Päiväkodin eskariopettaja katsoi pahasti kun vein mun 9kk tytön päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Katsoiko pahasti vai kuvittelitko vain?

Mä teen sijaisuuksia päiväkodeissa. Käyttäydyn kaikkia vanhempia kohtaan ystävällisesti. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että päiväkoti ei ole alle yksivuotiaiden paikka ja sen ikäiselle 8 tunnin päivät on pitkiä. Työnteossa ei saisi omat asenteet näkyä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Katsoiko pahasti vai kuvittelitko vain?

Mä teen sijaisuuksia päiväkodeissa. Käyttäydyn kaikkia vanhempia kohtaan ystävällisesti. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että päiväkoti ei ole alle yksivuotiaiden paikka ja sen ikäiselle 8 tunnin päivät on pitkiä. Työnteossa ei saisi omat asenteet näkyä.

No juurihan julkistit oman asenteesi kaiken kansan nähden. Olispa peestä viedä lapsi päiväkotiin nyt, jos sinä olisit hoitajana siellä. Muista ammatillisuus, vaikka huomionkipeä oletkin.

[QUOTE="vieras";26824354]Joissakin tutkimuksissa taas haittaa siitä ei ole. Ja se on fakta. Ihan sama, kuin jotkut tutkimukset puoltaa huudatusunikoulua ja jotkut toiset taas ei. Lapsi ei siitä vahingoitu, eikä pysyviä traumoja saa, vaikka hoitoon alle vuoden ikäisenä viedäänkin, jos muuten on perusasiat kunnossa. Koeta jatkossa erotella faktat mielipiteistäsi niin sun kanssa keskustelu olis edes hieman siedettävämpää.

Enkä itsekään veis vauvaa alle vuoden ikäisenä hoitoon, enkä todellakaan pitäis huudatusunikoulua, mutta turha tulla löpisemään FAKTOISTA, jos niistä ei ole oikeasti tietoa. Ne on ihan pelkkiä mielipiteitä, joihin löytyy tutkimuksia sekä puolesta, että vastaan, kunhan vaan jaksaa etsiä.[/QUOTE]

Ei kyse oo vammoista tai traumoista, vaan siitä, että vauvan paikka on äitinsä luona.

[QUOTE="vieras";26825498]Ja isällä ei tee siinä asiassa mitään? Oikeasti, nuo sun kommentit kuulostaa niin lapsellisilta, etten jaksa tästä edes vängätä, ihan kuin ala-asteikäisen kanssa vääntäis (onpas-eipäs -tyylistä keskustelua, joka ei johda mihinkään).[/QUOTE]

Mihin tän pitäis johtaa sitte? Maailmanrauhaan? Koska ei kumpikaan meistä mielipidettään muuta kuitenkaan, joten miks nähdä vaivaa?

Ja isä ei vauvalle koskaan oo sama, ku äiti. Musta on sekä isyyden että äitiyden vähättelyä väittää niin. Pienelle vauvalle äiti on ylitse muiden, ihan biologisista syistä. On isä toki tärkeä ja vierasta hoitotätiä parempi.

Mihin tän pitäis johtaa sitte? Maailmanrauhaan? Koska ei kumpikaan meistä mielipidettään muuta kuitenkaan, joten miks nähdä vaivaa?

Ja isä ei vauvalle koskaan oo sama, ku äiti. Musta on sekä isyyden että äitiyden vähättelyä väittää niin. Pienelle vauvalle äiti on ylitse muiden, ihan biologisista syistä. On isä toki tärkeä ja vierasta hoitotätiä parempi.

Teillähän isä on arvossaan, kun on jopa vierasta hoitotätiä parempi! :D

Meillä ollaan tasavertaisia, ainoa asia mitä iskä ei tehnyt oli imetys, mutta annettiin myös pullosta ja iskä hoiti sen. Imetyksen ulkopuolella mitään eroja ei meidän perheessä tehty lapsen vauva-aikoina, eikä tehdä nytkään.

[QUOTE="vieras";26825535]Teillähän isä on arvossaan, kun on jopa vierasta hoitotätiä parempi! :D

Meillä ollaan tasavertaisia, ainoa asia mitä iskä ei tehnyt oli imetys, mutta annettiin myös pullosta ja iskä hoiti sen. Imetyksen ulkopuolella mitään eroja ei meidän perheessä tehty lapsen vauva-aikoina, eikä tehdä nytkään.[/QUOTE]

Haikarako sen lapsen toi?

