Mitä tekisitte tässä tilanteessa (työ-lapsenhoito-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Mulla on syyskuussa 2 päivää kestävät kehittämispäivät noin 70 km:n päässä kotoa kylpylässä. Miehellä ekana noista päivistä työvuoro klo 21 asti (on kotona 22). Työpaikka ei kuulemma välttämättä järjestä kyyditystä sieltä ekana iltana ja takaisin tokana aamuna.

Mun sisko sanoi ottavansa meidän lapsen (ekaluokkalainen) ja hakevansa iltiksen jälkeen, mutta epäröin tätä. Koska he eivät ikinä "saaneet" omiaankaan lapsiaan (nyt yläasteella) nukkumaan päiväkoti- ja koulupäivinä ennen klo 22 eikä aiemmin siellä hoidossa munkaan lapsi ole koskaan nukkunut ennen klo 23 (on ollut joskus viikonloppuisin siellä) ja on aina olut sitten seuraavana päivänä väsymyksestä todella kiukkuinen.

Se, että mun lapsi nukkuisi 22-22.30 ja herää viim. klo 7 niin, että ehtii kouluun klo 8 (sisko veisi) on mahdoton yhtälö, ei vaan jaksa niin vähällä unella koulupäivää & iltistä. Ehkä menee, mutta mikään hyvä päivä se ei tule olemaan lapselle eikä meille illalla.

Jättäisittekö tässä tapauksessa menemättä kokonaan?

Etkö sä voi itse ajaa sitä 70 km kotiin ja aamulla takaisin? Ei oo korttia vai? Jos ei, niin jättäisin siskolle, eiköhän lapsi sen yhden päivän jaksa vähän vähemmälläkin unella.

No voisin kai ajaa, jos olisi auto. Kortti kyllä on, mutta meillä ei ole autoa, emme tarvi normaalisti.

On se aika raskas päivä lapselle, joka normaalisti nukkuu noin 10,5-11 h putkeen yössä, olla koulussa 8-16 jollain pahimmillaan 8 h unilla.

Etkö sä voi itse ajaa sitä 70 km kotiin ja aamulla takaisin? Ei oo korttia vai? Jos ei, niin jättäisin siskolle, eiköhän lapsi sen yhden päivän jaksa vähän vähemmälläkin unella.

On hän elämässään ollut siellä hoidossa useammin kuin yhdesti, en nyt osaa sanoa monestiko mutta yli 10 kertaa (ollaan oltu kahdestaan jossain) ja joka kerta seuraava päivä on ollut todella vaikea. Ihan silkasta unenpuutteesta, menee sinne mielellään, joten pelkästä ikävästä se ei johdu.

Viimeksi nyt kesällä oltiin kahdestaan konsertissa ja siskoni vielä piruuttaan lähetti mulle klo 23 kuvan jozssa muksu viilettää ulkona, kun ekojen kertojen jälkeen kysyin, oisko mahdollista laittaa häntä nukkumaan aiemmin.

Kotona jos valvoo vaikka uudenvuoden raketit, niin nukkuu todella pitkään aamuisin, ja muutenkin nukkuu viikonlopuisin ainakin 8 asti, mutta siellä kylässä ei nuku edes viikonlopuisin pitkään. Ja nyt ollisi koulun takia noustavakin siellä klo 7.

Nyt on kyse yhdestä kerrasta.. ei lapsista tuu hirviöitä jos joka päivä ei kaikki mene ihan nappiin :D

Maalaisjärjen käyttäminen on joskus ihan suotavaa.

[QUOTE="aapee";26815416]Ei ole muita joilta voisi pyytää.

En tiedä kehtaanko pyytää keltään lapsen kaveriltakaan, ottaisko lasta arki-iltana yökylään tuolloin.[/QUOTE]

Eli on kyllä ihmisiä joilta voisi pyytää, muttet kehtaa...

