Nyt meni herrrmo! Paljonko villasukkien teettäminen maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sariza82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sariza82

Jäsen
01.01.1970
83
0
6
Viuh! Puikot lens just seinään! Mulle ei vaan aukea tuo kantapään tekeminen ja jälki on muutenkin kuin ala-astelaisen. Säästän hermojani jos teetätän ne. Haluaisin ihan perussukat, mutta mustavalkoraidalliset. Kuinkahan paljon sellaisien tekeminen maksaa, tai paljonko itse ottaisit maksua?

Mahdollisesti myös step-by-step-ohjeetklin kävis, osaan kumminkin neuloa ihan suoria, perusjuttuja, eikä kaventaminenkaan ole ongelma. Just nyt työn alla Valintatalon alelangasta pehmeä nuttu vauvalle (tai siis nallelle :D) ja ihan hyvältä näyttää so far.

Youtubesta löytyy liuta ohjevideoita, kotimaisella tai englanniksi:
kantapään neulominen - YouTube

Teettämään en lähtisi, koska itseään kunnioittavat neulojat ottavat kunnon hinnan eivätkä myy päiviä neulomiaan asioita kympillä tai parilla, eikä mulla ainakaan olisi pokkaa ostaa mummoilta pilkkahintaisia sukkia... jossain kahdenkympin sukkaparissa jää tuntihinta reilusti alle viidenkymmenen sentin.

Mä oon tästä aiheesta mielipiteitä ystävä/kaveripiiriltä kysyny ja järjestäin kaikki sanoo että hintaa pitäs ottaa 12-15€ pari aikuisen sukista. Menee aikaa tekemiseen + tietty langat maksaa nekin.

[QUOTE="vieras";26806712]Youtubesta löytyy liuta ohjevideoita, kotimaisella tai englanniksi:
kantapään neulominen - YouTube

Teettämään en lähtisi, koska itseään kunnioittavat neulojat ottavat kunnon hinnan eivätkä myy päiviä neulomiaan asioita kympillä tai parilla, eikä mulla ainakaan olisi pokkaa ostaa mummoilta pilkkahintaisia sukkia... jossain kahdenkympin sukkaparissa jää tuntihinta reilusti alle viidenkymmenen sentin.[/QUOTE]

Totta tuo mutta kukaan ei tosiaan maksa sitä kahtakymppiä villasukkaparista...eli omaksi ilokseen näitä tekee lähinnä, ei käsityöllä rikastumaan pääse.

[QUOTE="mie";26806723]Totta tuo mutta kukaan ei tosiaan maksa sitä kahtakymppiä villasukkaparista...eli omaksi ilokseen näitä tekee lähinnä, ei käsityöllä rikastumaan pääse.[/QUOTE]

Tiedänhän minä sen, mutta on se minusta silti moraalisesti väärin. Sekä myydä että ostaa käsitöitä alihintaan. Itse teen käsitöitä vain itselle (ja harvoille valituille ystäville ja lähisukulaisille) omaksi iloksi...

Koitapa ap tehdä sukat itse, ohjevideot auttavat kummasti. Jos nuo suomenkieliset eivät riitä niin tässä vielä sama englanniksi:
knitting heel of sock - YouTube

Neulominen on tosi kiva harrastus ja helppoa oppia, kun koko ajan vähitellen alkaa tehdä haastavampia neuleita :) Samalla saa itselleen istuvia neuleita ja voi valita laadukkaat materiaalit. Mä en osta enää mitään neuleita kaupoista, teen itse villatakit, pipot, sormikkaat, sukat, huivit jne. Ja neulohan voi vaikka bussissa, kahvitauolla tai melkein missä vaan, niin saa helposti hukka-ajankin käytettyä hyödyksi.

On myös uusi hauskempi tapa tehdä sukat pyöröpuikoilla aloittaen kärjistä. Tein kahdet ohjekirjan mukaan ja kantapää syntyi kuin itsestään. Jos etsit kirjan (omani löysin sskk.fi) ja teet ohjeen mukaan, pitäisi sujua. Hiukan hidastahan se ohjeen kanssa on, mutta kirja lupaa sen helpottuvan parien sukkien jälkeen.

kirpparilla näky olevan uusia itse kudottuja sukkia myynnissä. miesten sukat 20 euroo, naisten sukat 15 euroo ja lasten sukat 10 euroa. itse olen miesten sukista maksanut 18 euroa. ja sit yksi tuttu on kutonut, kun olen langat vienyt niin miesten sukkia 5 eurolla. mutta hän tekeekin sitä hommaa ihan huvikseen, ei tienaamis mielessä

Viimeksi muokattu:
Se rautalankaohje:
http://www.kaspaikka.fi/neulonta/asusteita_vaatteita/sukkaohje.html

Samaiselta sivustolta löytyy monen monta erilaista ohjetta sukkiin, jos tuo perinteinen vaikuttaa liian hankalalta.

Kiitoksia noista video-ohjeista, täytynee katsoa jos ne auttais asiaa. Ei käyny pienessä mielessäkään että tuommoisiakin vois ettiä.. Ja pelkkien kantapäidenkin teetättäminen kaverilla on kans hyvä idea, kun olis vaan joku joka osais.

[QUOTE="mie";26806721]Mä oon tästä aiheesta mielipiteitä ystävä/kaveripiiriltä kysyny ja järjestäin kaikki sanoo että hintaa pitäs ottaa 12-15€ pari aikuisen sukista. Menee aikaa tekemiseen + tietty langat maksaa nekin.[/QUOTE]
toi on muuten aika alakanttiin toi hinta. varsinkin jos laadukkaista langoista tekee ni huhhuh, huonolla säkällä ei jää mitään käteen. tuntihinnasta ei uskalla edes puhua. torillakin yleensä väh. 20€ maksaa...

Yhteistyössä