[QUOTE="vieras";26825446]No juurihan julkistit oman asenteesi kaiken kansan nähden. Olispa peestä viedä lapsi päiväkotiin nyt, jos sinä olisit hoitajana siellä. Muista ammatillisuus, vaikka huomionkipeä oletkin.[/QUOTE]

Olen sanonut mielipiteeni monesti. :) Keskustelupalstalla on ihan jopa tarkoituskin keskustella ja kertoa niitä omia mielipiteitään. Päiväkodissa taas tehdään töitä eikä tuputeta omia mielipiteitä vanhemmille.

Vai katsoi pahasti... tai sitten ihan itse ajattelit niin koska olet asiasta jo alun alkaen syyllistynyt. (?)

Mutta tottahan se on, että pieni riipaisu käy rinnasta aina kun pienten ryhmään tulee 9 kk vanha tappiainen :) ei se ole mikään "oletpas paska mutsi"- fiilis, vaan ennemminkin "en kyllä itse ikinä raaskis..."-fiilis. Enkä sitä koskaan vanhemmille näytä, mutta en koe että tuntemassani tunteessa on mitään väärää/ pahaa. Kyllä hoitajillakin on oikeus omiin ajatuksiin, kun ne ei vaikuta työntekoon. Parhaimpani mukaan niitä tappiaisia hoidan.

[QUOTE="vieras";26825573]Sun lapset on käyttäneet vain munasolua? :laugh:[/QUOTE]

Noinko sen ajattelit? Että ne kaksi solua kohtaa ja PAM; maailmaan tuli lapsi. Mitään ei tapahdu siinä välissä? Viiden pisteen vihje: se alkaa kirjaimella R ja loppuu kirjaimeen S.

[QUOTE="vieras";26825498]Ja isällä ei tee siinä asiassa mitään? Oikeasti, nuo sun kommentit kuulostaa niin lapsellisilta, etten jaksa tästä edes vängätä, ihan kuin ala-asteikäisen kanssa vääntäis (onpas-eipäs -tyylistä keskustelua, joka ei johda mihinkään).[/QUOTE]

Vauvan paras paikka on ensisijaisen hoitajansa luona, joka yleensä on äiti. Lähemmäs vuoden ikäiselle lapselle isä voi mielestäni kyllä olla jo hyvä hoitaja, jos äiti käy töissä. Toisteksi paras vaihtoehto on, että sukulainen tai yksityinen lastenhoitaja hoitaa lasta lapsen kotona. Ihannetilanteessa siis näin. En oikeastaan osaa nähdä tätä mielipideasiana. Totta kai oma koti on lapselle se kaikkein paras paikka kasvaa, normaalitilanteessa. Alle vuoden ikäinenhän ei kaipaa vielä kavereita, ryhmätoimintaa tms.

Viimeksi muokattu:
Noinko sen ajattelit? Että ne kaksi solua kohtaa ja PAM; maailmaan tuli lapsi. Mitään ei tapahdu siinä välissä? Viiden pisteen vihje: se alkaa kirjaimella R ja loppuu kirjaimeen S.

Ja sen yhdeksän kuukauden takia sun mielestä lapsella ei ole muuta kuin äiti? Onneks en ajattele samoin, olis miehelläni aika tylyt oltavat kun en pitäis lastamme yhteisenä.

Vauvan paras paikka on ensisijaisen hoitajansa luona, joka yleensä on äiti. Lähemmäs vuoden ikäiselle lapselle isä voi mielestäni kyllä olla jo hyvä hoitaja, jos äiti käy töissä. Toisteksi paras vaihtoehto on, että sukulainen tai yksityinen lastenhoitaja hoitaa lasta lapsen kotona. Ihannetilanteessa siis näin. En oikeastaan osaa nähdä tätä mielipideasiana. Totta kai oma koti on lapselle se kaikkein paras paikka kasvaa, normaalitilanteessa. Alle vuoden ikäinenhän ei kaipaa vielä kavereita, ryhmätoimintaa tms.

No meillä iskä hoiti ensimmäisen kerran päivän yksin, kun lapsi oli 7 päivän ikäinen. Ja hyvin meni. En olis kyllä ikinä edes jaksanut odotella vuotta, että iskäkin voi osallistua lapsen hoitoon :laugh: enkä kyllä näe siinä mitään järkeä.