Mä varmaan sanoisin siskolle, että komentaa lapsen sänkyyn esim. klo 21 (tai mikä nyt onkaan se sopiva aika) JA puhuisin lapselle, että siihen aikaan todellakin sitten on hänen uniaikansa myös siellä siskon luona, koska muuten seuraavana päivänä väsyttää ja kiukuttaa. Jos tuon ikäinen ei sitten yökylässä tottele ja valvoo, niin mun mielestä saakin sitten kärsiä seuraavan päivän väsymyksestä, oma vika... Voithan vielä soittaa illalla ja toivottaa hyvää yötä, niin kukaan ei voi ainakaan sanoa, ettei huomannut kellon olevan jo niin paljon. Ja jos tosiaan menee valvomiseksi, niin ei se lapsi siitä rikki mene. On ihan normaalia, ettei lapsiperheessä vuoden jokainen päivä suju samalla rutiinilla.

Tai sitten vaan pyytäisin, että lapsi saisi mennä jollekin kaverille yökylään, ja käskisin kaverin vanhempia puolestaan kääntymään mun puoleen, jos joskus tarvitsevat apua.

TAI pyytäisin jostain sitä autoa lainaan, tai vuokraisin auton.

Mun mielestä tämä ei ole ollenkaan sen luokan ongelma, että edes harkitsisin pois jäämistä.

Kuulostaa ihan siltä että oikein haluat jäädä pois kehittämispäiviltä.. jos et halua sinne mennä niin jätät menemättä ja jos haluat mennä niin viet lapsesi sikolle tai lainaat auton. Kysymykseesi vastaan, että veisin lapseni siskolle ja laittaisin lapsen aikaisemmin nukkumaan sit seuraavan iltana. Asiat tuppaa olemaan usein just niin vaikeita kuin niistä itse tekee.

Kylläpäs luotto siskoon on kunnossa... Yrität vaan nyt keksiä syitä jättäytyä pois niiltä päiviltä, sano suoraan vaan. Tuon ikäinen lapsi ei siitä rikkoudu, vaikka yksi ilta meniskin vituralleen.

Arvaa monesti olen sanonut siskolle, että laita se lapsi petiin aiemmin, koska hän tarvii unta? Ja että meiltä menee aina koko seuraava päivä pilalle? Ei hän kuuntele.

Lapsi varmaan tottelisi, jos sisko käskisi. Mutta omatkaan lapsensa eivät todellakaan menneet aikaisin nukkumaan.

Kavereiden vanhemmat on sen verran hataralla pohjalla nyt, kun tyttö on vasta menossa kouluun ja samaan kouluun tulee vain 1 eskarikaveri, ja hänen äitinsä on sellainen, joka ei muutenkaan ikinä esim. kutsu lasta heille vaan aina leikkivät meillä. Yksi muun kaverin äiti, jonka lapsi on kerran ollut yötä meillä ja meidänkin lapsi kerran siellä, sanoi silloin aiemmin ettei ota arkena ja ymmärrän kyllä sen :(.

Mulla ei ole keltä lainata sitä autoa. Hyvin harvalla mun tuttavapiiristä on ylipäätään autoa, asumme Helsingissä hyvien julkisten liikenteyhteyksien äärellä. Ja vuokraaminen tulee liian kaliiksi.

[QUOTE="vieras";26815532]Eli on kyllä ihmisiä joilta voisi pyytää, muttet kehtaa...

Mä varmaan sanoisin siskolle, että komentaa lapsen sänkyyn esim. klo 21 (tai mikä nyt onkaan se sopiva aika) JA puhuisin lapselle, että siihen aikaan todellakin sitten on hänen uniaikansa myös siellä siskon luona, koska muuten seuraavana päivänä väsyttää ja kiukuttaa. Jos tuon ikäinen ei sitten yökylässä tottele ja valvoo, niin mun mielestä saakin sitten kärsiä seuraavan päivän väsymyksestä, oma vika... Voithan vielä soittaa illalla ja toivottaa hyvää yötä, niin kukaan ei voi ainakaan sanoa, ettei huomannut kellon olevan jo niin paljon. Ja jos tosiaan menee valvomiseksi, niin ei se lapsi siitä rikki mene. On ihan normaalia, ettei lapsiperheessä vuoden jokainen päivä suju samalla rutiinilla.

