäin ilman suurempaa vastustamista..

[QUOTE="vieras";26830851]Ja hälläväliä-asenneko se ajaa vanhemmat laittamaan 9kk-ikäisensä hoitoon? Niinpäniin...[/QUOTE]

Musta on ihan hälläväliä-asenne, jos sanoo, että eihän se varhainen päivähoitoon vieminen aiheuta pysyviä traumoja, joten ihan sama.

Musta on ihan hälläväliä-asenne, jos sanoo, että eihän se varhainen päivähoitoon vieminen aiheuta pysyviä traumoja, joten ihan sama.

No eihän se aiheuta. Ei se silti tarkoita, että vanhemmilla mikään hälläväliä-asenne on, jos joutuvat viemään lapsensa niin pienenä hoitoon. Ihme alentavasti yritetään taas kaataa sontaa niskaan. Ja vielä ihminen, jolla ei vanhemmuudesta mitään kokemusta ole.

[QUOTE="vieras";26834734]No eihän se aiheuta. Ei se silti tarkoita, että vanhemmilla mikään hälläväliä-asenne on, jos joutuvat viemään lapsensa niin pienenä hoitoon. Ihme alentavasti yritetään taas kaataa sontaa niskaan. Ja vielä ihminen, jolla ei vanhemmuudesta mitään kokemusta ole.[/QUOTE]

Äärimmäisen huono peruste joka tapauksessa tuo, ettei päivähoitoon viennistä ole haittaa, koska siitä ei jää traumoja tai siihen ei kuole. Yleensä lastenhoidossa on kyse muustakin kuin siitä, että lapsi säilyy hengissä ja ilman suurempia traumoja.

Äärimmäisen huono peruste joka tapauksessa tuo, ettei päivähoitoon viennistä ole haittaa, koska siitä ei jää traumoja tai siihen ei kuole. Yleensä lastenhoidossa on kyse muustakin kuin siitä, että lapsi säilyy hengissä ja ilman suurempia traumoja.

Tuskinpa se nyt kenenkään peruste on! Oletko nyt jotenkin hidas, vai mikä sussa on vikana? On se silti kiva tietää, että jos niin pieni on pakko viedä hoitoon, niin ei se mitään pysyvää haittaa lapselle tee.

[QUOTE="vieras";26834734]No eihän se aiheuta. Ei se silti tarkoita, että vanhemmilla mikään hälläväliä-asenne on, jos joutuvat viemään lapsensa niin pienenä hoitoon. Ihme alentavasti yritetään taas kaataa sontaa niskaan. Ja vielä ihminen, jolla ei vanhemmuudesta mitään kokemusta ole.[/QUOTE]

Monella vanhemmalla ei ole päiväkotihoidosta kokemusta. Vaikka itse olisi ollut aikanaan päiväkodissa, voi olla että moni asia on siitä muuttunut.

Eihän sille mitään voi, jos joutuu pakon edessä viemään vauvan hoitoon, mutta se ihmetyttää, että miksi valitsee päiväkotihoidon. Useampiakin alle 1-vuotiaalle sopivampia vaihtoehtoja on esitetty.

[QUOTE="vieras";26836529]Monella vanhemmalla ei ole päiväkotihoidosta kokemusta. Vaikka itse olisi ollut aikanaan päiväkodissa, voi olla että moni asia on siitä muuttunut.

Eihän sille mitään voi, jos joutuu pakon edessä viemään vauvan hoitoon, mutta se ihmetyttää, että miksi valitsee päiväkotihoidon. Useampiakin alle 1-vuotiaalle sopivampia vaihtoehtoja on esitetty.[/QUOTE]

Vanhemmat kuitenkin tuntevat omat lapsensa ja tietävät, mihin he kykenevät.

Itse vein 1v2kk-ikäisen hoitoon, päiväkotiin, sillä varauksella että jos huomaan lapsessa muutoksia niin lopetan työt ja jatkan kotiäitinä olemista. On hoidossa edelleen 3pv/vko, mitään muutoksia en ole huomannut (tai no, tutti on lähtenyt pois :)) ja lapsi menee edelleen reippaana hoitoon, ikää kohta 2v. Jos olisin alle 1-vuotiaan joutunut viemään, niin luultavasti olisin kääntynyt pph:n puoleen. Tai jos ei oltais saatu paikkaa pienestä päiväkodista niin sitten myös meidän tapauksessa. Mutta meillä kävi tuuri ja löytyi paikka pienestä linnunpesästä, eikä tarvitse pelätä pph:n sairastumisia/hoitajien vaihtumisia.

[QUOTE="vieras";26836529]Monella vanhemmalla ei ole päiväkotihoidosta kokemusta. Vaikka itse olisi ollut aikanaan päiväkodissa, voi olla että moni asia on siitä muuttunut.

Eihän sille mitään voi, jos joutuu pakon edessä viemään vauvan hoitoon, mutta se ihmetyttää, että miksi valitsee päiväkotihoidon. Useampiakin alle 1-vuotiaalle sopivampia vaihtoehtoja on esitetty.[/QUOTE]

Juuri näin. Moni asia on muuttunut aivan liikaa. Ja paljon parempia hoitomuotoja on olemassa kuin päiväkoti.

Yhteistyössä