[QUOTE="vieras";26825363]Vai olisiko se, että älykkäämmät ihmiset kaipaa nopeammin töihin kuin ne, joiden aivoille riittää kotityöt ja lastenhoito? Tai se, että älykkäämmät ihmiset uskoo tutkimuksiin, eikä tee faktoja asioista, jotka ei ole faktaa nähnytkään? Ja onhan se totta, että isopalkkaisilla näkyy töistä poissaolo enemmän kuin minimipalkoilla toimeen tulevat, eikä ne isommat lainamäärät lyhene itsekseen, kyllä siinä saa töitä paiskia. Vai pitäisikö myydä se puolen millin kämppä ja muuttaa väliaikaisesti vuodeksi kaksioon? Sen takia, että te olisitte tyytyväisiä? Just...[/QUOTE]

Tässä ne syyt aika mukavasti tuli minkä vuoksi meidän lapset ovat menneet päiväkotiin 1.5v ikäisenä. Luulen, että aika moni teistäkin miettisi kahteen kertaan olla kotona vai ei, jos odottamassa on äärimmäisen motivoiva työpaikka ja joka kuukausti tulee tulotasossa takkiin 4-5000 e

[QUOTE="vieras";26825640]Ja sen yhdeksän kuukauden takia sun mielestä lapsella ei ole muuta kuin äiti? Onneks en ajattele samoin, olis miehelläni aika tylyt oltavat kun en pitäis lastamme yhteisenä.[/QUOTE]

Naulan kantaan! Siis just tasan, täsmälleen ja pilkulleen noin mä sanoin, kirjotin ja ajattelin. :flower:

[QUOTE="vieras";26825652]No meillä iskä hoiti ensimmäisen kerran päivän yksin, kun lapsi oli 7 päivän ikäinen. Ja hyvin meni. En olis kyllä ikinä edes jaksanut odotella vuotta, että iskäkin voi osallistua lapsen hoitoon :laugh: enkä kyllä näe siinä mitään järkeä.[/QUOTE]

Sulla on aika kummallinen tapa tulkita tekstejä. Sanoinko tosiaan, ettei isä missään nimessä vahigossakaan saa hoitaa lasta, ennen kuin lapsi on 1-vuotias? :O Miten kuvittelet, että isällä olisi mitään suhdetta vajaa 1-vuotiaaseen lapseensa, jos ei olisi lainkaan lapsenhoitoon osallistunut ensimmäisenä vuotena?

Ensisijainen hoitaja on se, joka pääasiassa hoitaa lasta, eli lähes aina vauvan äiti. Raskausajan, imetyksen ym. biologisten tekijöiden takia äidillä on siihen paremmat edellytykset. Minusta ainakin olisi aika huono juttu, jos äiti hoitaisi lasta esim. muutaman kuukauden, jonka jälkeen palaisi töihin ja yhtäkkiä isä alkaisi hoitamaan lasta päivisin. Olisitko itse palannut töihin lähes heti synnytyslaitokselta ja jättänyt lapsen isänsä hoidettavaksi, jos kerran äiti ja isä ovat heti synnytyksen jälkeen samalla viivalla? Totta kai isä hoitaa lasta yhdessä äidin kanssa ja erikseenkin, mutta isä on silti se, joka yleensä käy töissä. On eri asia hoitaa muutamia tunteja vauvaa yksin kuin olla päiviä poissa.

Sulla on aika kummallinen tapa tulkita tekstejä. Sanoinko tosiaan, ettei isä missään nimessä vahigossakaan saa hoitaa lasta, ennen kuin lapsi on 1-vuotias? :O Miten kuvittelet, että isällä olisi mitään suhdetta vajaa 1-vuotiaaseen lapseensa, jos ei olisi lainkaan lapsenhoitoon osallistunut ensimmäisenä vuotena?

Ensisijainen hoitaja on se, joka pääasiassa hoitaa lasta, eli lähes aina vauvan äiti. Raskausajan, imetyksen ym. biologisten tekijöiden takia äidillä on siihen paremmat edellytykset. Minusta ainakin olisi aika huono juttu, jos äiti hoitaisi lasta esim. muutaman kuukauden, jonka jälkeen palaisi töihin ja yhtäkkiä isä alkaisi hoitamaan lasta päivisin. Olisitko itse palannut töihin lähes heti synnytyslaitokselta ja jättänyt lapsen isänsä hoidettavaksi, jos kerran äiti ja isä ovat heti synnytyksen jälkeen samalla viivalla? Totta kai isä hoitaa lasta yhdessä äidin kanssa ja erikseenkin, mutta isä on silti se, joka yleensä käy töissä. On eri asia hoitaa muutamia tunteja vauvaa yksin kuin olla päiviä poissa.