Tai sitten vaan pyytäisin, että lapsi saisi mennä jollekin kaverille yökylään, ja käskisin kaverin vanhempia puolestaan kääntymään mun puoleen, jos joskus tarvitsevat apua.

TAI pyytäisin jostain sitä autoa lainaan, tai vuokraisin auton.

Mun mielestä tämä ei ole ollenkaan sen luokan ongelma, että edes harkitsisin pois jäämistä.[/QUOTE]

En halua jäädä pois. Ilmottauduin jo ja sitten huomasimn, että ko. tiistai onkin mulle huono ilta olla poissa.

Kuulostaa ihan siltä että oikein haluat jäädä pois kehittämispäiviltä.. jos et halua sinne mennä niin jätät menemättä ja jos haluat mennä niin viet lapsesi sikolle tai lainaat auton. Kysymykseesi vastaan, että veisin lapseni siskolle ja laittaisin lapsen aikaisemmin nukkumaan sit seuraavan iltana. Asiat tuppaa olemaan usein just niin vaikeita kuin niistä itse tekee.

Yhden päivän muksu selviää vaikka vähän lyhyemmilläkin unilla. Ihanko tosissasi olet tuollaisesta huolissasi?

Ihan kuin et muuten vain haluaisi asian järjestyvän?

[QUOTE="aapee";26815607]Arvaa monesti olen sanonut siskolle, että laita se lapsi petiin aiemmin, koska hän tarvii unta? Ja että meiltä menee aina koko seuraava päivä pilalle? Ei hän kuuntele.

Lapsi varmaan tottelisi, jos sisko käskisi. Mutta omatkaan lapsensa eivät todellakaan menneet aikaisin nukkumaan.
[/QUOTE]

Entä jos sanot omalle lapsellesi, että siihen ja siihen aikaan on mentävä nukkumaan, ja soitat vielä illalla ennen nukkuma-aikaa? Tuskin siskosi sentään kieltää häntä menemästä ajoissa nukkumaan?

Meillä muksu menisi siskolle ja jos olisi seuraavana päivänä väsynyt ja kiukkuinen niin sitten olisi, ei siitä meidän muiden päivä pilalle menisi. Pidän tuota vain osana elämää, en stressin aiheena. Seuraavana iltana vaan sitten ajoissa nukkumaan kotona.

Ei rikkoudu eikä rikkoutunut nuorempanakaan. Mutta on se ihan oikeasti helvetin raskas päivä hänelle ja sen jälkeinen ilta koko perheelle. Mietin vaakakupissa, kumpi on tärkeämpää, mun päästä sinne ampumaan jousipyssyllä ja kiipeilemään (puolet ohjelmasta on sellaista) vai että lapsi ei ole kuolemanväsynyt.

Edellinen maanantai ennen lähtöä on lapsen syntymäpäivä ja viikonloppuna tulee olemaan juhlat joten se on muutenkin jännää aikaa.

Siskoon ei ole näissä asioissa luottamista. Toinen oma lapsensa oli niin kroonisesti väsynyt aina, että se aiheutti jopa adhd-epäilyjä koulussa kunnes kävi ilmi että kyse on "vain" unenpuutteesta. Silti sama meno jatkuu, hän ei vaan kuulemma saa niitä lapsia nukkumaan ajoissa.

[QUOTE="vieras";26815590]Kylläpäs luotto siskoon on kunnossa... Yrität vaan nyt keksiä syitä jättäytyä pois niiltä päiviltä, sano suoraan vaan. Tuon ikäinen lapsi ei siitä rikkoudu, vaikka yksi ilta meniskin vituralleen.[/QUOTE]

Tämä onkin ainut toivo, mutta mies on vielä lomalla ja kuulemma se vuorojen vaihto on heillä hankalaa (ja on ollutklikn aiemminkin).