No meillä ei iskä ole koskaan ollut päiviä poissa, etten tiedä mistä puhut. Ja isän arvo lapselle menee ihan sen mukaan, kuinka paljon isä lapsensa kanssa touhuaa. Ja meillä nyt vaan on osallistuva isä ja minä nyt vaan olen niitä äitejä, jotka ANTAVAT isän osallistua lapsen hoitoon ihan siinä missä minä itsekin. Tällä hetkellä tilanne on se, että itse olen töissä ja iskä hoitaa lasta. Ei ole missään vaiheessa lapsen elämää käynyt mielessä, että iskä ei ole lapsen silmissä yhtä tärkeä (tissittelyä lukuunottamatta) kuin minä, ihan sama vaikka oli töissä lapsen ollessa pienempi. Tuollaiset kommentit, kuin vrs täällä laukoo, kielii juuri siitä marttyyriäitiydestä, jota kammoan ja inhoan yli kaiken. Ja niissä perheissä isän rooli ei kyllä käy kateeksi.

[QUOTE="vieras";26825732]No meillä ei iskä ole koskaan ollut päiviä poissa, etten tiedä mistä puhut. Ja isän arvo lapselle menee ihan sen mukaan, kuinka paljon isä lapsensa kanssa touhuaa. Ja meillä nyt vaan on osallistuva isä ja minä nyt vaan olen niitä äitejä, jotka ANTAVAT isän osallistua lapsen hoitoon ihan siinä missä minä itsekin. Tällä hetkellä tilanne on se, että itse olen töissä ja iskä hoitaa lasta. Ei ole missään vaiheessa lapsen elämää käynyt mielessä, että iskä ei ole lapsen silmissä yhtä tärkeä (tissittelyä lukuunottamatta) kuin minä, ihan sama vaikka oli töissä lapsen ollessa pienempi. Tuollaiset kommentit, kuin vrs täällä laukoo, kielii juuri siitä marttyyriäitiydestä, jota kammoan ja inhoan yli kaiken. Ja niissä perheissä isän rooli ei kyllä käy kateeksi.[/QUOTE]

Se on silkka fakta, ettei vastansyntyneen silmissä äidillä ja isällä ole samaa roolia. Kyse ei ole "vain" imetyksestä. Imetys ilmentää sitä äidin ja lapsen symbioosia, joka on luonnollinen jatkumo raskausajalle. Vauva ei ymmärrä vanhempien feministisiä pyrkimyksiä. Äiti on äiti ja isä on isä. Miten ihmeessä isä voisi olla vauvalle yhtä läheinen kuin äiti, jos isä on vähintään viitenä päivänä viikossa töissä?

[QUOTE="vieras";26825750]No jos isä on vierasta hoitotätiä parempi, niin ei teidän perheessä isällä kyllä kovin suuri rooli ole. Oletko kuullut koskaan kärjistyksestä? Kumma jos et ole, kun itsekin sitä täällä viljelet.[/QUOTE]

Avaatko tota ajatusta vähän enemmän...?

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;26825658:
Tässä ne syyt aika mukavasti tuli minkä vuoksi meidän lapset ovat menneet päiväkotiin 1.5v ikäisenä. Luulen, että aika moni teistäkin miettisi kahteen kertaan olla kotona vai ei, jos odottamassa on äärimmäisen motivoiva työpaikka ja joka kuukausti tulee tulotasossa takkiin 4-5000 e

Jos mulla olisi noin hyvä palkka, ajattelisin, että ihanaa kun voin olla kotona kauan, koska heti töihin palattuani rahahuolet häviäisivät lähes samantien. Jollain parin tonnin palkalla kestää paljon kauemmin saada tilin saldo taas näyttämään töihinpaluun jälkeen hyvältä. Ja mitä työintoon tulee, niin lapsen hyväksi voisin kyllä pistää omat intressini odottamaan muutamaksi vuodeksi, kuten olen tehnytkin.

Nää on näitä valintoja, arvostaako enemmän lapsensa leppoisia ensimmäisiä vuosia vai mammonaa ja omia mielihalujaan.

Yhteistyössä