[QUOTE="vieras";26815636]No syyskuuhun on jonkin verran aikaa, että eiköhän se mieskin saa halutessaan vuoronsa vaihdettua.[/QUOTE]

[QUOTE="aapee";26815673]Ei rikkoudu eikä rikkoutunut nuorempanakaan. Mutta on se ihan oikeasti helvetin raskas päivä hänelle ja sen jälkeinen ilta koko perheelle. Mietin vaakakupissa, kumpi on tärkeämpää, mun päästä sinne ampumaan jousipyssyllä ja kiipeilemään (puolet ohjelmasta on sellaista) vai että lapsi ei ole kuolemanväsynyt.

Edellinen maanantai ennen lähtöä on lapsen syntymäpäivä ja viikonloppuna tulee olemaan juhlat joten se on muutenkin jännää aikaa.

Siskoon ei ole näissä asioissa luottamista. Toinen oma lapsensa oli niin kroonisesti väsynyt aina, että se aiheutti jopa adhd-epäilyjä koulussa kunnes kävi ilmi että kyse on "vain" unenpuutteesta. Silti sama meno jatkuu, hän ei vaan kuulemma saa niitä lapsia nukkumaan ajoissa.[/QUOTE]

Jäät ehdottomasti kotiin. Koululainen ei millään selviä yhtä satunnaista kertaa lyhyemmillä yöunilla. Laittaisin myös välit poikki moiseen huithapelisiskoon, se varmaan ottaa sun lapset hoitoon vain, jotta saisi tehdä sulle kiusaa.

Ai niin, onhan miehesi samaa mieltä tästä vaikeasta tilanteesta? Ellei, niin lapikasta sillekin!

Ihan tosissaan. Sä et tunne tätä lasta. Hän on todella temperamenttinen ja huutaa kuin palosireeni, oikean uhmaikänsä aikana pidin kuulosuojaimia kotona.

En voi estää, etteikö koskaan hermostuisi, mutta olen huomannut että riittävä määrä unta ja ruokaa ja herkkyys siihen järkyttävään raivoon, minkä saa aikaan mistä vain, vähenee.

Kylässä on todella vieraskorea, joren kukaan ei usko millaista se voi pahuimmillaan olla (paitsi lähinaapurit).

Joten kyllä mä etukäteen mietin, onko juttu a sen arvoista että seuraava ilta on ihan järkyttävä.

Yhden päivän muksu selviää vaikka vähän lyhyemmilläkin unilla. Ihanko tosissasi olet tuollaisesta huolissasi?

Ihan kuin et muuten vain haluaisi asian järjestyvän?

[quote="aapee";26815685]tämä onkin ainut toivo, mutta mies on vielä lomalla ja kuulemma se vuorojen vaihto on heillä hankalaa (ja on ollutklikn aiemminkin).[/quote]

jssap :d

On sen verran pieni, että ei omaa ihan sellaista järkeä, että tajuaisi että mun nyt kannattaa mennä nukkumaan, kun äiti sanoi niin, vaikka täti sanoikin että voin vielä valvoa.

[QUOTE="vieras";26815659]Entä jos sanot omalle lapsellesi, että siihen ja siihen aikaan on mentävä nukkumaan, ja soitat vielä illalla ennen nukkuma-aikaa? Tuskin siskosi sentään kieltää häntä menemästä ajoissa nukkumaan?[/QUOTE]

Mies tokaisi ensimmäisenä, kun tämä kävi ilmi, että "siskollesi et sitten ainakaan vie koulupäivää vasten". Hän on tätä jopa enemmän vastaan.

Olen hoitanut molempaa siskon muksua paljon enemmän kuin hän meidän. Joten tuskin kiusallaan.

[QUOTE="vieras";26815711]Jäät ehdottomasti kotiin. Koululainen ei millään selviä yhtä satunnaista kertaa lyhyemmillä yöunilla. Laittaisin myös välit poikki moiseen huithapelisiskoon, se varmaan ottaa sun lapset hoitoon vain, jotta saisi tehdä sulle kiusaa.

Ai niin, onhan miehesi samaa mieltä tästä vaikeasta tilanteesta? Ellei, niin lapikasta sillekin![/QUOTE]

Yhteistyössä